Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 7520 ggr
Sagolika
0

*Låst*Akut! Hittekatten Orca från Örkelljunga

En stor, svart-vit, långhårig hankatt söker akut ett eget hem. Han är troligen en förrymd eller dumpad fertil hankatt och har överlevt 2-3 vintrar ute, men vi hoppas att han ska slippa ännu en.

Du ska antingen kunna ge honom ett permanenthem direkt eller i övrigt vara beredd att ta över ansvaret för honom och själv ordna jourhem eller om en kattförening vill ta över ansvaret.

Katten finns i Örkelljunga och måste bort snarast. Han kallas Orca (späckhuggare) då han är stor, svart-vit och "vild". Kan såklart även visa sig vara tam. Det vet vi inte än.

Hawknestgrove
0

Putt för  lille Store Orca

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Finns ingen möjlighet att fånga in honom för kastreringen till ni har hittat ett hem? Hankatter kan ju släppas ut direkt efter kastreringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
0

Nej, för nu kom det ju ingen fångstfälla till pappa.

Hawknestgrove
0

ja det är ju ings problem . bara han får kvickna till lite så går ju det bra. Jag kastrerade styvsonens hankatt på eftermiddagen och på kvällen så ville han prompt ut. Ok han bor utan trafik på liten enskild väg. MEn 12 timmar, så är kissen säker.

Alexej
0

Ingen som ni kan låna? Bor inte Monsi där nånstans som har en fälla?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
0

Jag minns inte var Monsi bor. Vi måste ordna pengar till att göra vid honom också. Sen borde man nog ha en sån där hundbur att ha honom i under uppvaknandet/återhämtningen. En sån som man såg i någon av tnr-artiklarna.

Ankie
0

Men vi kan väl samla här inne till en kastrering kanske…..

Alexej
0

Jag har alltid släppt ut mina hanar direkt när vi kom hem igen. Annars kan man ha honom i transportlåda. Får de sin uppvakningsspruta är de väldigt snabbt pigga igen. Får ni in honom i en transportbur?

Såg nu att Monsi bor i Skurup men hade fällan i Eslöv.

gustafsson38
0

den där fällan den behövs väl..?att kastrera orca dom pengar kan ja ge..

Sagolika
0

Jag betvivlar tyvärr att vi får in honom i en transportbur, så fångstfälla måste vi ha till honom.

Det är verkligen jättesnällt av dig, gustafson :)

gustafsson38
0

en fälla va kostar de'?

Hawknestgrove
0

vi har två fällor. Den ena har vi donerat till Rädda Katten den får ni höra med em om. OCh den andra finns hos Monsi i Skurup. hon bor där. vilkor står i den andra tråden

Josefa
0

Vänta nu lite här. Du vill betala Orcas kastrering, men knorrar över att Sussie som du inte kan sluta tänka på kostar 1000.

gustafsson38
0

nu får du sluta..ja har bara ställt fråger ang sussie..inget annat..har du inte läst va ja har skrivit?herre gud

persikahallon
0

hur gick det med bild sagolika? tyvärr är det nog lättare att hitta hem om man kan visa en bild för folk. det verkar vara lättare för många att ta åt sig då.

Sidentass
0

Önskar så att man kan rädda den här missen..tänk så skönt för honom att få komma in i värmen..efter att ha gått ute o frysit vinter efter vinter…

putt!

Josefa
0

Aa, jag tycker nog du gjort lite mer än att bara skrivit några frågor angående Sussie. Du skulle ju ha henne, och blev, enligt mitt uppfattning, ganska så upprörd när det blev ändrat att hon ska till permanent hem.

gustafsson38
0

va vet du?nu får du sluta å hålla på så här mot mig..fortsätter du så kommer ja ta bort mig härifrån

Sagolika
0

Tyvärr, ingen bild. Han är inte lika lätt att komma nära som Sussi.

Gustafsson, jag är tacksam för din hjälp oavsett hur den ser ut, ekonomisk eller som ny ägare :) Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är klokt att inte ta på sig för mycket. Det löser sig nog för Sussi och du hinner fundera lite till på om du vill ha henne eller ej.

Josefa
0

Jag vill inte att du ska tro att jag förföljer dig på något sätt: Jag bara tänker och undrar en massa när jag läser dina inlägg. Men jag tolkar dem kanske för mycket med mina egna känslor.

gustafsson38
0

ja erbjuder inte att va jourhem om ja inte har ekonimi till de..samma när d egäller pengar.sen att ja tar inte på mig för mycke..

Sagolika
0

Annons om Orca ska komma i HD/NST imorgon lördag.

Ankie
0

puttar

Sagolika
0

Åh, vad trött jag blir! Nu är annonserna med i HD/NST, men den ena (om Sussi) är sorgligt felstavad. Det ser för jäkligt ut :(

Ska försöka att få dem att ta in den igen, rättstavad den här gången.

annebeate
0

#24 naturligtvis får tidningen sätta in annonsen igen korrekt stavat.

Hur går det med fälla?

Sagolika
0

Jag har mailat dem om stavningen. Nej, ingen fälla än.

Sagolika
0

Idag ringde det faktiskt en tjej som hade sett annonsen om Orca i HD/NST. Hon undrade om det möjligen kunde vara hennes katt. De hade flyttat från Linköping till Skåne för 4 år sen och katten hade blivit skrämd och smitit redan första dagen.

Om det är denna katt så har den sprungit ca 2 mil. Vi ska försöka ta kort på Orca och visa henne, så får hon se om det är hennes katt. Det lät inte riktigt rätt på beskrivningen tyvärr, men man vet ju aldrig. Hennes katt var i alla fall kastrerad och chipmärkt och det får vi ju också kolla om vi får fatt i honom. Pappa har ju inte varit tillräckligt nära Orca för att se bakänden på honom. Men det bör vara en hane pga storleken i alla fall.

Tänk om det kunde vara så! Det vore så underbart om det kunde lösa sig för Orca också.

Tanten som matat honom var för gammal för att ta över honom och hon släpper inte in honom heller. Så det verkade tyvärr inte vara någon lösning. Men vi har inte gett upp. Det bara måste ordna sig på något vis för honom!

anebit
0

Å, hoppas hoppas att det är Orcas matte som ringt!
Hon kanske kan ta honom även om det inte är hennes katt.  Oskyldig  Kyss

2 mil är ju ingenting för en katt.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

gulliver
0

#27 Håller tummarna stenhårt. Om det är deras katt så måste de hålla honom inne så han inte smiter igen.

Sagolika
0

#29 Ja, är det deras ska jag höra mer noga hur de bor, om där är lämpligt att gå ut eller ej, om de kanske kan näta in eller ha honom inne helt. Sen kan man ju tyvärr inte hindra folk om de vill att deras katt ska få gå ut, men man kan ju rekommendera att hålla honom inne minst 4 veckor i alla fall + förhoppningsvis är de nog försiktiga så att han inte rymmer igen. Det lät ju bra att han var kastrerad och chipmärkt + att det lät som om han var saknad. Då låter det ju som någon som bryr sig om sin katt.

Hawknestgrove
0

inget hört än???

Sagolika
0

Orca kommer ju inte varje dag, så vi får vänta tills han dyker upp igen. Då försöker pappa fotografera honom och så får vi maila bilder till tjejen och så får hon se om det är hennes katt. Verkar det vara det, får vi försöka fånga in honom och kanske kolla chipet för säkerhets skull. Är det hennes katt får hon tillbaka honom. Är det inte hennes är vi tillbaka på ruta 1, då inget hem dykt upp till honom.

Sagolika
0

Orca söker fortfarande ett hem.

Hawknestgrove
0

putt för kissen!!!!!!

Sagolika
0

Inte en enda som hört av sig och vill erbjuda Orca ett hem :(

Sagolika
0

Det var tyvärr inte hennes katt, hon som saknade en hankatt.

persikahallon
0

vad synd. Rynkar på näsan stryker han fortfarande omkring hos dina föräldrar?

Sagolika
0

Ja, han kommer inte varje dag som Sussi dock. Men det gäller ju att få in honom någonstans nu kvickt innan han får lida ute en vinter till.

TNR är tyvärr inget alternativ i det området, utan han måste bort och få ett eget hem snarast.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utan bild är det svårt. De flesta går efter utseende. Fördelen är att han är långhårig men det är svårt öht att omplacera en katt. Jag har också 2 långhåriga som ingen vill ha.

kattarina
0

39..men va söööt kisseGlad

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Schniigel
0

Skulle gärna hjälpt till men problemet är att jag inte har tillräckligt med pengar :-/

Schniigel
0

Hoppas att han får ett hem fort!

kattassen
0

#41 På vilket sätt kan du hjälpa - om ex. du får bidrag till kastrering osv.? Kan du vara jourhem om inte annat?

