AKUT AKTION I HELSINGBORG
Idag, Tisdagen den 21 September var jag och skulle korrigera hjulinställningarna på min bil.
Vianor ligger på industriområdet Gåsebäcken i Helsingborg, precis vid en motortrafikvägspåfart. Gatorna kring firman trafikeras frekvent av tung trafik, och ovanför ligger motortrafikleden.
På bilfirmans gård satt en ensam ungkatt i en buske, och en annan sprang iväg när jag närmade mig. Jag noterade att det stod tallrikar med kattmat framme, samt skålar med vatten och grädde. Det hängde även några små leksaker i snören i buskarna. Jag satte mig på marken hos katten och försökte locka honom, och efter en halvtimmes försiktigt pratande och lekande med en kvist fick jag stryka den över tassarna med fingret.
Det blåser redan iskallt i Helsingborg, och jag fick ont i magen vid tanken på att katterna ska behöva bo på ett industriområde i skånsk vintervind. Uppenbarligen tog personalen på bilfirman hand om katterna, men de kan ju inte göra mer än ge dem mat.
När jag betalde min räkning frågade jag om jag fick deras tillstånd att fånga katterna och försöka ordna hem till dem, och fick höra en av de mest horribla historier jag hört i djurväg. Det finns inte två hemlösa katter, det finns uppemot ett femtiotal! Chefen och de anställda killarna berättade att de tagit hand om katterna i åratal, matat dem och försökt göra vad de kan. Nästan alla anställda har släpat hem både en och två och tre katter genom åren, och försökt ordna hem till så många kattungar de kunnat. De är kraftigt inavlade då de hade en väldigt begränsad koloni, och väldigt många av katterna saknar svans (recessiv nedärvning , ett tecken på att deras avelsbas varit väldigt snäv). En av de anställda killarna har engagerat sig kraftigt i katternas öde, och försökt kastrera så många han kunnat med sina egna pengar. En del katter är skadade eller handikappade, men de flesta är enligt de anställda på Vianor trevliga och inte aggressiva. Väldigt många är små eller unga kattungar. Vianor har enligt sina beräkningar lagt över 7000 kr i månaden på katternas föda och någon kastrering när de lyckats få tag i någon katt, och har försökt sörja för dem så gott de kunnat.
Jag kände att jag inte kan stå bredvid och titta på, något måste göras, det är en av de största kolonierna av hemlösa katter jag hört om. De kan inte gå där och frysa och riskera att bli påkörda.
Svälter gör de inte tack vare de juste människorna som jobbar på bilfirman, men något måste göras.
De var tacksamma om något kunde bli gjort, eftersom de tyckte synd om katterna. Men situationen blir bara värre och värre hela tiden i takt med att de förökar sig.
Detta är en situation först och främst för Helsingborgare kanske, men även för kattvänner i hela Sverige. Jag drar igång en räddningsaktion NU direkt. Bland kattmänniskor i Helsingborgstrakten rekryteras människor till att fånga dem, eller ge dem ett jourhem. Jag behöver någon som sköter kontakterna med alla katthem och räddningsorganisationer i skåne. Jag behöver också någon som tigger rabatterade priser på kastrationer, vaccinationer, chippningar och eventuella avlivningar. Jag ska kontakta Helsingborgs Dagblad imorgon och be dem skriva om saken. Ett PG-konto ska anförskaffas för donationer till katternas behov (kastration, vaccinationer, chip), ordet behöver spridas till alla som är beredda att ta en av katterna till självkostnadspris, eller hjälpa till på något sätt.
De måste få hjälp. NU.
Man kanske inte har råd att skänka många kronor, men någon krona från många blir en stor peng till slut. Liknande aktioner har dragits igång i Helsingborg tidigare och jag hoppas att Helsingborgs medborgare vill skänka några kronor till att få katterna avmaskade, vaccinerade, chippade, loppbehandlade, kastrerade och mätta.
Vi ska kontakta djuraffärer och veterinärkliniker för att försöka få dem att rabattera eller skänka mat, avmaskning, loppschampoon/medel.
Likaså behöver vi OTALIGA burar. En burpool behöver ordnas med utlåning av burar att transportera katter i. Alla burar desinficeras självklart innan de återlämnas.
HJÄLP!
Jag har kontaktat alla katthem jag kunnat hitta i Skåne för jourhem, katthemsplatser etc. Jag har skrivit på mitt rasforum och SKS forum, samt uppmanat folk att sprida det på Facebook. Jag har även frågat Tassebo per mail om jag kan få använda deras PG-konto för att samla in pengar via en akutinsamling. Jag ska ringa Helsingborgs Dagblad imorgon för att se om de kan hjälpa mig att driva en kampanj med artikel och insamling.

Ring till Rickard Bjällstrand på HD och prata med honom. Han är jättebra att ha att göra med! Han har gjort reportage om oss för inte så länge sedan! Hälsa från Ingela, Pälsbollarna Höganäs..
Han har tel.nr 042-489 94 27.
Jag kan inte ta emot några katter tyvärr, men säg till om det är något annat jag kan göra. Kan jag hjälpa till så gör jag det mer än gärna!
Mvh Ingela.
Pälsbollarna i Höganäs
TACK! :) Vet du några jourhem eller får höra talas om någonstans där det finns plats, så hör gärna av dig :)
En sak jag behöver är burar i otal, om ni skulle ha några att låna ut?
Och eventuellt kunnig hjälp med infångning. Jag är van vid liknande sysslor då jag arbetat med i stort sett samma sak, men med primater :P Men jag behöver avgjort hjälp.

Maarit: Vad skönt att höra att du har erfarenhet av liknande även om det är tragiskt. Hoppas verkligen att det ordnar sig med hjälp och allt runt ikring.
Heja Helsingborgsbor! Ni kan!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Åh vad ledsen man blir av att läsa det här men ändå glad att du är vilig att ta tag i det. Jag hoppas verkligen det kommer gå bra med jourhem och infågning och allt.
Jag hade gärna hjläpt till om jag bott närmare men jag bor 50 mil ifrån och har inget körkort så :/
Jag har öppnat ett privat underkonto på mitt eget för insamling till ändamålet om någon vågar lita på mig. Hänvisningar finns på facebooksidan Akut Aktion Utekattskolonin Helsingborg.
Jag förstår om folk tycker det känns konstigt med privatkonto så jag ska försöka få till att det ska gå att skänka till veterinären direkt.
Men eventuellt måste vi köra på flera olika veterinärer så det kan bli krångligt, men jag vet mer imorgon när jag kunnat ringa runt.
Under dagen har jag fått erbjudande om fångsthjälp och burlån från fler, samt erbjudanden om bidrag. :) Jag är glad att fler engagerar sig!A Allt behöver vara noggrant planerat när katterna ska fångas in så att det finns någonstans att sätta dem.
Du kan kanske också få hjälp av Djurläkare utan gränser som det skrivs om i tråden "34 kastrerade katter i Skåne" ?
All heder åt dig

Det hade varit en stor förtjänst, och tror dom gör det på plats, om ett rent rum kan ordnas

Vi har nog 3 transportburar och en fälla att låna ut! Fällan är tyvärr utlånad för tillfället, men så fort vi får tillbaka den så står den till ert förfogande!
Jag skickar dig ett PM med mitt mobil.nr så att du kan få tag på mig om du behöver det av någon anledning!!
Har du fått tag på Rickard Bjällstrand på HD?
Pälsbollarna i Höganäs

Aj då, jag kommer inte in på din sida…
Pälsbollarna i Höganäs
Ser på facebooksidan att det går framåt, ev 15 jourhem. Fantastiskt!!
Vad gäller #6. Kan inte detta finnas under godkända insamlingar här? Hur går det annars med konto? Får bli privata då, i "värsta" fall ;-) …
All heder!
Önskar att jag hade bott lite närmare. Varför skall man alltid bo på fel plats.
Åh jisses vad bra 15 jourhem det är inte dåligt
Hur hittar man facebooksidan? 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Förlåt, så att jag inte ställer till det … Det är jourplatser till 15 katter, eventuellt, ser jag - inte 15 jourhem. Inte dåligt det heller!
Nä men som sagt det är ju inte dåligt det heller! =)
Waa, nu var det så många svar så jag blev helt knas här.
Vänta nu. Struktur.
#7 - jag ska läsa om det, tack för tipset. Väntar på samtal från djurklinik här i stan också.
#9,10 - Jag har sett ditt mail, förstår inte varför du inte kommer in på sidan. Konstigt. Bli vän med mig så ser du kanske den? Men den ska visas ändå.
#14 - den heter "Akut aktion Utekattskolonin Helsingborg", har den mest som liten uppdateringstråd
Jag har suttit i telefon hela förmiddagen känns det som, och inte åstadkommit mer än att lämna meddelande till veterinärerna på en klinik i Helsingborg. Sen ringde de såklart tillbaka när jag var i annat samtal :S Och nu har de inte telefontid mer. Jag får ringa igen imorgon bitti, men jag tror de skulle ringa mig då.
Fått ett litet bidrag skickat enligt en jag pratade med på telefon, det är på väg. Lade själv in ett par hundralappar tills jag vet hur min egen ekonomiska situation blir denna månaden :S Sen när jag vet bättre besked donerar jag mer.
Har fått utlovat bidrag av massor. Kanske inte jättesummor men många bäckar små :) Fick även tipset att kräva från kommunen att de ska betala en del, vilket tydligen var svårt men värt ett försök.
En tjej som heter Emmi från mitt rasforum är det som eventuellt kunde ordna ca 15 platser, men hon visste inte alldeles säkert än, men hon ska meddela mig så fort hon vet. Hon är tydligen ofta engagerad i sådana aktioner och har mycket kontakter.
Hon har även varit behjälplig med lite regelverk och liknande.
Jag drunknar i arbete och vet inte hur jag ska få ordning på allt, men min kompis har lovat att hjälpa till :) Vill dock inte störa henne idag på hennes årsdag med sambon. Lillan här har också kontaktat mig, du når mig på nollsjutresex-tiosextiotvåfyrtiofem ;)
Vill inte skriva ut det i siffror så det inte snappas upp av alla bottar som letar info. Räcker med de störselsamtal jag redan står ut med :)
Nu ska jag ut en sväng till företaget som matat katterna och få en underskriven fullmakt av dem, samt reka lite i området och se om jag kan klura ut var de gömmer sig.

Har eventuellt en transportbur över.
#18 - Tack! Nina?
Nu ska jag åka bort över helgen, men jag fortsätter ordna vad jag kan under helgen, och har tillgång till nätet hela helgen också.
Har ytterligare en kompis som engagerar sig nu och hon letar hem allt vad hon kan (jag tror hon ringt runt till halva Sverige vid det här laget ;) men har inte haft någon större framgång ännu.
Oj vilken svår situation med en så stor kattkolini. Vad bra MaaritK att du engagerar dig för dessa katter.
Bilfirman har i alla sin välmening tänkt lite fel när de fortsatt att mata. De skulle ha lagt alla pengar på kastrering från början, då hade inte kolonin vuxit sig så stor. När man matar hjälper man katterna att föröka sig. Tyvärr inte ovanligt med kolonier i den här storleken. De uppstår nästan alltid på grund av att någon/några börjar mata dem.
I det här läget när en auktion planeras är det dock viktigt att man fortsätter att mata dem så att de håller sig på platsen. Jättebra att du tagit kontakt med katthem och andra föreningar i området.
Vi kan ge tillstånd för en insamling här på Hittekatter iFokus. Jag kontaktar dig via PM. Det är en del praktiska saker som vi behöver diskutera först.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så fint om tillstånd till insamling kan ges här på hittekatterifokus! Det enda jag själv kan bidra med är just slantar, och många många fler i samma sits.
Så klart att firman skulle ha lagt pengar på kastrering fr början, inkl mat och skydd. Tack och lov att de gjort det senare iaf. Och som sagt, nu finns kolonin där. Och det blir allt askallare. Heja heja MaaritK!!
Toppenjobb Maarit 
#21 MaaritK har ett PM från mig som jag väntar svar på. Jag har lämnat några olika förslag på hur vi skulle kunna göra för att insamlingen skulle falla under ramen för våra regler.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Pmat också. tar kontakt med Lena Ohlsson från KKS angående Djurläkare utan gränser.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad händer???
Pälsbollarna i Höganäs
#25 Väntar fortfarande på svar från TS på mitt PM.
Hur går det här? Börjar infångandet snart eller kommer det hela bara rinna ut i sanden?
Jag var där uppe för några dagar sedan och pratade med en av killarna som jobbar där. Där finns bla en tam hona med ungar på högst 4 veckor som än så länge inte är lokaliserade. En kull med 4 ungar på ca 12 veckor som mamman tydligen inte ville veta av längre, så den honan är väl dräktig igen. Dessa ungar är lite skygga och har ögoninflammation. Ytterligaren en hona med 2 ungar som är något yngre. En otroligt charmig svart/vit svanslös liten Pelle på 4-5 månader. Sen ska där finnas en svårt skadat äldre hankatt som de diskuterat om de ska skjuta. Den har tydligen blivit påkörd några gånger men återhämtat sig, men nu såg det ut som om tarmarna hängde ut därbak på honom, och all maten rann ur honom. Såg inte kissen själv utan killen berättade.
En tjej från brandförsvaret som ligger en liten bit därifrån ringde igår och berättade att där sprang 4 skygga kattungar på deras område också.
Jag har så fullt redan så jag kan inte ta in fler, men dessa katter behöver verkligen hjälp. Så fruktansvärt sorgligt om de ska behöva stanna här i vinter. För de vuxna kanske det är OK om de blir kastrerade, men ungarna är fortfarande så små.
Hoppas verkligen katterna kan få hjälp !!! Har jag möjlighet kan jag också hjälpa till och fånga in om inte annat.Har även en fälla.Hoppas jag kan få tillbaks transportburarna som är hos KKS i Norrköping så kan lag låna ut dem…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Konstigt, TS har inte varit inloggad sen 24/9
Nej vet inte alls vad som händer i det här ärendet. Någon annan som vet/hört något?

Jag har henne som vän på Facebook och har meddelat henne att ni önskar höra ifrån henne här inne :)
#31 Då hoppas vi på lite återkoppling snart. Vi vill ju gärna veta hur ärendet fortskrider. :)
Här är länken till FaceBook sidan. Vad jag kan se har det inte uppdaterats där heller sedan den 24/9.

