Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2964 ggr
gustafsson38
0

annonsera innan omplacering av hitte katt

ska man inte annonsera innan man placerar en hittekatt..

soso
0

Du kan läsa här.

Alexej
0

Tyvärr, vi har inga möjligheter att söka och annonsera efter en ägare-undantag finns så klart…

Är en katt inte id-märkt blir den omplacerad. Alla kattägare vet idag att man ska id-märka sina katter, också innekatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

jag tycker det är bässt att anonsera och leta efter en ägare, minst ringa polisen, men att kattföreninger inte kan göra lika intensiva spaningar som privatpersoner då de har så många katter det kan jag ha förståelse för, Sen är ju katthem i närheten något som ägaren själv bör kontakta om man letar katt,

men ringa polisen tycker jag att alla bör göra, det bässta är ju alltid att katten kommer hem till ägaren om sådan finns, fy om nån av mina rymmer o inte hittas vad hemskt,,, mina är inte id märkta alla, det fanns liksom inte på kartan när de införskaffades, har yngre som är id märkt men jag litar inte på chip, vet att det har hänt att chippet ramlat ut när denkommit hem med katten, så hur många katter går inte runt o man tror de är chippade fasst de inte är det, i fallet jag tänker på var det bara ren tur att matten hittade det pyttelilla chippet på golvet,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lejoneva
0

Tycker också, att man måste polisanmäla och göra något för att leta efter ägaren till en upphittad katt. Om ägaren inte hittats efter en månad, har man rätt att överta ägarskapet och kan få papper från polisen.

Nu när polisen dessutom sedan 1 oktober ska ha ett register för upphittade djur, som är gemensamt för hela landet, går det lättare att hitta ägare eller sitt djur.

Det vore fruktansvart om ens katt smet ut, någon tog in den och bara behöll eller omplacerade. Nu är mina katter märkta, men jag tog hand om en jättefin katt i somras, polisanmälde och letade på nätet mm. Det dröjde 5 veckor tills ägarna hörde av sig. Den katten var säkert väldigt nöjd över att få komma hem igen.

Om inte annat, så måste väl i alla fall den som tar hand om katten innan omplacering eller de som tar över katten, ringa polisen och anmäla att katten är upphittad. Sen kan de få ett ägarbevis, om de vill det.

[Liinda]
0

Tycker också det där är lite läskigt med chip. Så jag läste av med chipläsare senaste gången jag hade henne där för vaccination och chipet satt kvar! =)