Transporter brukar kunna ordnas om det inte är jättelångt

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Schniigel
0

Jag vet faktiskt inte, ekonomin är väldigt stram då jag inte har något direkt inkomst :/

Kan hålla öronen öppna och se om jag vet något som är intresserad av att skaffa katt!

Vet ni om han har några "speciella behov"?

Hawknestgrove
0

men putt för lile Orca!!!!

Sagolika
0

Orca behöver fångas in med fångstfälla. Han är skygg och rädd och behöver kastreras samt måste åtminstone inledningsvis bo hos någon som är van vid skygga katter. Han bör vara isolerad från andra katter tills man ser om han slutar anfalla dem som kastrat som får mat regelbundet. Jag tror inte han ger sig på människor, bara katter. Men vi vet för lite om honom för att vara säkra på det. Vi vet heller inte om han är van vid att gå på kattlåda eller ej.

Alexej
0

346 Om du kan fixa infångande och transport till Skara eller Jönköping på lördag kan jag ta honom!

Sagolika
0

Jättesnällt Alexej, men då får jag efterlysa transporthjälp här inne också, för jag har inte fått napp någonstans Rynkar på näsan

kattarina
0

finns de ingen som kan tänka sig att åka halva vägen var?så blir de inte så mycke jobb för sagolika.

Myse missar

Hawknestgrove
0

Åh putt för underbara snälla alexej!!! hon behöver hjälp med transport!!!!

annebeate
0

putt för transporthjälp Örkellljunga- Skara eller Jönköping.

Alexej
0

Djurtransport, djurhemsajter? Jag har inte en bil som klarar längre vägar.

Sagolika
0

putt

Josefa
0

Putt för transport till Orca

Hawknestgrove
0

kan någon hjälpa Orca till Skara?????

kattarina
0

beror väl vart i från

Myse missar

Sagolika
0

Har frågat fler vänner, men ingen kunde pga jobb m.m.  :(

kattarina
0

kan du säga vart ifrånj

Myse missar

persikahallon
0

på djurtransport.ifokus finns ett erbjudande om transport landskrona-varberg 28 el 29 november. kanske kunde han åka med dit, övernatta hos gustafsson och sen bli upplockad för fortsatt resa. om orca kan få skjuts ut till E6an från örkelljunga.

kattarina
0

ja visst kissen kan sova här.inga problem..men vem blir de härifrån? eller ja kan åka en bit me kissen

Myse missar

persikahallon
0

snällt av dig gustafsson! ja vi får se om någon är sugen att köra resten av sträckan. han ska ju alltså ifrån varberg till skara sen.

kattarina
0

ja kan åka.men då blir de tåg ja kan åka..

Myse missar

kattarina
0

är de så att de inte finns jusst på den dagen.så är de ingen fara.kissen kan va här..så har ni tid att årdna transport

Myse missar

kattarina
0

ja har ju min mor i gbg så ja kan åka me kissen dit…så från gbg till skara..

Myse missar

kattarina
0

2-3 dec åker ja till min mor..så från gbg får någon hämta kissen..61..kolla du så löser vi de

Myse missar

Hawknestgrove
0

men tänk om det kunde fixa sig så!!!

kattarina
0

vem har orca under tiden han är fångad?

Myse missar

kattarina
0

då är de infångning.vetr besök..sagolika har du kollat med vetr?

Myse missar

Sagolika
0

#59. Jag har kontaktat henne och det verkar gå bra att Orca kan resa med henne till Varberg, hon tar 50 kr för det (vilket jag gärna bidrar med) och så får han stanna hos gustafsson tills gustafsson tar honom med tåg vidare till Alexej (om jag fattat det hela rätt).

Nu ska här ordnas fångstfälla. Jag tror att jag har löst det så vi kan få låna en fångstfälla av en annan djurskyddare.

Det som behövs är pengar till kastrering, idmärkning och vaccinering om ni vill att det ska vara gjort innan han kommer till gustafsson och Alexej? Det kluriga blir ju dessutom återigen att han behöver fångas in senast kvällen innan han ska till veterinären så att han inte kan rymma och vart sätter man honom då? Kan han vara kvar utomhus i fångstfällan över natten? Det är ju bra om han transporteras till Varberg i lite lulligtt tillstånd efter sövningen, så blir han inte så besvärlig för kvinnan som ska köra honom dit. För han är ju nog inte van att åka bil eller sitta i bur.

Hawknestgrove
0

blir man tvungen att välja mellan två onda ting, så är ju faktiskt fångstfällan ett säkert alternativ att förvara i. Men måste  fällan stå utomhus över natten? ett garage är väl något som kan ställas till förfogande över en natt i alla fall? Då får ju kissen det lite torrt och dragfritt i allafall… eller fällan i bilen i värsta fall? eller gör en bur av fem kompostgaller att ha honom i? inne?

kattarina
0

persikahallon skulle höra me sin sambo om han kunde köra efter jobbet..antingen den 2 eller 3 dec.ja tar orca till gbg..ja ska dit dom datumen..

Myse missar

Sagolika
0

Har fått besked av hon på transport i fokus att resan blir den 21 november istället. Går det bra?

Får kolla upp angående fångstfälla o veterinär.

Vi har inget garage. Får ev. bli bilen eller kanske skjulet i så fall.

kattarina
0

ja ska va i gbg inågra dagar,,så jag vet inte exakt när ja e hemma

Myse missar

Sagolika
0

I så fall får vi ställa in det och hitta någon annan som kan skjutsa Orca, för hon kunde bara den 21 nov.

kattarina
0

ja hadde ja bara vetat som ja skrev.men ingen kunde ju veta

Myse missar

hairballs
0

Eftersom vi har ett litet utrymme över här medans vi väntar på Svarten så skulle Orca kunna mellanlanda hos oss istället. Om det går bra för hon som kör att transportera en liten bit extra. Det är ju inte så jättelångt mellan Varberg och Hällingsjö. Och jag åker in till Göteborg nästan varje dag under veckorna då jag går i skolan där, så in till Göteborg kan jag ta med honom också (dagtid).

Alexej
0

Från Göteborg kan jag kanske hämta honom.

kattarina
0

ok om inte persikahallons sambo kunde köra orca..hon skulle höra me han

Myse missar

kattarina
0

jag kommer hem på torsdag denna veckan…så ja är hemma då..så vi kan lösa de så att ja åker med orca till gbg..

Myse missar

Sagolika
0

Jag har supermkt. att göra och hinner inte med i alla svängar och turer här inne. Men den som slutligen ska ta emot Orca för mellanlandning och sedan ta honom vidare, får vara snäll och kontakta tjejen på transportfoumet som kunde den 21 nov. för nu skrev ju jag till henne att det nog inte blev något av.

Fångstfälla är på gång. Vet ännu inte om vi hinner fånga honom OCH få honom kastrerad m.m. innan han åker, men går det bra ändå annars?

Nu måste jag iväg här, men försöker titta in här mellan varven då jag hinner.

kattarina
0

men du kunde ju höra av dig om ändrig blir.för mig går de bra ändå sagolika

Myse missar

Gullimat
0

Förstår dig, svårt att hänga med 

Varför inte ha kontakt via pm med Alexej som skall ta emot Orca.

kattarina
0

har mejlat henne ang transport..ska mejla alexej me

Myse missar

kattarina
0

ja meddelar bara att ja kan ta med kissen på tåget till gbg ..att ja kommer hem på tordag

Myse missar

Gullimat
0

Ser att du är inloggad på gustafsson38 också samtidigt, hum,humObestämd

kattarina
0

85.ja håller på att spara meddelanden där ifrån..så inget konstigt alls

Myse missar

Alexej
0

Jag har lite svårt att engagera mig i transportfrågan men jag kan nog hämta katten sedan från Göteborg. Kastreras kan han här.

kattassen
0

#87 Jag finns ju också i Göteborg om jag behöver assistera vid tåg eller så i väntan på Alexej.

hairballs
0

Förstår jag det rätt nu? Orca kan åka med till Varberg och katterina/ Gustafsson på söndag då hon är hemma redan på torsdag? Och Orca behöver inte mellanlanda hos mig? Utan Katterina kan ta med katten in till Göteborg själv och antingen möta upp Alexej eller katttassen.

I vilket fall som helst kan jag hjälpa till med en mellanlandning här om det strular någonstans på vägen senare. *håller tummarna för att Orca går i fällan nu*

kattarina
0

ja kan ha katten här..ja kommer hem nu på torsdag..ja ska till gbg den 2-3 december.ja skrev de längre upp här..persikahallon skulle höra me sin sambo om han kunde köra nån av dom dagarna..