#33 Jag menade inte den, utan hennes privata. Hon kommer att skriva här sen. Just nu saknas det fler hem till katterna.
Tror inte där finns så många som ett femtiotal katter där.
Killen jag pratade med sa att han ibland kunde räkna till 17 katter som stod och väntade på mat när han kom på morgonen. Många av dem var ungar. Han pratade om vuxna honor och några vuxna hanar och sedan ungar. Dels några födda tidigt i somras dels ett par kullar på ca 3 månader. Och så en kull som borde vara knappt en månad gammal.
Sen finns det kanske en del katter till som inte kommer som inte kommer dit och äter, men jag tror att det är samma katter rör sig mellan företagen i området. Kattungarna på brandsttionen var i alla fall i samma ålder och samma färger som de kattungarna killen talade om.
Flera av katterna ska ju vara kastrerade.
Det brukar alltid vara svårt med jourhem men tar man in kattungarna + kattmamman till de minsta ungarna i jourhem och sen kastrerar de vuxna katterna och släpper tillbaks dom så föds det inga fler kattungar där under tiden jourhem söks.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#34 Förstod det. Tänkte ändå att de kan vara bra att länka till sidan på Facebook som handlar om nämnde kattkoloni. Den uppdateras väl om det händer något. :)
Jag har försökt skriva halva dagen nu, det går inte :( Går det nu tro?
Jag vet inte vad problemet har varit men jag har först inte kommit in alls, sedan inte kunnat skriva öht på hela dagen, först nu gick det.
Som jag skrev innan jag "försvann" skulle jag vara bortrest över helgen men det blev inte mycket tid till internet. När jag kom hem var det vanliga stöket i full gång och till på köpet har jag fått en sjukdomsdiagnos i en av mina linjer. Som uppfödare har jag skyldigheten att reda ut situationen ögonaböj, hur mycket jag än vill lägga mig ner och gråta.
Till saken hör också att jag har en jobbig situation privat och det har varit mycket på sistone. Jag har inte tappat intresset för detta, men jag behöver hjälp. Med massor av saker. Först blev jag utlovad hjälp av en del personer, ingen av dessa har engagerat sig vidare alls. Allt lastades på mig, som redan hade tillräckligt. Även om jag haft ångest över situationen har jag inte kunnat få mer att hända. Igår och idag har jag inte hunnit försöka få tag i djurskyddsinpektören som Tassebo i Helsingborg tipsade mig om att ringa för att prata med om detaljer. Jag har spenderat åtskilliga hundralappar på mobilsamtal i telefonkö till honom och inte får jag lämna något meddelande heller :S Jag har väntat lite för att se om det händer något med de 15 jourhemsplatser som eventuellt kunde finnas, men har inte fått veta något vidare om dem.
Jag tänker ringa en kontakt jag fått av Ingela på Pälsbollarna på HD som kanske kan hjälpa att få ihop en blödig artikel med bilder och kanske kan det ragga upp några hem?
Nu ska jag se här vad som står i alla inläggen.
#20: Jag har inte läst PM;et för jag har inte kommit in i min box. Jag ska prova när jag skrivit klart här.
Jag ska ringa kommunen imorgon, till miljö och hälsovårdsnämnden, som jag redan försökt göra flera gånger utan att få tag i rätt person att tala med. Jag har fått veta från både veterinärer, privatpersoner och katthemspersonal att kommunen är skyldig att betala för att ordna upp soppan, så jag tänker försöka den vägen. OM privatpersoner slipper lägga ut egna pengar är det bra, men om inget annat återstår så är det väldigt många från både här, facebook och min bekantskapskrets som vill skänka. Jag har fått ett par små bidrag hittills, som ligger vikta för detta ändamålet. Betalar kommunen har jag en plan till vad de kan användas till; jag skulle vilja starta en fond av något slag men det är irrelevant nu. Dock får de som vill tillbaka pengarna givetvis. Eventuellt kan det ju behövas till extra utgifter som kommunen inte lägger sig i som loppmedel och avmaskning. Men jag är väldigt tacksam för förslaget om att få starta en insamling här.
#27: Ja jag har pratat med killarna, men vi hann inte så mycket just då eftersom de var upptagna med arbete. Jag har gått runt i området och sett att de håller till på många olika tomter, varav vissa tycks stå tomma. Har sett mat utkastad på fler gårdar.
#35: Jag uppger bara siffran jag fick berättad för mig av chefen och en av de anställda. De sade 30-40 stycken, upp till 50-talet. Jag personligen har inte sett mer än kanske tio olika varav ingen var yngre än kanske runt 6 månader.
Problemet är att inga hem finns, därför har inget hänt. Man kan inte fånga in dem innan något går att uträtta. Jag har fått avtalat med en veterinärklinik att de går med på att kastrera/vaccinera/id-märka katterna för halva priset, dvs 520 kr per hane och 720 per hona, då är det ett mycket bra pris. Däremot har de som krav att inga katter de åtgärdar skall släppas ut igen, utan de tar bara emot katter som har ett färdigt hem eller katthemsplats. Och jag är av samma åsikt personligen. Jag är ingen stödjare av CNR. Jag tycker inte att tråden behöver övergå till en diskussion om sådant, jag vill bara göra det klart att jag inte är intresserad av en sådan lösning annat än i absolut nödfall men ska jag vara ärlig ser jag hellre avlivning som lösning. Jag kan diskutera det i en annan tråd eller per PM om varför jag tycker så, men för att ange skälet kort och koncist anser jag att inga utekatter ska finnas för att det medför lidande. Alltså tycker jag inte att de ska släppas ut igen, för det är inget värdigt liv.
Jag respekterar andras åsikter och utgår från att alla kommer att respektera mina.
Jag kommer inte att slåss för att rädda svårt skadade, sjuka eller aggressiva katter. Jag tänker fokusera på dem som går att rädda.
Jag hade gärna tagit hem varenda en men det är bara att inse att jag inte kan ta hem någon. Jag har ett katteri och jag är skyldig mina katter att skydda dem från sjukdom. Jag kan inte utsätta dem för smittorisk hur mycket jag än vill rädda katterna.
Alla som bor i Helsingborg och som på något sätt kan hjälpa mig att spåna och brainstorma, maila mig på maarit.karppinen@gmail.com så får ni mitt telefonnummer. Jag litar inte på att jag kan använda PM-funktionen här för jag har haft problem hela dagen med "I fokus" siterna.
Under de senaste 6-7 åren har jag sett många exempel på att det söks jourhem till ett par katter och det har tagit tid.När man väl har fått jourhem till katterna som var där från början har katterna förökat sig och jourhemmen räcker inte till-
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ja men av egen erfarenhet vet jag att det är svårare att fånga dem stötvis, för de lär sig att akta sig. Och man kan inte bara fånga så många katter och sedan kasta ut dem igen, det är ju vansinne. Det finns inte EN ENDA plats till EN ENDA katt. NÅGONSTANS. Hade jag själv bott på ett sätt där jag hade uthus eller liknande faciliteter hade jag tagit in varenda en utan att tveka tv sekunder. Men jag bor i en lägenhet, med mina egna katter och en hund. Jag kan inte hur mycket jag än vill. Och jag är fattig, sjukskriven och har inte råd att hyra en lokal att husera dem i. Jag vrider mina händer och vet inte vad jag ska göra. Får man lov att annonsera om sådant här på blocket?
Varför då inte TNR? Då blir katterna kastrerade och matade blir de väl redan? det viktigaste är väl att inte nya kattungar bli till?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inte för att jag vet om det är gängse procedur direkt men skadar ju inte :P Satte in en annons på blocket om att det söks jourhem och permanenta hem.

#43 Blocket är ett bra forum för detta. Många får upp ögonen där och jag vill minnas att flera här inne har haft bra erfarenheter av annonskampanjer där. Man får dock ha lite kritiska ögon när det gäller att placera katterna, det finns en del som svarar som kanske inte är helt ok. Har du kunnat fota katterna och lägga ut några fina bilder på de små liven ökar naturligtvis chanserna.
Om du vill kan jag ordna med något bildkollage om du har lite bilder att maila över.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja det är det viktigaste. Men det löser inte problemet att sätta ut dem igen. Det är den absolut sista utvägen enligt mig. Jag vet inte vilken policy djursjukhuset i Helsingborg har, men djurkliniken Din Veterinär vägrar kastrera och ta hand om djur som ska ut igen. Det är de benhårda på och jag håller med dem om det. Mina personliga åsikter har dock inte så mycket med saken att göra just nu, eftersom målsättningen är att allt som går att omplacera behöver hem.
Jag kan kolla med djursjukhuset i Helsingborg också.
Men oavsett lär det behövas fler veterinärkliniker för jag vet inte vilken policy Din Veterinär har till att kastrera kattungar och det är JAG benhård på. Alla över 12 veckor ska kastreras. Jag tror dock jag ska kunna prata med min egen veterinär om klinikerna vägrar kastrera kattungar, jag vet faktiskt inte var de står i frågan, de brukar inte göra det men jag vet inte i fall som dessa.
#44 - ah okej. Ja självklart. Jag är lika noggrann med vem som hör av sig där som när jag säljer egna kattungar. En dålig ägare är inte bättre än det livet de lever nu :S
Jag har bara någon suddig bild. Jag tänkte gå ner imorgon och försöka kolla lite och eventuellt ta någon bild. Jag har det lite knöligt med att kunna göra det eftersom jag har en liten valp och valpar inte är det mest önskvärda sällskapet när man ska spionera på katter.
Det enda kommunen ställer upp med är avskjutning!!!!

Tror tyvärr att Josefa har rätt.. Jag har aldrig hört talas om att kommunen går in och "hjälper till" på annat sätt än med avskjutning. Om man inte är en registrerad förening och söker bidrag hos kultur och fritidsnämnden.. Då KANSKE man kan få ett LITET bidrag..
Pälsbollarna i Höganäs
#47 och #48
Jag vet inte, det var vad jag fått veta av tjejen i västergötland som brukar ordna sådana här aktioner och liknande saker. Hon hade fått kommunen att betala för kastreringar och dylikt. Även veterinärerna på Din Veterinär sade att det är kommunens ansvar och att de betalt innan och att jag ska propsa på det.
Jag har då ALDRIG varit med om att Helingborgs kommun har ställt upp med något annat än jägarn.

