Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettannonsdiskussioner
Läst 3943 ggr
missempty
0

Medveten huskattsavel!

Ni som är duktiga på att diskutera med korkade människor… kolla gärna Blocket, Örebro, djur. Där finns en annons som säljer kattungar - och de bedriver medveten huskattsavel! Det dumma är att de tror att de hjälper till att höja huskattens status på det sättet! Skrikandes

Jag blir illamående! Någon som vill försöka få dem att förstå lite bättre?! Jag vill, men jag uttrycker mig inte tillräckligt bra tycker jag… och när jag blir arg så blir det bara fel!

Hjälp mig!

monsi
0

Ge Gunilla ett pm vilka anonser det gäller hon är suverän på att informera folk.

Helt enkelt underbar.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

putt

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

catfoot
0

Japp, Gunilla kan verkligen detta med att skriva till sådana oseriösa människor…Höja katten status, med att bedriva huskattavel..Ja, man slutar aldrig förvånas..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

sagodjuret
0

vet att man typ inte får länka till annonser men bara texten borde väl gå bra? för jag hittade den och dehär måste ni verkligen läsa..

"*S Tingelings Saga´s bäbisar behöver nya hem-

Vår honkatt Saga fick 3 härliga kattungar den 14 april. Så nu är det dax för dem att flytta hemifrån och bilda sina nya hem med mkt kärlek och omsorg.

Det är 2 flickor och en pojke. (Pojken är Tingad).
På bilderna syns från vänster:
MOLLY:Svart/svart randig med "grädde" under nosen.
ELVIS (Tingad):Grå/grå randig
SALLY:Svart/svart randig med "grädde" på och under nosen.

Alla 3 är friska och pigga. De är mkt harmoniska och självsäkra. Vi har haft dem inne, så att ha dem som innekatter är absolut inga problem.
De är vana vid hund och gosar gärna med dem. De är avmaskade och självklart är de rumsrena och går på sin toa.

Detta är Sagas 3:dje kull och alla har varit mkt lyckade.

Mitt stamnamn bildades för 2 år sedan då den första kullen kom. Jag månar om friska och hälsosamma kattungar. Alla kullar har haft samma pappa.
Tingelings Feer startades för att höja standarden på huskatter.

Så ni som kan erbjuda ett livslångt hem och mkt kärlek är välkommen att ringa el maila.

Carina

Jag säljer inte kattungar yngre än 12 veckor."

missempty
0

Jag pm:ade Gunilla samtidigt som jag lade upp det här inlägget, så hon har mailat dem. Huruvida de svarat vet jag inte…

martdat
0

hm, visste inte att man kunnde få stamnamn när man avlar huskatter,,, När jag ställde ut mina så var det krav på kastrering från kattklubben jusst för att det inte skulle avlas på dem,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

undrade det jag också.. Något att fråga Sverak om? OCh jag tror itne någon anna indipendentförening godkänner huskattavel heller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Minka040
0

Sverak godkänner INTE medveten huskattsavel, det står inskrivet i stadgarna! Jag anmäler direkt, det står inskrivet i stadgarna just därför att antalet huskatter inte ska öka inom detta "område" också! Tvi!

martdat
0

#8 medela järna oss om swerak svarar om vad som händer, ska bli intresant.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Minka040
0

#9 Will do!

Alexej
0

Det var det värsta! Hon hittade säkert bara på ett stamnamn och skriver sedan att de värna om huskatter…Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Minka040
0

Stamnamnet finns, tyvärr… Jag sökte efter det på FIFe:s hemsida. Det kostar 1500 kr att ansöka om stamnamn så det är inget man bara gör om man inte har en tanke bakom… Skrikandes

Jag har iaf mailat SVERAK och länkat till annonsen, alltså hoppas jag att annonsen ligger kvar tills de tittat på den…

missempty
0

Tack underbara ni för att ni driver detta vidare!

Själv trodde jag som Alexej, att de bara hittat på ett stamnamn… herre min skapare! Hoppas SVERAK är snabba nog nu bara!

Minka040
0

Fick svar från SVERAK men eftersom länken (annonsen) inte är aktiv längre kan de inte göra så mycket. Katteriet är inte heller anslutet till någon klubb vilket i sig är ett måste vid seriös kattavel.

Längre än så går tyvärr inte att komma, men håll gärna ögonen öppna om det kommer upp flera sådana här annonser från "uppfödaren".