Myse missar

kattassen
0

#89 Det jag undrar är vilka dagar gäller?? Är det nu på söndag denna veckan?

hairballs
0

Transporten från sagolikas föräldrar avgick nu på söndag den 21 November som jag förstått det. Sen ska han lämnas till katterina i Varberg för mellanlandning och vidare transport till Alexej i Skara.

kattarina
0

ja denna veckan ja

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja för att man ska hänga med i alla svängar är det nog bäst att det skrivs ut datum hela tiden. MEn är det 100 att han fångas in till söndag då?

kattassen
0

När blir det Göteborg då?

kattarina
0

man vet ju aldrig om orca går ifällan.han vet ju inte att vi vill hanns bässta.så om de är så att kissen inte går i fällan va gör vi då?ja kan ialla fall ha kissen här till vidare transport till gbg.när kommer fällan då?för ja tänker på svarten hur lång tid de har tatt där.han är inne i fällan än..de är tisdag nu ju.åh transport söndag..så 4 dagar på att orca går i fällan.lite ont om tid tycker ja

Myse missar

kattarina
0

persikahallon har du kollat lite ang den 2-3 dec?

Myse missar

Alexej
0

Hoppas på det bästa. Men Orca är en katt som har levt ute och ska helst snabbt komma till mig - utan en massa mellanlandingar.

Det är ca 300 km mellan Örkelljunga och Skara.

Sagolika
0

Går inte Orca i fällan i tid, är det inget annat att göra än att försöka hitta någon annan som kan köra honom då han väl gått i fällan.

kattarina
0

98 jojo de är sant..hur tycker du man ska göra?

Myse missar

kattarina
0

från örkelljunga till varberg.stannar här till 2-3 dec vidare till gbg för hämtning till skara.alla vet här inne att orca vart ute.men vi får ju göra de bässta.

Myse missar

Josefa
0

Men mellan Varberg och Göteborg är det bara 7 och en halv mil. Är det inte bättre att katten får åka vidare direkt, istället för att mellanlanda i flera dagar i Varberg. Det om något är väl stressande.

kattarina
0

de hadde ju vart de bässta för katten..ja sa ja till sagolika när hon fråga om orca fick mellanlanda här.men har du.ni annat förslag så visst

Myse missar

persikahallon
0

förstår jag rätt nu:

21 november går transporten till varberg.

orca bor hos gustafsson till 2-3 december då han åker med henne till gbg.

det blir för länge för orca att mellanlanda tycker Alexej.

det bästa vore väl isf om han antingen kan hämtas i varberg och köras till skara direkt den 21e, eller om hairballs hämtar orca hos gustafsson ex.vis den 22a och tar honom till göteborg för vidare transport, så behöver han inte bo i tillfälligt hem så länge.

jag har pratat med min sambo som kan köra gbg-skara-gbg tex den 22a, men vi måste då tyvärr be om ersättning från resekassan.

hur tänker ni kattassen och alexej, har ni tänkt er att köra?

Sagolika
0

Själv har jag ordnat fångstfälla, men den var väldigt märklig och stor, sa pappa. Han betvivlar att den går in i bilen :(

Imorgon ska jag ordna en hundbur/transportbur eftersom vi inte får låna fångstfällan mer än att fånga honom i.

hairballs
0

Det är ingen ide att blanda in mig om det inte blir kris någonstans, det är redan så många inblandade. jag erbjöd en plats att mellanlanda på bara för att det först lät som om Katterina inte skulle vara hemma den 21:e. men självklart kan jag ställa upp som nödlösning om något händer. Huvudsaken är ju att han kan komma till Alexej och få en andra chans.

Om Orca går i fällan innan den 21:e finns det transport från Örkelljunga till Varberg. Därifrån kan katterina ta honom till Göteborg där Persikahallon eller Alexej eller kattassen kan ta vid? Så om herren nu går i fällan är det väl bara vidare transport som de inblandade behöver fundera på?

kattarina
0

106 ja fick åka till min mamma ..för ja ska hjälpa henne att hämta en kisse de va därför ja inte först visste när ja skulle va hemma..

Myse missar

persikahallon
0

ja till varberg är allt grönt som det verkar. och gustafsson har snällt nog erbjudit sig att skjutsa orca till gbg redan den 22a. då återstår frågan vem som kör från gbg till skara.

min sambo och jag kan köra på kvällen vid 17-tiden, men de få pengar vi har över går just nu till ett annat kattprojekt och vi måste därför be om ersättning ifrån resekassan. vill/kan kattassen eller alexej köra istället så går det fint för min del.

kattassen
0

Jag hinner inte köra någonstans utan kan denna gång endast vara behjälplig om ex. Orca kommer med tåg till Göteborg och Alexej är på väg att hämta. Då kan jag ta hit honom i buren och Alexej hämta i Partille (och slippa dra in i Göteborg) Men det bygger på att det blir söndag den 21:e. Kommande vecka (den 22-26/11) jobbar jag 8-17 varje dag.

Den 2-4/12 är jag helt upptagen (är inte ens i Göteborg) tyvärr.

Nej - det ser inte ut som jag är att räkna med denna gång då mycket skall stämma.Rynkar på näsan

Alexej
0

Persikahallon, tar gärna ditt erbjudande. Min bil kan man nästan skrota nu har avgåsrörelsen fått ett törn och låter väldigt mycket. Och inga pengar…

Reskassan finns ju just för såna katttransporter.

Men katten är skygg och fertil. Den kan inte bara mellanlanda utan problem med infångande igen och katten måste ju också kissa/bajsa nångång.

Josefa
0

Jo Katterina, jag tror i motsats till vad du skriver i PM, att det är mer stressande för katten att mellanlanda några dagar i ett hem för att sedan fångas in igen för fortsatt transport, än att transporteras direkt till jourhemmet. Sen om du har haft andra katter hos dig i några veckor kan jag inte säga mer om  än att det säkert hade varit mindre stressande för dem också om de fått komma till det rätta hemmet direkt. Skygga katter, eller ja alla katter ska flyttas runt så lite som möjligt. Enligt min åsikt.

kattarina
0

ursäkta mig men skulle vi inte skriva om orca här..så det va därför ja tog de på pm.ja har erbjudit min hjälp att ha kissen här..¨ att de är inga problem för mig att ja fångar in kissen när de ska bäras av till gbg…ingen här vet hur kissen är egentligen..

Myse missar

Josefa
0

Jag skriver om Orca. Förstår bara inte varför du PMar mig när du svarar på mitt inlägg.

kattarina
0

snälla du..innan har de skrivits om annat än de som tråden handlar om..åh då har de sagts till.därför skrev ja i pm..att ja har haft katt innan här i 2 vecker åh sen vidare till sitt nya hem..de handlar inte om orca ..givet så svarar ja .men man behöver inte skriva här om annat än de som tråden handlar om.

Myse missar

Sagolika
0

Mitt förslag är att om Orca nu hinner infångas i tid, att han reser med hon på djurtransport till varberg, mellanlandar hos gustafsson utan att släppas ut ur sin bur och sedan skjutsar gustafsson honom dagen efter till Göteborg. Där tar persikahallon över och kör honom till Alexej.

Det som är tanken är att han får åka i en hundbur. Den är större än en katt-transportbur och i den får han ha tillgång till en toalåda med sand, en filt, mat och vatten. Han får bli kvar i denna bur tills han är framme hos Alexej. På så vis blir det inga problem med att behöva hantera honom för att tvinga in honom i en transportbur igen, ifall han nu är så skygg så att det kan bli problem att lasta honom.

Alexej
0

En skygg katt ska helst flyttas direkt och kan inte mellanlandar lite varstans. Att fånga in en skygg katt efter tex en natt på ett badrum är varken kul för katten eller personen.

Det handlar bara om 300 km. Min bil är kass men det bästa vore om sagolika kunde fånga in katten och köra halva vägen typ och jag eller persikohallon resten. Men då måste jag låna en bil nånstans.

En katt måste kissa och bajsa ibland. Då går det inte med en massa mellanlandningar eller uppehåll. Katten kan inte sitta hur länge som helst i en bajsbur. Fast det kan ju vara olika från katt till katt.

Hämtade en gång ett gäng katter från Ronneby och bara en bajsade på vägen. men den var tam och jag kunde göra rent buren på vägen.

En annan gång hämtade jag en katt bara typ 1,5 mil och katten både kissade och bajsade och fick panik. Och allt hamnade genom burspringorna i bilen….

