Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 4565 ggr
Lena
0

OT Mitt i Snöstormen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha så var det dags igen. Efter mycket snöande den sista tiden har läget förvärrats och vi har fått riktigt snöoväder i Dalsland. Bilderna nedan är tagna för några minuter sedan. De kallar det för Vänersnö. Vänern fungerar som en stor snökanon och gör att det vid vissa väderleksförhållanden kan bildas enorma mängder snö.

I fredags låg ovädret lokalt över Trollhättan/Vänersborg. Du kunde jag inte ta mig till jobbet. Blev insnöad i Vänersborg. Nu har centrum flyttats upp till Mellerudstrakten istället.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Lite mera snöoväderbilder. Det ser värre ut i verkligheten än vad det gör på bilderna.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Vi tar en bild till….

Hur har ni det i övriga delen av landet?

Får nu logga ut då det finns en del annat att göra till följd av vädret.

lillmymlan
0

Här snöar det som bara den :( och det blir till att köra mkt sakta idag när vi åker för att mata i kolonin… jäkla vinter! Rynkar på näsan

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

annebeate
0

Från Malmö kan också rapporteras mycket snö. På vår tomt är det högt med snö, jag som skulle ut och klippa ner allt visset i trädgården. Det blir aldrig som man tänkt sig. Flört Jag är ingen vintermänniska och sitter just nu och drömmer mig bort till ett varmt land och förstår inte alls varför jag valt detta.Obestämd

Puma77
0

Här har det snöat en ca 40 cm nu och plogbilarna har man knappt sett. Jag och Cindy har varit och traskat i snön. Hon hoppade mellan mina fotspår.

Imorse mullrade åskan med i snöovädret som var så det är ett ordentligt oväder ute här. Blåser så snön känns som nålar i ansiktet.

//Pia

[ingvarisbjorn]
0

Här i Karlstad ligger snölagret inte särskilt tjockt på marken, det yr runt i luften istället. Kalla stormvindar gör luften helt vit av snö, och vi som bor på översta våningen och har utsikt över hela staden vanligtvis ser knappt till änden av vårt bostadsområde.

Sidentass
0

Vi är totalt insnöade här i Östergötland, -  befarar att sambon kommer försent till jobbet imorrn..bussarna lär få problem i detta väder!

Lena
0

Det verkar som snöovädret härjar lite varstanns i landet. Inte alls kul detta! Jag är inte heller någon vinterälskare. Visst klara dagar med snö och sol kan man ju ta, men detta är inte vidare värst.

Nu ska vi skotta snö så att vi kan mata stackars fåglarna. De har det tufft nu.

Våra katter verkar inte heller gilla det här vädret även om de inte går ut. En av dem, Othello, åt inte som han skulle imorse så nu är jag orolig för det också. Men vi får hoppas att det bara var något tillfälligt. Han kan vara lite kinkig när saker inte är som vanligt.

gulliver
0

I Löddeköpinge ca 3 mil norr om Malmö så har vi också fått en hel del snö. I Ystad kom det enligt uppgift 4 dm snö på bara en dag.

Ovanligt med så mycket snö i Skåne i november månad. Minns i slutet av 1970-talet när jag bodde i Lund så var det meterhöga drivor med snö och de som bodde ute på slätten fick ha hjälp av militärens bandvagnar.

Problemet i stora delar av Skåne är bristen på skog så snön fyker och bildar stora drivor på kort tid.

Jag är inte heller av olika skäl någon vinterälskare.

Intressant det där med Vänersnö.

chigak
0

Här har vi Vättern som drar till sig snö så så hä ser det ut hos oss nu. Staket som knappt syns är ca 1 meter högt. Det blåser för fullt med så det är väldig skillnad på snödjupet men här är det som värst.

Alexej
0

Jag har 600 m egen väg upp till stora vägen. Jag körde så klart fast med några katter i bilen när jag skulle till kattens dag på Julahuset. Fick vänta tills bonden kom och drog ut mig. Men jag stannade bara 3 timmar, många berättade om avstängda vägar osv så jag plockade ihop och åkte hem igen. Det var ändå inte mycket folk ute.

Hatar vintern!!! Fint på bild och ok mellan jul och nyår men inte såhär Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

Utanför Uppsala är det också mycket snö.Förra veckan när jag såg ut genom fönstret på ytterdörren stod en råbock där och åt ur säcken med solrosfrön.Sen har jag sett en hona där också.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Läger i Dalsland är katastrofalt. Nu är alla vägar utom E45:an avstängda och de råder folk att hålla sig hemma. På sina ställen har det kommit 1 m snö. Hos oss är det nog runt ½m.

Undrar om jag ska kunna ta mig till jobbet imorgon? Den som lever får se.

Hawknestgrove
0

och här har vi ingen snö alls, ja 3-4 cm kanske 7 grader kallt…. men vi får nog vårt vad det lider…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Idag kunde jag ta mig på jobbet med det tog sin tid. Har suttit sammanlagt 4 timmar på bussar och tåg mot 1 timme i vanliga fall. Vädrat har lugnat ned sig, men det tar tid innan alla småvägar är plogade.

Tåget dras med kraftiga förseningar. Ikväll råkade tåget först ut för vagnfel, sedan blev det ytterligare försenat pga tågmöten och slutligen hade ett godståg förstört rälsen så att tåget bara kunde köra i 30 km per timme. På jobbet fick jag jobba igen det jag missade i fredags när jag inte kunde jobba alls.

Är nu trött och går och lägger mig.

Hawknestgrove
0

otroligt…. OCh det är tio mil bara mellan dig och mig. här är det bara lite puder på marken…..

Alexej
0

Konstigt Gunilla, att ni inte fick snö….Här finns det för mycket. Hatar allt som är vit och kallt. Och det är bara november.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#16 Ja visst är det underligt! Men den här gången verkar ovädret har slagit till oerhört lokalt. Det är den där Vänersnön som ställer till det i våra trakter. Det är gör mycket snö även i Vänersborg och Trollhättan.

Alexej
0

Haha, en liten sommarbild från min trädgård…Flört

Hawknestgrove
0

vi får nog vårat så smånigom vi med…..

Puma77
0

Hawknest; här har de tagit fram den stora snöslungan för att få bort snön i stora lastbilar nu. Kanske de kan köra till ert håll och tömma;)

//Pia

gulliver
0

#19 Underbart Alexej.

Hawknestgrove
0

puma nej tack. det rä så bra som det är med 13 grader kallt. jag vill flytta till Ougadougu!!!!!

tessa
0

Bor ju i Vänersborg, så på ts foton vet ni ju hur det ser ut här. Jenny kattunge blev hämtad av sina nya familj i söndags och jag är glad att de välbehållna tog sig hit och hem igen.Det verkar ju inte finnas någon hejd på all snö… och blåst, den är värst!

Nu fryser vi våra rumpor av oss i sommarstugan, så hoppas att kattungarna snart blir placerade alt. kommer till jourhem. Har ett på g, men ska besöka det först =)

Ska försöka att ordna en "frigolit-gömma" till mamma katt också, kan ju inte släppa ut henne igen i det här vädret =(

- Ta det lugnt i busvädret allihopa!

tessa
0

#13: Min moster bor på Dal och har varit insnöad några dagar. Hon jobbar i Vänersborg så igår kväll när vägarna var öppna, fick hon åka hem till min mor i vbg, för att sova över och kunna jobba igen. - Tokigt värre.