Jag gråter lite när jag tänker på den katt som verkar vara skadad med tarmarna utanför där bak som beskrevs ovan. Kan man inte sätta fokus på att först av allt försöka finna denna katt och få in honom. Kanske lider något hemskt.
#50 Ja jag vet inte, men Elisabet Ellström på Din Veterinär sade att kommunen hade betalat tidigare när de tagit in sådana här grupper av fångade katter. Jag lär ju se imorgon när jag pratar med dem om jag kan få tag i dem.
#51 - Ja jag vet. Tydligen har han dock levt såhär flera år :( Jag tycker det låter som en väldigt kraftig tarminflammation som orsakat rektalprolapsen, speciellt om han nu har så kraftiga diarréer. Stackare. Han måste ju avlivas så fort det bara går. Det är inget att göra åt sådana saker, speciellt inte som han gått så i åratal, det är nekrotiskt vid det laget.
Jag mår dåligt när jag tänker på de små kattungarna. Jag har en fet och glad 15 veckor gammal kattunge här hemma som är mätt och glad och nöjd, har det varmt och skönt och är frisk och kry och älskad. Där ute sitter de i en buske eller en svinkall lagerlokal utan mat i magen, sjuka och eländiga. Fan. :(
#39 Som andra skriver har inte jag heller hört talas om att Kommunerna gått in med bidrag till kattkolonier. Därmed inte sagt att det aldrig har hänt. Det är dock bra att du ställer krav på Kommunen och gör dem uppmärksam på problemet. Räkna dock inte med för mycket så att du blir besviken.
Även om du inte tycker att vi ska diskutera TNR metoden i den här tråden kan jag ändå inte låta blir att skriva en rad om det i alla fall. Jag tycker det är synd att du avfärdar metoden som ovärdig. Som jag ser det hade det varit som klippt och skuret i det här fallet. Här gäller det att jobba snabbt.
- Kastrera alla katterna
- Ge veterinärvård till sjuka djur
- Ta hand om kattungar och mammor (söka jourhem till dem i första hand).
TNR förhindrar inte att man söker jourhem och tar in katterna efter hand. Man kan jobba parallellt med dessa processer.
När det gäller ev. insamling får vi fortsätta den diskussionen via PM. (Du kan även nå mig via FB).
Vill även skicka med dig några ord på vägen. Tänk på att det tar tid att komma tillrätta med en kattkoloni. Det kan flera av våra medlemmar här intyga. Det är idag "bara" 16 dagar sedan du upptäckte dessa katter. Rom byggdes inte på en dag och så gäller även den här typen av auktioner. Framförallt behöver man vara flera personer som kan hjälpas åt.
#53 - Nej jag tror knappast att det är vanligt eller lätt. Dock ska det ha hänt så då finns ingen anledning att inte prata med dem om saken. Att strunta i det bara för att det inte hör till vanligheterna är ju inte så bra.
Jag har inte sagt att jag inte tycker att vi ska diskutera det som alternativ, jag sade att jag inte vill att tråden ska bli en diskussion om etik och vad respektive person anser vara en bra metod i allmänhet, därför att det finns olika åsikter om saken och jag inte tycker att det leder någonvart att diskutera meningsskiljaktigheter så länge som inget händer i frågan. Det handlar inte heller om vad jag går med på eller ej då katterna tappar den enda veterinärkliniken som vill hjälpa dem hittills om de kommer att släppas ut igen. De flesta jag pratat med hittills hänvisar till större kliniker som brukar driva denna typen av kampanjer. Dvs Din Veterinär och Djursjukhuset Helsingborg. Jag ska prata med dem och se vad de säger.
Johan Glimåker nere på Fröhandlen kastrerar nog "TNR-katter". Tyvärr är han bara i Helsingborg en dag i veckan.
Det skadar inte att prata med kommunen, men ha inte för stora förhoppningar. Enda gången jag vet att kommunen ställde upp lite var när den stora kolonin på Munkängen skulle plockas in. Då kontaktade de KKS så KKS fick ordna stödhem. Och kommunjägarna hjälpte till och satte fällor. Men när det hela drog ut på tiden så skjöt de katterna ändå. Visserligen mycket pga att "mattanterna" störde infångandet för mycket. Det pratades tom om att jägarn skulle få tillstånd att skjuta utan att katterna gick i fällan. Flera av katterna försvann också spårlöst. Om det var jägarn eller något annat som var orsaken kan man ju bara spekulera i.
Jag har pratat i timmar med både kommunen och länsstyrelsen. Det var jobbigt och smärtsamt och omtumlande. Jag nöjer mig aldrig med "Nej det finns ingen hjälp att få". Jag vill veta VARFÖR det inte finns någon hjälp att få, den exakta ordalydelsen hos lagen, och veta hur allt hänger ihop. Jag har under de senaste timmarna fått veta alltför väl hur allt hänger ihop :(
Först pratade jag med en herre på kommunen som inte kunde brytt sig mindre om vad jag pratade om, han bara suckade och stönade och lät besvärad. Dock svarade han tjänstvilligt på alla mina frågor och förklarade och hänvisade och letade reda på nummer så han var ju så hjälpsam han efter förutsättningarna kunde vara.
Det ligger till som så att efter att alliansen lade ner instansen som kallades Djurskyddsmyndigheten (den kallas fortfarande så i folkmun kanske men är inte en enskild myndighet längre utan bara en liten avdelning på några personer som sitter på varje länsstyrelse) delegerades uppgifterna ut på landets länsstyrelser, som numera sköter alla djurskyddsrelaterade frågor. Däremot har de förlorat mycket makt och beslutanderätt (det lilla de hade) och har i stort sett inga resurser. Deras uppgift idag är snarare att tvinga andra att ta ekonomiskt ansvar och lagligt ansvar, än att faktiskt göra det själv.
Kommunerna har ingenting med djurskydd att göra, och därför heller inget intresse eller ens befogenheter att göra något. Det är alltså inte ovilja det handlar om, utan det faktum att de inte får lägga sig i länsstyrelsens angelägenheter. Och allt som går under djurskydd är hands off för dem. (Inte för att jag tror att de hade varit speciellt behjälpliga annars heller men nu är det alltså byråkratins gång som hindrar det.) Den enda gången en kommun har befogenhet att ingripa i sådana här frågor är om katterna utgör en olägenhet eller orsakar störsel för boende eller arbetande i närområdet. Och inte ens då kan de göra mer än att uppmana kattägaren eller den som anses vara juridiskt ansvarig för katterna att se efter sina husdjur bättre. Att skjuta av eller fånga in får de bara göra med tillstånd av länsstyrelsen och det görs sällan av vad inspektören på djurskyddet sade.
Så alltså kunde inte kommunen lyfta ett finger för att hjälpa till, de binds av regler.
Okej nästa samtal, till djurskyddet. Första halvtimmen var ett enda grälande eftersom inspektören var en väldigt pragmatisk person som trodde på att göra impact genom en väldigt annorlunda approach på bemötande. Han var väldigt ifrågasättande och okänslig och det slutade med att jag grät av ilska. Då bytte han taktik och började informera istället, och jag måste säga att från att ha börjat med att tycka att han var den största idioten jag pratat med i mitt liv, gick jag till att tycka att han var en helt fantastisk retoriker och inspirationskälla. Vi pratade långt över en timme och jag fick väldigt mycket insikt i hur saker och ting faktiskt fungerar i praktiken efter den här strålande idén med nedläggningen av djurskyddsmyndigheten.
Det absolut enda han kunde göra för mig och för katterna var att ta emot en officiell anmälan av företaget som matat katterna till djurskyddet :( Vilket jag självklart inte kan göra. Ur laglig synpunkt är det det rätta, ur humant perspektiv är det helt fel.
Det fungerar ju så att den personen som ansvarar för katterna juridiskt sett är den som matat den. Denna jämställs enligt lag med en ägare. Men det gäller ju inte bara vad gäller beslutanderätt :S Det gäller ju även omvänt. Hade jag anmält företaget hade Djurskyddet varit tvungna att kolla upp saken och ingripa. Men jag kan bara inte. Det vore hemskt.
Inspektören visade upp ett fantastiskt engagemang och tipsade om personer att kontakta, propsade på att jag skulle sätta mig med alla upprörda känslor och skriva ett brev till Eskil Erlandsson, och försökte peppa mig på alla sätt och komma med alla tips han kunde.
Det finns inga resurser att sätta in, inga pengar att få, ingenting de kan göra. Katterna är bilfirmans egendom och djurskyddet lägger sig inte i förrän någon gör en anmälan om att de bryter mot djurskyddsreglerna.
Så då finns ingenting annat att göra än att starta upp en insamling då, och fortsätta jaga hem. Jag kommer att fortsätta samla in privat mia mitt konto som jag hänvisar till på Facebook. Men jag accepterar tacksamt erbjudandet att samla in via denna sidan också, och vi kan samla in till Smådjurskliniken Din Veterinär direkt. Jag ska bara dubbelkolla med dem så fort jag kommer fram i telefonkön så att vi kan använda samma BG-nummer som använts tidigare, och komma överens om en märkning.
Den samlingen går alltså direkt till veterinära insatser som kastrering, vaccinering, id-märkning och veterinärkonsulation och behandling. Jag har erbjudande från en av veterinärerna på nämnda klinik att undersöka inkomna katter gratis.
Den privata insamlingen är lika viktig den och kommer att gå till avmaskning, loppmedel, mediciner och mat. Men jag ska inte tala vidare om den här nu eftersom det är emot forumreglerna.
Jag återkommer om BG-numret, ekonomiansvariga var inte tillgänglig nu när jag kom fram.
Det är inte djurskyddet du pratade med utan djurskyddsinspektören i länsstyrelsen. Djurskyddet Sverige sitter i Stockholm och är en egen förening.
Och att den som matar en katt är automatiskt juristisk ägaren stämmer inte heller.
I prop. 1987/88:93 sid. 15 anser departementschefen att "det ligger i sakens natur att det är ägaren till djuret och den som på annan grund innehar eller förfogar över djuret som är ansvarig för att bestämmelserna i djurskyddslagen åtlyds."
Att denna synpunkt bara är en lagtolkning framkommer bland annat ur ett rättsfall i Hovrätten. Enligt denna dom anses herrelösa katter som matas av någon inte vara dennas husdjur. (Hovrätten för Västra Sverige, Avd 5, Rotel 52, dom 2002-04-19 i mål B 2542-01).
Skriven av Göteborgs Katthjälpen
Myndigheter med ansvar för hantering av övergivna och förvildade katter
Myndighet
Lagstiftning
Åtgärd
Polismyndigheten
Lagen om tillsyn av hundar och katter
Kan ge avlivningstillstånd till jakträttsinnehavare som vill avliva katter, som med skäl kan antas vara förvildade, inom tätbebyggt område.
Kommunen
Miljöbalken
Kan ev. hantera katter (med känd ägare) som orsakar sanitära problem genom att rikta krav mot ägaren
Länsstyrelsen
Djurskyddslagen
Beslut om omhändertagande samt beslut om försäljning/överlåtelse eller avlivning
#56 När det gäller det där med kommunens ansvar eller icke ansvar var det precis som jag hade föreställt mig. De har faktiskt aldrig gjort särskilt mycket rent finansiellt. Varken före eller efter ansvaret lades över på Länstyrelsen (vilket skedde 1/1 2009). Vad det handlar om för Länstyrelsen (tidgare kommunen) är ett tillsynsanvar där de avgör vem som har ansvaret för olika saker reglerade till Djurskyddslagen, samt bedömer när brott föreligger mot nämnda lag. Om de hjälpt till med något har det i så fall handlat om avlivning. Det är så det fungerar här i Sverige. Och vill man ha en ändring till stånd handlar det om att påverka politiskt.
När det gäller insamlingen håller vi ju på, du och jag, att diskustera den saken. För att jag ska godkänna insamlingar gäller att projektet stämmer överens med våra intentioner här på sajten. Det som i så fall kan komma ifråga är insamling direkt till Veterinärkliniken.
Jag vill dock ställa några frågor till dig eftersom du inte kan tänka dig att arbete enligt TNR-metoden. Frågor som handlar om hur du tänker lägga upp det hela rent konkret.
- Kommer katterna att gå kvar ute okastrerade tills jourhem har dykt upp?
- Hur kommer du att prioritera katterna när jourhemmen dyker upp?
- Hur ställer sig bilfirman? På vilket sätt kan de ställa upp?
- Kommer några katter att avlivas?
#57 och #58 - jaha. Okej. Då var det utrett.
#59 Som jag sade så var det exakt det som jag har kommit överens om med kliniken men behövde få konstaterat att det var samma BG-nummer som för övriga insamlingar de handhar samt en märkning för bidrag till detta syftet. Ekonomiansvariga ringde upp mig och gav mig grönt ljus för det vanliga Bankgirot och vi kom överens om en specifik märkning.
För det första vill jag bara poängtera att jag inte på något sätt anser mig vara allvetande och allbeslutande. Men jag är berättigad till en åsikt jag med, och även om den inte överensstämmer med alla andras som är engagerade för utekatters skull, så betyder det inte att den inte är lika legitim. Inte heller utger jag att min åsikt är den "rätta" eller att jag inte går med på att anpassa mina principer efter situationen. Inte heller handlar det om vad JAG vill, utan vad som är möjligt och bra utifrån förutsättningarna. Och det är det inte MINA katter utan det är så att jag tagit initiativet till en aktion. För att få hjälp av denna kliniken måste jag uppfylla deras krav. För att få hjälp av andra måste jag uppfylla deras krav. I mitten står jag. Jag kan inte bara anpassa allt efter exakt vad jag tycker personligen, för då tappar jag någon som kan vara till hjälp.
Det viktigaste här är katterna, inte principer. Jag kan använda mig av andra veterinärkliniker också om det finns pengar till det, finns det inte det kommer de att gå dit pengarna samlas in.
Bilfirman vet jag inte, jag är på väg dit strax för att prata med dem och få skriftligt tillstånd. Men jag förutsätter att de kommer att hjälpa till med vad de kan inklusive någon slags ekonomiskt bidrag.
Och katter kommer att avlivas ja, om veterinär bedömer att de är i för dåligt skick för att åtgärdas. Ingen katt kommer att avlivas av någon annan än veterinär oavsett, och då kommer de automatiskt att undersökas först. Kattsnuva är lättåtgärdat. Svåra skador eller handikapp som medför lidande för katten på ett eller annat sätt är en annan sak. Och det är en veterinär onekligen bäst på att avgöra.
Jag personligen anser att en katt som är fullständigt ohanterbar skall avlivas också. Med det menar jag en katt som är inte bara skygg och rädd utan aggressiv, utagerande och bortom "räddning".
Jag anser inte att en katt som är rädd för människor för att den inte är van vid kontakten, behöver avlivas. Den går att rehabilitera om rätt hem finns.
Min personliga prioritering nummer ett är att uppenbart sjuka och skadade djur ska fångas in först för veterinärkontroll och avlivning om det behövs. De lider värst.
I första hand till jourhemmen bör vuxna katter eller halvvuxna katter gå enligt min uppfattning, eftersom de behöver bort för att stoppa tillväxten. Kattungar är lättare att ha fler på ett ställe om man kan ordna ett hem. Jag är ute efter att fånga in de minsta kullarna omgående och ta till veterinär, de är lättast att omplacera permanent efter avmaskning, kattsnuvebehandling och ohyrebehandling. Jag borde inte ta hem några katter men om inget annat alternativ finns så får jag göra det och ha ett barriärrum med klädbyte och desinfektion vid varje in och utgång. Dock hoppas jag slippa det för riskerna är ändå stora för smitta. Speciellt calicivirus är otroligt lättsmittat. (Det råkade jag ut för sist jag tog hem en hemlös katt för fem år sedan).
Påverkan blir störst för kolonin om vuxna individer tas om hand men påverkan för den enskilda katten blir större om man får tag i kullarna och kan påverka redan från början tänker jag. Så om jourhem dyker upp är min tanke att genast fånga in några vuxna individer och placera i dessa. Medan kullarna på något sätt får vara en prio vid sidan av.
Och ja, som det är just nu så kommer de att gå kvar ute okastrerade tills jourhem dyker upp för än så länge finns inte till att bekosta en enda katts hela åtgärd, oavsett vilken veterinär som gör det eller ej.
#60 Några följdfrågor:
Om det finns pengar till kastrering men inget jourhem - vad händer då?
En förvildad katt skulle kunna få en framtid i en TNR koloni. Vilken framtid ger du en sådan katt? Kommer den att avlivas på grund av att den är förvildad? (Alltså inte sjuk på något annat sätt)
Enligt mina erfarenheter är det svårt att bedömma hur pass förvildad en katt är. Det gör man inte på två röda i samband med infångandet. De flesta katter agerar nämligen agresivt i ett sådant läge. De behöver tid på sig innan man vet hur det står till.
Citerar dig:
"Jag personligen anser att en katt som är fullständigt ohanterbar skall avlivas också. Med det menar jag en katt som är inte bara skygg och rädd utan aggressiv, utagerande och bortom "räddning"."
Jag tror det är här vi har skilda åsikter. Om vi ska stödja projektet är det viktigt för oss att det följer vår egen policy. Det känns inte bra om katter som vi tror vi är med och räddar senare blir avlivade utan att de är svårt sjuka. Därför är jag lite tjatig då vi behöver reda ut var vi står innan vi sjösätter något.
Finns det bara pengar till kastreringen på det kontot och inget jourhem, ja då blir det väl ingen kastrering förrän det finns ett hem då.
Självklart bedömer man inte om katten ska avlivas på "två röda".
Men inte anser jag att det tar speciellt lång tid heller. Jag träffar och bär hundratals, möjligen tusentals katter på kattutställningar per år.
Likaså har jag i arbete träffat lika många. Hittills har jag aldrig felbedömt någon och det brukar inte ta alltför lång stund att känna hur den är i temperament och lynne. Jag har fångat säkerligen ett hundratal hemlösa katter, hundar och apor i Quito, inte heller där tycker jag att det var speciellt svårt att avgöra om djuren var rehabiliteringsbara.
Jag tycker nog att du aningen förutsätter att jag är ute efter att avliva alla katter utifrån väldigt svaga grunder? Tror du verkligen på fullt allvar att jag inte begriper att en fångad vildkatt kommer att vara rädd och skärrad och försvara sig? Och att jag feltolkar det till asocialt och aggressivt beteende? Det kan jag försäkra dig om att jag inte gör.
Men jag orkar inte riktigt lägga energi på att försvara denna ståndpunkten. Det erbjöds hjälp med insamling, nu är det så här det är. Besluta om den godkänns eller ej. Annars samlar jag in på annat håll. De som vill hjälpa till är välkomna, andra får strunta i det helt enkelt. För det är så det kommer att fungera. Om katten av både veterinär och kattkunniga personer bedöms vara omöjlig att socialisera, så är det så att jag anser att den ska avlivas. Ut igen ska den inte. För att dö är enligt mig långt skonsammare än att vara utekatt. Hela poängen med allt engagemang är att det inte ska finnas några utekatter. Varför inte? För mig är svaret självklart:
För att det är ett ovärdigt liv.
Det är min åsikt, det är under de premisserna det kommer att bedrivas. Jag försöker samarbeta men får bara kravet om detta hela tiden. De flesta katthem arbetar enligt TNR, ja. Men inte alla. Vissa deklarerar tydligt på sin hemsida att de inte tror på att rädda alla katter, utan att hjälpen bör fokuseras på dem som har bäst chans.
Avlivning är inte lättvindigt beslutat utan bör enligt min åsikt tas till då inget annat val finns. Men att släppa ut en katt för att den ska leva ute istället för att avlivas är enligt mig att välja ett sämre alternativ.
Åsikter är olika, så är det. Jag respekterar dem som tror och tycker annorlunda i frågan, men såhär är det iallafall.
Det finns inga aggressiva katter bara katter som är rädda och försvarar sig. Och det är deras rätt och de borde inte avlivas för att de visar ett normalt beteende.
Då borde jag avliva några av mina katter som flyger på mig när jag kommer för nära.
Jourhem/permanenta hem för skygga katter är väldigt svåra att hitta. Men vill du verkligen hjälpa katterna ska alla kastreras. TNR används samtidigt som man försöker hitta nya hem. TNR är en nödlösning men absolut det bästa man kan göra tills en koloni är upplöst. Kattungar är alltid lättara att hitta hem för men vuxna ska släppas ut efter kastreringen om man inte ha ett hem. Fortsatt matning är såklart viktigt. En katt kan gå flera gånger i en fälla, så det är det minsta problemet.
Veterinären har inget att bestämma om katternas framtid. det är oetiskt att inte ta emot katter för kastreringen bara för att det saknas ett hem för de. Och vad är skillnaden mellan utekatter och en TNR-katt? Jag har också skygga katter som bara kommer in för att äta.