Sagolika
0

Jag har tyvärr varken bil eller körkort. Men annars håller jag fullständigt med om att det vore det bästa för katten, Alexej.

Är det någon annan som har möjlighet att köra Orca från Örkelljunga och halva vägen mot Skara?

Alexej
0

Din pappa eller någon kompis?

Sagolika
0

Varken mamma eller pappa är lämpliga att köra så långt, då de är äldre och ovana. De vill inte heller. Jag har frågat runt bland mina vänner, men de jobbade eller hade förhinder på annat sätt tyvärr.

Alexej
0

Men nån måste väl kunna ställa upp? Kanske på en helg? Mot bensinpengar?

Sagolika
0

Nu måste jag sova, men jag ska försöka komma på fler jag kan fråga om hjälp med att skjutsa Orca. Kommer ni på någon så säg gärna till.

Godnatt!

persikahallon
0

detta kanske är enda sättet för orca att komma upp till skara inom rimlig tid. det blir ju kallare och han är oönskad där han är. vi får nog också bestämma oss snarast om vi vill att hon från landskrona ska ta med orca, så att hon inte har fullt i bilen när vi väl har velat färdigt.

vi är inte i gbg på dagen på söndag som det ser ut just nu och jag vet inte exakt när vi kommer tillbaka så att köra gbg-varberg-skara på söndag kväll kan vi inte boka upp oss på.

kattarina
0

hoppas detta löser sig på bässta sätt.för orcas skull

Myse missar

Sagolika
0

Kort uppdatering innan jag ska på jobb. Orca har inte varit där på några dagar. Han kommer inte varje dag som Sussi gör. Jag har nu fixat en hundbur i alla fall, eftersom fångstfällan ej går in i vår bil, troligen inte i någon annans heller och i vilket fall som helst fick vi inte låna den att köra iväg Orca med.

Vet inte hur vi ska lösa detta. Det är ju inte säkert att vi lyckas fånga honom i tid till söndag + det verkar inte som om alla kan ändå (?).

Vi får försöka hitta någon som är villig att köra honom halva vägen mot bensinpengar, om Alexej eller någon annan kan möta honom halvvägs.

Nu måste jag iväg, men kollar tråden då jag hinner.

kattarina
0

finns de anonns på djurtransport?kan man inte försöka söka efter hjälp där

Myse missar

kattarina
0

ja kommer att åka hem imorgon så är ja hemma ifall kissen kommer

Myse missar

kattarina
0

när hon kommer med orca på kvällen hit.den 21.. så på måndag kan ja ta tåget till skara ¨så får hon som ska ta mot orca hämta han på stationen…blir det bra?

Myse missar

kattarina
0

eller om ja ska åka på söndag kväll..återkom me förslag så ja vet..då får hon hämta orca på kvällen på stationen hon  som ska ta mot han

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja men nu verkar det ju vara problem att fånga in killen…..

kattarina
0

ok…hoppas bara att han går in i fällan..ville bara tala om att ja kan åka med han

Myse missar

Sagolika
0

Som sagt så finns det inga garantier för att vi lyckas fånga Orca tills på söndag.

Eftersom de inte kommit tillräckligt nära för att titta i rumpregionen, så skulle det ju faktiskt kunna vara en stor hona. Det skulle förklara varför den ryker ihop med Sussi och de slåss och varför Sussi inte verkar dräktig trots att hon gått ute flera månader (såvitt hon inte redan är kastrat förstås, men det är rätt ovanligt att de på landet kostar på sina katter sådant). Det ska bli väldigt spännande att få se honom/henne irl när han/hon är infångad.

kattarina
0

har ni kommit fram till nån lösning?

Myse missar

Sagolika
0

Nej

persikahallon
0

är det bestämt att katten inte kan övernatta en natt utan att ni hellre väntar och ser om en annan lösning dyker upp? eller det fortfarande ett alternativ att han sover en natt i varberg och åker ifrån gbg på måndag?

vi håller måndagen fri för att kunna köra om det blir aktuellt, MEN Sagolika och Alexej, vill ni vara snälla och säga bestämt hur ni vill ha det? vi som bara är kurirer kan ju inte fatta beslut själva när ni har ansvaret för lämning och mottagning.

självklart hänger allt på att katten dyker upp och kan fångas in. om han gör det så vore det ju bra om allt är färdigt och planerat så att alla är startklara. ge besked tack, tiden rinner iväg.

kattarina
0

ja har sagt att ja kan åka me orca på tåget på söndag eller måndag.men då¨får hon som ska ta mot han möta upp mig i skara

Myse missar

Sagolika
0

För mig kvittar det, men jag måste höra med tjejen på djurtransport om det är ok med henne att få besked i sista minuten om det blir av eller inte beroende på om han fångats in i tid eller ej.

Här är en bild på vad för sorts hundbur det gäller, kattarina.

persikahallon
0

ja hör med henne, så att vi vet vad vi har att utgå ifrån. här är ju en jättechans för orca att komma iväg, jag förstår inte riktigt varför det går så trögt att få till en resplan? flera har erbjudit sig att skjutsa på olika sätt. nu säger gustafsson att hon till och med kan tänka sig att ta tåget samma kväll så att katten slipper sova över. vad mer önskas?

kattarina
0

hennes nummer stog där..ja hon som ska köra orca hit..alexej va säger du kan du möta upp mig i skara på söndag kväll?

Myse missar

Sagolika
0

Jag har både pm:at henne och skrivit i tråden på Djurtransport iFokus. Så får vi se vad hon svarar.

kattassen
0

Men kära nån - skall du ta en sådan hundbur på tåget Kattarina? Det blir ju flera byten på väg mellan varberg och skara dessutomObestämd

Det är väl en sak att köra den i en bil - men på tåget??Förvånad

kattarina
0

det finns ett handtag på hundburen..då kan man bära den..men snälla ja får skjuts till stationen i varberg…byte ja ..men de är ingen fara

Myse missar

Sagolika
0

Ska man få in katten i en vanlig transportbur lär du få söva den först och det fanns inga veterinärtider förrän nästa vecka.

kattassen
0

Hoppas det fungerar. Jag tyckte iofs också att buren verkar stor för en katt. Många katter blir extra stressade av stora ytor när det rör sig. Mina katter måste åka i små burar så de inte kan "åka runt" i buren. Men jag böjer mig för expertisen här som förhoppningsvis har mer erfarenhet av att transportera skygga katter.

(Har du kollat tågsträckan katterina? Det är minst två/tre byten)

kattarina
0

2 byten blir de från varberg till skara…ett handtag finns de åh då får man bära den.i gbg är de inte långt mellan tågen..

Myse missar

Sagolika
0

Enda anledningen till att buren skulle vara stor var att det skulle få plats en toalåda med grus däri samt ev. mat o vatten o kanske en filt, eftersom katten inte skulle släppas ut i något rum pga skygghet o svårigheten att lasta om den, om den behövde mellanlanda innan den kom till Alexej.

kattarina
0

den går att bära annars hadde de inte vart ett handtag på buren..men har du annat förslag alexej så säg -

Myse missar

kattassen
0

#145 Tanken är jättegod med mat och låda men betänk bara att buren kommer ju inte att stå stilla mer än i bilfärden. Men det löser sig säkert. Du har nog bra koll katterina på detta!Glad

kattarina
0

nej fel kattassen menar ja..jag börjar bli trött i huvet nu

Myse missar

kattassen
0

#148 Hehe lätt att ta fel ibland. Nej då det blir säkert bra. Är den rymningssäker? Bäst att dra ordentligt med spännband runt luckorna osv.

kattarina
0

en hundbur som man kan bära står även still på tåg..ja har sett sådana burar på tåg förr med katter i.har även sj transporterat katt på tåg i en sådan bur..de ser ut på bilden att de är en enkel hundbur.

Myse missar

kattassen
0

#150 Tänker mest på säkerheten. En hund bryter sig inte i panik ut - vilket en skygg katt kan göra i värsta fall. Mycket säkerhetsband behövs!

kattarina
0

jo självklart ska ja sätta på de så kissen inte kan smita..de va min tanke me..ifall han försöker smita

Myse missar

[eskils]
0

Kanske ett tyg av något slag över buren, så han känner sig mer trygg?

kattarina
0

jo de får man ju ha så han känner sig lugn..de löser sig detta..

Myse missar

Ankie
0

ja men precis, spännband är nog bra å något skynke över buren

hoppas nu att detta går bra..

Alexej
0

Det går inte att ta med en sån stor bur på varken tåg eller buss. Och allt i lådan kommer att skvätta ut direkt. Har den samma mått som en utställningsbur?

