Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2418 ggr
csundling
0

tips när jag skaffat hittekatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips och knep om min nya katt..

Jag hämtade en kattunge(ca 7 veckor) som hade hittats i ett föråd på ett ica nära där jag bor..Personalen berättade att det hade gått en honkatt där i ca 4 år hon hade en gång tidigare lagt en kull i förådet.

Jag har en 1årig bondkatt hemma som inte riktigt är lika glad över den nya familjemedlemen.. hon morrar och blir tuff, följer mig för att visa att jag är enbart hennes, men hon har väldig attityd mot mig jag får helst inte gosa o bära henne( så som jag alltid gjort förr). Tips?

Den lille är naturligtvis inte van en kattlåda, det enda han har sett tills nu är kall asvalt, och krypit mellan lastpallar,bananlådor och containrar. vi har prövat att spruta citrondoft på soffa och mattor oliknande. Vi har sätt honom på lådan x antalgånger han krafsar lite men inget kiss eller bajs. Han småskvätter lite härodär här hemma, men än har inget bajs synts till, vilket också gör mig lite orolig efter som han har ätit en hel del mat. vad gör jag om han blir förstoppad?

Tacksam för svar, eller andra tips :D

Debattia
0

Kanske prova och massera lilla magen.Bra du tänker på att sätta honom på lådan lite då och då.

Josefa kommer nog snart in här med bra tips och råd. Lycka till med nya lilla familjemedlemmen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

Vilken liten söt kisse!

Det man får tänka på är att små kattungar är känsliga i magen. Särskilt när de varit hemlösa och inte ätit på ett kontrollerat sätt. Det är lätt att de äter för mycket och får problem med diarré eller förstoppning. Just det här att växla från ett foder till ett annat är alltid en känslig sak. Man bör då ge mycket små fodermängder och öka succesivt så att det inte omställningen blir för stor.

Frågan är om mamman finns kvar vid Ica butiken eller om han är moderslös?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Gör inte rent lådan för mycket i början. Kattoaletten ska lukta kattoalett:)

tar honom varje gång han har kissat fel och sätt honom i lådan. tar hans tass och krafsa lite med den. så lärde jag en hopplös katt att bli rumsrent.

Begränsa maten tills matsmältningen har kommit igång. Mycket vattenställe lite varstans där han hittar lätt. ge honom bara kattungemat och mjölkersättning.

Han är ju jättesöt!!

Hur blir det för mamman? Hon borde komma därifrån och kastreras. Fanns det syskon kvar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Där fick du många bra tips….. och de komemr nog att samsas så småningom! Men jag tycker du  bör ta honm till vet snart för en koll också

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

csundling
0

Jätte kul att vi redan fått så många bra svar :)

Om mamman- De har haft uppe annonser om mamman men inget har hänt och nu efterdetta så beslöt de sig för att om hon kommer igen får de nog ta bort henne. Tror de var det de menade med att någon skullle hämta henne idag.. Ah Messi( min katt) hade en bror som också fick ett nytt hem :)

Vi har provat med kattmjöl o grädde men de är juniormaten som går hem, han blir så glad när han äter att han trampar med fötterna och nästan sjunger, på sitt lilla vis :)

Tack ännu en gång.

Kan man ta-en-titt-så-att-allt-är-bra koll hos vetrinären? Eller kostar de skjortan?

csundling
0

rättelse- kattmjölK Tungan ute

Hawknestgrove
0

en vanlig liten koll kostar under femhundringen. Men du bör nog vaccinera samtidigt. och kastrera så fort det bara går.

Fy f*n så sorgligt om mamma katt…. nu är väl lilla kattmamma  borta, så det är ju inget du kan hjälpa…. MEn fy faderen för såna folk……GråterSkrikandes För någon gång hade väl även hon ett hem…..

csundling
0

Ja jag håller med, känns väldigt bra nu när jag vet att jag bidragit med iallafall en hemlöskatt mindre, blir tårögd när man ser på honom och tänker på honom som ensam,hungrig o hemlös <3

Alexej
0

Varför kunde de inte söka hjälp för kattmamman? Hon borde har haft sina ungar hos sig tills de är 12 veckor.

Det som hände här är egentligen straffbart. Nu vill jag inte anklagar dig men Ica-personalen har gjort frutansvärd fel och grymt. Kattmammor brukar vara utmärkta mammor och hon sökte säkert förtvivlad efter sina ungar. Synd att ingen där verkar ha minsta kattkunskaper:(

Finns det ingen chans mer att du kan ta mamman tills ungen är 12 veckor gammal? Och ungarna borde har varit tillsammans tills de är 12 veckor.

Läs här varför en kattunge behöver sin mamma.

Varför bör kattungarna vara minst 12 veckor?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
0

varför är det alltid de söta små gulliga kattungarna som får hem(alldeles för tidigt dessutom) men mamman är högst oönskad och får sätta livet till..Alltför vanligt i detta avlånga land, jag blir så ledsenGråter Får man plats med kattungen får man plats med mamman med, hon tar inte mycket plats.

essut50
0

Stackars kattmamman man blir så arg, varför inte ta hand om mamman oxå inte bara kattungenSkrikandes

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

csundling
0

förlåt allesammans, men jag tog en katt  och räddade den tycker jag, det finns ingen som vet exakt hur många veckor messi är. Jag kanske har gjort fel som bara tog kattungen men jag har även den "gamla" katten att tänka på.. Och Messi värkar trivas bra har förståt lådan äter mat och katt mjölk har blivit avmaskad och är väldigt framåt.

Ica har försökt få tag på någon som vill ha mamman/hitta ägaren. De beöll henne efter först kullen, sen kom denna. Och när en handelsaffär får reda på sånt här måste de taredas på direkt.. ivärsta fall skulle alla tre blivit avlivade. Jag är glad att jag tog Messi. Men håller med er också, men jag är nog inte lika godhjärtad när de kommer till de praktiska.

Hawknestgrove
0

ja snälla du, ingen klandrar dig. Men de borde ha tänkt i lite vidare banor! HAde de kanske skramlat ihop till en kastrering, så hade de haft en suverän råttfångare utan ungar!

Alexej
0

#12 Mitt inlägg var inte som kritik mot dig utan mot ica-affären och samhället öht. det som hände hos er händer tyvärr överallt. Men läs artikeln ändå då är du lite förberedd.

Lena
0

Missade fortsättningen på den här tråden.

Inte riktat som kritik mot dig som trådskapare. Det blir dock fruktsansvärt fel när endast kattungen räddas och mamman dödas. Som andra redan har skrivit är det oerhört viktigt för kattungar att få vara med sin mamma tills de är åtminstonde 12 veckor. Sedan 2008 är det dessutom lag på att kattungar inte får tas från sin mamma före 12 veckor. Kattungar lär sig mycket viktiga saker av sin mamma under de sista veckorna.

Nu har du ju redan en vuxen katt hemma. Det är bra för det kompenserar till viss del kattmamman. Fast det kan aldrig bli riktigt lika bra som när mamman får finnas med.

Det är ofta okunskap som ligger bakom den här typen av handlanden som ICA-affären visat prov på. De borde har fångat in hela familjen istället.  

Hoppas att det går bra med lill-Kissen! Att det fungerar med mat och wc-besök, samt att de båda katterna kommer bättre överens nu när det gått ett tag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"