Håller med dig Lena
#62 Med den inställningen kan jag tyvärr inte stödja en insamling här på Hittekatter iFokus. Detta då det är emot våra principer. Tackar dig dock för att du är ärlig och deklararer din ståndpunkt. Det hade varit mer problemtiskt om insamlingen startat och dessa faktorer hade kommit fram i efterhand. För det ska du ha min fulla respekt.
Dem som vill stödja dig ekonomiskt kan istället välja att göra det via din FB sida.
Annan hjälp i form av råd, stöd och samarbete ger vi gärna även fortsättningsvis. Det finns ett enormt kunnande hos våra medlemmar runt arbete med kattkolonier och skygga katter.
#63 Jag anser snarare att det är oetiskt att inte respektera rätten till en annan åsikt än den du har.
Det här är oavsett vad som kommer att gälla. Jag har inte ens bett om insamlingen, det fick jag erbjudet. Jag har avböjt erbjudandet då det inte går att enas. Jag tänker inte ge mig in på debatter om etik eller rätt och fel, för det har jag varken tid, ork eller lust med. Jag är helt på det klara var jag själv står, sen vad jag kan kompromissa med för att hjälpa katterna på bästa sätt.
De som vill hjälpa till kan hjälpa till, övriga får väl bara låta bli helt enkelt.
#66 Frågan om insamling ställde du själv i #0.
Citerar dig:
"Ett PG-konto ska anförskaffas för donationer till katternas behov (kastration, vaccinationer, chip), ordet behöver spridas till alla som är beredda att ta en av katterna till självkostnadspris, eller hjälpa till på något sätt.
De måste få hjälp. NU.
Man kanske inte har råd att skänka många kronor, men någon krona från många blir en stor peng till slut."
Det var därför jag kontaktade dig via PM för att diskutera vilka vilkor vi har för att få starta en insamling. :)
Jag tycker inte att det är bristande respekt eller oetiskt att det förs en diskussion om olika erfarenheter när det gäller skygga katter. Det är ju lite av själva meningen med ett sådant här forum. Det är däremot viktigt att vi inte går till personangrepp eller på annat sätt blir otrevliga mot varandra.
#67 Ja. Jag syftade mer på att inlägget kallade veterinärerna oetiska.
Hur som får alla tycka vad de vill.
Ursäkta, men jag har aldrig hört om en veterinär som vägrar kastrera en katt bara för att den är hemlös. Det kallar jag för oetiskt. Det är just de hemlösa katter som behöver en kastrering. Fruktansvärd inställning av en veterinär!!!!

#63 Av vilken anledning flyger de på dig om du kommer för nära? Försvarar de sina kattungar kan jag förstå det. Likaså om de är helt skygga, nyinkomna till dig och de känner sig pressade om du kommer för nära dem för tidigt innan de är redo.
Men är de sådana utan att ha kattungar och har varit så jättelänge utan bättring. Ja, då borde du nog avliva dem. För det är inte rätt mot vare sig katterna att behöva känna sig så stressade och skrämda under en längre tid att de tvingas gå till anfall, eller för det eventuella kommande jour-eller permanenthemmet att behöva utstå attacker från katterna. Det kan inte vara roligt för dig heller.
Det är 2 vuxna från ett dödsbo och som blivit matade där i många år. Honan är sedan ca 3 månader hos mig och hanen sedan några veckor. Huset blev såld och ska rivas.
Nej, jag avlivar aldrig en frisk katt.
Båda är kastrerade nu och kan stanna kvar hos mig. Men de måste nog stanna i sovrummet tills de klarar av att bli utsläppta. Kanske på våren. Och nej, det är varken kul eller enkelt men katterna mår bra ändå så länge jag inte kommer för nära. Kattarbetet är inte lätt, mycket arbete med städningen och det kostar mycket pengar.
Jag har lyckas med andra helskygga katter så jag kommer också att klara de två. Fast de bli nog aldrig knäkatter men lyckliga katter ändå. Bilden är på Lucy, Värnamokatten, som jag är jättestolt över. Hon älskar nu att ligger i solen och njuter av livet. Och hon var verkligen helskygg och väldigt sjuk av hemlösheten.
#71 Hon ser jättefin och harmonisk ut nu Lucy. Det är härligt det där när man märker framgångarna.
Har läst igenom alla trådar och har bara en fråga nu.
Om jag har förstått det hela rätt så blir katterna kvar ute okastrerade även om det finns pengar till kastrering om jourhem inte finns….varför?…..hur förhindrar man då att det föds ännu fler hemlösa kattungar i kolonin?
Finns det någon som vet hur man kommer i kontakt med MaaritK?
Du kan komma i kontakt med henne via mig. Vill inte lämna ut hennes telefonnummer här utan att ha frågat först.
Annars så kan man bli vän med henne på Facebook.
Anm Inlägget redigerat då det inte här tillåtet att publicera namnuppgifter enligt PUL på internetforum. Det bör istället tas via PM. / Lena - sajtvärd
Ni kan kontakta TS via PM. Men det kan kanske gå snabbare att göra det via Facebooksidan.
Här är länken till FaceBook sidan
Har försökt med PM utan resultat. Facebook har jag inte.
Men det är skit samma, det är nog redan för sent nu.
Jag vet att hon har haft strul med PM så det kan vara därför du inte kommit i kontakt med henne.
Jag har inte varit hemma förrän sent ikväll och gick och lade mig direkt, sen var jag inte hemma nu på förmiddagen :(
Men jag har strul med denna sidan av och till, hela "Ifokus" vägrar fungera för mig lite då och då, jag som är totalt oteknisk begriper inte varför heller :S
Jag försökte ringa dig Josefa men jag fick inget svar. Jag har tid idag men vet inte vem jag ska kontakta där riktigt.
Vad gäller situationen om katterna på byggfirman vill jag återigen klargöra att jag pratar om sista utvägen. Om det får vi enas om att inte vara ense. Jag tror inte det kommer att vara aktuellt för de här katterna oavsett, och det har ägaren till bilfirman sagt från början, att ingen av katterna beter sig aggressivt utom den äldre skadade hannen.
Alla jag sett är helt klart omplacerbara. Vissa av dem beter sig som vilken innekatt som helst och hoppas glatt upp i knät på chefen där.
Mot övriga är de nyfikna och öppna, om än inte lika framåt.
Min prio ett är att fälla in den skadade hannen och att lokalisera honorna med småttingar, speciellt som de tycks bo på andra sidan vägen och går fram och tillbaka över en tungt trafikerad motortrafikled. Den andra kullen tycks vara den som springer runt på brandstationen, som var den som behövde fångas in idag som jag förstod det.
#79 Om katterna är så pass tama att de hoppar upp i knäet på dem som matar är det inte ens skygga. Kan det vara så att vissa katter har hem men söker sig dit ändå? Det är nämligen inte alls ovanligt.
Har ni räknat katterna så ni vet hur många det rör sig om lite mera exakt. Det är alltid en bra början att göra en ordentlig inventering. Både vad gäller antal och typ av katter.
- kattungar
- ungkatter
- honkatte
- hankatter
- sjuka katter
- tama
- skygga
- mycket skygga
Jag vet inte om någon skrivit det ännu men det är mycket viktigt att ni även sätter upp lappar i området och kanske även en annons i lokaltidningen om att infångning kommer att ske så att om det är några katter med ägare att de får chansen att hålla sina katter inne under infångningen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nej, de som kommer regelbundet har de sett sedan de är födda, de vet exakt vilka som hör ihop och är släkt och var de bor.
De vet inte exakt hur många det finns (därav hans väldigt kraftigt överdrivna siffra tydligen när jag pratade med honom första gången) men han vet att det finns 9 vuxna katter, och minst 7 kattungar.
Jag fattade dock inte riktigt vilka han räknade in som vuxna och vilka han räknade som kattungar. Eller om den sjuka hannen är inräknad i de vuxna. Jag ska försöka göra en ordentlig koll. Jag har personligen sett sju olika individer. En vuxen hanne, tre halvvuxna eller småvuxna vuxna som jag bedömer vara honor sett till storlek och utseende. Två som jag vet är ungkatter varav den ena är mycket speciell, Pelle. Samt två olika små kattungar som verkar vara runt 4 månader ungefär. De enda två som sett sjuka ut är en av kattungarna som har en hyfsat kraftig snuva och den äldre hankatten som jag inte hann se ordentligt innan han försvann.
#81 Jadå, tidningarna ska engageras i början av nästa vecka är tanken, så att det blir en artikel i lokaltidningen så fort det går och en till nästa söndags helgbilaga. Innan det är det riktat infångande på den skadade hannen och de små ungarna som är fokus. Det finns nog inte speciellt mycket utekatter där då det är ett tungt trafikerat industriområde som ligger precis i utkanten. Men däremot är området åtkomligt från massor av bostadsområden om man är en liten katt. Så tidningen får det nog snarast bli, för det är omöjligt annars, man måste täcka upp hela stan, eftersom industriområdet ligger nästan lite som en kärna i utkanten av de centrala delarna.

Vianor vill väl bli av med katterna? De har redan ställt upp så mycket och vill nog inte fortsätta med det i all evighet (?). Då det dessutom är ett tungt trafikerat område, låter det inte som en lämplig plats för katterna att stanna kvar på oavsett. Så jag tycker att din plan för katterna låter bra Maarit.
#83 Om det går att få en artikel i tidningen så är det guld värt. Det brukar ge en enorm genomslagskraft.
Det verkar ju som att de på bilverkstaden kan ge en ganska bra bild av de olika individerna i kolonin. Att sitta med dem och göra en lista är nog ingen dum idé. Har någon av dem tillgång till digitalkamera. Foton är en bra hjälp.
Om en katt i kolonin har infekterade ögon är risken stor att alla bär på smittan. Brukar tyvärr vara fallet i den här typen av grupperingar.
#84 Alla måste behandlas oavsett, då som du säger smittan kan vara latent. Vissa sjukdomar däremot går inte att undvika att upptäcka.
Jag har arbetat med djursjukvård och fött upp katter ganska länge, jag är väldigt väl insatt i felin veterinärmedicin så det är en styrka iallafall. Jag har mycket utrustning och mediciner hemma, och likaså veterinära kontakter som eventuellt kan hjälpa till med gratis undersökningar om inte annat, eller utskrift av antibiotika och ögondroppar. Jag såg att det fanns klara tecken på klamydia även på de som inte hade rinniga ögon, den lilla kunde jag inte komma tillräckligt nära för att se hur ögonvitor, slemhinnor och sekret såg ut för att kunna dra någon slutsats om vad det verkar vara. Men troligen herpes eller klamydia eller både och. Återstår att se.
Denna helgen har jag utställning två dagar så jag kommer att vara borta både lördag och söndag till tidig kväll, dock kollar jag vad som skrivs på kvällarna. Idag har jag vansinnigt mycket att göra, men ska åka ner en sväng inom området med håv och burar och se om jag kan hitta ungarna. Om chefen har tid med en liten pratstund ska jag försöka skriva ner en lista på vilka individer som finns.
Om Ingela från pälsbollarna läser här - på måndag hade jag haft tid att försöka fånga in den äldre hannen, jag kan ställa ut fällor och vaka över dem så inte fel katt går i dem. Kunde jag låna er fälla eller ska jag höra med Tassebo om de har sina hemma?
Jag tror absolut att jag ska kunna få till en artikel, jag har fått kontaktnamn till en kille på Helsingborgs Dagblad som jag säkert ska kunna övertyga. Helsingborgare brukar vara pigga på att öppna plånböcker och hem när det skrivs om sådant här så jag har gott hopp :) Jag har försökt promota Pelle till bekanta och likaså hans mamma. Pelle bör fångas in direkt innan han blir fertil, och han är som sagt redan helt tam. Han bör vara lätt att placera ut så jag sprider ordet om hur söt han är :P Hans mamma är tydligen också mycket tam, så jag har försökt promota runt henne också. Alla behöver hem, men om man kan få bort två av de fertila vore det bra. Jag har en medhjälpare tillgänglig just nu också så vi ska åka ner en sväng nu. jag har inte hört av Josefa så kanske hon är där. Vi träffades igår och argumenterade först men pratade sansat och bra sen och tyckte att vi fick till en bra kommunikation och var överens om att även om man kanske inte är eniga i allt kan man hjälpas åt med det som är huvudfrågan för båda, att hjälpa katterna.

Vi ses i Hässleholm, Maarit!
#86 Ja precis alla bör ses som smittbärare. Det är lurigt det där med den typen av virusinfektioner. Ofta bryter det ut på de unga eller äldre försvagade individer.
Som sagt en tidningsartikel får vi hoppas på. Det brukar alltid göra susen. Både när det gäller att hitta hem samt få in medel för veterinärbehandlingar.
Bra om ni är flera som kan samverka. Det är viktigt då det lätt blir för jobbigt annars om allt hänger på dig.
I och med att de här katterna verkar så tama kommer det bli betydligt lättare att hitta hem än det brukar vara.
#84 Du vet man kan arbeta temporärt med TNR också. Börja med kastrerings biten så att man får stopp på förökningen. Sedan placerar man katterna i hem allteftersom. Risken är annars stor att det fylls på under tiden och att man aldrig blir riktigt klar. Som jag ser det finns det inget att förlora utan bara vinster med ett sådant upplägg. Målet blir oavsett att alla katter ska få hem.
Jag har precis kommit hem efter en vända på området. Jag hann inte in på brandstationsområdet innan de låste grinden tyvärr :( Dock hann jag se samma katt (ung hona tror jag) som jag såg på Vianor dagen innan komma ut därifrån.
Körde runt området många gånger och försökte bilda en uppfattning om var katterna tar genvägar och var de kan tänkas bo. Jag hittade en del intressanta ställen som jag ska kika på när det är öppet eftersom jag behöver tillstånd av de som hyr lokal där för att komma åt ordentligt.
Jag hittade även den honan som har en kull med mycket små ungar, som chefen på Vianor berättat om. De har inte lyckats spåra ungarna men har sett att hon har mjölk i juvren. Hon kom ut från en låst gård med bilar på baksidan av Vianor och hade uppenbart små ungar eftersom hon hade stora juver. Jag följde efter henne en halvtimme eller så men hon drev bara runt, bajsade och letade mat. Till slut blev det mörkt och jag gav henne all mat jag hade med mig eftersom jag inte kunde leta i mörkret. Hon stoppade i sig med glatt humör när jag stack. Men jag misstänker att ungarna finns inne på den gården hon kom ut från. Jag ska dit på måndag och be att få kolla runt. Denna honan i fråga är svart med vit medaljong och gröna ögon, medelstor och korthårig med tydliga tunga juver.

