Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3831 ggr
[Jodine]
0

Introducera en ny katt?

Jag har haft en utekatt som gått här utanför i nästan ett år, troligen mer, och jag har funderingar på att låta honom bo här. Han har fått mat av mig varje dag sedan i våras, ch nu på sista tid hr jag flyttar in matskålen inne och han har kommit in varje kväll i lägenheten, och verkar trivas. Problemet är att jag har en katt sedan innan, en hona, som inte alls verkar vara lika förtjust i tanken. Hon har slagits med honom ett par gånger, både inne och ute, men hennes humör verkar variera. Vissa dagar fräser hon, andra dagar verkar hon vara mer nyfiken. Så jag tänkte höra om ni har några tips på hur jag ska få henne att vänja sig med honom? Han verkar inte ha några problem, han vet att hon bor här och sitter bara och tittar på henne utan att göra några närmanden.

Jourhemmet
0

Du måste först anmäla hos polisen, sätta upp lappar, efterlys på Blocket etc. Någon kanske äger den så du kan ju inte bara utgå från att den är hemlös.

[Jodine]
0

Jo, det har jag ju gjort. Så atte… Har för mig att jag t.o.m hört med er här, ingen har svarat nånstans överhuvudtaget. Sen finns det också vissa tecken på själva katten att den har bott någonstans men inte gör det nu längre.

kattassen
0

Om du bestämmer dig för att ta hand om katten måste både han och din egen hona vara kastrerade när de träffas. Såväl för att undvika okynnesparning och dessutom för att underlätta acklimatiseringen. En okastrerad hane kissar också ofta revir inomhus och det är sannerligen inte trevligt.

Köp också Feliway och plugga in i eluttaget. Googla på det om du inte vet vad det är.

Lycka till och tack för att du förbarmar dig över kattpojken så han får tak över huvudet nu i vinter!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Jodine]
0

Hankatten är kastrerad, dock inte min. Kan det ha något med att göra att hon är så pass aggressiv mot honom, att hon inte är kastrerad?

Jourhemmet
0

Kan det mycket väl vara. Katter blir oftast mer harmoniska efter kastrering.

[Jodine]
0

#5 okej, något att fundera på alltså, när jag får råd… =/

Hon är annars väldigt lugn, och har funkat bra tillsammans med de andra djur jag har skaffat efter henne, men när hon möter andra katter är det annorlunda. Genom fönstret går det bra, men inte när de möts i "verkligheten". Hon gör så mot både hanar och honor..

[Jodine]
0

Liten uppdatering sen senast, han har varit inne hos mig sedan 4 tiden i eftermiddags, min katt har fortfarande itne vant sig men hon beter sig inte aggressivt längre, tror hon mest vill leka men att han inte är riktigt redo för henne än. Just nu ligger han i min soffa mellan täcket och kudden och gosar, sover och tvättar sig. Kan han faktiskt förtjäna tycker jag, så satans kallt som det varit de senaste dagarna =/ Hoppas verkligen han har någonstans att sova på nätterna som är någorlunda varmt, när han inte är här.

kattassen
0

#7 Å det låter gott att han fått värme inomhus nu hos dig. Jag misstänker att han gärna återvänder till dig från och med nuFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Jodine]
0

#8 ja, han är kvar än ;) Hittills har han inte varit här så långa stunder utan varit inne en timme eller två, men sedan visat att han vill ut igen, nu har han myst i soffan utan att ens se på dörren =) Har knappt rört sig ur fläcken alls sen han kom in.

Han verkar ha bestämt sig för att sova över, och min egen katt låter honom vara ifred, vilket är ett framsteg. Jag tänker inte tvinga honom att gå ut i 12minusgrader så länge han inte själv visar att han vill det.

Alexej
0

Honor är oftast bitchiga mot andra katter men sedan är det viktigt att hon kastreras. Hon kommer att löpa mycket lättare med en katt i närheten och en löpande katt är inte kul varken för dig eller henne.

Super att du tog in honom!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Vad fint att du räddar en misse från att gå därute o lida i den kalla vinterkylan…så håller jag tummarna för att det med tiden ska bli lugnt emellan honom och din kisse…

[Jodine]
0

#10, jo, en kastreringska göras så fort jag har möjlight, just nu är det lite tajt ekonomiskt. Men det har varit aktuellt tidigare, för både hennes och min skull då hon haft det jobbigt när hon löpt senaste tiden. Nu har hon dock slutat..

#11 tack =) han har ju kommit hit nästan varje dag i ett år, tänkte att jag inte vill utsätta honom för en till sån där förbannat kall vinter som vi hade förra året. Han verkar trivas, kommer ofta direkt när man ropar, om han inte sover, äter bra, sover osv.