Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1044 ggr
Ankie
0

Torrfoder igen, med risk för att bli tjatig.

Ja angående torrfoder jag tror jag blir galen snart. Den ena säger si och den andra säger så…. Var ivarjefall och köpte ett torrfoder som kostade 59 kr/kg och som hette Eagle. Är det någon son har hört talas om det? Han på djuraffären sa att det var bra och när jag sa att jag köper hills åt de skrek han nästan rätt ut och frågade om missarna var sjuk, nä det är de ju inte. Då rekomenderade han detta foder som dessutom är billigare. 450 kr för en säck på 750 kg.

Leonis
0

det var billigt foder  det gör ju 0,60 öre per kg då funderar man ju,är det ett bra foder? Kanske passar bäst till en Mus. Jag kör både Hills och Royals foder som jag tycker är bra till mina katter,har ju uppfödar rabatt så en säck Royal kostar 395kr.

Ankie
0

Ja men egentligen vad är det som säger att ett foder måste vara dyrt för att vara bra? Är billigt foder bara dåligt foder? Ja, jag är fortfarande bara lekman inom detta område men som sagt folk vill ju tjäna pengar inom denna bransch med så hmmm…

Leonis
0

Nä absolut inte,det kan gå likabra med ICA:s foder men jag tycker att ett foder som kostar 60öre/kg verkar vara ett dåligt foder, kan ju ha fel men jag skulle nog inte våga prova det då det omöjligt kan innehålla vad en katt behöver i vitaminer och annat. Körs detta foder du säger hem på Bulk eller vem fraktar såna mängder hem?

gubben
0

Jag tror inte att priset är avgörande utan hur de olika tillverkarna marknadsför sina foder. Royal Canin t.ex har ju marknadsfört sig väldigt hårt och har dyrt foder men enligt uppgifter från sådana som är insatta i kattens näringsbehov så är Mjaus torrfoder likvärdigt med RC och jag är övertygad om att det också stämmer. Därmed inte sagt att någondera är bra foder men de är lika dåliga om man säger så. Själv tror jag att det bästa är att ge katterna burkmat, helst då Mjau som är det bästa på marknaden (i mataffär alltså) eftersom det innehåller mycket kött. Dessutom går en del av pengarna till Kattfonden som ju hjälper hemlösa katter. Om man ändå vill ha torrfoder så ska Eukanuba vara ett av de bättre. Jag skulle inte lita så mycket på dem som jobbar i Zooaffärerna för de har ju såklart tagit intryck av tillverkarnas marknadsföring.

Leonis
0

Det var detta Ankie sa  jag reagerade på--->Då rekomenderade han detta foder som dessutom är billigare. 450 kr för en säck på 750 kg.<<-- det priset blir ju 0,60 öre kg och då kan det inte enligt priset vara nåt att ha. Enligt undersökning ska ju Willys foder vara bäst och det är ju mycket prisvärt också.

miranda1
0

Katter är köttätare. En hel del billigt foder (men även några dyra) har ett stort andel vegetabiliska ingredienser vilket katter har svårt att smälta. De saknar nämligen vissa enzymer som t ex gräsätare och vi har. Enda anledning till att fodertillverkare väljar dessa ingredienser är att det är billigare än kvalitetskött (muskelkött från t ex kyckling). Kolla upp ingredienserna, är spannmål, ris, köttbiprodukter mm de första ingredienser kan man knappt kalla det för ett kvalitetsfoder.

/Miranda

Tezza
0

Sen kan man oxå tänka på att även om det står ex kyckling först så behöver de inte vara den ingrediensen som det finns mest av. Jag har inget exempel nu på kattfoder men på Purina hundfoder jag körde med tidigare åt mina hundar stod de kyckling först å sen majs, majsmjöl mm De delar alltså upp majset i majs resp majsmjöl för att inte få det som första ingrediens, smart va???

Ja foderfrågor är inte lätta frågor och ofta får man nästan lika många svar som folk som svarar. De torrfoder som innehåller mest kött ska vara Eucanuba ( förutom nya Orijen då)och många anser att RC är ett av de sämsta fodren.

