Sterelisering med titthålskirurgi
Hej!
Undrar om strelisering med titthålskirurgi kan göras även om honan är dräktig?
Der är förvildade honor och vi vet inte om de är det och hur långt gångna de i så fall är.Alla honor har ungar i varierande åldrar, men jag antar att de kan vara dräktiga ändå.
Är det mycket dyrare än vanlig sterelisering?
Mvh Anette
Om det finns bebisar i magen tror jag att de måste göra vanligt snitt. För att vara säker gör de en röntgen eller ultraljud, då blir ingreppet väldigt dyrt. Om dräktigheten bara är någon vecka så finns möjligheten att få ut embreot via titthål.
Titthåls tekniken är väl inte dyrare än vanligt snitt ? men de finns inte veterinärer som klarar den tekniken eller har utrustningen.
Leta ett djursjukhus som utför de små snitten. de kan ge dej prisuppgifter, kanske du får ett bättre pris om det är många katter.
På en av de hittekatter jag har hjälpt gjordes det ett flanksnitt när katten var dräktig sen 4 veckor, snittet måste bli lite större än ett vanligt titthål.
För prisuppgifter får du ringa runt och höra efter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
I Helsingborg finns det en veterinär som gör det. Det kostade 2-300 mer bara.
Min vän har gjort det hos honom till sina katter :)

I Skanör görs flanksnitt även på dräktiga honor
Har själv god erfarenhet av titthålskastrering. Har dock hört att det inte fungerar om katten är dräktig. Men det kan säkert bero på hur långt gången dräktigheten är. Veterinären kan ge dig klart besked på frågan. Det är dock inte alla veterinärer som behärskar metoden. De måste nämligen åka utomlands och utbilda sig.
Var bor du?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"