Insider på torsdag
http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=1177&Itemid=1295
Ville bara tipsa om Insider på torsdag.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ja jag gillar vanligtvis inte Insider då jag tycker att dom ofta skapar nyheter och det gör att ämnena dom tar upp inte verkar seriösa tyvärr. Men jag tänker titta iallafall, är lite nyfiken på vad som kommer att tas upp.
Men jag önskar att det hade varit Svt eller 4an som tagit upp det istället, Insider ger en eftersmak av sensations journalistik och skandalpress.
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Och du har så rätt Eva. En av tjejerna som de interjuvade har nakenkatter. Hon märkte rätt snabbt att de var ute efter "skandaler". Det var när hon sa att många katter idag inte passar för uteliv. Då började de försöka få henne att säga en massa negativa saker. Då sa hon tack och adjö. Ville se hur de klippt det hela, men fick inget svar ens. Hon som har nakenkatterna och uppfödning är verkligen en bra person som kan otroligt mycket om alla katter. Hennes katter är otroligt fina, på alla sätt och vis. Några av de nakenkatter de visar är inte ens likadana som hennes. De vinklar det hela till föder upp "Monster". I vissa fall kan jag hålla med, men inte att man drar alla ippfödare över en kam. Speciellt inte bra uppfödare som hon är. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

OK, det låter ju otäckt. Ville bara tipsa, i fall det är någon som är intresserad….trots allt.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

det programmet kan säkert vara mycket intressant om man bara tar till sej riktig fakta….det som visas i TV tycker jag att man borde kunna få lita på… men så är det ju inte olyckligtvis…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#2#3#4
ja jag tänker titta oxå..men som sagt hade hellre sett att ett annat program än Insider tog tag i frågan för den är viktig men tror tyvärr att Insider kommer att göra ett program i sin vanlig standard.
Trist med din vännina Vanessa hoppas att det inte kommer att vinklas allt för mycket för hennes skull.
Skulle Insider ringa mig angående något så skulle jag aldrig ställa upp den saken e klar, för även om man tror att man ska få visa sin sida så blir det deras vinkling och den brukar inte vara speciellt vacker.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Jag kommer att titta på programmet och skapa mej en åsikt först efter detta vad jag tycker om dess innehåll.

Tycker att det är bra att de tas upp. Jag tycker att visa raser är sönderavlade.
T ex katter met en sån tillplattat ansikte att de har entropion (inrullade ögonlockskanter, medfödd och ärflig hos perser), inflamerade tårkanaler (om det inte behandlas växer tårkanalarna igen). Hornhinnesjukdom hos Manxkatter mm
som Anne-Marie Nillson (veterinär, fil. kand. i biologi, författeren av boken Kattens Sjukdomar, samt uppfödare av siameser) så bra skriver:
" Man har också under tidens gång avlat mot mer och mer extrema exteriörerm som medför nedsatt livskvalitet för katterna, t ex. för ytliga eller för djupt liggande ögon, pälsar som tovar sig, korta ansikten med korta nosar som medför andningssvårigheter, bettfel som medför svårigheter att äta. Denna typ av avel är endast ett utslag av mänsklig fåfänga och egoism, och drivs av hart ekonomiksa skäl. Det är oerhört svårt att bromsa eller hejda denna typ av avel. Det kräver ett samarbete mellan veterinärer, utställningsdomare och kattuppfödare samt hårda djurskyddslagar".
/Miranda
Ämnet som sådan tål naturligtvis att debatteras för visst förekommer det mycket knepigt inom raskattavel precis som inom hundaveln. Sedan kan jag hålla med om att Insider inte är det mesta seriösa programmet i sitt slag. Vet en annan gång när de tog upp ett ämne som jag hade lite bakgrundsinformation till att det var så felvinklat som det kunde vara. Fakta presenterades lösryckt från vartannat och man fick en helt felaktig bild av problematiken.
Tack för tipset Engla! Jag ska absolut försöka titta på det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Självklart ska man titta på programmet och bilda en egen uppfattning. För jag håller med om att vissa kattraser är fullkomligt sönderavlade, precis som vissa hundar är. Däremot att de tar en normal nakenkatt av en bra uppfödare som är väldigt noga med linjerna. Sedan verkar de klippa in en bild av en nakenkatt som hon inte ens avlar på som har alldeles för mycket skinn.
Självklart är det bra att belysa konstiga uppfödare, men göra det utan skandaljournalism som lurar i bakgrunden. Dålig uppfödning finns det och det beror på många anledningar, bland annat domare som premierar dessa stackars katter som de ser efter att ögonen tvättats och allt fluffats, Stackars katter. /Vanessa