Ankie
0

Mjaus blötmat äter de, i tetrapack. Vad kostar Willys då och vart köper man det? Lika med Eucanuba, priset på det och vart köper man det? I Mjaus torrfoder står det kött- köttbiprodukter som första ingrediens och spannmål som tredje ingrediens, alltså inget bra då. Största delen varför jag har köpt Mjaus torrfoder är ju för att jag stödjer kattfonden men om torrfodret inte är bra då köper jag det inte mer. Jag tycker ju att det är lite dyrt med 305 kronor för 3,5 kg torrfoder, Hills.

#3 Han hade på lösvikt i affären. Men det fanns säckar att köpa med.

Men åter till min fråga är det någon som har hört talas om torrfodret Eagle, se min tråd? Jag kollade faktiskt aldrig vad det var för ingredienser utan jag litade på denne man att det var bra torrfoder. Men jag ska kolla nästa gång jag ser en sådan påse, kanske kan söka nätet…

gubben
0

Willys mat köper man nog på Willys (en stormarknad). Men visst är det bra att köttet står först och spannmålet först på tredje plats på Mjau. Mjau är nog det bästa torrfodret som finns att köpa i vanliga mataffärer tror jag även om någon sa att det är för mycket salt i det. Eucanuba säljs i Zooaffärer och kostar ungefär som Hills och RC och alla sådana foder. Eagle har jag aldrig hört talas om, kanske någon annan här.

miranda1
0

Eukanuba är ingen höjdare vad som gäller deras djurhantering:

http://www.iamscruelty.com/

Frågan är hur de andra fodertillverkare tar hand om sina djur….

/Miranda

Tezza
0

Har tyvär inget svar på din fråga. Men jag kan säga att Mjau torrfoder ska vara ett riktigt bra foder förhållande till vad det kostar. Eucanuba brukar de flesta affärer som säljer torrfoder ha (lyan om du bor i Bollnäs. Har för mig att du gör det men kan ha blandat i hop dig:)) Det är dock ett dyrt foder. Ett tips är att gå in på www.orijen.se och läsa om deras foder som är det bästa torrfodret du kan få, dock ej bättre än blötmat, färskfoder eller barf. Det är oxå billigare än Eucanuba och om de inte säljs på sin hemort så får man fri frakt hem, lyxigt värre. Jag har inte testat det än men har nyss mailat dem om provpåsar:)

miranda1
0

Jag har nyss köpt en 7 kg påse Orijen. Jag kan inte säga något om hur det påverkar mina katters päls mm ännu men de gillar de väldigt mycket i alla fall. Sen känns det bra att dem använder kött från egolokiskt uppföda höns och "viltlevande" fisk och inte från djurfabriker där djur har det dåligt och där det används en massa antibiotika.

/miranda

gubben
0

Det där låter verkligt intressant men jag kan inte se någonstans att man kan skicka efter provpåsar eller något om fri frakt. Var står det någonstans?

Tezza
0

#13 Det står mycket om Orijen på skk forum. Jag vet att folk där har fått provpåsar hemskickade och fri frakt om de inte fanns återförsäljare på orten. Jag har oxå en kompis i Gävle som fick det innan de börja sälja det där.

miranda1
0

Mail till följande adress, där kan man få hemskickad provpåsar och broschyrer!

cdp@telia.com

Alexej
0

Vad är det för en kattfond som mjaus pengar går till?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#15 Finns det olika typer av Orijen foder? Vi använder ju Hills Oral Care och är så himla nöjda med det. Katternas tänder är fina liksom päls och allmäntillstånd. Känns därför svårt att byta och när vi prövade Mjau för en tid sedan så var det inte alls bra för våra katter. Märkte stor skillnad faktiskt. Men det kan tydligen variera mellan katter….

Frågan är om det finns någon oral variant även hos Orijen?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

#16www.kattfonden.org går pengarna till, köper mjau torrfoder och ofta också burkmaten till mina katter, dom älskar båda sorterna!

