Barnbok om en övergiven kattunge
Jag tänkte bara tipsa er härinne om en bra barnbok som jag läste idag. Jag är lärarstudent och har min verksamhetsförlagda utbildning på en förskola. Nu har jag precis varit ute och jobbat i ca 2 veckor. Idag kom ett barn, 4 år, fram med en bok som han ville att jag skulle läsa. De hade lånat den från bokbussen, boken hette Med känsla för dig och var skriven av Carina Wilke.
Boken handlade om den lilla katten Tassa som växer upp på en gård. Tassa och sonen i familjen (Albin) tycker väldigt mycket om varandra och han vill ha henne som sin katt men föräldrarna säger att dem inte har plats. När Tassa blir tillräckligt stor säljs hon till en ny familj där hon trivs ganska bra även om hon saknar sin familj och Albin. När sommaren är slut åker hennes nya familj från sommarstugan och Tassa blir ensam kvar. Hon förstår inte varför hon blir lämnad, känner sig ensam, ledsen, trött och hungrig. Hon väntar på att familjen ska komma tillbaka, äter det hon hittar och när snön kommer börjar hon ta sig därifrån. Tillslut när hon ligger skadad och utmattad i snön hittar Albin och hans hund henne. Han tar hand om henne och båda två är jätteglada över att vara tillsammans igen. Ett riktigt lyckligt slut. 
Boken handlar om olika känslor men även om hur utsatta djur kan vara och jag tyckte det var en gripande barnbok om en stackars liten kattunge som lämnas ensam att klara sig själv. Den är skriven till barn mellan 6-9 år men jag tycker att den passar alla och den innehåller lättläst text och många fina bilder. Så jag skrev ner bokens namn och tänkte tipsa er härinne om den.
/Matilda
här finns den med arbetsmaterial också!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bra nu vet jag vad brorsdottern ska få i julklapp =) tack för tipset!
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!