Det var faktiskt ett bra program. Blev förvånad, för jag är av naturen misstänksam mot Insider. Men det är ju fruktansvärt vad raskattsuppfödare utsätter sina katter för. Usch. Blev glad när sista sekvensen visade en frisk huskatt. Say no more :-) /Vanessa
#11 jag måste nog hålla med dig Vanessa jag vart förvånad över att det var ett bra reportage. Och förbannad när jag hör att oavsett sjukdomar som uppfödarna e medvetna om att dom finns där ändå väljer att avla på katterna. Att sen se hur katterna såg ut för 10-20 år sedan och hur dom ser ut nu, det är skrämmande att det avlas oavsett om katten mår bra av utvecklingen eller inte. Som om dom vore våra egna klippdockor som vi kan klippa till för att pass årets trendiga ideal. Fy skäms. Det är dax att se till kattens bästa inte trend/uppfödare eller standarden som gäller denna säsong.
Eva & Mojje
#11 Med risk för att sticka ut hakan nu så vill jag bara kommentera "detta med vad raskattuppfödare utsätter sina katter för". Dra inte alla över en kamm finns det ett gammalt ordspråk som säger. Jag är själv uppfödare av perser men eftersträvar inte det övertypade som det talades om i programmet.
Som perserägare och perseruppfödare är man van vid att ta en massa skit för hur ens katter ser ut. Många kommentarer bottnar dock i okunskap tråkigt nog.
Så det jag vill få sagt är att det faktiskt finns många uppfödare som arbetar för att få fram sundare katter.
Vad gäller den manipulerade bilden på exoten så hade vi en tråd uppe om den på perser i.fokus, alla reagerade med fasa på bilden, flera försökte komma i kontakt med annonsören med spelat intresse för att få veta mer om personen som utgav sig för att vara uppfödare.
/Lotta
/Lotta

Kommer direkt till datorn efter att ha sett programmet..(första ggn jag såg det var när det handlade om kvacksalvaren som gottade sig i att sko sig på människor som hade det svårt på olika sätt)..
(Jag har alltid älskat alla katter..oavsett ras, pälslängd öron eller ögonhöjd….man ser tjusningen i dom olika raserna..alla är så vackra på olika sätt…)
Men går det så långt att katter avlas fram på bekostnad av sin hälsa, eller att vara hindrade att leva ett naturligt kattliv, som att inte kunna hoppa, ja..då känns det inte muntert längre..reagerade också på att två sfynxar var parade inom släkten..minns inte i detalj hur det var…men där var ju inavel ett faktum…sen att jag personligen tycker sfynxar är väldigt vackra är en annan sak…
Man blir fundersam …
Sidentass
Såg programmet och självklart är det bra att detta ämne lyfts fram det handlar ju om djurens värdighet och att de inte skall utnyttjas i kommersiellt syfte.

Jag tycker verkligen att avel är något som behöver diskuteras kritiskt, så att det tas upp är jättebra. Men man kunde ju ändå önska att det fick lite uppmärksamhet av media som ses som seriösare eftersom all kritik som framkommer i det här programmet nog kan avfärdas av de som vill med att det är just Insider. Jag kan visserligen inte säga att jag upplevde som särskilt extremt vinklat. Jag har alltid blivit ganska illa till mods när utställningfolk står och drar och sliter i sina katter som om de var en trasdocka. Var det någon mer en jag som la märke till att en av naken katterna de visade upp höll på att bajsa på sig? Och den gjorde ju klart och tydligt motstånd när kvinnan som visade upp den vände och vred på stackarn, men hon riktade ingen uppmärksamhet direkt mot katten. Det är verkligen som de skulle vara döda ting helt utan vilja!

