Barnbok om en övergiven kattunge
Jag tänkte bara tipsa er härinne om en bra barnbok som jag läste idag. Jag är lärarstudent och har min verksamhetsförlagda utbildning på en förskola. Nu har jag precis varit ute och jobbat i ca 2 veckor. Idag kom ett barn, 4 år, fram med en bok som han ville att jag skulle läsa. De hade lånat den från bokbussen, boken hette Med känsla för dig och var skriven av Carina Wilke.
Boken handlade om den lilla katten Tassa som växer upp på en gård. Tassa och sonen i familjen (Albin) tycker väldigt mycket om varandra och han vill ha henne som sin katt men föräldrarna säger att dem inte har plats. När Tassa blir tillräckligt stor säljs hon till en ny familj där hon trivs ganska bra även om hon saknar sin familj och Albin. När sommaren är slut åker hennes nya familj från sommarstugan och Tassa blir ensam kvar. Hon förstår inte varför hon blir lämnad, känner sig ensam, ledsen, trött och hungrig. Hon väntar på att familjen ska komma tillbaka, äter det hon hittar och när snön kommer börjar hon ta sig därifrån. Tillslut när hon ligger skadad och utmattad i snön hittar Albin och hans hund henne. Han tar hand om henne och båda två är jätteglada över att vara tillsammans igen. Ett riktigt lyckligt slut. 
Boken handlar om olika känslor men även om hur utsatta djur kan vara och jag tyckte det var en gripande barnbok om en stackars liten kattunge som lämnas ensam att klara sig själv. Den är skriven till barn mellan 6-9 år men jag tycker att den passar alla och den innehåller lättläst text och många fina bilder. Så jag skrev ner bokens namn och tänkte tipsa er härinne om den.
/Matilda
här finns den med arbetsmaterial också!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bra nu vet jag vad brorsdottern ska få i julklapp =) tack för tipset!
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
boken verkar jättebra. ska kola på biblan. tack för tipset!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Verkar vara en riktigt fin bok..och så skönt att den har ett lyckligt slut när den är riktad till barn..perfekt att använda den i förskole/skolverkssamheten..

Vi träffade Carina på en mässa förra året. Hon stod där och sålde sina böcker. En helt underbar kvinna!
Hon donerade intäkterna för sin försäljning till oss den dagen! Och skänkte oss en av sina böcker! 
Kan mycket mycket varmt rekomendera er att köpa dessa!
Pälsbollarna i Höganäs
verkar vara en person med hjärtat på rätt ställe
Vad snällt av henne att donera det till er! Barnen på "min" förskola tyckte mycket om boken och tittade ofta i den under den tiden jag var där. Funderar på att köpa den i julklapp till en av mina kusiner. :)
/Matilda

Den boken måste jag låna på bibblan. Läser själv till förskollärare och skulle mycket väl kunna tänka mig att använda den på förskolan som jag gör min VFU på.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Engla, kolla då arbetsmaterialet till boken också. Säkert jättebra!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tipsa gärna de som arbetar med REDE om den boken. Jag hade REDE :S material två terminer i förskolan och det är jättebra med såna böcker till det.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jag har också använt mig av REDE till mitt projektarbete i förskolan. Väldigt uppskattat. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

ja det där rede har jag grunnat på o skulle vilja att dotterns skola får till sina elever, men tvivlar på att de skulle ta itu med det själva, undras om man som förälder kan beställa till skolan?
läraren vräkte ur sig häromdan att man ska ta en krona tassen o 5 för svansen när man säler!! Detta sa hon till eleverna!!!!!!!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
va?????????? Du det tycker jag du ska ta upp med rektorn. För såna åsikter får inte en lärare delge sina elever. Passa på samtidigt att informera om REDE projektet. OCh nästa gång det blir föräldramöte, skäm ut den jävla läraren ta upp det inför alla, att en lärare lär ut att djur är värdelösa. OCh skriv insändare!!! Du får inte namnge läraren, men gärna skolan. Ta det då i en lokaltidning, som de flesta på orten läser….

#15 jag har skrivit på ett ptpper om projektet o vad det handlar om o sagt att jag tycker att de tar in det till sin skola, o hellst till alla skolor i komunen, skrev oxå att de följer läroplanen så att de fattar att det är seriöst,Lämnat till denna läraren, hoppas att hon hunnit kolla upp det, hon lät intreserad, Min förhoppning är ju att lärarna ska få sig en aha upplevelse, bättre de lär sig det via rede än att jag kör på som en ångvält, då lyssnar ingen, Men jag ska ta upp det med rektorn vid tillfälle med,.. men jag och skolan är ju inte alltid på god fot med varandra så jag börgade med att be dem ta hem REDE, ett steg i taget tänkte jag,,,
Ok,,, du får se vad som blir annars så får du väl ta till storsläggan.

#17 heheheh, ja den släggan har de fått känna på förr,,, hmf,,,
ja va f….n lära ungar att en katt inte ska kosta!!!!!!!
ungefär lika tabu som att hylla politiska åsikter. det får man inte heller göra……Eller snacka nedsättande om minoriteter. det är förbjudet.

jag stod ju jämte när hon sa detta,, va står du o säger sa jag?? en krona tassen?? ja det är ju bättre det än att skämkas bort säger männskan då,
detta var när dottern med kompis rymt till mitt jobb så vi var där, inte rätt ställe att ställa till krig om,,
apropå boken TS så verkar den jättebra, tack för tippset,,. kom då att tänka på en annan bok om ett marsvin o barn, GODNATT HERR MUFFIN,, en enkel bok för små barn som får mig att gråta när jag läser den,,
haha varför rymde de til ditt jobb??????

#20 du menar att prata illa om skollärares djursyn???
haha nä, som lärare måste du ju vakta din tunga. Så jag menar att LÄRAREN borde förstått, att det var hon som var ute på hal is!

#24 hon var nog pedagogisk enligt sig själv, de brukar vara det i denna stan,,,,hmf,,,,men hon fick ju rede tippset nu så hoppas att hon tar det till sig ,,,
pedagogisk tio spänn för en katt……