Ja, du kan låna vår fälla på måndag. Inga problem!! Ring mig på 0738-121966!
Pälsbollarna i Höganäs
Godmorgon :)
Efter en slitig helg är jag grymt förkyld och mår inte direkt super, så vi får se om jag klarar att sitta ute en hel dag och försöka fånga herrn, jag är inte i superskick. Jag ska dock iallafall åka bort till brandstationen och se om jag skulle kunna få tag i ungarna utan fälla först. ÅKer bort om någon timme eller så.
#91 Men du tar mammorna också eller bara ungar över 12 veckor? Lycka till!
Finns det något hem som kan ta den skadade katten? Efterrsom du inte vill fånga in någon katt utan att hem finns. Eller har du redan dömt ut honom utan att vetten ens tittat på honom?

Så här står det i inlägg #52 "Tydligen har han dock levt såhär flera år :( Jag tycker det låter som en väldigt kraftig tarminflammation som orsakat rektalprolapsen, speciellt om han nu har så kraftiga diarréer. Stackare. Han måste ju avlivas så fort det bara går. Det är inget att göra åt sådana saker, speciellt inte som han gått så i åratal, det är nekrotiskt vid det laget."
Troligen är det därför som Maarit tycket det är mest humant att avliva katten. Men jag är säker på att hon rådgör med veterinären först.
Och hur kan ni veta det? Varken du eller Maarit har sett katten. Jag har däremot sett honom. En stackars katt som förtjänar en ärlig chans efter allt han gått igenom.
Blir så jävla ledsen när mannen som matar katterna, som påstår sig vara en såå stor djurvän, berättar att han tom kastar stenar efter kattstackaren när han försöker sno åt sig lite mat som de andra katterna får serverat. Vad fan ska han göra annars?
Att han ska vara elak och gå till anfall oprovocerat är bara skitsnack. Han anföll varken mig eller kissen som med efter mig när jag var där och rotade.
Visst, han ser väl inte så vacker ut, men alla katter kan inte se ut som nybadade avelskatter. Han hade kanske gjort det om någon brytt sig genom alla åren han gått där.

Nej, jag har aldrig sett katten. Jag undrade bara om du missat inlägget hon skrev där det stod varför hon trodde att avlivning var det mest humana. Men givetvis får ju katten fångas in och undersökas noga hos veterinär. Det kanske inte alls är så illa ställt med den som de som sett den hade beskrivit det. De är väl vanliga människor och inga kattexperter, de som matar dem.
Kom du så pass nära att du själv kunde få en hum om hur illa det är med katten?
Sen är det ju idiotiskt av mannen att kasta stenar efter den. Så bär man sig väl inte åt mot ett stackars djur som behöver hjälp!
Hur katten ser ut är helt orelevant! Det viktiga är att han får vård snarast och går det att rädda honom är det ju ännu bättre!
Jag har själv haft katter som inte är så vackra i andras ögon, så jag är då inte någon som tycker att bara unga, söta djur ska räddas.
Det är dock lättare att hitta hem till söta kattungar än äldre, skadade djur. Men omöjligt är det väl inte.
Jag känner inte för att vara med och stödja det här projektet.Fånga in katter för att avlivas är inte min filosofi . Tycker det mest humana för många av dessa katter verkar vara ett TNR-projekt. Håller med om att inte släppa ut en nykastrerad katt direkt, men man kan hålla den inne när den är nyopererad och sen släppa ut den igen. Varför inte bygga små vinterbonade hus på området?De anställda på bilverkstaden hjälper ju till och ger dem mat, men be honom som kastar sten ,att han slutar upp med det, för det är djurplågeri.
Debattia
Jag var ett par meter ifrån honom. Han satt och åt resterna efter de andra katterna när jag kom. Han fiskade upp maten med ena tassen ur matskålen och slickade i sig det. När han fick syn på mig ryggade han tillbaka och satt och tittade på mig, sedan vände han och gick. Jag såg baken på honom och tänkte vilka stora "doningar" han har. Det var inget som släpade i marken. Tänkte mer på pungbråck när jag såg det.
När sedan mannen och Maarit kom och han berättade om hanen förstod jag att det var samma katt. Så jag tog mig en runda bak dit där hanen försvunnit. Då låg han i ett buskage och tittade på mig. Han hade rinniga ögon. Öronen slokade liksom, vilket mycket väl kan bero på att han förfrusit dem. Något stort öppet sår på huvudet som mannen pratat om såg jag inte. Och han gick varken till anfall mot mig eller halvårskissen som följt med mig. Han bara låg och tittade, och när jag kom för nära så så flyttade han sig längre in bland buskarna.
Och att han är så ful i pälsen är väl inget konstigt. Han är säkert full av mask, och eftersom där finns en hel drös med bilfirmor så är pälsen ingrodd av olja från bilar och sedan jord och annan smuts på det. Att han sen har "rännskita" kan kanske bero på att han inte får mat utan han tuggar i sig var han hittar och kommer över.
Här på sajten är vi ganska många som har förkärlek för slitna kattherrar. Så helt omöjligt lär det nog inte vara att hitta ett hem åt den här ärrade kissen. Som du beskriver honom Josefa verkar det ju mesta vara den där typen av skador och skavanker som katter får efter en tid ute.

Ja den gossen skulle jag kunna ta till mitt hjärta när som helst om vi inte hade fullt hus redan. Det är just dessa slitna herrar som brukar få mycket sympati här. Man vet liksom vilket slit de har för att få existera. Stenkastning och mobbning av denna hankatt måste absolut få ett slut!!!
En avlivning rakt av blir jag oerhört ledsen och arg över att få höra om
.
Gör ett prio för kattgossen snälla!!
Om denna mogna herre fick komma in och bli avmaskad, vaccinerad, kastrerad och behandlad för skador, sjukdomar och ohyra, skulle han ha goda förutsättningar att klara sig även i en TNR-koloni, om nu inget hem står att uppbåda. Det är ju en herre med erfarenhet och klokskap, som kunnat bli gammal i sitt uteliv. Med kastrering minskar också eventuell benägenhet att ställa till bråk och skada sig själv och andra. Dessutom är det inte osannolikt att han som "grand old man" är pappa till en hel massa småkatter i kolonin och han kan mycket väl bli en stabiliserande faktor där även efter kastrering.
Denna koloni verkar ju vara idealisk för TNR. Har någon frågat om "killarnas på verkstaden" inställning till denna tanke?
Eftersom en veterinär ska kolla på katten i fråga oavsett, så är det väl självklart att de kollar om det går att åtgärda problemet? Jag har arbetat som djursjukvårdare och är mycket väl insatt i sjukdomar och skador, jag har sett problematik som hör till en kollapsad tarm, och vet att prognosen ofta är dålig. Jag uttalar mig inte om vad katten har innan jag sett den öht, jag har sett den som hastigast framifrån, inte sett bakpartiet över huvud taget, det enda jag går på är vad chefen berättat. Som det låter på hans beskrivning är det illa. Men det återstår ju att se. För informationens skull kan jag berätta att alla tarmrelaterade operationer och insatser är mycket komplicerade och sällan har en god prognos. Infektionsrisken är enorm, och nekrosrisken också. Katten har uppenbarligen stora problem om han tappar all sin päls och har konstant diarré. Men hur stora är omöjligt att avgöra innan han kommit till veterinär som kan göra en ordentlig undersökning.
Verkstadskillarna har blivit informerade om vilka alternativ som finns att tillgå och de tyckte som jag att uteliv inte är kattliv. De vill inte ha katterna där, vare sig för sin egen skull eller katternas. De ansåg sig inte bli störda om någon katt fanns kvar, men de ville hellre ha bort alla.
Jag tänker, som jag sagt tidigare, inte diskutera om vad som är humant och inte. Därför att det är en skillnad i värdegrund.
Vad gäller ungarna måste mamman med om de är små. Kullarna jag är inriktad på just nu är 1) de som bor på brandstationen som är runt 4 månader gamla och 2) den minsta kullen, som ingen kunnat lokalisera. Jag tror mig veta var de kan finnas men måste in på området.
Jag är sjuk här, och igår gick inte alls. Men idag mår jag lite bättre så jag ska åka bort med håvar och burar och får med en kompis som hjälp.
Killen på Vianor som matat katterna, säger att han inte vill fortsätta med det. Att det blir för dyrt. Men jag tror att han tänker att alla katterna skulle gå kvar där. Om alla kattungar plockas in och alla de tamare vuxna, så blir det inte mer än kanske 5-6 katter kvar högst. Blir de då kastrerade så blir de inte fler och nya katter hålls borta. Men det vill inte Maarit ta till sig riktigt. Hon menar på inget hem= avlivning. Eftersom kliniken som ska göra kastreringarna inte vill samarbeta i ett TNR-projekt. Vilket jag tycker är väldigt konstigt eftersom de gjorde det på ett sätt när Munkängens katter fångades in. Många av de katterna släpptes ju ut, visserligen så de hade skydd och mat, men det har de här också. Vill inte killen på Vianot mata så finns där en dam som cyklar runt varje dag med mat till katterna + att andra företag i området också ger mat.
Debattia, du som har närmare kontakt med Din Veterinär som ska utföra kastreringarna, kan inte du prata med dem och kolla om det verkligen stämmer att de inte vill kastrera katter som ska TNRas. Tycker det verkar så konstigt. Jag menar om en bonde har en massa "vildkatter" som huserar i stallet/ladan och han inte vill att de ska bli fler, måste väl för f.. kunna få de katterna kastrerade. Även om de sedan släpps ut igen och får sköta sig själva.
Kan också meddela att jag fått det första permanenthemmet för ungefär två sekunder sedan :D
En tjej från mitt Sphynxcommunity skrev att hon efter ett tags funderande kommit fram till att hon vill ta emot en av katterna, men en kattunge eller ungkatt eftersom hennes äldre katt hemma inte tycker om konkurrens av äldre katter men brukar gå bra ihop med unga.
Underbart är det!
#104 Tror du inte på vad jag säger? Jag har haft en långtidspraktik på Din Veterinär :)
Jag känner alla där personligen förutom de helt nyanställda, och kontakten med sådana här projekt går via Elisabet Ellström som är en av ägarna till kliniken. Elisabet gjorde klart för mig redan från början att de inte är intresserade av att stödja projekt som går ut på att katter ska släppas ut igen då det är inhumant att katter ska leva utomhus. (Citat.)
Då jag håller med henne om saken fanns för mig ingen tvekan om att anta deras generösa erbjudande, som hade villkoret att det ska finnas hem till alla katterna som de tar sig an.Har du tänkt på att de kanske skaffat sig en uttalad policy i frågan sedan tidigare aktioner?
Johan Glimåker kommer att kontaktas också för kastration av kattungarna då det inte är helt säkert att Din Veterinär tar sig an kastration av små ungar. (Det är en policy de får ha om de vill, då tar en annan veterinär hand om den saken helt enkelt.) Min väninna ska eventuellt ha ett samarbete med Glimåker och kan ta diskussionen med honom om han kan ställa upp med något.
Likaså ska jag kolla med min veterinär om hon kan tänka sig att ta sig an några kattungar då även hon kastrerar kattungar.
Jag förstår verkligen inte hur den veterinären (med flera) resonerar. Det är inhumant att katter lever utomhus, därför ska vi främja ohämmad förökning av utelevande katter fast vi har medel att begränsa antalet? Snöpta utelevande katter i väntan på hem har det väl bättre än okastrerade utelevande katter i väntan på hem?
Rent bortsett från att de blir betydligt enklare att placera om de är kastrerade och man vet en del om dem sedan tidigare. Då kan man ju annonsera efter hem med information om kön, ålder etc. En liten enkel lista över varje ID-nummer med en kort beskrivning innan de släpps ut igen, så har man vips mycket bättre koll på situationen.
Jag vet inte vad jag ska tro, för det är ofattbart för mig hur de på Din Veterinär tänker isf.
Och just att du har arbetat ihop med DV skrämmer mig lite, för då kan du prata för att de ska gå lite på din linje. Kommer du in med en katt som du själv anser ska avlivar så kommer de så klart att gå efter dina önskemål och inte vara objektiva. Jag vet hur de gör på Din Veterinär. Kommer man in med en vuxen ohanterlig skyggis som inte är i bästa skick så förutsätter de avlivning. Har varit med flera gånger själv. Senast de tre sista återstående katterna från Munkängen som jag fångade in under året. De föreslog!! avlivning, så tjejen som har dem nu fick protestera ordentligt, speciellt för hanen som var rejält sjuk i kattsnuva och halt och tänderna i ena halvan av munnen var krossade av någon smäll han fått tidigare i livet. Han var också en sådan katt som var hatad av kärringen som matade katterna, eftersom han sprang omkring och "våldtog" alla "henne" stackars honor. Han är världens gosigaste kisse nu mot matte. Hon säger att ingen av de andra katterna någonsin på långa vägar visar sin kärlek mot henne så som denna katt gör.
Varför inte titta på och ta lärdom av Östgötakatternas lyckade projekt.
En stor koloni med många katter och ingen ska vara kvar ute…..
Jag tycker att Östgötakatterna med tålamod och ett gott katt tänk gjort underverk för alla dessa katter.
Allt behöver inte gå i en rasande fart om man har god plan vilket Östgötakatterna hade när dom tog sig an alla dessa katter.
Hurra för Östgötakatterna!
//M-H
Jag kan heller inte riktigt förstå logiken i att det skulle vara ett sämre liv för en TNRad katt än en som är okastrerad och lever ute.
Då borde man väl då gå på linjen att skjuta av dem alla, om inget = avlivning?
Varför inte göra ett TNR projekt av det hela, för att få stopp på antalet, och arbeta bort kolonin den vägen?
Hade min veterinär nekat att kastrera en katt av dens egna åsikter, då hade jag gått till en annan veterinär.
Problemet här är att det är TS åsikt. Om det är veterinärens åsikt så behöver man inte nämna att de ska släppas ut igen. Skriv mattanten namn som ägare.
#108 och #111 Villkoret jag fick, fick jag redan när hon hörde vad saken gällde. Så prata inte strunt. Och jag har inte för vana att ljuga eller gå bakom ryggen på folk. Alla har rätt till sin egen åsikt, som du själv höll med om när vi talat i telefon och IRL. Om detta nu är deras och min åsikt är vi i full rätt till den. Den som inte stöder det behöver inte göra det heller. Jag har långt mer fokus på att försöka rädda några katter alls här nu än att dividera om vilket som är rätt och fel ur ett etiskt perspektiv.
*
Jag har varit nerom idag och lyckades hitta två av kattungarna i den äldre kullen, som jag också bedömer vara runt 16 veckor. Två fångades, men en lyckades ta sig loss igen när hon bet mig och jag tappade taget om håven. Men en är i tryggt förvar i mitt kök och det verkar inte vara något fel alls på den utom en uppenbar klamydia.
H*n ska få chloromycetin tills jag fått tag i en veterinär som kan titta på ungen och avgöra om h*n bör få terramycin istället. Men troligen behöver h*n doxycykliner och terramycindroppar. Uppenbarligen ingen ringorm och jag tror inte på calici heller, men tänker vara väldigt försiktig med barriär och desinficering av allt som går in och ut tills jag kunnat se i munnen på ungen. Den är i gott hull och ser pigg och fräsch ut, men jag vill inte stressa mer just nu förrän h*n landat lite. Ska kika på kön, mun och ögon när h*n lugnat sig lite mer. Ska försöka ta mig till veterinären imorgon med henne så hon kan få recept.
Tänker du tratta i katten antibiotika utan att veta om det behövs och fast du tror att en annan sort behövs?
#113 Eh… jo… den behöver lokal antibiotika i ögonen, om det finns ingen som helst diskussion. Chloromycetin är en svagare variant som för all del has viss verkan men inte lika stark sådan som Terramycin. Terramycin är för all del mer verksamt men om Chloromycetin hjälper så är det lika bra att hålla sig till en svagare variant. Dock brukar det sällan ta en så resistent bakterie som klamydia. Vi får se om de tycker att Chloromycetin räcker eller om Terramycin bör sättas in. Får också lyssna på om det tycks sitta systematiskt eller bara i ögon, får diskutera vad de tycker. Jag personligen skulle aldrig i hela mitt underlåta att behandla bort en klamydia men vi får se vad vetten tycker om saken. Att sätta in Azithromycin är bara fullständigt poänglöst då det inte tar skiten, det måste tas till Doxycyklin för att bli av med det och det kan man tvista om till döddagar om huruvida man ger det till kattungar eller ej. Emaljmissfärgningar som kan inträffa tycks enligt vissa veterinärer vara en viktigare faktor än om katten får kroniska snuvbesvär av en långvarig infektion.
Vi kan ju diskutera farmakologi och felina snuvor till döddagar om du vill :) Du kan känna dig alldeles trygg med att jag garanterar att jag är mer insatt i snuvor än 90 % av veterinärerna. Vet du hur mycket katt de läser? 7,5 p. Det betyder mao en månad. En månad ägnar de åt specifikt felina sjukdomar. Helt otroligt att de får behandla en katt över huvud taget med de kunskaperna… De flesta av dem vet inte ett dyft om katter eller deras sjukdomar, lämpliga behandlingar eller någonting över huvud taget. Veterinärprogrammet är i skriande behov av en omstrukturering av undervisningen. Det är ganska nya rön (5-10 år) att katter fysiologiskt inte påminner speciellt mycket om hundar, trots att vi behandlat dem efter samma veterinärmedicinska måttstock sedan artonhundrafrösihjäl. Först nu har man börjat inse att det kräver en helt annan approach när man behandlar felina djur.
De enda veterinärerna som är riktigt duktiga på katter och deras sjukdomar är de katterna som specialiserar sig på just katt och läser på själva. Jag har fött upp katter i åratal och har under den tiden fördjupat mig på endast katt och slår de flesta vettar på fingrarna. Inte kan jag operera eller göra sådana ingrepp, men jag kan mina saker och skulle aldrig få för mig att försöka dabba med något jag inte är helt säker på. Jag har gedigna kunskaper i vad jag gör, och jag har aldrig haft annat än förtroende från min egen veterinär som är en av dessa som är specialiserade på just katt. Jag har alltid haft henne som ett bollplank, och likaså stöd från min väninna som snart är färdig veterinär och tänker specialisera sig på just katt.
Så - jo jag vet vad jag gör och kan min farmakologi. Ögondroppar ska hon eller han ha oavsett vilken snuva det är, (även om det är alldeles glasklart att det är klamydia om man vet hur man diagnostiserar snuvor vilket är mer än de flesta veterinärer kan utan ögonpaketet, tackar den eminente ph.d David Maggs, UC Davis, US för hans strålande checklist för att avgöra vilken snuva katten har. Tänk om alla veterinärer vore lika kompetenta som han.
Chloromycetin är ett av de mildare alternativen och sätts som regel alltid in på kattungar. Fucithalmic hade inte gjort skillnad i detta fallet då det endast har verkan på mycket svaga symptom och används i regel bara på mycket små kattungar.
Terramycin är en starkare antibiotika som sätts in när Chloromycetin inte beräknas räcka till. Chloromycetinet är en första åtgärd som bara ska "lindra" tills eventuell annan antibiotika sätts in.
Systematisk antibiotika sätter jag inte in förrän veterinären kikat.
Jag har också svårt att förstå logiken i hur veterinärkliniken tänker när de inte kan tänka sig kastrering av katterna förrän de har ett väntande hem. Vill de har mera att göra måhända? Ju längre de väntar ju flera katter lär de ju få som behöver kastreras.
#115 - det veterinärkliniken vänder sig mot är fallet där katter tas in, kastreras och kastas ut igen. De tycker att problemet måste tas om hand i sin helhet, inte bara skjutas upp. Jag förstod det som att hon menade de aktioner när katter lämnas som utekatter för resten av livet. Då vill de inte kastrera för de anser inte att det är konstruktivt för utekatters status. Jag håller med till 100 %. Däremot diskuterade vi aldrig vad de ansåg om en temporär lösning för ett litet fåtal katter. Det får jag diskutera med henne. Det finns andra veterinärer också och jag har inte sagt att ALLA katter MÅSTE gå till samma veterinär heller. Jag går dock INTE med på att EN ENDA av de här katterna ska leva som utekatt. ALLA skall ha hem, oavsett om det är nu eller senare.
Men då får det komma in pengar på andra kontot också, så är det. Jag kan inte få pengar från Din Vet för att anlita andra. Men det är hur som helst något jag måste diskutera med Elisabet. Jag klargör ännu en gång att jag inte tänker gå bakom ryggen på kliniken angående deras önskemål. Diskutera med Elisabet kan jag alltid göra, men jag tänker inte ljuga och påstå att det finns hem till dem om det inte finns det.
Fast å andra sidan, jag kan inte direkt tycka att avlivning är ett sätt att höja kattens status heller.
Och för att man skulle köra TNR betyder ju inte det att katterna blir lämnade åt sitt öde. Men de blir inte fler under tiden man letar efter hem åt dem.
#116 Där fattar jag inte alls galoppen. Att inte kastrera i det här läget är enligt mitt sätt att se det att skjuta problemen på framtiden och att dessutom göra det värre. Som jag skrivit tidigare kan man ju kastrera och sedan leta hem. Det behöver ju inte vara ett permanent TNR projekt.
Tycker du det är konstruktivara ett låta dem fortsätta gå okastrerade och bli flera och fler under tiden ni letar hem? Hur kan det bidra till att höjja statusen? Tänk även på att det är lättare att hitta hem till katter som redan är kastrerade. Har det gått några veckor har dessutom hormonerna gått ur kroppen, vilket bara är en fördel.
Och som sagt avlivning är knappast något som vi höjjer kattens status med.
Jag hoppas verkligen att det finns stödhem/jourhem sen för alla kattungar som kommer att komma p.g.a okasterade katter som inte får bli kastrerade.
Kan någon stilla min förvirran lite. Jag har läst nu flera inlägg där Din veterinär nämns. Finns Din veterinär på fler ställen i Svergie? Finns nämligen i Linköping men vad jag har förstått finns dessa katter inte i Östergötland.
# 114 återigen en "låtsas"veterinär som utan några prover som helst kan ställa en diagnos …. tänk om det skulle vara så enkelt som att kasta en blick på ett djur och därmed kunna fastställa att det handlar om Klamydia eller herpes.
Om man nu har en massa teoretisk kunskap i ämnet eller inte spelar ingen roll i frågan att diagnostisera smitta med Klamydia eller herpesvirus, enda sättet som man med säkerhet kan veta om djuret bär på denna bakteri/virus är att ta prover.
Man kan visst klanka ner på veterinärer MEN de har trots allt tillstånd att utöva det veterinärmedicinska yrket, något som du inte har. Glöm inte att du håller på med brottsligt arbete genom att som lekman utan någon form av legitimerad utbildning ställa diagnoser och initiera behandlingar.
/En leg. djursjukvårdare
#118 Som jag skrev så vet jag inte hur de ser på saken om det rör sig om några enstaka vuxna individer som SKA omplaceras men sätts ut temporärt. Det måste jag helt enkelt fråga henne. Annars finns andra vettar som kan ta sådana katter.
#119 - Skulle tro att det är ett ganska vanligt namn på veterinärkliniker. Detta är som rubriken anger i Helsingborg.
#120 :) Nä, herpesvirus behöver man inte testa för att veta om katter har eftersom i stort sett alla katter har det. Siffran är lite svår att fastställa bensäkert men man uppskattar mellan 94 och 97 %. Har de inte det är de immuna, då det hos katter finns immuna precis som hos människor, dock har ingen lyckats fastställa vad immuniteten kan bero på. Klamydia och herpes ger inte öht samma symptom vilket du skulle veta om du själv var insatt. Om du tar och mailar David Maggs så kan han säkerligen förklara för dig hur man ser skillnad. Det är rätt enkelt faktiskt. Enda gången det kan vara knepigt är vid herpes och mycoplasma då de ger samma symptom. Om man ger L-Lysin och det inte hjälper kan man dock börja misstänka myco istället för herpes. Herpes brukar också tendera att ackumulera var medan myco ger vattniga sekretavsöndringar. Dock går herpes i skov och myco i ett sjok så på en hyfsat kort tid kan man dra slutsats om vilket det är.
Kattungen uppvisar klassiska klamydiasymptom. Blinkhinnorna är svullna MEN inte rödsprängda som de ALLTID blir vid herpes eller myco och oftast vid även calici. Slemhinnorna har en viss svullnad, men inte heller där rodnad. Avsöndringarna är tjocka och vita, återigen klassiskt klamydia (Herpes har tunnare, variga avsöndringar och bildar skorpor kring ögonen, slemhinnor är svullna och röda och irriterade, sår kan bildas på både slemhinnor och hornhinna, Myco ger vattniga tunna avsöndringar, vävnad är mycket svullen, sår kan bildas på hornhinna och slemhinnor, blödningar förekommer.) Nysningar förekommer vid alla ovanstående, hosta endast vid herpes och myco. Herpes är obotligt men går att behandla vid intensiv infektion med mycket dyr medicinering samt profylaktiskt med L-Lysin. Klamydia behandlas lämpligen bort med Doxycykliner under en långtidsbehandling. Mycoplasma tas sällan med Doxy som är den gängse behandlingen utan bör behandlas med Enrofloxacin som är det enda som tar det med garanti.
Jag tänker fortsätta med mina brottsliga tendenser så länge jag har lust med, aldrig gjort en tabbe hittills :)
# 122 Genom att jag själv har jobbat hos en av USA:s största djurhem (som tar emot ca 100 000 djur varje år) så har jag nog sett och behandlat min del av katter med herpes och eller Klamydia. :)
L-lysin har i senare undersökningar visat sig ha en ganska begränsat verkan som profilaktisk medel mot herpes.
Oavset dina teoritiska kunskaper så bör det hos katter med kliniska symtom på herpes/klamydia tas prover för ställa en diagnos, så enkelt är det.
En annan fundering, de som tar katterna, hur ska du förklara för dem vilka ev sjukdomar de har, när de inte varit hos veterinär?
Det finns många som är duktiga på kattens sjukdomar, men jag hade inte tagit in en katt bland mina som fått en lekmanna-behandling.

#124 m fl. Stod det inte högre upp i tråden att MaaritK skulle anlita vet. i morron för kattungen?
Är inte insatt i djurens sjukdomar/ behandlingar och vet att det skiljer sig från människor vad det gäller medicinering. Men för människor är chloromycetinsalva en ganska "ofarlig" ögonsalva som ges mot ögoninfektioner. Så det kan väl inte vara fel att ge det till en katt i ett inledande skede innan rätt typ av pc/sulfa bestäms av veterinär. Det lindrar ju ögonbesvären även om det inte botar dem.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Det står i inlägg #112 att kattungen ska tas till veterinär.
Vad illa att den skadade gammelherren blir negativt särbehandlad. Vad är det för galenskap att kasta sten efter honom men låta de andra äta? Hoppas att projektet som TS dragit igång kan hjälpa honom till en bättre tillvaro, och självklart de andra också. Förstår inte varför de kastar sten på honom, fick du någon förklaring Josefa?
#123 - jag har använt L-Lysin preventivt på herpeskroniker i fem sex år och sett mycket goda resultat. Det fungerar inte på alla individer men för många har det helt klart väldigt positiv effekt. Ingen bot finns mot det, men Lysin och Interferon är de enda vapnen. Och du får anse vad du vill, jag har till denna dag aldrig haft fel i ett enda fall angående det. :)
#124 - självklart ska den till veterinär??
#127 - tro precis vad du vill, jag svarar på det djursjukvårdaren kommenterade.
#128 - det var för att han är elak mot de andra katterna och stjäl maten för dem. Inte rätt metod. Han är hungrig och det är primärt.
Nu är det så att jag orkar inte med folks attityd här inne längre. De som läst som är intresserade av fortsättning och vill hjälpa till kan höra av sig till mig via annat håll eller följa på Facebook. Lycka till med era respektive projekt och jag hoppas ni gör skillnad.

Hade hoppats att du började med att ta hem den skadade kattherren till dig, eller ett stödhem, och sen till vetten.
"Kattens Veterinär" i Löddeköpinge har en klinik för endast katter, hon är duktig.
Oj nu har det dragit iväg i den här tråden på ett oönskat sätt. Som vanligt gäller det att ha ett vårdat språk och inte gå till personangrepp. Meningen är ju att vi ska dela med oss av våra erfarenheter och diskutera olika lösningar på problemet. Även om vi har olika syn på saker får vi inte bli otrevliga mot varandra. Ber alla att tänka sig för lite.
#130 Trisst om du lämnar forumet. Hade ju varit bra om vi kunde följa arbetet, även om vi nu inte är överens om alla bitar.
#125 mfl
Då måste jag ha missat det inlägget, mitt fel.
Jag såg bara de andra längre inläggen om klamydian mm, och tolkade det som att diagnos skulle ställas av TS själv.
Tråkigt att du vill hoppa av….
Hittekatter har som grundsynen:
- Positiv inställning till TNR
- Ingen avlivning av friska katter
plus ingen tolerans mot folk som kasar sten efter en hungrig katt
Jag tycker det är fantastiskt att du bry dig om dessa katter och att du vill hjälpa de. Men dina och våra inställningar krockade en del. Här finns det folk som har jobbad med större kattkolonier och det är synd att du inte ville lyssna på andras erfarenheter. Ibland är ett samarbete bättre.
Hoppas du får hjälp och stöd för alla katter för det är katterna både du och vi bryr oss om.

De flesta här inne vill dock inte avliva en sjuk katt heller, om den så är halvdöd och bortom all räddning, verkar det som (och nu syftar jag inte bara specifikt på den skadade hankatten som nämnts i denna tråd). Det är också djurplågeri!

Fint skrivet Alexej.
Måste ändå säga att om ett TNR- projekt skall vara lyckosamt måste det finnas människor som är villiga att förse katterna med ordentliga skydd att vistas i, och daglig matning och översyn.
#135 Nej, är en katt behandlingsbar varför då avlivar? När jag skrev: Ingen avlivning av friska katter då menade jag såklart inte heller av katter som går att behandla.