#16 Att kissen höll på att bajsa på sig missade jag..ville kanske inte se…men jag såg tyldigt att katten inte tyckte om vad man sysslade med…sen reagerade jag på, precis som du, att hon inte visade mer empati för missen än vad hon gjorde..det är stor o vacker själ som gömmer sig under den korta pälsen..
Sidentass

Jag såg programmet och jag tyckte det var bra. Sen läste jag i forumet på SKS och där hade praktiskt taget hela forumet sågat programmet vid fotknölarna redan innan de sett programmet! Vad jag finner oerhört märkligt är att vissa försvarar allt vad raskattuppfödare än tar sig till och inte ens bryr sig om vad veteriärerna i programmet sa. Ingen tycktes heller bry sig nämnvärt om avsnittet med Scottis fold katterna utom en som skrev att de var sååååå söta. Veterinären som tillfrågades talade om att ALLA dessa katter föds med skelettskador och de kommer ALLIHOP att få ledinflammationer och ha väldigt ont och svårt att röra sig.
Som reumatiker vet jag vad det vill säga att ha inflammation i lederna och jag blir alldeles gråtfärdig av att få se att det finns folk som medvetet föder upp sådana katter och dömer dem till livslångt lidande för att de tycker att det är söta katter. Den s.k uppfödaren sa att "det är ju inga hoppiga katter". Nä det tro fan det om de har missbildat skelett och inflammation i lederna. Rasen är inte ens godkänd i Sverige men ändå får hon hållas med detta. Ofattbart.
Samma sak gäller perserkatter som bara ska ha kortare och kortare nosar. Det är djurplågeri och det finns ingenting annat än mänsklig egoism bakom detta. När man frågar uppfödare om varför de föder upp katter så svarar 100% att det är för att "de vill föra rasen vidare och avla fram sunda katter", men så är ju inte fallet i många fall, det är helt klart och tydligt. Det finns ingenting som är positivt för vare sig perserkatter med hoptryckt nos, nakenkatter eller scottis fold över huvud taget. Jag hjälper f.n en granne att ta ut deras bostonterrier och de har ju också intryckt nos och det behövs inte mycket för att han ska få andningsproblem vilket naturligtvis hindrar honom från att springa och göra sånt som hundar ska göra.
Nej nu slutar jag och går och lägger mig för jag blir så förbannat upprörd, inte bara över de stackars katterna utan också för upptäckten att så många "kattmänniskor" tycker att detta är OK och bara svär över att raskattuppfödare får dåligt rykte av programmet Insider. Avlar man på detta sätt så SKA man ha dåligt rykte, det var väl själva poängen.
ja jag måste säga att bristen på förstålse för katten och dess framtida hälsa möttes av ett stort mått av oförstånd. Hur kan man tycka att det är ok att avla på något som kommer sig av en mutation med risk för framtida men, samt där det fanns klara bevis för att katterna skulle få problem med skelettet bara välja att strunta i det för att man gillade rasen så mycket!?
Nej jag vart illa berörd, sen påstår jag självklart inte att alla uppfödare resonerar på det viset, men den hög som gör det borde skämmas och ta sig en funderare över varför man egentligen vill ha katt.
Eva & Mojje
Insider är ju som det är, fast det här avsnittet var ändå ett av de bättre inslagen jag sett. Tycker om Radisa att det är bra att dessa företeelser debatteras. Och visst går det till överdrift ibland även om flertalet uppfödare är seriösa och vill ha en frisk linje i sin avel. Det kan kännas lite som att vissa vill leka gud och se hur långt de kan komma. Att det helt enkelt går över styr. Det känns skrämmande.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#13 Ber om ursäkt, för jag vet att det finns bra uppfödare som inte typar sina katter som några gjorde här. Så jag ber verkligen om ursäkt. För jag avskyr själv att dra saker över en kam. Så jag står i skamvrån nu. Men blir riktigt förbannad över bland annat Fold katten och vissa av perserkatterna. Men nu ska jag lugna ner mig :-). /Vanessa

