Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4038 ggr
amlis
0

Behöver akut tips för kattungar

Hjälp, det som inte får hända hände ändå.. helt bedrövligt… kattmamman smet ut…

Tog in en stallkatt igår, mamma, väldigt liten med två ungar, pyttesmå, troligen född 17/3. (inte mitt stall, inte ens i närhetan av där vi bor)

Mamman är mer skygg än tam dock i lugn och känd omgivning var hon klappbar den senaste tiden.

Kattfamiljen flyttades igår (efter många funderingar) till vår vedbod då vi inte lyckades hitta stödhem i tid. Hade ingen som helst möjlighet att ta in henne i huset tyvärr. Boden har varit kattrum redan tidigare och är säkert - men just när man gå in och ut finns ju en riskt, trots dubbeldörr, och hon var smart och på tok för snabb. Är superledsen för det men nu behöver jag fokussera hur jag fortsätter och framförallt tips för ungarna!

Mamman är vån vid uteliv, hon klarar sig nog och återvänder förhoppnigsvis till ungarna.. försöker självklart allt för att få in henne igen. Men ungarna är så små (107g/186g) så jag antar att jag borde stödmata under tiden…

Har ingen kattmjölk eller liknande hemma, bor långt ute på landet, ingen jouröppen djurklinik i närheten. Inga erfarenheter med kattungar alls. Små 1mm sprutor finns. Ungarna alltså dryggd en vecka troligen, ögonen fortfarande sluten.

TIPS???

Sedan funderar jag också att jag nu måsta ta in ungarna i alla fall. Hur gör jag i så fall, liten låda med filtar.. mer? De rör sig ju knappt än så det blir enklare än med en skugg "vild rundfarande" mamma (vi har total öppen planslösning samt flera andra djur)

Låta jag vara de ute kan mamman hitta de- men då finns även risk att hon bär bort de. Kommer hon inte lär de blir för kalla? Men tar jag in de kommer inte mamman kanske? *suck* alla hjälpande kommentarar välkommen!

tuska
0

Det där lät oroväckande, mammakatt ska ha möjligheten att ta sej in till ungarna hon vet var hon har dem.

Värme i bolådan är ett måste varmvattensflaskor som ni lindar in i handuk-filt.  Sätt ut go mat åt mamma katt som hon gillar.  Hoppas hon dyker snart.

amlis
0

Nu dagttid är det ju inget problem att vakta boden men törs jag låta den vara öppen under natten med ungarna inne eller blir risken för stor att hon hon då flyttar ut de små?!  

Har lagd in vetekuddar till de små redan. Just nu skiner även solen och temperaturen är nog inget problem än.

Hur lång tid törs jag låta gå innan jag börja stödmata lite? Visst borde de få mat varannan timme minst?

tuska
0

hur länge har hon varit borta från dem nu?

Du hadde inget att stöd mata med …. någon ml. druvsocker vatten kan du ta till.

amlis
0

Nu har det snart gått två timmar. Inte ett skymt av mamman tyvärr.

..men oj, just i skrivande stund får jag ett samtal att jag får ersättning om en halv timme - ett problem mindre åtminstone..

tuska
0

Va bra att du fick mjölk ersättning till dem, då kommer dom att överleva tills mamma katt behagar att dyka upp.   Hoppas innerligt att hon inte övergivit dem.   En vecka efter det hon fått sina ungar kan hon vara beredd att para sej igen, då prioriterar hon det före vård av ungar.

amlis
0

Jo *suck* är medveten att den risken finns.

Frågan är vad som blir bäst nu.. ta in och riskera att vi då inte få tag i mamman? Finns en katt ur samam stall i Norrköping vars ungar är bara några dagar äldre (4st) så det kanske finns en chans att sammanföra de om inte mamman dyker upp men det borde man väl avvakta några dagar åtminstone?

Känner mig så osäkert i det här.. ungarna har gått ner några enstaka gram sedan igår kollade jag nyss.

tuska
0

Håller tummarna att hon dyker upp snart, vid matningen av ungarna blir dom säkert att pipa det kan locka in mamma katt.

amlis
0

Fortfarande ingen mamma, börjar blir kallt ute nu och snart mörkt..