Jag skrev halvdöd och bortom all räddning. Det betyder att den inte är behandlingsbar längre. Men även sådana vill ni rädda, även om det är totalt meningslöst och bara förlänger djurets lidande.
Ännu en tråd som gick åt pipan…….
Jag tycker också att fokus under dagen mest har handlat om sjukdommar behandlingar osv och allas olika erfarenheter om gud vet vad.
Men visst handlade det från början om att rädda dessa katter från sin illa miljö, sina ev sjukdommar osv!
När Du nu inte längre låter oss ta del av ditt projekt här önskar jag Dig lycka till! och att alla katter får ett hem och god omvårdnad fortsättningsvis.
Glöm aldrig bort att det faktiskt finns regelverk och framförallt moral!
//M-H

Vilka ni. Vem vill rädda ett djur som är bortom all räddning

#140 Det upplever jag att flera på detta forum vill tyvärr.
Sen en annan sak. I tråden: Akut Rädda Kim! skriver bl.a. Alexej så här: "
Hur kan man släppa tillbaka en katt till ett farligt område? helt vansinnigt. Pengarna för kastreringen hade man kunnat spara då…man räddar inte en katt för att släppa ut den sedan till ett farligt område."
Observera att alla de som förespråkar TNR-metoden för de katter Maarit vill försöka rädda, ironiskt nog i den här tråden vill att hon ska göra just detta, dvs. släppa tillbaks katterna i ett farligt område, där dessutom personalen på Vianor har uttalat sig att de inte vill fortsätta mata katterna utan vill få bort dem.
Hur går det ihop? Det är väl alltid illa att släppa tillbaka dem i ett farligt område med mycket bilar?

#141 Jag är en av dem som ifrågasätter ett utsättande av en nykastrerad katt tråden "Akut rädda Kim". I TS inledning står det ingenting om att katten ska bli fortsatt matad samt att det är ett olämpligt område för en katt.
I MaaritKs tråd har jag inte skrivit något angående TNR lr ej. Jag bara skrev angående chloromycetinsalvan och påpekade att MaaritK tänkt ta kontakt med vet för kattungen, och inte i förlängningen ha egna behandlingar utan ett vet. utlåtande.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Det är skillnad i att planera en utslusning igen efter en kastrering och att ropa efter ett jourhem efter kastreringen tom med klockslag när det ska hända. Som om det blir en dödsdom. Antar att området här är ändå ganska skyddat med många buskar och industrier.
#114: Tack för utförligt svar! Jag är personligen skeptiskt, men förstår att du handlar genomtänkt och känner dig ha på fötterna.
EDIT: #141: Jag läste slarvigt och svarade på något du inte skrivit, därför tar jag nu bort svaret.

Tycker inte heller man skall släppa ut en nykastrerad katt och inte i ett farligt område som Hornbach
# 141 Om man inte vill kastrera och släppa tillbaka under tiden man letar jourhem antar jag att "ditt" alternativ är avlivning?
Eller ska de katterna som man inte hittar jourhem till asap gå kvar okastrerade så att de kan fortsätta föröka sig?
Jag har följt denna tråd och förvånas storligen av hur en tråd som från början handlar om att "hjälpa utsatta katter" övergår till att bli en tråd om att "ifrågasätta och kasta skit på Maarit" och diskutera TNR's vara eller icke vara trots TS uttryckliga önskan att så inte skulle göras.
Jag delar inte alla TS åsikter och inte heller ibland det sätt som hon framför dem på, men en del som skrivit i denna tråden tar verkligen priset. Det är inte många människor som ens skulle drömma om att säga så till en människa man har öga mot öga men på ett forum är det helt okey att skriva så.
Maarit är en stark personlighet men med ett stort hjärta. Det var jag som rekommenderade henne att skriva här. Det ångrar jag djupt nu.
#142 skriver…
"Hittekatter har som grundsynen:
- Positiv inställning till TNR
- Ingen avlivning av friska katter"
Ingenstans i Om sajten eller under avd 26 hittar jag något skrivet om detta. Sajten borde byta namn till TNR iFokus och göra klart vad som gäller och att alla som inte tänker likadant inte göre sig besvär med att bli medlemmar eller skriva här.
Nu lämnar jag detta forum och denna tråd så kan ni käbbla vidare och lägga er energi på det istället för att hjälpa katter.
#147 Hittekatter iFokus värnar om många olika saker. En av dessa är att informera om TNR metoden. Du hittar en särskild avdelning i forumet om TNR 01.
Naturligtvis kan alla skriva här. Men man får räkna med att TNR kan komma upp till diskussionen. I just den här tråden känns det så synd att det inte fanns en annan öppenhet för metoden som sådan, då det skulle varit till stor hjälp. Det är det som vi som känner till metoden har lite svårt att släppa.
Jag tvivlar inte en sekund på att TS har ett stort hjärta och vill hjälpa dessa katter. Det framgår att det finns ett stort engagemang. Ingen tvivel om den saken.
#141 Håller med dig där. Vi måste vara konsekventa.
#149 det är ju därför TNR finns. För det finns inte så många alternativ.
Jourhem/permanenta hem-finns inte så att alla katter kan få ett hem.

Jag håller inte heller med TS i hennes åsikter och tycker att vissa uttryck är lite klumpiga. Men man får ju lite känslan av att man måste följa vissa åsikter för att ens få yttra sig här? Det är väl inte så bra? Man behöver ju absolut inte hålla med men man kan ju försöka hålla god ton trots att man har en annan åsikt? :)
Här har skrivits mycket sen jag var in här senast,hinner inte läsa allt just nu mmen gör det i kväll. Jag har kastrerat katter hos din veterinär som jag haft i TNR-projekt. Dom säger att man ska hålla katten inne så länge den är nyopererad, men sen har dom mig veterligen ingen åsikt om man släpper ut katten eller ej.Har dom tillgång till mat och någonstans att bo bör det inte vara några problem.
Vem har rätten bestämma över om katterna ska leva eller inte????
Det är också skillnad hjälpa skygga katter ,tror man måste lära sig deras beteende innan man pratar om avlivning.Tror inte man har någon erfarenhet om dem oavsett man praktiserat som djurvårdare eller ej. Jag har aldrig träffat på en elak katt som går till anfall utan att det ligger något bakom,skydda sina ungar t.e.x.
Debattia
Tack Debattia det var det jag trodde. Nu när jag tänkt efter lite så minns jag också att de frågade om den sista kissen som togs på Munkängen skulle släppas ut igen, när vi var och hämtade henne efter kastreringen. Det skulle nu inte denna katten vilket de tyckte var bra. Men skulle de vägrat att kastrera TNR-katter så skulle nog frågat innan de kastrerat.
Jag har varit inne i den här tråden och tagit bort vissa inlägg som inte har med ämnet att göra utan är uttryck för personliga konflikter mellan vissa medlemmar.
Som alltid gäller följande:
Privata konflikter ska inte föras på öppet forum utan får istället tas via PM.
När det gäller menings skiljaktigheter i sak, skriv på att sakligt och artigt sätt utan att gå till personangrepp på motparten.
__
#147 Nja det skulle vara lite missvisande att kalla Hittekatter iFokus för TNR iFokus. TNR är långt ifrån det enda som den här sajten handlar om.
Det är helt okey att tycka olika om TNR och vad som helst, men man får som i alla diskussioner tåla att det finns olika synpunkter. När det gäller TNR metoden finns det dock många missuppfattningar och ett feltänk. Oftast pga känslomässiga "blockeringar". Då anser jag det är viktigt att lägga fram fakta på bordet om metoden.
Har nu läst genom alla kommentarerna och vill gärna påpeka att ett TNR-projekt är det bästa sättet att hjälpa skyggisar . Under tiden man kastrerat,vaccinerat,märkt o.s.v. så matar man dem och gör dem mer och mer sociala. Under tiden letar man hem till dem. Vet av egen erfarenhet att det är mycket svårare hitta hem till skyggisar eftersom de flesta vill ha tamkatter.
Att en katt tappat delar av pälsen kan också bero på loppangrepp. Tog själv hand om en stallkatt som hade stora kala fläckar ,idag har hon en heltäckande skinande päls och är en mycket vacker katt.
Jag hade pratat med de anställda på bilverkstaden ,eller vad det var? Informerat dem om att ,i och med dom bara matat och inte gjort något mer för katterna så är dom medansvariga till hur det ser ut i kattståndet där. Tycker dom då även kan hjälpa till, om nu någon tar tag i det och vill begränsa tillökningen. Dom kan kanske få hjälp med kattmat,p.g.a. kostnaderna. Även de som äger företagen kanske ställer upp och hjälpr till ekonomiskt med ett TNR-projekt.
Den elaka mannen bör även informeras om att det hankatten gör är ett helt naturligt beteende och att han slutar upp med att skrämma den.
Debattia
#159 Mycket kloka och bra tankar!

Maarit har gjort en fantastisk insats! Sex stycken är redan inne i värmen & tryggheten och får nu den vård de behöver och kommer sedan att placeras ut i goda hem efterhand som de dyker upp.

#161 Hurra vad det låter bra!
Vill ni ändå veta hur det går så finns det nu en blogg som alla kommer åt.
http://kattkoloni.blogspot.com
Eftersom allt nu har gått relativt snabbt och jag fick igång bloggen idag. Så har jag inte lagt in alla turer hit och dit hur det gått tills katterna fanns inne och veterinärbesök och så vidare.
Utan nu har jag bara lagt in hur det började och så lagt in de nuvarande katterna.
Sen när facebook sidan uppdateras hela tiden av Maarit om hur det går så ska jag va med och lägga in det i bloggen. :)
Så även om man inte har facebook ska det nu kunna gå och följa de hemlösa katterna i Gåsebäcken i Helsingborg. :)
Mvh Eleonor
#161 Det var riktigt bra jobbat! :)
#163 Så fint att du har skapat en blogg där vi kan fortsätta att följa arbetet! Kanonbra.
Undrar så varför liggplatsen katterna hade där innan har blivit bortplockad, om nu bara 5 kattungar och en vuxen har blivit inplockade.

kattkoloni@live.com är den mailadress som anges om man vill ställa frågor. Det går även att skriva kommentarer på bloggen.

Försökte ställa en fråga om den sjuka kattkillen på facebook men den försvann
#167 Tog de bort din fråga?

Testa att maila istället. Finns en mailadress i inlägg #166.

Ja, den försvann som i ett trollslag

#170 Klicka på knappen "Akut Aktion Utekattskolonin Helsingborg + andra" så ser man även inlägg som gjorts förutom gruppens egna.

Jag tänkte åka en sväng till Malmö/Helsingborgsområdet på fredag 22/10 och hämta katter till Borås.
Om någon Helsingborgskatt behöver skjuts uppåt västkusten mot Göteborg via Borås så får den gärna åka med!

