Flytta hel kattkoloni
Hej!
Undrar om det finns någon med erfarenhet av att flytta på en hel kattkoloni?(3-4 honor och 2-3 hanar).
Vet ju att de måste vara inne ett tag innan de kan släppas ut igen, men är det någon som provat?
Mvh Anette
Flytta till vadå?
Ska ni fånga alla, kastrera och sedan släppa ut på ett nytt ställe?
Så att de bli mer typ utekatter?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alley Cat Allies, den mest erfarna TNR organisation, rekomenderar inte att flytta kolonier:
"Relocating a feral cat or colony of feral cats should be avoided at all costs, and only viewed as a last resort"
De lämnar ändå tips om hur att gå tillväga:
http://www.alleycat.org/NetCommunity/Page.aspx?pid=334
Jag har själv ingen erfarenhet av att flytta kolonier och tycker precis som Alley Cats att det inte är något man ska satsa på om inte allt annat har prövats.
jag kan tänka mig att man tar in alla katter, vänjer de vid huset och maten och att ha katterna sedan som utekatter. Annars är nog risken väldigt stor att de försvinner.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag har lite info om varför kattkolonin måste flyttas. Man skall bygga hus där o grävningsarbeten o sprängningar på gång. Roslyn försöker bara göra det enda vettiga. Så konstruktiva råd, TACK. Folk som vill hjälpa till e välkomna oxå!
Roslyn; hjälper till o bygger TNR kojor, egen borrmaskin o hammare finnes 
alleycat rekommenderar 4 veckor instängda på den nya platsen…
Rådet med länkan till alleycats är rätt kontruktiv då det finns mycket info på deras sida om hur att göra när man vill flytta en koloni :)
Hej!
Tack för råd och tack ChanelBM för att du vill hjälpa till.
Mvh Anette

Ja detta verkar ju inte vara ett bra ställe för TNR. Har ni någon annan vettig plats för kolonin? Det är väl trots allt inte så välkommet att en koloni katter flyttar in i närområden där folk bor/jobbar etc. Men om det rör sig om ett ställe utanför kanske man skulle kunna höra med markägaren om man fick inhägna en mindre plats så katterna inte sprang vind för våg på det nya stället.
Flyttandet i sig har jag ingen kunskap om utan där får man nog ta råd av de länkar som kunnigt folk här ovan har lämnat tips om.
Jag förstår att det verkar desperat. Sprängområden är inget ställe för kissar
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus