Medel mot öronskabb!
Vilka olika medel mot öronskabb känner du till och har erfarenhet av?
Advocate Spot on och Stronghold t.ex. är det någon som känner till hur dessa fungerar? Är de receptbelagda?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Advocate är receptbelagd, den andra vet jag inte. Vi har detta till stallkatterna, det fungerar jättebra. Tar mask, loppor, löss, skabb, fästingar. En tub/månad och appliceras som Frontline :)
Frontline, 2-3 i varje öra kör vi här och det funkar utmärkt!
helen
#2 Fick alla fyra katterna behandlade med Frontline i höstas men är osäker på om det verkligen tog allt. Bättre är det ju men är lite fundersam. Dessutom reagerade vår ena katt mycket negativt på fronline i öronen. Han matvägrade och strulade stackars Linus och tappade vikt. Därför tycker jag dessa spoton preparat vore bättre att pröva.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#3 - jag har aldrig behövt använda sådana preparat *peppar, peppar* på våra innekatter. Men tror inte att jag hade vågat använda det i öronen - varken på stall- eller innekatterna. Så jag kommer att fortsätta med Advocate till stallisarna som tidigare.
Lena, du kan ju testa en gång och se vad du tycker :)
#4 Ja det ska jag absolut göra! Tack för tipset! :)
//Lena

Stronghold är också receptbelagt
Man kan ta barnolja eller olivolja i örat också. Skabbdjuren kvävs då. Bra som ett skonsamt komplement till spot-onpreparat.
/Lotta
Olja funkar, men man måste göra det OFTA för att det ska ha effekt, 6-7 ggr per dag har jag fått höra. Men onekligen skonsammare. Kan ju vara ett jättebra komplement till de katter som man måste avskabba ofta.
Helen

Det bästa receptbelagda medel jag använt heter Otimectin. Tyvärr finns det inte längre på marknaden. Det beklagar jag verkligen. Kanske finns det kvar i Holland eller något annat land? Enligt den veterinär jag pratade med finns idag inget riktigt bra medel mot öronskabb, utan man får dribbla med dem som nämnts ovan. Stronghold ansågs vara överreklamerat. Oftast är det så att när ett preparat sägs ta både rubb och stubb så bör man ta sig en funderare. Sådana underkurer förekommer ju i mängd i hälsokostaffärer. Frontline blev det som rekommenderades av min veterinär även om det är ett fästingmedel och inget medel mot öronskabb egentligen.
Advocate har jag inte hört talas om. Men om det beskrivs ta rubb och stubb som Stronghold är det väl antagligen samma sak fast olika tillverkare, och därför olika namn på samma vara.

Advocate tog skabb på stallkatterna som springer här, så det är kanske individuellt hur det fungerar från katt till katt. Alla här är släkt och sånt brukar ju vara ärftligt. Vi har haft tur m.a.o. om det nu är så att det anses som ett dåligt preparat.
Vi använde även Advocate när valpen visade sig ha Demodex. Eftersom ärftlighet är vanligt på denna ras, trodde inte veterinären att det skulle göra någon större succe, men han skrev ut det och bad oss ge det varje månad upp till vuxen ålder. Han hade läst någon amerikansk rapport om att det skulle fungera, men aldrig hört det i Sverige.
Efter en pipett var det borta och sen fick han bara en gång till och jag behövde aldrig receptet igen :)
Så vi har haft tur med vovven också 
#10 Det verkar ju ändå värt ett försök.
Jag har köpt ett naturmedel som heter Exner Krypfri. Det fungerar också ungefär som olja att det täpper igen skabbdjurens andningsgångar. Det fungerar även om öronrengörare. Men det har den nackdelen att man måste använda det varje dag under lång tid.
//Lena