Tack, det funkade. Men det som syns är det bara gruppens egna?
#173 men jag ser ditt inlägg och hennes svar står under. Är det du som är Gullmaj?
Putt
Jag var uppe vid bilfirman i eftermiddags. Och fick helt oplanerat med mig en av kattungarna hem. De hade precis fått mat när jag kom. En av de resterande 4-månadersungarna har den senaste tiden blivit ganska orädd, så firmakillen plockade helt enkelt upp den och stoppade ner den i en kartong!!! Den andra káttungen fick vi inte tag på.
Så nu går där en 4-månaders unge kvar + 2 stubbsvansade på kanske 7 månader. En av ungarna från den andra kullen på 2 ungar hade hittats död för några dagar sedan. Den andra ungen har inte synts till på ett tag. 3 vuxna honor och den skadade hanen finns också kvar. Han var där idag och åt. Ser så sliten och trött ut. Idag var han blodig i baken. Den borde få komma in.
Jag fick iaf med mig en snäll gosse. Gick hur bra som helst att bada av honom all verkstadssmuten. Men vilken öronskabb han har. När jag sköljde öronen på honom kom det inte bara vanlig gegga och kladd. Det kom stora hårda klumpar ur det ena örat. Vet inte om det var små stenar han på något sätt fått in i öronen, eller om det faktiskt var öronvax som torkat in och stelnat till. Plus all den vanliga geggan som brukar komma ut när man sköljer. En ny lite småäcklig erfarenhet.Och pojken protestera nästan inte alls. Tyckte väl att det var skönt att bli av med skiten. Usch ja.
Jättebra. Tänker ofta på den skadade hanen. Att ingen fångar in honom, han måste ju till veterinären!
#176 Vad bra att du fick med en kisse hem! Stackars hanen, han borde som sagt få komma in i stugvärmen, samt komma till veterinären och blir omskött. Tänker också mycket på honom.
Jag tänker också dagligen på denna hane. Är det någon som vet om det finns några planer på att fånga in honom? Jag har inte sett honom förstås men som det låter med hans skada och så så är det väl mest akut att just han får hjälp. Han kanske har ont.
Om någon kan ta sig an honom, så hjälper jag till med ett bidrag så att han kan få besöka vetten.
Inte bra om det nu verkligen är blod i baken. Är det en bilfirma så är risken stor att han har fått glykol i sig, så att det fräter i magen på honom. Likaså ungen som hittades död…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Vet inte alls om det finns några planer på någon av de andra katterna som finns kvar på Gåsebäck. Killen som matar katterna har inte hört något från Maarit sedan hon tog mamman med det tre små ungarna. En av de svanslösa skulle det funnits ett stödhem till, men han har inte blivit hämtad. Och Gustafssom har lovat att ta emot 2 honor, men där har det inte hänt något heller.
Lite tråkigt kan jag tycka, när de har insamlingar till katterna osv.
Och jag fattar ju halv sju om hur man kommer in på deras hemsida/blogg/ facebook eller vad det nu heter som de skriver om katterna i. Kommer bara in på den sidan som är länkad i tråden, och där har det inte blivit uppdaterat på ett tag.
Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad och/eller var MariitK skriver och inte skriver. Det handlar inte om henne. Det handlar om den tillsynes skadade katten. Jag säger inte att du ska ta hand om den, jag vet att du själv har fullt upp.
Men jag som bor precis bredvid Hornbach i Malmö kan inte åka upp till Helsingborg och fånga en katt som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag har allergiker i familjen och kan inte ta in honom. Annars hade jag tagit in "min egen koloni" mamma Katt och hennes 4 bebbar som nu enligt rykten ska ha fått ett hem hos en jägare uppåt landet.
Jag skriver enbart att om någon kan ta katten så hjälper jag till med vet.kostnader. Jag är absolut inte intresserad av att bli indragen i skitsnack här inne i trådarna.
Detta var en tråd om att Mariit hade hittat katter på en bilverkstad och behövde hjälp, så som jag förstod henne. Vad händer? Jo, ett antal personer går till angrepp. Fy skäms…
Återigen: om någon kan ta sig an katten så bidrar jag till vetten…
Edit: Det skrevs i torsdags på bloggen…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Det var ingen som gick till angrepp för att Maarit behövde hjälp med katterna, utan för att hon dömde en katt till döden utan att ens ha sett katten. Och att hon hellre avlivade katterna än att TNRade dem.
Och bara för att hon inte vill skriva här inne behöver ju inte innebära att hon lägger av med arbetet helt.
Jag hade gärna engagerat mig mer i dessa katter om jag bara haft möjlighet. Men jag har inte mindre full nu än vad jag hade när du var här. Snarare tvärt om.
Sen kan ju jag tycka att Maarit som väl håller i det hela, kanske skulle kunnat hålla lite bättre kontakt med dem som matar katterna, så de vetat om något var på gång. Annars kanske de agerar lite mer själva.
Jag kan tycka att det är lite konstigt att ni klagar på att inget händer när man faktiskt behöver ha någonstans att stoppa katterna man fångar in också.
Inga hem erbjuds så då blir det svårt att ta sig an infångningen när Maarit är helt ensam om detta.
Hon har sitt katteri själv och nu har hon i dagsläget 5 kattungar plus en vuxen. Hon planerar att ta in flera snart. Men hon själv kan ju inte bara samla dem på hög bara för att dem behöver komma in? Det är ju inte heller bra. Som sagt, det finns ingenstans att sätta dem så det är svårt. Plus att hon håller i detta helt själv. Ingen vill ju hjälpa henne rent praktiskt!
Så istället för att klaga på saker och ting så kanske man bör tänka efter. För finns det inga hem så kan hon ju inte plocka in dem!
Vi vet att det kan vara svårt att hitta hem till hemlösa katter, det finns tusentals hemlösa katter som behöver komma in akut men det finns få hem.Det är därför som många av oss som förordar TNR så att det inte föds ännu fler kattungar ute av de katter som man söker hem till.
Visst vill vi gärna öppna hemmet för att hjälpa katter i nöd, men det går inte att ta in hur många som helst.
Men det fanns ju jourhem till två av de vuxna och en av de svanslösa som är födda i våras. Och det är ju inga katter som behöver tas med fälla. Så varför plockas åtminstone inte de in? Plus den lilla som är syskon till de två 4-månaders som redan är inne. Den kan ju gå tillsammans med sina syskon.
#185, Bilfirman som matat katterna tills nu vill absolut inte att de släpps ut igen. Så vad ska man göra då liksom? Chefen vill inte ha dem där.
#186, Det finns i dagsläget 1 jourhem. Det andra har runnit ut i sanden. De går inte att få tag på. Så då kan bara dem 2 vuxna plockas in. Men det ska klaffa med att få tid till veterinären så de kan kastreras på en gång dem plockas in, och transport en bra bit osv. Och de kanske inte går att sätta ihop med dem andra som redan är inne.
Och ja, det ska lämnas dit burar imorrn så att de på bilfirman kan få in katterna. Men fortfarande så kan inte Maarit samla alla katter hos sej!
Istället för att bara klaga på att inget händer och tycka att EN ensam person ska kunna klara detta, Hjälp till själva istället!!!
Vi bor fördelad över hela Sverige och vi alla hjälper hemlösa katter så mycket vi kan.
Men det ändrar inte att den sjuka hanen måste till veterinären. Att låta en skadad katt vara ute utan att hjälpa honom är inte rätt!!
#188 Han ska till veterinären. Vem har sagt att han inte ska det?
Och ja, du kanske bor någon annanstans än i Helsingborg. Men det finns ju faktiskt flera som bor i närheten.
Och då kan jag också tycka att har man inte möjligheten att hjälpa till. Då ska man inte heller klaga på den person som gör allt som den kan för att hjälpa alla dessa katter. Men som sagt, man kan inte samla katter på hög bara för att de behöver räddas. Det måste ju vara rätt och bra för katterna också.
Och det är tråkigt att en tråd fortsätter med "snack bakom ryggen" på den som startade tråden. Vill man prata om den så kan man väl starta en egen tråd och så kan denna tråd låsas!
#189 Tråden är öppen för att vi ska kunna följa arbetet med kattkolonin och inget annat. Tanken med det är att fler ska se att katterna finns och kunna engagera sig. Som du skriver är det inget ensamarbete att ta hand om en en kattkoloni.
Prat om enskilda medlemmar får skötas via PM.
Snack bakom ryggen? Tråden är öppen att läsa för alla också för Maarit. Vi har skrivit våra synpunkter och åsikter. Varken mer eller mindre.
Hälsingborg är känd för många hemlösa katter och många som hjälper hemlösa katter i Hälsingborg. Men börjar man med ett projekt och inte vill använda TNR under tiden måste man också vara beredd på att andra har en annan inställning. Men oavsett TNR eller inte borde skadade/sjuka katter prioriteras.

Istämmer till fullo!!
Pälsbollarna i Höganäs
Tror absolut inte att bilfirman hade haft något emot att ett par kastrerade katter gått där. Dessa katter håller dessutom inte bara till vid bilfirman utan rör sig över stora delar av området, så de får mat på andra ställen också. Plus att en kvinna cyklar upp där var dag med mat till dem.
Och sedan…jag jobbar också i princip ensam, och jag hade tjoat av glädje om jag bara hade haft 6 hemlösingar att ta hand om.
ja har idag bestämt att inte ta mot fler katter.så lycka till med kissarna..
Jag hade gärna hjälpt till(även om jag inte är helt överrens med alla projektets "stândpunkter"), men kan absolut inte pga av att jag inte bor i Sverige…Min lillasyster bor i Skâne dock, ska kolla om det finns nâgon som kanske kan ställa upp som jourhem.
Vilken hemsk rubrik
!
men snälla nån, "vildkatter" de får ju en sån negativ klang…..

Fy säger jag bara
och inte mata hur skall dom då överleva
Vaddå vildkatter?? Katterna är ju för f.. klappbara och tom bärbara.
usch!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Men jösses…. Inte riktigt rätt sätt att nå ut till folk på kanske…..
Pälsbollarna i Höganäs

Jag kan ärligt talat inte se det hemska i artikeln. Visst är titeln lite otäck, visst kallas förvildade katter vildkatter, men om vi inte märker ord utan tittar på innehållet? Att katterna klarar sig dåligt som förvildade, att det är en missuppfattning att förvildade katter inte kan bli tama?
Och ärligt, tycker ni att det är en bra idé att bara mata katterna? Det är faktiskt viktigt att det kommer till allas öron att det inte är en god gärning att mata frysande katter.
Jag tycker att det är uppseendeväckande att man här satsar så otroligt mycket kraft åt att hacka på det arbete andra försöker lägga ned. Ni håller inte med om allt. Nä, det är okej. Det är också okej när andra inte håller med er. Men hade det varit bättre om någon låtit bli att göra det de kan och efter sina värderingar? Är inte ni alla hopplöst överlastade? Att ägna så stor kraft åt att för det första få någon att inte alls vilja vara härinne (att ställa frågor i tråden är ju bara korkat, Maarit är inte kvar och kommer av allt att döma inte tillbaka), åt att skriva människor på näsan vad som är rätt och fel och sedan förfasa sig över en tämligen välvilligt inställt artikel och skriva kommentarer till denna artikel som faktiskt kan få människor att undra om något är fel och inte vilja ta en katt därifrån? Jag tycker inte det är det minsta märkligt att hittekattsfolk kämpar i motvind, hälften av den motvinden består ju uppenbarligen i att vi blåser på varandra.
#202 Skulle du vilja hjälpa till som inte insatt när du läser artikeln? Inte jag…
Det fanns helt klart bra aspekter i artikeln men Maarit vill ha hjälp med nya permanta hem och då lät det med vildkatter inte särskild bra. Synd! För allmänheten är vildkatter fräsande monster som springer uppe på väggarna för att komma ut.
Inte länge sedan att när jag jobbade på ett katthem och någon ringde om en "vildkatt" att de då fick rådet att ringa till kommunen för avlivning….det är därför vi kämpar så hårt att få bort stäömpeln vildkatter på hemlösa katter.
Och jag tycker att insändarsvaren på artikeln är bra!
kanske är reportern som valt ordet vildkatt?
#204 Säkert:(
Jag kräver alltid att korrekturläsa innan en artikel om mig eller katthemmet kommer ut. Många journalister gillar ordet vildkatt…
ja har märkt att maarit inte skriver här inne nu.kan ni inte ställa fråger direkt till henne än att hålla på så här
Men kanske hon läser? Det tror jag.

Nu kan man läsa på FB att den gamla skadade hanen har fått "resa vidare" till Regnbågslandet
Det var tydligen riktigt eländigt om man tolkar inlägget rätt.
RIP kisse!

Så skönt för kisse att slippa lida mer. R.I.P lille gubben.
Kattassen kan du länka till den sidan på FB.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#210 tack!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag har inte varit här på månader, men ser att absolut ingenting förändrats.
Instämmer i att ett namnbyte till TNR i fokus vore lämpligt.
#212 TNR och hemlösa katter hör ihop!
#212 Där har du fel kattmatten - visst TNR är en metod som vi vill lyfta fram och sprida mer kunskaper om. Men Hittekatter iFokus handlar om betydligt flera ämnen än TNR. Att byta namn skulle då bli tämligen missvisande.

Skönt att den skadade katten slipper lida mer nu åtminstone.
Sov Gott lille pojken. Så sorgligt att du aldrig fick chansen att känna dig älskad och välkommen.

Jag vet att det var många här inne som ville att han skulle få veterinärvård (och om möjligt räddas t.ex. med hjälp av operation), men det gick tyvärr inte.
Citerar ett inlägg från Maarit från Facebook-sidan: "Det fanns verkligen inget att göra, hans tarm hade börjat bli nekrotisk och han var i hemskt skick, han luktade kallbrand och sjukdom :S
Jag bara önskar att han hade kunnat få en bättre sista dag i livet. Men han fick en god frukost iallafal…l :( ".
Dessutom har Maarit varit jätteledsen över hans öde, så jag hoppas ni förstår att hon inte är någon kallhjärtad person. Detta var vad som var bäst för den skadade katten och jag tycker det känns som en oerhörd lättnad att han slipper lida mer.
Sen kan man ju glädjas över de som faktiskt nu har fått komma in i värmen och fått veterinärvård och kommer att få nya hem. Man får vara glad åt alla som kan få hjälp, vare sig det blir i form av veterinärvård och ett nytt hem eller att få somna in och slippa lida mer ute i kylan, då inget annat finns att göra.

Hade bara önskat han fått prio 1 Sov gott du lille
Ähum, finns något tillförlitligt veterinärsintyg på det, eller är det TS ord?
Jag vet att denna meningen inte kommer att bli populär, men han var ju dödsdömd av TS redan innan hon sett honom pga att han inte var populär i området.
#219 man kan inte kontrollera allt som andra gör.
Nä, jag vet. Och det är inte alls omöjligt att det var bäst det som skedde. Blev bara så otroligt ledsen över hur TS pratade om honom när vi träffades.
#231 men kan du inte maila henne å fråga om det finns nåt veterinrutlåtande?

#219 Det finns veterinärsutlåtande på det! Be att få se det.
Maarit mår riktigt dåligt av alla påhopp både i den här tråden och på sin mail. Vi (även jag) har kanske inte samma åsikt som henne när det gäller vissa saker, men det ger väl inte folk rätt att säga vad som helst till henne?…. Hon jobbar helt själv med den här kolonin, och precis som alla vi andra har även hon familj, jobb och ett liv utanför katterna. Ge henne en chans!!
#217 Instämmer med vad du skriver. Det är ledsamt att hanen var så sjuk att det inte fanns någon räddning. Sedan måste vi ändå vara glada att de andra katterna har kunnat räddats. Där har TS gjort ett fantastiskt arbete och är värd all respekt.
Vill även poängtera att även om det skulle varit ett TNR projekt så skulle svårt sjuka katter ha fått somnat in. Man låter aldrig sjuka djur gå tillbaka till kolonin. Det är dessutom alltid veterinären som bedömmer detta.
När det gäller artikeln i #196 är den bra förutom journalistens ordval. Men det är varken första eller sista gången som tidningarna skriver om "Vildkatter". Det man skulle kunne göra i liknande fall vore att be tidningen införa en rättelse.
Det är hemskt att läsa allt detta faktiskt. Ja, jag anser ju att eftersom det va Maarit som startade tråden och hon valde efter påhopp att lämna forumet, varför skriver man då ändå i tråden? Och vadå ni vill läsa om uppdateringar i tråden? Det finns ju inga! Maarit uppdaterar er inte. Det gör ni själva.
Och i och för sig fattar jag inte heller varför jag slösar min tid på att läsa och ens svara.
Ska sluta med det.
Tack o hej!
hon läser inte här längre.så prata me henne i stället än å skriv här

#225 Att man diskuterar ett "externt" ärende här inne är inte ovanligt. Det är ofta som ämnen och ärenden ventileras här inte har någon direkt anknytning till medlemmarna. Ex. fall som folk läser om i tidningar, ser i media osv. Att medlemmar här vill prata och engagera sig i detta ärende tycker jag är helt naturligt. Sedan är det ju tråkigt att TS valde att inte uppdatera här längre men det är ju vederbörandes ensak.
Som du själv säger - så begriper inte jag heller varför du går in och skriver och läser om det känns motvilligt.
Men att flytta diskussionen till något annat ställe känns inte heller relevant bara för att TS byter forum. Våra medlemmmar finns här och vill diskutera här. Oavsett om TS är med eller ej så finns intresset för Helsingborgskolonin kvar på hittekatter.ifokus.
Sedan kan jag naturligtvis hålla med om att man inte skall förvänta sig att få svar från TS här i tråden då h*n uppenbarligen inte skriver här längre. Personliga frågor bör man ta upp vid sidan om på annat sätt.
Diskussionen bör alltså hållas på ett allmänt plan då ingen uppdatering sker i denna tråd från ansvariga för Helsingborgskolonin.

För min del ville jag bara upplysa de som oroade sig så över den skadade hanen att han faktiskt fått hjälp nu, ifall de inte läst det på Facebbok samt försvara Maarit, som jag faktiskt tycker har gjort en jättefin insats.
Men vissa bör verkligen tänka på hur de uttrycker sig i tråden. Det liknar förtal det som vissa av er skriver om Maarit! Skärpning! Ni borde bli varnade och till sist avstängda av moderator.
exakt..hon är inte här inne å skriver änns..dåligt att ni skriver om detta när hon inte skriver här längre..ialla fall en varning .

#228 Ja så tänkte jag också i #208 när jag delgav detta.
nu får man se om dessa får en varning av de dom skriver. ja tycker hon gör ett enormt jobb maarit
Gustafsson, är du sugen på att se varningar titta istället på idrottstävlingar….
232..om man skriver nått man inte får..åh då tycker j att man ska få en varning.men tydligen får man skriva va som hellst här.åh du ja tittar inte på idrott
228 håller me .
Nu får jag be alla att återgå till ordningen. Den här tråden ska handla om katterna i nämnda koloni och inte en massa ovidkomman prat om ditten och datten.
Kommer nu att låsa tråden och starta en ny då denna är så oerhört lång. Välkommen i den nya tråden, men bara om ni håller er till sak.