Mask hos innekatter
Jag har en bekant som har tagit över en vuxen katt för ett år sedan. Det är en innekatt. För ett par dagar sedan kräktes hon maskar
.
Får innekatter mask?? Var kommer den masken från?
Kräks de maskar sâ har jag förstâtt att de är ganska fulla av mask vilket innebär att de kan ha dagits med det i âr. När avmaskades den sist?
Jag vet inte när hon avmaskades sist. Kan ju hända att hon har haft mask länge, alltså innan hon kom till bekantingen, och hon inte har avmaskat.
Normalt behöver man väl inte avmaska innekatter?
Har sett mask i en konservburk vilket borde vara helt omöjligt.
Nej inte i onödan, men hon kan ju fâtt masken via sin mamma dâ hon diade tom. Man kan ju dra in ägg med skor och sâ även om risken kanske inte är enorm. Jag gissar pâ att hon "infekterats" innan hon kom till er bekant.

Mina katter vistas på en innätad balkong och båda två har fått mask vid något tillfälle. Vet inte om det kommer från blomlådorna eller var det kommer ifrån..
Vuxna katter kan leva med mask väldigt länge utan att ha symtom.
När det kommer till spolmask, vilket jag antar var fallet här, har den en ganska komplicerad livscykel från ägg till färdig mask. Hel cykeln utvecklas i katten.
Katter kan ha spolmask latent. Hos kattmamman aktiveras maskens utveckling när hon blir dräktig. Det smittar sedan från mamma till ungar i samband med att kattungarna diar. Därför ska man alltid avmaska dräktiga honkatter och ungar enligt ett särskilt schema. Det räcker inte med en avmaskning.
Numera avmaskar man inte vuxna katter på rutin utan bara när maskinfektion konstaterats eller misstänks. Ser man mask i spyor eller avföring är det dags för an avmaskning. Misstänker man mask kan man ta ett avföringsprov - finns färdiga set på apoteket "Kolla Masken".
För att få bandmask krävs att katten ätit ett djur som varit mellanvärd för masken. En råtta, fågel, fisk eller liknande. Bytesdjuret måste vara rått. Kokas köttet/fisken/fågeln dör masken.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"