Ta katten med fällan och flytta över till en transportbur när den ska transporteras. Jag får hämta katten på nått sätt i Göteborg, det finns inga tåg till Skara. Det handlar om 300 km, ingen världsresan.

Sagolika, kan du försöka få katten i fällan? Sedan kan den kanske vara i buren tills den ska transporteras. ha en filt över då får den ingen panik. Innan katten inte är infångad kan vi knappast bestämma mer.

kattarina
0

med buss tar de knappt 40min sen är ja framme i skara me katten..ser du alexej att de är handtag på buren?men okej blir inte detta bra..så kan du snälla lösa de då från gbg.

Myse missar

prodigy
0

Nu är ju jag inte inblandad men det verkar vara en väldigt stor bur att släpa runt på! Tror även att en skygg och kanske aggresiv och rädd katt kommer känna sig mycket utsatt i denna bur!

Jag tvivlar på att han kommer använda lådan under resan. Även en avslappnad trygg katt kan ju hålla sig länge när man är på resa… Jag skulle absilut ta Orca i en liten, vanlig kattbur, utan låda och försöka ordna allt på ett dygn ivarjefall…

bara lite funderingar…Glad

Hawknestgrove
0

men är det tillåtet att ta katten på buss? Kolla det först…. och finns det verkligen inte mindre grejer att ta kisse i? för den där är jobbig….OCh alexej har rätt, det är inte mycket mening med att dividera fram och tillbaka innan katten ens är fångad.

kattarina
0

bättter ni trixar med detta så kommer ni säkert fram till en bra lösning.ja har nämt för er va ja kan göra.

Myse missar

hairballs
0

Det är tilåtet att ta katter på buss, den bakre delen av bussarna.

persikahallon
0

men jösses, sagolika skulle ju ordna den stora buren så att orca slapp sitta i en transportbur om han skulle övernatta. nu ska han ju inte det, så då är det bara för sagolika att sätta honom i en transportbur. fokusera på vem som hämtar var istället för att hänga upp er på buren. Flört

kattarina
0

http://www.dogman.se/hund/burar-forvaring/hundbur-svart-49x33x39-5cm.html detta är den bur som sagolika har ..mini vikt för en hund 5kg.. så tung kommer den inte va med orca i…ja förstår inte va problmet är..

Myse missar

Sagolika
0

Jo, förmodligen är det bättre att Orca är i en vanlig transportbur, men hur ska man få över honom från fångstfällan till transportburen utan att han rymmer? Vi kan inte ta in honom i huset!

Enda chansen är nog om transportburen får plats inuti fångstfällan och att man föser in honom i transportburen på ngt vis och smäller igen luckan på buren. Då det verkar vara en stor katt kan man inte använda den allra minsta sortens transportbur utan det får vara en i vanlig mellanstorlek. Går en sådan transportbur in i fångstfällan då? Jag har själv inte sett fångstfällan, så det är därför jag undrar om den ryms inuti.

Sagolika
0

Har ej fått svar på pm eller i tråden från "transportören", så jag har ringt in och pratat in på hennes telefonsvarare. Hon jobbar natt och sover på dagen, så jag hoppas få svar senare från henne om det fortfarande är okej.

lillmymlan
0

Sagolika… finns det ingen i din närhet som har erfarenhet av att föra över katt från fälla till transport, tänkte… det är alltid bra att ha hjälp när man är oerfaren :)

Tror inte att du kan få in mellantransport i fällan, men det beror på vad det är för fälla, men normalt går det inte.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sagolika
0

Nej, det finns det tyvärr inte.

Jourhemmet
0

Det är väl bara ta in katten på toaletten eller något och där skifta bur, allt för att den inte ska kunna rymma. Den korta stunden måste ni väl ändå kunna ha katten inne. Det är väl det minsta problemet om katten ska få hjälp?

Gullimat
0

Finns det här i Sverige transportburar där man kör ner grinden uppifrån, hade underlättat vid överföring, har sett det finns i USA

Man kan använda en liten säckakärra att köra buren med, har en liten i aluminium.

kattarina
0

va de ställer tll problem hela tiden..har man katten på toa så är de värt de som 168 säger..bara han får komma in i värmen åh få slippa en vinter till.

Myse missar

martdat
0

#169 jo det finns, jag har en, men den e inte särkilt säker, tror den e köpt på börjes hästaffär i tingsryd för säkert 7 år sedan, men jag har aldrig sett den annanstanns,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattarina
0

de har diskuters hit å dit ang stackars orca kan vi inte försöka komma överens hur vi ska göra istället..de är torsdag idag..

Myse missar

kattarina
0

har inte tjejen i djurtransport hört av sig än???

Myse missar

UlrikaD
0

På lokalbussar så får man ha djur med sig, men swebus, gobybus och de större bussbolagen har ju djurförbud.

Har blivit strandad själv och fått åka tåg istället.

kattarina
0

ja hadde min gamle katt me mig på swedbuss..har åkt flera gånger på bussar me katter..

Myse missar

UlrikaD
0

#175 Det är iallafall djurförbud på Swebus. Klistrar direkt från deras hemsida:

"Det är ej tillåtet att ta med sällskapsdjur på våra bussar. Undantaget är arbetshundar för till exempel synskadade."

Alexej
0

Göteborg-Skara är bara swebussen. Alternativet är tåg till Skövde och då hämtar jag upp honom?

EN bur är mycket större än en fälla. men stänger man till sidorna och har en skiva med att stänga till öppningen innan man stänger dörren går det bra. Bara några filtar eller kuddar rundomkring. Eller ställer buren på högkant och skakar in honom från fällan. Men då måste man vara 2. ÖHT bäst att vara 2 och alltid inne i ett ltet rum.

UlrikaD
0

Och angående gobybus och den stora buren så står det så här på deras hemsida:

Sällskapsdjur

"Mindre sällskapsdjur får tas med på bussen. De skall åka i bur som inte är större än att den kan få plats på ett säte. Ett sällskapsdjur reser på ungdomsbiljett. Synskadad med ledarhund ombedes ta plats längst fram i bussen. Ledarhund får medtagas kostnadsfritt."

Men med lokaltrafiken så får man ju oftast ha med sig djur. Men jag har ingen aning om vad ni planerar att åka med så därför skrev jag. Tycker det är dumt om man står och inte får åka med.

kattarina
0

hoppas de löser sig för orca åh att ni hittar en lösning

Myse missar

kattarina
0

ja talar om att jag har åkt med katter på buss..är de den resan nu som gäller..varberg-skövde

Myse missar

Sagolika
0

Tjejen på djurtransport har inte hört av sig än. Jag har både ringt och skickat pm.

På toaletten får ingenting plats då den är av typen gå in-backa ut, så liten alltså, så där kan vi inte få över honom i en annan bur. De andra rummen är också lite dumma, då vissa inte har någon dörr och vi kan inte riskera att han slipper lös i hela huset pga de andra katterna. De övriga rummen är inte heller optimala, för kommer han lös där lär vi inte komma åt honom igen (för mkt. gömställen). Men vi får väl se om vi kanske kan spärra av altanen på något sätt, så kan det nog lösa sig uppe på den.

Ja, vi få väl se hur det blir. Dels måste vi veta att tjejen verkligen fortfarande kan och vill köra honom. Dels måste ju Orca gå i fällan tills dess. Mycket som ska klaffa på en gång, men jag håller alla tummar att det lyckas, för det vore underbart om han få komma in i värmen och får hjälp.

kattarina
0

177.hur har du tänkt dig?vilken dag hadde du tänkt?

Myse missar

Sagolika
0

Har fått svar nu och hon som kan hämta Orca hör av sig innan hon kör på söndag och hör om Orca är infångad eller ej. Så det var ju jättebra så här långt Glad

kattarina
0

ja åker hem imorgon bitti..för de kommer kattungar hit..så alexej får bestämma om ja ska ta tåget till skövde..men ja behöver respengar den biten

Myse missar

kattarina
0

ja har inte fått nått svar,,så ja behöver veta hur det blir ..ingen har sagt nått om ja ska åka eller inte..vägen varberg-skövde..ja har annat att göra iså fall.de finns fler katter som behöver hjälp

Myse missar

tuska
0

185 Jag tror ingen kan svara dej säkert hur det blir, eftersom inte katten sitter i transbortburen ännu.

kattarina
0

nä men alexej har inte svarat vem som ska åka till skövde eller om hon löser de sj

Myse missar

Alexej
0

men kattarina, jag har annat att göra än att bara sitta här och svara. Också om jag är inloggad mycket betyder det inte att jag är hemma…vore jättebra om du kunde ta katten då till Skövde. Är katter tillåtna på tåg? Ska de inte sitta i speciella tågvangnar? Kolla upp det innan du åker.

kattarina
0

188.ursäkta…man säger till när man beställer tågbilj att man har djur med sig.de finns speciella vagnar för både hund.katt

Myse missar

kattassen
0

#189 Det gör man som tillval av önskemål när man bokar på nätet. Jag gjorde en provbokning av din resväg - bifogar en skärmdump:

kattarina
0

ja va bra..men nu kan ja inte boka över nätet..så de får ju den som har hand om reskassan göra..

