Hjälp önskas snarast!
Jag har precis fått reda på att en granne har hittat en kattunge utanför huset, hon har tagit in katten men har ingen möjlighet att ha den kvar pga allergi. Den stackars katten är enbart runt 5-6 veckor gammal!
Det har letats efter kattmamma och kullsyskon men ingen synts till och kattungen måste ju in i värmen.
Jag vill verkligen ta in denna lilla kattunge men behöver nu ärliga och raka svar på lite frågor!
Vi har nyligen tagit in en ungkatt som är ca 13 månader gammal. Denna katt har alltså Inte varit vaccinerad tidigare då även detta är en hittekatt. Hon fick sin första vaccination för två veckor sedan efter en nogrann undersökning och hon är pigg och frisk.
Om jag tar in kattungen som är ovaccinerad och som eventuellt kan vara sjuk riskerar jag då att min ungkatt som bara fått halva grundvaccinationen blir sjuk!?
Min katt prioriteras i första hand och är en mycket älskad familjemedlem som absolut inte får bli sjuk! Hon skall få sin andra vaccination om en vecka.
Snälla hjälp mig snarast med detta så att jag kan finna en annan löning för kattungen ifall den rikerar att smitta ner min egen katt.
Tack på förhand allihopa!

Jag läste nu att första sprutan ger fullt skydd mot kattest och den andra sprutan är för att ge fullt skydd mot kattsnuvan. Någon som vet om detta stämmer?
Lilla katten kan veterinären göra en hälsokoll på
Veterinären kan även tala om vilket skydd din katt fått av en vaccination. Så skulle jag göra.
Börja avmaska den lilla ungen det är en bra början.
Jättesynd att ni inte hittat hela familjen, kolla däromkring lite mera, den lille skulle så väl behöva en kattmamma.
Berätta hur det går för er
Ta in kissen och ha den i ett eget rum, om du har möjligheter bädda varmt och skönt, ställ fram en toalåda och uppblött torrfoder och givetvis vatten,det har du säkert hemma.
Du kan kolla hur ögon och nos ser ut, ser den snorig ut ? Om kattungen varit där smitt trycket är högt ,kan tre vaccinationer ges med början när en kattunge är yngre än 8-9 veckor.
Kolla öronen så de är rena, det är va du kan göra själv innan veterinären gör en koll.
Tror du det kan finnas ägare av en kattkull i grannskapet ?