I och med att vi är nyinflyttade hit till stan, fick vi gratis torrfoder hos den djurklinik där Michelle kastrerades. Detta är ett standarserbjudande som ges till alla nya i stan. Fodret var av sorten Iams…man har ju hört att den sorten inte skall vara så bra..det börjar snart bli som mobiltelefoner..en djungel av all denna kattmat också..

Sidentass

Hawknestgrove
0

Dessutom, så är det katter som har varit hemlösa som jobbar på Tassalyckan och testar Mjaus kattmat! Det står om dem i boken katter som jobbar! Gå in på www.doggy.se och klicka dig fram!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Har surfat och letat efter Eagle och kan inte hitta något om det. Kan hända att jag sökte dåligt, men jag blir misstänksam när det inte finns fakta om det hela. Det kan ju vara så att han i affären får procent på den sålda maten. Men så är jag en misstänksam person :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ankie
0

Jo men jag fick upp lite om den. Amerikanskt foder, finns även för hundar. Jag skrev eagle+torrfoder och fick då upp en del träffar men inte några som bar helt lyckade… Men du det är bra å vara misstänksam Vanessa, Flört

#11 Tezza det är jag som bor i Bollnäs och det hade du gjort med, har jag för mig tills du flyttade till Norrland….

miranda1
0

#17 Nej, just nu finns det bara en sort. De är trekantiga bitar.

/miranda

Lena
0

#18 Ja det var bra skrivet Sidentass, Ett citat föddes i mitt trötta huvud:

"Kattfoder är som mobiltelefoner; marknanden är som en djungel som gjord för att vi ska gå vilse".

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

Jamen precis Lena, det är som en djungel. Där satt du spikenSkrattande

miranda1
0

näääh, det är inte så farligt! Läs om kattens näringsbehov i en bra kattbok eller på nätet och låt dig inte luras av fodertillverkarnas marknadsföring! Med sund förnuft kommer man långt!Glad

HannaAkutgruppen
0

Jag tror inte någon privatperson köper 750 kg kattfoder ;) Hon måste ju skrivit fel. Det står ju ibörjan av inlägget ett det kostade 59 kr kg också och inte 60 öre per kg *fniss*

Lena
0

#26 Ja det blev ju en sådant där rolig "trycke fel nisse grej" av det. Lättroad som jag är så här på fredagkvällen fick jag mig ett gott skratt. Jag brukar själv göra sådana fel hela tiden. :)

(Fast det är aldrig lika kul när man själv gör det!)

//Lena

Ankie
0

Jodå jag skrattade själv då jag läste, jag har faktiskt inte ens sett det förrns #26 skrev det. 750 kg är lite väl mycket va??? Nu kommer jag inte ihåg vad han sa heller….Fundersam. det kanske var 7,5 kg då för 450 kronor, det låter väl rimligt?

Tezza
0

haha ja så kan de bli i bland. Tyckte väll att de lät lite knasig:)

Lena
0

#28 Ja det vore något med kvalitetsfoder för 69 öre kg i 750 kg påse. Tänk er vilken säck……..

Det här var ju nästan lika kul som nya Iprenreklamen.

//Lena

miranda1
0

Tänk er vilken säck……..

SkrattandeSkrattandeSkrattande

/Miranda

Tezza
0

Ja du vilken jättesäck. haha, undra hur de skulle frakta den….

miranda1
0

bjuder de också på fraktkostnader som Orijen gör?Skrattande

/Miranda

Lena
0

#33 Det får man hoppas annars blir det en utmaning att få hem den kattmaten!

//Lena

miranda1
0

Torrfoder igen, med risk för att bli tjatig???

Ankie, jag har sällan haft en så roligt snack om torrfoder! Tack! SkrattandeFlört

/Miranda

Lena
0

#35 Instämmer det blev en riktigt rolig tråd av det här! :)

//Lena

Ankie
0

Ja tänk vad tokigt det kan bli!!!Skrattande

Lena
0

#37 Bra gjort Anikie för annars är ju torrfoder tämligen torrt om man så säger. :) Allt som leder till goda skratt är av stort värde.

//Lena