Myse missar

Alexej
0

Det blir pengar det. Gäller en katt som en vuxen?

Sedan måste jag också göra en insamling till kastreringen och vaccineringen. vi har inga pengar över och jag har inte berättat för Eva (som jag jobbar ihop med) att det bli ännu en katt:(

kattassen
0

#191 Hm det är ju inte riktigt så det fungerarObestämd

Den som skall resa bokar och ordnar sin biljett sedan betalas ersättning ur reskassan i efterhand mot uppvisande av kvitto. (om det är Daisys Reskassa du menar).

Det är jag som har hand om den och PMa mig när du vet exakt när du skall åka så löser vi det hela.

kattassen
0

#192 Hur menar du? Skulle det kosta extra för djuren? Det framgår väl inte. En vuxen inkl djur med kostar (För exemplet jag tog fram) 543 kr t/r Varberg-Skövde

kattarina
0

jag kan inte ligga ute med pengar..ja har fler katter som ja ska åka med.dom penngar får ja ta ur egen ficka..

Myse missar

kattassen
0

#195 Som sagt Pma mig när du vet exakt när/hur resan skall gå så hjälper jag dig att boka.

OBS!! Men här bokas inget och betalas förrän vi vet att Orca är inne och kan åka på söndag!!!

kattarina
0

nä de är klart.vet någon här inne när hon på transport skulle va tillbaka i varberg

Myse missar

kattarina
0

efter 17 på söndag kan ja..de har jag sagt ifrån

Myse missar

kattarina
0

196 tack så mycke..att du hjälper mig åh bokar

Myse missar

Hawknestgrove
0

men nåt litet rum elelr kök borde väl vara möjligt att spärra av för några minuter? OCh som Alexej säger, man kan alltid ta till den lite burdusa metoden att "hälla" över katten från fälla till bur. Förlåt, men det hela verkar väldigt virrigt. Nummer ett, katten måste ju ha nånstans att ta vägen innan transporten påbörjar överhuvudtaget. Jag menar,  anta att någon  säger sig vara villig att köra en sträcka från örkelljunga och står på pass. Men den personen kanske inte kan i infångningsögonblicket? det kan ju ta upp till en dag innan man gjort allt klart. OCh förskottsbetalningar på resor det sker ju inte, däremot är ju Kattassen snabb som blixten att föra över pengar, så det behöver du ju inte oroa dig för att du blir utan pengar någon längre stund. Rör sig högst om ett dygn som du får ligga ute med pengarna.

emjon
0

Hoppas verkligen att kissen kan bli infångad nu när det finns villiga eldsjälar som är beredda att transportera och ta emot Orca.

En tanke bara är att du Sagolika tidigare skrev att du kunde ha en kisse i ditt kök högst tillfälligt. Vore det inte en bra lösning att försöka få in kissen i fällan nu för då ökar väl chansen att han kan komma iväg som planerat. Om det skall göras försök precis innan transport och det misslyckas (det är ju inte alltid det fungerar direkt) så får kissen fortfarande vara ute i kylan. Det är så tufft nu när det bara blir kallare hela tiden.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattarina
0

200.jag tycker inte man behöver diskutera om ens pengar här inne..det kan man ta på pm.tycker ja..de kan bli lätt missförstånd..har inte begärt förskottsbetalning..

Myse missar

Hawknestgrove
0

Visst gustavsson, men det låter på dig i inlägget, att du måste ha reseersättning i förskott och det tillåts inte. Vi har för ca två år sen gemensamt här inne startat upp denna Daisys reskassa och gemensamt satt ihop reglerna för hur man gör med utbetalningar och de görs bara i efterskott antingen mot uppvisande av kopia på biljett elelr så blir det om man åker med bil 10 kronor milen. Tror att det är den summan, rätta mig om jag har fel. OCh betalning sker till personens konto som man uppger själv till kattassen

miasofia
0

Det ser ut som att Sagolika har fler och fler undanflykter när det gäller att fånga in katten.

Hawknestgrove
0

nu är jag benägen att hålla med miasofia. det är ingen vits att ens prata om transport hit elelr dit om det är så himla besvärligt att få in katten i en fälla och bur? För det är väl ändå det första och att det finns någon liten plats tills transport

Alexej
0

#195 Ska du ta fler katter med dig? Hur då? Reskassan kan inte betala dina katter och hur ska du göra rent praktiskt?

Fattar inte provbokningen. Resan tillbaka kostar ju nästan hälften.

Sagolika, ärligt, tycker jag att lite mer engagement måste du visa. Ingen vill att katten blir avlivad men jag tycker det är konstigt att inget funkar hos er. Ingen plats, inga dörrar, ingen bil. Hur gör ni annars? varför har du ingen som kan köra? Det gäller ju en katts liv och en katt som ni vill ha bort.

Josefa
0

Men Sagolika har väl inte varit inne och skrivit något idag. Det kan ju vara så att hon varit hos sina föräldrar hela dagen och försökt få in Orca.

kattarina
0

206.ja har fler som jag hjälper åh transporterar katter till.åh hämtar-ja har inte nämt nån stanns här att någon här ska bet för mina katter.eller katter jag sj hämtar.de är nått ja väljer sj att göra…det ända ja ba om va rese ersättning åh inget annat.för orca..men tydligen så blir det problem för att ja inte råkar ha ett konto.

Myse missar

tuska
0

# 208     Har inte du nått konto kanske det går att sätta in rese ersättningen på din sambos kontoObestämd eller ?

tuska
0

Tack för "örfilarna"  man får när man vill hjälpa med

reseersättning s.. bidrag.   fattar inte ett jota…  men bett om ursäkt.

Vänder mej härmed till någon mer behövande.

UlrikaD
0

#210 Vad har hänt?

Sagolika
0

Jag både är och har varit mycket upptagen. Jag är engagerad i att rädda båda katterna och jag gör vad jag kan! Jag har bl.a. jobbat extra för att få ihop pengar till de burar som är tänkta att användas till Sussi och till Orca. De var inte gratis och jag lever själv på marginalen, så jag kunde tyvärr inte ta av mina egna vanliga pengar för att köpa dem. Burarna är nu inköpta och jag har ordnat så att burarna har kommit till mina föräldrar, så att de kan prova att gillra flera olika typer av burar för att få fatt i Orca samt prova ut vilken av dem som han kan resa i.

Varje dag rastar jag en gammal tants hund, för hon går dåligt och den tanten har nu legat sjuk i 2 veckor, vägrar gå till doktorn eller att omplacera sin hund och jag står inte ut med tanken att hunden inte kommer ut, utan ska behöva göra sina behov inne på golvet på tidningar (vilket jag anser är djurplågeri)! Så jag har haft mycket extra att göra där varje dag både med hunden och tanten. Hunden har jag nyligen sett till att den fick välbehövlig veterinärvård och då fick tanten så ont om pengar efter att hon betalt veterinärvården att hon varken hade mat till sig eller hunden, så det har varit ett helsike bara att få rätt på det. Jag har ordnat hundmat på kredit och fick själv ligga ute med pengar för mat till tanten bl.a.

Tjejen som ska köra Orca till Varberg kan inte hämta upp honom i själva Örkelljunga utan när (om) han fångats in, så måste han köras och lämnas i Ängelholm, vilket min pappa får göra. Det ligger några mil från där han bor. Det är han villig att ställa upp på.

Jag själv bor ca 5 mil ifrån pappa. Jag har varken bil eller körkort, vilket jag inte kan hjälpa. Det är helt ok att Orca fångas in tidigare och mellanlandar i mitt kök (pappa får i så fall köra honom hit och sen till Ängelholm på söndagen), men Orca kommer ju tyvärr inte varje dag till pappa, så som jag sagt tidigare så finns det inga garantier för att vi får fatt i honom i tid och det har jag även förklarat för henne på Djurtransport.

Mina föräldrar får försöka hjälpas åt att fånga in Orca. Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka dit i nuläget, då jag har en massa förpliktelser här i stan som jag ej kommer ifrån, hur gärna jag än vill. Jag har gjort vad jag kan härifrån.

Sen måste jag säga att jag tycker att era påståenden om mig/oss är väldigt ofina! miasofia, du kan dra åt …! Du vet ingenting om mig och hur jag har det och vad jag gör och inte gör. Jag har mkt. svår värk och dålig hälsa, inga pengar, kämpar som ett djur med allt men får ofta bara otacksamhet tillbaka, från de jag försöker hjälpa trots att det egentligen inte är mitt förbannade jobb.

Alexej, jag kan väl för 17 inte hjälpa att de inte har några dörrar till köket i stugan eller att wc är pyttelitet osv. Så ser där ut helt enkelt! Det är faktiskt en sommarstuga.

Vi är jättetacksamma för all er hjälp, men vi gör faktiskt allt vad vi kan här för två katter som vi aldrig bett om att få hit. Som nån dum jävel bara slängt ut. Som orsakat oss en massa bekymmer, men som vi ändå velat försöka hjälpa istället för att välja en lättare utväg. Mina föräldrar har en bil, men kan inte köra långt. Det kommer ändå att bli en hel del mil hit o dit sammantaget för dem om de ska ta Sussi till Helsingborg, Orca till Ängelholm osv. Och vadå varför har jag inte hittat någon som kan köra? Jag har annonserat och frågat alla mina vänner, skrivit på flera kattforum om det, jag kan fan inte trolla fram folk som kan köra!

Båda mina föräldrar är långt över pensionsåldern. De har inte heller särskilt gott om pengar, men har kostat på katterna mat och gjort vad de kunnat för dem. De har svårt att köra långt när det är mörkt och halt pga att de är gamla och lite osäkra bakom ratten. Vanligen brukar de åka in till Helsingborg med jämna mellanrum, men sedan hittekatterna dök upp har de varit i sin lilla stuga varje dag för att kunna mata och se till katterna och har därmed fått ställa in vissa saker som de planerat. Så nog har de visat engagemang alltid!

kattassen
0

#206 "Provbokningen" var bara för att ge en hint om hur resan kan se ut med önskemål om djurvagn osv. Att priserna varierar är mycket vanligt hos SJ. Jag valde ändå de billigaste avgångarna i vardera riktning. Men priserna ändras ganska mycket beroende på vilka dagar man reser och hur nära i tiden man bokar osv.

Det hela var alltså bara en prisförfrågan och ingen riktig bokning om nu någon trodde det.

kattarina
0

ja har sagt att ja inget konto har..då frågas de men din sambos konto då?..ja har nu sagt att,,ska ja kunna hämta orca så får ja be om rese ersättning..åh de gick inte för j a har inget konto..ja ska inte behöva berätta att ja o min sambo inte bor i hop.men nu är de sagt.de är privata saker.sen så har ja erbjudit min hjälp till fler katter innan.men inte nu.iväntan på att den å den kan ja hjälpa..men nu när ja erbjöd min hjälp till dom vuxna katterna..en kort tid..så blir det misstankar igen.åh ja nämde att de va lika bra att dom kom till någon som kunde ha dom en längre tid så dom slipper flytta runt..ang mimmi så kopiera en ut en bild på mimmis sida..åh då får ja höra att hon ser lessen ut..hon saknar sin förra matte,,,inte konstigt.eller?åh när ja ber personen ringa mig om hon ville prata ja ger ut mitt nummer.men ingen ringer..sen så har ja fler som jag hjälper åh transporterar katter.åh dom pengar får ja ta från egen ficka.blir de bra så att jag tar inte mot nån katt här inne.så blir de inga misstankar mer..men behövs de hjälp att transportera orca så gör ja de.för de har ja sagt…åh lovat..ja vet att allt detta hör inte hemma här men ja orkar inte skriva lite där å där..ursäkta för de..bara för datan är på så betyder de inte att ja sitter här hela tiden.ja har barn som använder min data..när ja är hos min mamma så finns alltid nån här,.

Myse missar

kattarina
0

210..ja har sett att du bett om ursäkt..ja tycker att man inte ska behöva ta personliga saker…åh ja förklara för dig ..  men varför be om ursäkt du kunde inte veta..så ingen fara..ja har nu förklarat i tråden me..så nu god natt..

Myse missar

Alexej
0

sagolika, jag ville inte såra dig. jag menade inget personligt. Jag förstår att ni inte har kattvanna angående skygga katter och infångade. Jag ber om ursäkt. Jag är numera så vant med skygga katter att jag inte se infångande som ett problem. Då glömmer man lätt hur det var för mig och andra innan jag lärde mig.

Hoppas vi får en ordning i det hela…

Gullimat
0

Bra att du kan ha Orca i ditt kök tills han skall åka sitt livs resa till sitt hem hos Alexej. Hoppas nu att allt skall klaffa med denna resa. Hade önskat man kunde ha hjälpt dig med infångningen.

Sagolika
0

Jag får också be om ursäkt att jag blev arg. Det har blivit för mycket för mig med allting. Jättesvår värk som inte går över vad man än gör är inte roligt. Tanten är också apjobbig att ha att göra med. Nu har jag rastat hennes hund igen och ska gå över med varm mat till henne.

Sen är det frustrerande att det inte har gått att fånga in katterna heller. Jag har telefonkontakt med pappa och han får försöka in i det sista att fånga Orca. Får han "bara" fatt i Sussi ska hon tas in till mig har jag sagt, så att hon är i säkert förvar tills hon ska till veterinären. Jag vill ha det gjort + då kan jag tämja henne lite innan hon ska till sitt nya hem, som jag hoppas finna inom kort.

Det verkar som om Orca ev. hade lyckats komma med på bild. Det är ju alltid bra i alla fall, om man ska annonsera och så.

Hör av mig så fort jag vet mer.

Lena
0

Vill vädja till alla att ha en bra ton i era inlägg. Även om känslorna går i svall är det inget som hjälper katterna att vi blir osams mitt i en räddningsauktion.

Ta ett djupt andetag och räkna till 10 innan ni postar era inlägg. Läs igenom dem minst 2 ggr.

Opassande inlägg kommer i fortsättningen att tas bort och den som skrivit dem får en varning. Upprepade varningar leder till avstängning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
0

Orca är ännu inte infångad, men nu finns det bild på honom/henne. Det är (tyvärr) inte en långhårig katt. Synd för de är väl oftast mer eftertraktade. Pälsen är bara tät pga att det är en utekatt. Katten är stor, men könet är ännu okänt. Kan alltså visa sig vara en hona likaväl som en hane.

I mina ögon ser detta faktiskt ut som en fet kastrat, vilket innebär att den måste ha haft ett hem nån gång. Då bör det alltså vara lättare att tämja den igen, även om den förvildats av att gå ute så länge. Visserligen gör den täta pälsen att den kanske ser tjockare ut än den är, men någon mager katt ser det då inte ut att vara! Förmodligen har den både lyckats jaga och försett sig med mat runt om på gårdarna.

Lena
0

#220 Det ver en riktigt grann katt må jag säg. Ser ut att vara i förvånandsvärd fin form. Får antagligen mat på sina ställen. Man kan ju alltid hoppas att kastreringen redan är gjord. Hur beteer han sig? Slagskämpe? Urinmarkeringar?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
0

#221. Han/hon slåss med Sussi i alla fall. Så det skulle ju kunna tyda på att det kanske är en stor hona (eventuellt en kastrerad sådan). Det skulle också kunna vara en förklaring till varför Sussi inte blivit dräktig trots flera månader ute. 

Det var ju en incident då hela altanen var nerkissad och nerbajsad, vilket ev. kan ha berott på att någon av dem (vi vet inte vilken) blivit rädd och gjort det under/efter slagsmålet. I övrigt verkar den göra sina behov ute. Verkar bara lite rädd men inte ilsken mot människor (vet dock inte hur den reagerar om man skulle ta tag i den).

kattassen
0

#221 Ser nog ut som en go och stinn kattpojke av större storlek. Han kan faktiskt redan vara kastrat även om han slåss med Sussi. Vår storkatt är innekatt med koppelvistelse och jag kan säga att han är kastrerad sedan närmare 10 år tillbaka och härjar gärna med grannkatterna (såväl en hona och en röd hane som vi har i samma område) om han får en chans. Det räcker med att han är dominant till läggningen.

Så kan det vara med Orca också - är helt enkelt en dominant hane som tycker att han också vill bo där. Detta är i sig inget större problem när han väl kommer in. Många katter slåss och beter sig "dumt" utomhus men är fromma som lamm inne. Likadant är det med vår, ovanstående, storkatt. Går jättebra med alla de andra 4 inne men kan bli stingslig mot okända katter ute.