Ska man dra det till sin spets tycker jag faktiskt att man kan kritisera rasavel i sig eftersom det BARA handlar om människors vilja att styra djurens utseende. Skulle man enbart avla på sundhet skulle men inte skriva en rasstandard baserad på utseende utan på andra egenskaper!
#21 Ingen fara men tyckte bara att det borde nämnas
Hade varit intressant med ett program med både uppfödare, domare och veterinärer för diskussion om kattavel.
/Lotta

Fast jag tycker nog att Insider i regel är ett bra program och att Roert Aschberg ofta får oförtjänt kritik. Han säger vad han tycker och är inte rädd för att få kritik och väldigt ofta har han också rätt. Dessutom ställer han sig på de svagas sida (i det här fallet djurens) och jag har lite svårt att kritisera honom för det faktiskt. Killen från Sverak hade ju inte ett smack att komma med och det berodde nog inte på att Aschberg var gåpåig utan helt enkelt på att han inte hade nåt att säga. Jag tror att det är mycket mer prestige och mygel i djuraveln än vi kan tänka oss så det här är nog bara toppen på ett isberg skulle jag tro. Alldeles för många uppfödare verkar vara mer intresserade av att få fram den perfekta katten (i deras och någon idiots ögon som har satt upp reglerna) än att katterna ska må bra och ibland undrar jag om de ens bryr sig om sina katter mer än om sin egen prestige. Att läsa vad uppfödarna på SKS skriver efter programmet stärker bara min tro ytterligare.

Håller med dig Radisa! Skulle man låta raskatter para sig fritt med varan' får men en vanlig "bondkatt" som resultat. Samma sak för rashundar: resultatet blir en hund typ varg.
Alltså djur med normala kroppsförhållanden, normala ansikten, normal päls mm. Genetiska deffekter och sjukdomar skulle försvinna pga en stor genpool.
/Miranda
jag var precis inne och kollade på forumet kattforumet och det känns som om det är mer uppfödare där som känner sig påhoppade …gå in och kolla.

Här hemma sitter vi bänkade varje torsdag - Aschberg rules! Jag blev besviken på dagens program, trodde att det skulle framgå mer (med tanke på att programmet blivit anmält innan det sändes). SVERAK borde skickat en annan representant, Hans verkade bara felplacerad och förvirrad. Undrar vad han fick det där om siameserna öron ifrån, att de är stora för att de kommer från ett varmare land. Vi kunde inte hålla oss för skratt här hemma, med 9 siameser och 1 oriental i soffan.
Hmm. Funderar. Läser man historik över olika kattrasers uppkomst, så är det ju så att många raser har uppkommit genom att det slagit fel på en gen och kattungarna har föds med lockig päls, nakna eller olika form på öronen m.m. För att sedan få fram fler så tillbakaparar man i börrjan och ev. spär ut det med lite huskatter eller liknande ras. Detta är ju inget nytt. Inom uppfödningsvärlden heter det tillbakaparning eller linjeavel. Det talas inte om inavel då, det dras bara fram när det gäller förvildade huskatter som lever i kolonier. Hmm. Sedan finns det de inom uppfödarvärlden som tycker att dessa kolonikattter är bara inavel och bara att avliva. Hmm. Sedan finns de de som sysslar med att rädda dessa kolonikatter, som inte tycker om raskatter, för de ser ju inte ut "som en riktig katt": Hmm. Det är mycket som man blir att fundera på.
Jag har sedan tidigare dålig erfarenhet av Insider…de hade ett program en gång som jag berördes av personligen och det var så felvinklat att man blev rädd. Efter det tar jag det programmet med en stor nypa salt. Man får försöka sålla i det som sägs och själv ta reda på fakta om det är något som man verkligen funderar över som tas upp i programmet.
För övrigt älskar jag Sphynxar och Siameser! Förutom mina egna pälshögar då…
Helen