Här är mailadressen dit jag mailade om någon skulle hitta något otillbörligt:

sverak@sverak.se

Alexej
0

jag har en kopia av annonsen ifall du behöver det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Minka040
0

#15 Ja, gärna! Maila den gärna direkt till min hotmail om det går bra så skickar jag den till SVERAK på momangen.

owall@hotmail.com

Alexej
0

Jag gjorde tyvärr bara en kopia och ingen skärmdump men texten finns ju. Skickade nu:)

Minka040
0

Tack! Glad

Hawknestgrove
0

här är ett ställe till som man kan kolla upp angående kattannonser. JAg anmälde en annons och de tog bort den. Väldigt trevliga att ha att göra med.

alskadeida
0

Känns som att folk här är ute efter att sätta dit folk. Vill man avla utan stamtavla gör man det. Men kollar upp honan och hanen först

Då är det ok. Jag vill ha en

Kattunge efter min hona då hon är super trevlig och fin samt bra temp. Mamman lika. Men skulle kolla upp så hon är frisk först och endst ta

Med en egen hane som man har hemma inte lös springande hane.

majvi
0

#20 Vad folk är ute efter här är att få hem till alla hemlösa katter och att förhindra att det föds fler kattungar som en dag antingen kan bli hemlösa eller måste omplaceras.

Man måste tänka långsiktigt, vad händer med kattungarna när de har fått nya hem, efter några år, efter 10 år..Det finns t.ex. massor med annonser på katter som måste omplaceras av många olika anledningar och ofta är det avlivningshot med i bilden. Man vänder sig ofta till katthem/föreningar för att få hjälp och tar dom inte emot är det deras fel att katten måste dö.

Sen finns det alltid kattungar som kan ha fötts ute eller inne av en hemlös katt som fångats in och de kattungarna tävlar med andra avlade kattungar om hem. Många gånger kan man inte se någon skillnad i temperamentet hos kattungar efter en hemlös katt och framavlade kattungar även om honan man har är mycket trevlig till temperamentet.

Den hemlösa katten kanske också var trevlig till temperamentet men det hjälpte inte utan hon övergavs ändå.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
0

Det finns i nuläget inget som heter "medveten huskattavel". MEDVETEN AVEL innebär OCKSÅ att man inte avlar på sådant som redan finns i överflöd.

kattassen
0

#20 Nej att sätta dit folk är fel uttryckt. Däremot tror jag att de flesta här har en annan och inte särskilt guldskimrande inställning till huskattsavel. Vi finns på en sajt där fokus ligger på att omhänderta eländet efter många människors fatala försök att avla huskatter där resultatet inte sällan blir ökat antal hemlösa katter utan någon status i samhället. Man föder upp en kull, säljer gulliga kattungar till höger och vänster. De nya ägarna ville inte köpa kattunge och betala en massa pengar - kanske blir det en sommarkatt, julklapp till barnen etc. Intresset svalnar och katten åker ut/vidare till okända mål. Ingen registrering, inten kontroll. En marknad som är mättad för länge sedan. Det behöver man inte vara civ.ek för att räkna ut att sådana affärer är en dålig business. Katten blir lidande.

Man gör naturligtvis som man vill i detta då inga lagar styr verksamheten men jag har personligen sett baksidan av vad som kallas "seriös uppfödning". Ingen katt blev vare sig vaccinerad eller veterinärbesiktigad, inget krav på någon kastrerering och nu när den nya ägaren har kommit på att katten inte kan vara kvar svarar "uppfödaren" inte ens i telefon. Dit går det inte att vända sig. Andrahandsvärdet (om man nu få kalla det så) är 0. Och då menar jag inte ekonomiskt utan det finns 0 intresserade överhuvudtaget. Nu har katten bara blivit  en belastning. Det var en jättegullig mammakatt som bara skulle få en kull för hon var sååå söööt. Mamman fick 7 ungar. Ja så gick det den gången. De sista ungarna i kullen slumpades ut - "ta 2 betala för 0" löd reklamen.

Sorry för mitt långa inlägg men här på hittekatter får man inte gehör för någon medveten huskattsavel.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

catfoot
0

Har vi inte nog med hemlösa huskatter än att vi ska bedriva avel på dom oxå..Det handlar inte om att sätta dit, bara om att informera läget, hur det ser ut för alla huskatter, som springer vind för våg i vårt land..Pga, att människor inte kastrerat sina katter..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

MewTwo
0

Intressant att se hur en ett år gammal tråd ploppar upp plötsligt, men ämnet är lika brinnande aktuellt idag!

Det finns ett totalt sett oöverskådligt antal hemlösa huskatter som behöver hjälpas till bättre liv, och därför inget som helst behov att "planerat" föda upp flera. Man kan nog krasst säga att även inom raskattaveln finns ett stort "spill" som egentligen kunde ha sluppit komma till, om deras uppfödare tänkt efter lite innan…

Vi alla som jobbar inom katthems- eller hiitekatt-svängen vet vilket onödigt lidande de utsätts för, katter som överges av sina ägare. Och vilka underbara katter de kunde ha blivit, om de bara fått bra hem i tid.

Den här årstiden pratas mycket om sommarkatter, men jag tror att information och allmän opinion gjort att antalet sådana minskat rejält de senaste åren. Likafullt har vi en stor spridning av slarvigt skötta, förrymda och tjuvparade kattor som föder ungar i det fria, och det räcker med bara någon kull för att starta en koloni som sedan kan försöka sig enormt på kort tid. En stor del av det som benämns sommarkatter är ofta kattungar som kanske inte bokstavligen ställts ut i en låda i skogen eller "dumpats" på landet, men som kommit till ändå, utifrån den grunden att en mindre ansvarsmedveten kattägare underlåtit att kastrera sin hane/hona.

Vi måste forstätta jobba hårt för att få den allmänna opinionen/folket att fatta att katter MÅSTE kastreras, p-piller är ingen bra långsiktig eller säker lösning, och den snälle Måns som inte går utanför gården fast han är fertil - nåja, lyckas fel hona smita in till honom så är olyckan ändå skedd. Ansvaret är kattägarens men tas alldeles för lättvindigt av många.

Någonstans lever det också kvar detta att en katt "mår bra av att få en kull", tyvärr. Det är totalt fel och den här våren när jag har fått bevittna ett antal alldeles i för tidig ålder blivna kattmammors synnerligen plågsamma förlossningar (Då de egentligen inte är fullt utvecklade att föda och ibland också så undernärda att de nätt och jämt klarar sig) vilket gör mig mycket ledsen. Man önskar att ansvar både hankatts- och ursprunglig honkattsägare hade fått vara med för att fatta vad de ställt till!

Så här finns det att jobba på: Kampanjer och åter kampanjer för att katter ska kastreras och att inga "onödiga kullar" ordnas "bara för kul". En katt är ett ansvar för en livstid, mellan 10-18 år kan det bli, och det gulliga kattungestadiet är så kort så kort…

För alla dem som ändå absolut VILL ha en kattungekull, föd INTE upp den själva utan VARMT VÄLKOMMEN att anmäla er som jourhem och medhjälpare här, så kan ni få ta emot en dräktig hemlös hittekatt-hona och HJÄLPA henne att föda i trygghet istället! Sådana hem och medhjälpare behöver vi, vänliga själar som vill ta emot kattmammorna/ungarna som redan finns därute i vårt avlånga land och behöver räddas!

/Sommarkram förkyld Mew2, Örebro katthem

Katthemsmatten
0

Stor applåd för Mew2 inlägg!! Tyvärr är det så här verkligheten ser ut……….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
0

#20 Detta är INTE samma sak som en hoppsan-kull. Kvinnan är SVERAK-ansluten och huskattsavel är något som förbundet tar starkt avstånd från. Man blir utesluten om man bedriver föregående, varför det är helt förkastligt att avla och sälja dessa kattungar med referens till SVERAK. Usch och fy!

Att du vill avla på din huskatt tänker jag inte ens kommentera, du har redan fått kloka svar från luttrade människor.

kattassen
0

#25 Tråden var visst gammal men ämnet är alltid högaktuellt

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

alskadeida
0

Ja om jag vill ta en kull gör jag det oavsett vad andra säger. Men tester med

Mera utförs och hem letas och kattungarna får inte vandra utan får komma tillbaka då. Men annars tycker jag som er att man ska ta hand om de som redan finns. Jag är inte mot kaftanen utan stamtavla så länge det är kontrollerad med hane man känner. Sen får folk göra vad de vill. Men jag anser att vill man som jag veta vad man får och man har koll på katten ska man köpa ras katt. Jag är snart uppfödare själv med godkänt stamnamn och skulle inte gå mot regel och lag gällande det. Men ser som sagt inget ont i de som vill ha en bebis efter sin katt om man gör det rätt. Men hur många som jag lägger ner tid och pengar på huskatt? Men men. Är glad att jag hittat min ras och förhoppningsvis blir en mkt bra uppfödare.

Josefa
1

Hur många som lägger ner tid och pengar på en huskatt??? Vad tror du alla vi gör som försöker "städa upp" efter alla #%*&# som tvunget vill ha ungar efter sin uuuunderbaaara katt?

Mona22
0

Förstår inte folk som bara måste ha kattungar på sin sååååå söta katt. ALLA katter är söta på sitt sätt. Det finns så otroligt många hemlösa kissar man kan hjälpa, och dräktiga honor.

99% testar inte sina huskatter överhuvudtaget och vanligaste sättet är att bara släppa ut dem, man vet ingenting om bakgrunden då. Det är inte seriöst. Vill man ha en "huskatt" med stamtavla finns europeen.
Den ser ut som en huskatt men har stamtavla och alla tester gjorda.

alskadeida
0

Ja man kan inte avla för att katten är söt. Men detta ämne kan man driva i flera år. Tur att de finna folk som oss som tar hand om hittekatter och ger värdigt liv. Hatar alla Som skiter i katterna.

majvi
0

#29 varför skriver du om att det är helt OK att ta en kull efter sin söta huskatt på ett hittekattsforum?

Det känns som ett knivhugg rätt i hjärtat

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

alskadeida
0

#33. Jag sa bara vad jag tänkte.

Men skulle jag tagit kull så skulle jag ordna allt först.

Men vi kan släppa detta nu =)

Har min med stamtavla som vi ska ha till avel. ^

Idag hjälper jag hittekatter och försöker mata de så gott det går.

Inga planer på att ta kull på husis iaf =)

Är roligt att se att det är så många som hjälper dessa katter.

Man får ju så mkt tillbaka.

Djurhemskampanj
0

Det hjälper ju inte riktigt mycket att enbart mata hemlösa (och förmodligen okastrerade) katter. Vad har du tänkt göra mer för de katterna du matar?

alskadeida
0

Matar. Kollar upp hem åt de. Kollar om jag kan hjälpa med

Mera. Men

Denna tråd kan vi göra lång på allt. Nu kommer jag fokusera mig på mina djur hemma för de är viktigast. Så vi behöver inte diskutera mer om hur jag hjälper katterna, utan hur andra bör hjälpa till på bästa sätt. För jag kan min del av allt som ska göras. Dvs har hängt med i flera år med veterinär kostnader på tusenlappar ur egen ficka då ingen bidrar här men nu följer jag min dröm och hjälper till i den mån jag kan med hemlösa och tipsar andra vad de kan göra. Men håller på med mitt snart nystartade katteri på renrasig med stamtavla.

Men alla andra katter finns i mitt hjärta och har alltid en öppen dörr.

MewTwo
0

Hör ni, jag tycker att ni är väldigt hårda och snabba att hugga på alskadeida… Måste tonen så fort bli bitsk?

#35 Det känns som att din fråga borde ha varit "Ser du till att de blir kastrerade först, så att de inte blir fler?" för det kanske var det du tänkte på egentligen?

#33 Och Majvi, vi behöver ju inte ta allt så bokstavligt som knivhugg? Även vi på hittekattsfronten måste nog acceptera att det både planeras och föds huskattskullar som blir skötta och givna hem efter av ypperligaste kvalitét, inkl självklara kastreringar mm, och det kan vi faktiskt inte neka någon.

Det är faktiskt inte de GODA uppfödarna/huskattsavlarna/kattägarna som vi ska hudflänga, utan de ANSVARSLÖSA nonchalanta och slarviga! De första sköter sina missar till vilket pris som helst och de är också ofta godhjärtade att lämna rum och hjälp till mindre lyckligt lottade katter. De första värdesätter ALLA katter högt och hjälper till. Men de senare, det är de som kastar ut sina katter, undervärderar dem, skiter i att ge dem vård. Dem ska vi absolut GRILLA!

#36 Jag hoppas att du inte tycker att alla vi här på hittekatter är elaka grinvargar, men vi menar alla så väl… för alla katter. Jag tolkar det du skrivit om att hjälpa katterna som att du ser till både att de får hem, hjälp och kastrering, och i det läget gör du faktiskt en insats utöver genomsnittet. Lycka till med ditt lilla katteri och tack för att du också tänker fortsätta att hjälpa utsatta katter.

Det är sådan hjälp vi och katthemmen behöver. För katthemmen har superfullt just nu!

Alla ni som läser här i tråden: Alla kanske inte har lika perfekt förmåga att uuttrycka vad de menar och står för i en argumentation. Kanske ska vi lite oftare försöka läsa in det positiva, eller hjälpa till att leda tankegångar in till ett gemensamt bra kattsynsätt, än att bli för dramatiska?

Ingen katt skulle bli hjälpt av att vi skällde så att sådana som alskadeida gav upp. Hon håller ju faktiskt med oss i sak. Och tänker inte avla på sin huskatt. Plus försöker tala andra tillrätta när hon ser katter fara illa.

Alla blir inte en perfekt Naquita, Kusten eller så på direkten. Vi måste stödja varann till att hjälpa och fatta de rätta besluten. Fånga de groende efterföljarna till oss själva utan att knäcka dem… Och hjälpa till att skapa ännu en öppen dörr.

Men sedan ska vi självklart kämpa för att få folk att fatta att de inte behöver "avla på sin sööööööööta katt". Men vi vinner mest på om vi gör det sakligt, respektfullt och med bra argument.

Redigerat bort namn och skrivit nick istället/ Kattassen - medarbetare

alskadeida
0

#37 Hej. Nej jag tycker inte alla är så men visst förekommer det folk som hugger. Jag tycker ni gör ett bra jobb med det ni kan för katterna hos er. Lika så försöker jag göra så gott jag kan här hos oss.

Hjälper till med det som behövs, mat, nytt stadigvarande hem, veterinärvård mm.

Har så stor erfarenhet utav katter och känner att mitt lilla katteri kommer att gå bra.

=)

Hawknestgrove
0

Satt i dag på Vårdcdentralane i väntrummet och där satt en kvinna, som inte verkade ha riktigt alla hästar hemma…. Hon pladdrade på om att hon hade fyr aktthonomr hemma med ungar, som hon lyckas bli av med….. Gratis…. Jag skällde ut henne efter noter och frågade, varför de ungarna överhuvudtaget kom till… Jo man ska ta en kull innan man steriliserar…. Fick utmärkt tillfälle att göra två rättelser även där.  Samt att jag kallade henne för totalt ansvarslös och att hon borde kollas upp, för hon ska ha tillstånd…. Jag vet var hon bor, har bekanta ute på den ön, så jag tänker anmäla skräpet…..

Tizzla
0

#39 Skrattande Gå till vårdcentralen och få en utskällning…

Hoppas hon har lärt sig något!

essut50
0

Du är för skön Gunilla, så borde alla vara på hugget jämt.Flört

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MewTwo
0

Heja Gunilla, du är suverän! På dom bara!

Jag kör med en broschyr i handväskan (utöver hammaren) den där som visar hur en katt kan bli MÅNGA och när tillfälle ges blir lämplig missdådare föreläst om hela innehållet… Helst lite så där offentligt, senast på släktensmidsommarfest (blir nog inte bjuden fler gånger) så det biter!

Hammaren? Ja för detta ändamål

Kram Mew2

vildkatta
0

#42 WOW!! Gör du det där, hur många har du räddat?? Jag ska oxå börja :D:D:D

Minka040
0

Tyvärr är detta aktuellt igen… bara med en något nedtonad annonstext denna gång. Fick ett mail från en tjej som googlat stamnamnet för kattungen, hittat denna tråden och sedan mailat mig.

Förbundet skyller på att hon inte är med i en klubb. Jag har nu mailat SVERAK igen, denna gång något ilsket viftandes med deras egna stadgar.

Skrikandes

Misan
0

tyvärr är det ju så att för att deras stadgars ska vara bindande och gälla så måste ju personen vara med i den föreningen, är de inte det så spelar det ingen roll tyvärr.

Sverak är ingen myndighet.

Mona22
0

Vet uppföraren till Saga om att hon avlar huskatter?

Har försökt hitta S*Tingelings men hittar inget.

Efterssom denna tjej lagt till feer så är det ett annat stamnamn ju.

Misan
0

hon är inte registrerad utan har själv lagt till S* för att det ser bra ut, hon är inte ansluten någonstans.

Mona22
0
Minka040
0

#45 Ja, det är sorgligt och jag förstår dilemmat… Men jag är tvungen att vifta vidare, bara en stund till. ;) Det är en principsak att man inte ska kunna registrera stamnamn för att bedriva huskattsavel. Att man ska komma undan för att man inte är ansluten till klubb är oroande, speciellt eftersom det är ett försäljningsargument från hennes sida.

#46 Tingeling´s Feer är/var registrerat på kvinnan i annonsen (alltså har hon bara tagit bort Feer när hon skriver), det slog jag upp förra gången detta var aktuellt. Hon har som sagt tonat ner annonsen denna gång (hon nämner inte att katteriet startades för att höja huskattens status), men det börjar ändå klia i mina fingrar…

Misan
0

det är bra, fortsätt vifta så att folk förstår att man inte tycker att det är ok det de gör . Glad

Minka040
0

#50 Glad