Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten-medlemmarna
Läst 2617 ggr
Wing
0

Wing och vildkatten Gösta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag är ny här på forumet så jag tänkte att en "liten" presentation kunde sitta rätt :-)

För en månad sen så hittade jag en liten kattunge under min veranda. Han var skygg men mjauade rikligt åt mig när jag pratade med honom från sitt gömställe. Jag började mata honom och den lille vågade sig max en meter utanför sitt gömställe men åt med en glupande aptit.

Efter fyra dagars matande så hör jag en liten ynklig röst utanför. Då har han satt sig under sovrumsfönstret och söker kontakt. När jag går ut så försvinner han blixtsnabbt.

En halvtimme senare så hörs ett brakande ljud utanför. Då är lillmisse utanför vardagsrumsföstret och hoppar på möblerna och tittar in på oss som sitter inne i värmen. Han knackar på fönstret flera gånger och jabbar mot hunden som går förbi fönstret lyckligt ovetandes. Vi bestämmer oss för att öppna dörren för att se vad som händer och då kommer pälsbollen krypandes in genom dörren. Jag försöker få tag på honom men han är skygg och springer undan, till sist så får vi in honom i badrummet där han sen spenderar de närmsta 3-4 dagarna.

Första 3 dagarna gömmar han sig under badkaret men den fjärde dagen så flyttar han in i badrumsskåpet och man får tom. klappa honom lite försiktigt. Efter det får han flytta in i sovrummet och bara två dagar senare är han helt tam.

Han förföljer mig nu vart jag än går, sover på mig eller så tätt intill mig han kan i sängen, brottas varje kväll med hunden (och då och då under dagstid också), har lärt sig sitt namn, att komma på inkallning, sitt och ligg. Han älskar när det kommer främmande och vill då ligga på dem och mysa en rejäl stund. Jag har redan fått flera förfrågningar om jag vill sälja honom från folk som träffat honom men han är nog här för att stanna. Jag tycker att han har utvecklats otroligt fort! Läste på den här sidan att en vild kattunge kanske inte ens behöver bli tam?

Det var lite om oss iaf. Hoppas få kunna ta del av er kunskap i framtiden.

Simson
0

Det låter som att katten adopterat rätt matte o husse! En människokännare med andra ord! Det låter som att det gått fort för han att bli "tam". Heja ni!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

monsi
0

Vilken klok kise som förstod vart han skulle gå för att få hjälp.

Kul han fanns sig så snart till rätta.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Lena
0

Välkommen till oss här på Hittekatter iFokus!

Ja den kissen visste vilken dörr han skulle knacka på. Vad kul att han gjort sådana framsteg. Kattungar brukar anpassa sig ganska fort även om de inte har träffat på människor tidigare. Vuxna katter vänjer sig i regel också, men behöver ha lite mera tid på sig. I det här fallet vet man ju inte vart kissen kommer ifrån? Han kan ju vara född i ett hem som dumpat honom. Tyvärr allt för vanligt, även om man inte vill tro det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Välkommen till hittekatter:-) Och vilken tur att du fanns för missen..så skönt för honom att få vara inne nun är hösten börjar bli mörkare och kallare för var dag….man kan undra var den lille vännen kommer ifrån…..så fin han är..och så gott att höra att han alla redan är dej sällskaplig och tam..!