Läste forumet på SKS. Verkar som de flesta uppfödare inte ens fattar skillnaden mellan orden "djurart" och "ras".
Ett djurart uppstår pga evolution, vilket tar miljoner år, och resulterar i ett djurart som är finslipad för sin habitat.
Ett ras är något vi människor har uppfunnit. Vi avlar med katter (eller ett annat djursart) som har genfel, ger de en rasnamn och regler på utseenden. En hel del uppfödare på SKS kallar detta naturens gång……
/miranda
#28 Håller med dig - det är mycket att fundera på!
#29 Samma här Evangeline! Det är därför jag har lite svårt med Insider. Man måste ha det klart för sig att det klipps ganska friskt och därför många gånger blir helt andra vinklingar på reportagen än vad som utspelades på riktigt. Vi får ju aldrig veta vad om sades på de bortklippta avsnitten.
#30 Intressant perspektiv!
//Lena
#18 Jag delar verkligen dina åsikter i allt du skriver. När reporten pratade med domaren som bedömde perserkatten så påpekade han ju vad veterinären sagt. Hur kan en domare fälla en så korkad komentar "katten lever och mår annars skulle den vara död"?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#18 & #32 Ja det var ju en ovanligt dum kommentar som den domaren fällde!
Även om man håller på med avel tycker jag det är viktigt att ta till sig den här typen av kritik. Inte bara gå i försvar med hull och hår och såga all kritik utmed fotknölarna. Vad man än sysslar med måste man låta sig kritiskt granskas ibland. Särskilt viktigt blir det anser jag när det handlar om levande djur. Det handlar om respekt för det liv som man genom sitt val att ägna sig åt avel tagit på sin uppgift att påverka.
//Lena

#28 Jag anser att skillnaden mellan raskattavel och "inavel" i kattkolonier är att uppfödare MEDVETEN avlar på genfel, detta är etisk fel tycker jag.
Hos kattkolonier där det uppstår inavel skulle katterna med olika problem ha svårare att föröka sig, unga hankatter försvinner ur konolin och nya kommer in, så det finns en bredare genpool. ("survival of the fittest", Darwins evolutionsteori gäller fortfarande i sånna omständigheter). Uppfödare "konserverar" dessa genfeler medveten inom "raset".
/Miranda
#34 Det allra värsta måste väl ändå vara den inavel som uppstår hos kattsamlare som håller ett antal okastrerade katter på en begränsad yta. Katter som lever fritt i en kattkoloni - blir det inaval där i egentlig mening?
//Lena

För det första vill jag säga att jag gillar Robert Aschberg och att jag tycker pogrammet Insider är bra. Pogrammet om katterna var också bra. Det jag inte gillade dock är att perser katterna måste ha kortare nosar så dom hade svårt att andas osv.
Katterna måste må bra på alla sätt och vis, det är det viktigaste anser jag!

#30 Jätte bra inlägg!
Håller med om att Insider tar upp viktiga saker, men jag skulle vilja att journalistiken bakom var mer seriös och inte lika sensationslysten. Detta gör att seriös information ibland "faller" mellan raderna i diskussionerna och det enda som hörs är det som det skriks högst om. Synd på ett annars välbehövligt kritiskt tänkande. Oavsett ämne.
Helen
#38 håller med dig..det är viktiga ämnen oftast som Insider tar upp men det görs på ett sådant oseriöst sätt att många gånger så blir effekten den motsatta. Hoppas att Svt eller 4an tar och gör ett program om detta för det är ett väldigt viktigt ämne.
Sen så tror jag att dom flesta e medvetna om att avel oftast utvecklas genom att det sker misstag eller blir förändringar i rasen. Men det är ju inte det som är upprörande här utan denna vansinniga avel som grundar sig på en standard/trend och på bara 10 år så lycks dom förändra en ras utseende så totalt som med persern. Det är där det upprörande ligger, när uppfödarna väljer ett utseende framför kattens hälsa och livskvalitet. Jag var så arg när jag hörde dom dumma kommentarena igår från domaren och tyvärr så är hon inte ensam det är många med henne som tycker samma sak.
Jag var inne på ssk kattforumet igår och jag vart förvånad över alla förorättade människor därinne som försvarade deras rätt att avla. Och det var minsann inget fel på deras katter. Mycket märklig. Tycker att dom som har ansvaret för att avla ska verkligen vara insatta i allt och medvetna om vad som händer när dom försöker avla fram "standarden" för den här säsongen.
Och hon som struntade i att röntga sina scottich..när det är bevisat att alla katter i den rasen för eller senare får ont och lider svårt av defekter i skelettet. För vad var det hon sa - dom e ju så söta !?
Skulle kunna skriva spaltmetrar om detta och om Insider oxå ;-) Men det får räcka nu.
Eva & Mojje & Mei-Ling

Jag kan ärligt säga att jag inte såg detta program, men önskar jag gjort det.
Men de hade ett förrut om hundar, där just rasen jag avlar på var väldigt aktivt förekommande. Vet med mig att många uppfödare skrek rätt ut då om vinklingar av programmet och alla fel som sagts.
Det finns dock ett talesett som stämmer in väldigt bra då det gäller väldigt viktiga saker, det är:
"Och om det tviste de lärde"
Vilket innebär att även om man ställer upp 100 uppfödare 100 veterinärer så kommer man inte få samma svar av allihopa.
Jag hör till dem som inte är ute efter att avla mina hundar på det sätt som sågades i förra Insider när det handlade om hundar, jag håller med dem- alltså blev jag inte upprörd. De sade bara vad jag själv försökt säga i flera år. Snart går det käpp rätt åt h-vete.
Tror att det kan vara lite lika inom katter. Vem vill att allt man trott på slås i spillror. Vem vill att det man tror på ska vara fel.
Förhoppningsvis vaknar de upp en dag och ser vad det är som händer. Och att de gör det i tid.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag läste i en annan tråd att Polisen slutade köpa svenskavlade schäfer pga deras extrem låga bakpart, att de har ledproblem och inte längre är lämpligt för polisjobbet för att de bl a inte kan hoppa ordentligt. Polisen köper nu schäfer från belgien….
/Miranda
#40 Ja det ligger mycket i vad du skriver. Det där kan man se i alla företeelser i samhället, när något som någon vikt sitt liv för visar sig vara något mindre bra försöker vederbörande försvara sig med hull och hår. Ibland tom. med mycket starka medel.
#41 Ja det har jag också hört talas om. En av mina grannar som har Schäfer har nämnt det.
//Lena

#40 - http://www.tv3.se och välj 'webbtv' - därefter Insiders arkiv, så kan du se programmet :)

Jag som älskar schäfrar. Växte upp med dem, och de var hur sunda som helst. Men nu ser man ibland de som inte ser normala ut på bakpartiet. Stackare. Förstår att polisen vänder sig utanför Sverige. Det är ju helt sjukt att man kan avla så. Oavsett art på djuret.
Någon här pep till om att hästar inte ser ut som de gjorde på Hårfagers tid. Även de har avlats, men så vitt jag vet så avlas de inte för att se ut på ett visst sätt utan för att passa för olika uppgifter. Men även kan viss avel säkert gå långt, men en travare kan galoppera, en hoppare fungerar i dressyr. Men de har inte konstigt vikta öron, eller korta svansar eller för kort nos. Hoppsan, var fick jag luft ifrån. Funderade bara lite på skillnaden. Det finns väl någon som är bättre på hästar än jag som kan informera mig om det finns konstig avel här också. /Vanessa