Tror säkert det hade gått utmärkt att samordna både Orca och Sussi tillsammans med era andra katter. Det är ute som blir extra känsligt. Inne råder andra lagar liksom.

Sagolika
0

Vår huskatt Sorken är 17 år gammal och mycket tunn och ömtålig. Han ska inte behöva utsättas för konkurrens med fler katter så här i slutet av sitt liv. Både han och Hera ogillar andra katter, så det hade inte hjälpt om Orca eller Sussi uppfört sig väl inne, för Hera hade flugit på dem direkt om de hade kommit in i huset. Hon är underbar mot människor, men andra katter gillar hon inte, så det är fullt tillräckligt med att försöka få henne & Sorken att hålla sams.

kattarina
0

som det ser ut så blir det inget imorgon.söndag..för iså fall har jag andra som vill ha hjälp..är nån snäll åh meddela mig..

Myse missar

Sagolika
0

Pappa ska försöka in i det sista att fånga Orca. Tjejen på djurtransport ska ringa mig innan hon kör hemifrån och höra om katten är infångad eller ej. Så imorgon kan jag lämna slutgiltigt besked.

emjon
0

Då håller vi tummar och tassar för lyckad infångning av Orca.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattarina
0

226jaha..men då får ju nån annan åka med orca jag kunde inte ligga ute med pengarna..de va nån som skulle höra av sig.men ja har inte hört nått

Myse missar

Sagolika
0

#228. Det finns ingen annan som kan åka med honom vad jag vet, så i så fall får vi nog ställa in.

kattarina
0

ja har nämt för flera här att ja inget konto har.åh nämt att ja inte kan ligga ute med dessa pengar..åh i väntan på att nån skulle återkomma..men ingen säger nått.åh nu ska orca köras till skövde.nu är de ja som börjar undra..ja har haft pm med flera här inne.

Myse missar

Alexej
0

Mison är inte längre kvar på Hittekatter men hon är duktig med att fånga in katter och kanske transportera. sagolika, kan du inte ta kontakt med henne? Hon bor inte så långt ifrån Öckelboda och hon har en fälla, tror jag.

Josefa
0

Vänta nu Mison bor väl någonstans uppåt landet. Örkelljunga ligger i Skåne.

kattarina
0

jag förstår inget nu..först skulle ja bli kontakatt ang resan..åh nu dagen innan orca ska transporteras har ingen hört av sig..åh lösa transport på så kort varsel

Myse missar

[eskils]
0

Jag tror att alla människor har ett konto hos Nordea. Kontonumret = personnumret. Det är det som används vid t ex skatteåterbäring.

Alexej
0

kattarina, katten är inte ens infångad. då går det inte att planera någon transport.

#232 jag och namnSkäms Monsi var det…

Sagolika
0

Visst kan jag kontakta Monsi, men än så länge har Orca inte gått i fällan/buren och tills katten har gjort det, finns det inget vi kan göra. Inte förrän katten är där i fällan kan man hjälpas åt att försöka få över den i en transportbur. Jag har precis pratat med pappa och just nu syns Orca inte till. Det är bara Sussi han har sett.

kattarina
0

234..om ja nu har haft ett konto eller hur de ligger till ska ja väl inte behöva ta med er väl?ja vet att de går till så.ja har bet skatt i flera år.de gick inte åh skriva pm till dig.så ja får skriva här..detta är privta saker.235 ja vet att orca inte är infångad än.efter inlägg med sagolika så kunde ja inte så skulle de bli inställt.

Myse missar

Sagolika
0

Har kontaktat Monsi via pm nu, Alexej.

Sagolika
0

Fällan hade utlösts, men det fanns ingen katt i den. Orca syns inte till, så det verkar tyvärr inte som om det kan bli något av med hans resa idag.

Schniigel
0

Neej, vad tråkigt!

Jag har suttit här hemma och hållt tummarna för honom :-/

Alexej
0

Det blir snart. Lägg en filt över fällan som en tunnel. Lite gräs och blad på botten så att galler täcks. Ta helst tonfisk i olja och gör ett litet spår in där resten finns. eller grillad kykling. Något som luktar mycket. Det funkar sällan direkt.

kattarina
0

lägg kokt fisk i fällan sagolika..katter älskar fiskGlad

Myse missar

Sagolika
0

Tyvärr blir det inget av idag då Orca lyser med sin frånvaro och djurtransport-tjejen redan åkt, vilket var synd, men så kan det gå.

Men vi har långtifrån gett upp. Måste ändå säga att jag känner mig mindre orolig för Orca nu, när jag sett att han/hon har ett rejält hull. Nu när vi har bilder kan vi dessutom efterlysa ägaren igen (nu med bild) samt leta annat hem och går det inte så kanske det kan ordnas nytt försök med resa till Alexej.

Vi ska ändå fånga in Orca och få kollat ifall det finns chip, om det är en kastrat osv. Sussi vill jag ta till veterinären vecka 47 om möjligt. Hon är det mer akut med att få in, då hon far mer illa än Orca. Men båda ska få hjälp. Det ska lösa sig för dem på något sätt.

Nu måste jag ge mig iväg igen, men jag uppdaterar så fort jag vet något nytt.

Tack alla som var beredda att ställa upp idag. Jag beklagar att det var förgäves just idag i alla fall.

Lena
0

#243 Sagolika startar du en ny tråd om Orca när du loggar in igen. Ser att den här tråden är jättelång.

#233 Kattarina jag har meddelat dig via PM vilka regler som gäller för att få bidrag från Daisys resekassa.

Följande gäller:

1. Bidrag betalas ut i efterskott sedan resan väl är gjord och dokumenterad med kvitton, biljett eller annan redogörelse.
  2. Bidragets storlek beror på hur mycket som finns i kassan, hur lång resan varit och vilket transportsätt som valts.
  3. Vi behöver ett bankkonto för att få det att fungera rent praktiskt.

Sådana ser våra regler ut. Att få bidrag från Diasys resekassa är ingen rättighet utan en möjlighet.

anebit
0

Precis som Lena skriver så kan man få bidrag i efterskott om det finns pengar i kassan.

Men i regel får man inte hela beloppet utan en del av det, tex. halva kostnaden.

Resekassan  är helt beroende av bidrag från våra medlemmar, så ibland finns det lite, ibland mera att delas ut.

Hawknestgrove
0

ja och som LEna säger, finns det inte något konto, hur ska man då föra över pengar? Det går ju inte. OCh att skicka i kuvert är alldeles för vanskligt enligt min mening. MEningen att skicka till konto är ju att du ska slippa ligga ute så länge med pengar. OCh som sagt, inte något i förskott, det går ju inte. Och summan brukar faktiskt vara generöst tilltagen om det finns gott om pengar i kassan. Vilket beror på oss som bidrar

kattassen
0

#244/245/246 Precis sådär fungerar det som Lena,anbit och Hawknestgrove skriver.

Glad

Hawknestgrove
0

Vill ta en liknelse här om transporten…..

låt oss säga, att detta hade varit i Uddevalla och katten skulle till Göteborg. OK, då hade jag gärna tagit på mig uppgiften.Ersättning hade jag önskat i efterskott.MEn jag hade velat haft möjligheten, att åtminstone få vänta 12 timmar med att kasta mig i bilen för att hämta katten?Jag menar, anta att den gick i fällan sent en kväll. Inte 17 kan jag sätta mig i bilen missinassen och köra ner tilll Uddevalla och vidare till Göteborg, för den som ska ha kissen hos sig, kanske inte heller kan vara alert kl 4 på morognen?????

kattassen
0

#248 Nej det låter väl skäligt att man får lite tidsfrist när det är långa vägar att köra.

Problemet nu är väl att det inte för närvarande finns någon transportmöjlighet mellan Örkelljunga/Helsingborg och uppåt landet. Djurtransport.ifokus-transporten har ju gått för denna gången.

Nu får det smidas nya planer från A-Ö.Obestämd

kattarina
0

efter pm från er åh att ni har skrivit här så förstår ja de..efter första pm så förstog ja detta……meddelas detta inte till henne.ja menar de har ju skrivits här mycke om detta..

Myse missar

anebit
0

#250  Det gäller inte bara dig utan det är information till alla som hjälper till med transporter av katter.  Skrattande

Hawknestgrove
0

ja ingen har nånsin fått ersättning i förskott. det har skett i efterskott

kattarina
0

ja förstår de…har inte sagt nått om detta..jag förstår snälla ni

Myse missar

kattassen
0

Nu har Sagolika skapat en ny tråd om Orca. Jag låser denna.

Orca från Örkelljunga

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer