Vad är ett bra hem?
Vi har 3 katter & nu även en kattunge som dykt upp på gården. En av våra äldre katter har de senaste åren valt att bo någon annanstans på sommarhalvåret och de andra två + kattungen är inte helt bekväma med att gå in. Ingen av katterna gillar vår hund. Hunden är snäll, men hon är stor och lite nervös av sig, häftig i rörelserna. Hon kan rusa mot katterna, men har aldrig gjort dem illa och hon är inte arg, men självklart blir katterna rädda för henne. Vi försöker göra vad vi kan för att hunden skall uppföra sig, men det är vissa situationer som hon reagerar så där häftigt: Om katterna hoppar upp på bänker eller bord i köket, om de försöker ta hundens mat när hon äter (bryr sig inte om hon lämnat skålen) eller om de går väldigt nära hennes korg och det gör henne lite nervös. Utomhus kan hon skutta efter dem för att busa och det är inte heller uppskattat.
De äldsta katterna bodde hos oss innan hunden flyttade in, som valp. De är uppvuxna med våra tidigare hundar och dem gick katterna väldigt bra ihop med.
Hunden är sällan på övervåningen så där är katterna. Hunden sprallar heller inte på övervåningen eftersom köket inte finns där och ger henne en anledning att flippa ur. Utomhus har katterna mat + bäddar i ett uthus, sovplatser i stallet och i vedboden. De får, självklart, mat, avmaskning och vård vid behov och alla katterna utom ungen är sterila. Katterna är tama och kärvänliga, men dessvärre inte bekväma inomhus. Och jag saknar att ha en katt i knät i TVsoffan!
Vet inte om det beror på att katterna inte vågar säga till när de vill ut, men vi har också problem med att de titt som tätt kissar inomhus - på andra ställen än i toalådan. Vi har placerat toaletten där de oftast läcker (hallmattan) och de är rumsrena och vet hur en toalåda fungerar plus att det finns massor av ställen att kissa på utomhus. Ändå kan de sätta sig i vår säng eller i garderoben. Varför? Kattungen satte sig på min mage när jag låg och sov och kissade ner hela mig! Han vet ju var toalådan finns, sovrumsdörren var öppen och lådan hålls ren!
Hur gör vi med den lilla hittekatten? Kan vårt hem vara ett bra hem för den trots att vi har en skräckinjagande, men snäll hund? Eller hade det varit bättre att söka en ny familj?
När katter kissar på "fel" ställe är det oftast en tecken på protest. Om det nu inte är nåt för veterinären. Jag har hund och ganska många katter men det funkar som tur bra. Hunden är också ganska lugnt och regerar inte så mycket på katterna, ute försöker hon gärna jaga de för att leka. Fast jag uppfostrade henne också ganska bestämt att låta katterna vara ifred. Katterna får äta samtidigt och av samma skål och få sova i hennes säng. katterna får ligga i soffan och sängen inte hunden. Hon har akcepterad det. Finns ingen möjlighet för att få hunden lugnare? Tror att det är där problemet ligger.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tror också att hunden är problemet, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få henne att lugna sig mer. Hon vill inget illa, tvärt om. Men hon är 65 kilo tung och 86 cm hög så det räcker ju ofta att hon reser sig för att katterna ska springa iväg.
Tidigare hundar, som varit mindre, men mer energiska, har gått hur bra som helst. Jag har haft många olika hundar & katter och det här är första gången som det inte fungerar. Ändå är både hundar och katter vana vid varann.
Hunden är en fegis så det går inte att fostra henne hur bestämt som helst. Hon är snäll och lydig, men väldigt fysisk. Hon vill ju gärna gosa med katterna fast det går inte för hon är för stor, för tung och för nära. Och även om vi säger till henne så är skadan ju redan skedd när hon väl har ryckt till och reagerat. För egentligen så är hennes reaktioner inte så farliga. Hade det varit en mindre hund så tror jag inte att katterna brytt sig alls. Vad hon gör när katterna blir rädda är att hon liksom rycker till i hela kroppen. Nån gång kan hon springa fram mot dem, men oftast rycker hon bara till.
Det är jättetrist för de hade kunnat vara så bra kompisar.
Frågar lite på hundsajterna. De har ju mer kunskaper om hundar än vi. En del där har ju också katter. På sajten Blandrashundar kan de mycket.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag skulle fråga på katter.ifokus! :-)
Såg att en tjej fick väldigt bra hjälp med en liknande fråga för ett tag sedan. Där finns det även utbildade kattvetare!
Jag föreslår att ställa ut extra lådor tills problemet har lugnat sig.
Jag kan också säga att vi har haft problem med nya icke hundvana katter i början (vi har massa katter + flera hundar) hundarna leker gärna med katterna o det är ingenting vi lär bort då katterna kan gå undan, säga ifrån och de har alltid vant sig! Ge det lite tid!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus