Katt som slutar äta
Jag har en misse som bara sluta tvärt att äta,Vet någon här vad man kan göra?
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Vi är ju inga veterinärer så det bästa är alltid att kolla med en veterinär. Sedan är all bakgrundsinformation viktigt. Allmäntillstånd, kissar/bajsar katten. Åldern, gamla sjukdomar osv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

-Hur länge har katten matvägrat? Om katten fortsätter att matstrejka kan det tyda på sjukdom, råder dej att uppsöka veterinär för att få en koll på kissen..
Detta börja idag,Men jag har nyss fått i henne skinka så det är inte så farligt,Väntar på samtal från vetrinären får se vad dom säger
Myse missar
Ja du ska nog inte oroa dig om hon äter mumsgrejer. Det kan faktiskt vara så enkelt som att hon är lite tillfälligt hård i magen. Då är inte aptiten som den ska vara, utan då duger bara mums…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jo hon äter bara det som är extra gott,Pigg och lekfull är hon allt
Myse missar
haha, smart fröken
…..det kan vara inaktivitet. det är ju så kallt, så här går ju inte mina alls ut i rastgården. Så de äter mindre. OCh Arne ibland bara gottaste gott. Så oroa dig inte. Så länge godis passar, så är det nog ingen fara, kolla bara tänderna så det inte är något problem där. MEn ingen panik och du klarar dig helt klart till på måndag. Fira nu nyår utan att oroa dig för bortskämd kattfröken
Ja passar räker så är hon inte sjuk ialla fall,Väldigt speciell katt fröken
Myse missar
precis……. hon kan ha blivit lite hård i magen och tills det lossnar, så kan aptiten vara låg. MEn som sagt oroa dig inte alls. lova det…..
Ja hon har vart lite hård i magen,Men nu verkar det som hon mår bättre ialla fall,
Myse missar
ja vintern gör nog såna fenomen hos våra vänner
Om katter matvägrar mer än ett par dagar bör man ta kontakt med veterinär. Katter far snabbt illa och kan få skador på viktiga organ av svält.
Vad man bör se upp med är om det förekommer kräkningar, om katten verkar slö och allmänpåverkad eller om det förekommer några andra avvikelser mot vad som är normalt.
Ibland tappar katter aptiten för att de fått hårbollar. Är din katt långhårig? Då brukar kattmalt vara bra och få fart på magen igen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
11 Nej min katt är inte långhårig, Men nu så är hon pigg igen hon
äter vanlig mat nu igen, Hon fick upp hårbollar innan så det kan
vara det,
Myse missar
Det kan vara väldigt många orsaker att en katt matvägrar, för jag hade en sådan för ett par år sen och efter fyra-fem dagar när jag åkte in till veterinären, konstaterade han att det var gulsot fast det var en innekatt. Där fanns det enda lösningen för honom att få somna in helt.
#12 Då var det nog hårbollarna som var orsaken till aptitlösheten. Långhåriga katter löper störst risk att få det, men även andra katter med tät päls och som är inne i en fällningspersiod kan få besvär med hårbollar. Gäller även honkatter med ungar. De slickar ju sina kattungar hela tiden och får den vägen i sig mycket hår.
Om man har kattgräs eller ampellilja tillgängligt för katterna hjälper man dem att kräkas upp hårbollarna. En annan metod är att ge dem kattmalt regelbundet.
#13 Då hade nog din katt fått leverproblem. När inte levern fungerar som den ska blir hud och ögonvitor gulfärgade. Det ger även symtom i form av aptitlöshet. Katten mår fruktansanvärt illa av att levern inte tar bort avfallsprodukter som den ska. Leverskador är tyvärr svåra att komma tillrätta med hos katt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"