Undrar lite om det här med att massera för att få igång kiss/bajs.. borde det komam direkt? Så att jag vet att jag gör rätt? Eller bara när de har fått i sig tillräcklig?

Fick tipset nu att väga både innan och efter matningen så att jag få bättre kontroll. Gjorde jag inte nu. Men lite har de fått i sig. Får blir lite tätare matning nu i början kanske?

Alla tips om stödmatning/flaskmatning mycket välkommen!

Men om jag ska mata varannan timme under natten behöver jag ju ta in de.. Hur har jag de då bäst? I en kartong/balja med höga kanter? Värme förståss.. vad mer borde jag tänka på?

Våra katter (2 årig hona, 17årig hane både kastrerad) borde jag förståss hålla ur vägen?

Ankie
0

ojoj men vilken sits du har hamnat i…. om mamman kunde komma tillbaka nu då nån gång

tuska
0

Jag skulle inte vilja byta med dej nu, 

Jag skulle nog ta en vaknatt vid  Vedboden där mamma katt har sina ungar.  Ha jätte god mat åt mamma katt tonfisk annan kokt fisk grillad kykling mm  Mat som luktar, sardiner makrill.

berätta hur det går för dej, kan ibland vara lite problem med veckogammla ungar att stödmata.

amlis
0

Ny vägning, de fick nog i sig sådär 1 1/2 - 2ml - förpackningen talar om 5ml. Minstingen rör på sig lite, såg ut som om ena ögat skulle öppna sig nästan, pep knappt. Stora ungen piper och rör sig massor, svårt att sitta still för maten.. :-) Tillbaka mellan fleecen verkade båda leta efter mer men ville inte dricka mer.. hmmm.. Tror de har kissad lite men oj vad svårt at bedöma - tips?!?

tuska
0

Du kan "kissa"dem genom att ta varmt vatten på en bomullstuss och torka rumpan då brukar de tömma blåsan. 

känns ungarna varma? Din egen kroppsvärme gör dem pigga.

maria83
0

När jag hade kattungar hemma brukade jag gnugga lite "där bak" (försiktigt) med papper eller en frotte handduk.

Då märker man direkt när de pinkar, blir ju blött liksom…

Viktigt att dom får pinka, prova att torka dom en lite stund efter matningen.

amlis
0

Jo, de känns varma och har både vetekudde och nu också varmvattenflaskor under fleecen om de vill komma mer till värmen. Ligger tätt intill varandra och tycks ha kommit till ro, ska snart mata igen. Vissa säger varannan timme, förpackningen talar om 6ggr dygn?! Satsar nog på lite tätare så här i början.. vad tror du om mängden?

tuska
0

De gånger jag stödmatat så har jag inte fått i den rekomenderade mängden, men om du matar ofta så fungerar det. Ha ungen i filten när du matar det ger trygghet.

den minsta ungen får nog inte i sej den rekomenderade mängden

amlis
0

Tyvärr ingen kattmamma i sikte. Ungarna lät nu en hel del vid matningen så jag hoppades ju att hon kanske är i närheten och hör.. men kommer hon fram så länge jag är kvar? Trodde jag hade fått bra om än försiktig kontakt med henne de senaste dagerna i stallt, men flytten har tydligen uppskrämd henne bra mycket mer än jag hoppats *suck*

Fick lite bättre flytt på matningen nu, båda ökade 2g vilket är hoppfull. Kissar efter massage men inget annat - eller bajsar de inte varje gång? .. finns lite olika uppgifter om det.. vill inte missa något viktigt.

tuska
0

De bajsar inte så ofta, inga korvar där inte. lite blött gulaktigt kan komma.    Kanske du skulle testa i morgon att få den där amman.

Jag tror nog det är bästa lösningen.

Gullimat
0

Ha dörren öppen på glänt så kommer hon säkert. Försök sen att smyga dit och stänga dörren och sen gå in försiktigt och se om hon är där inne, eller om det finns fönster. Locka med mat utanför

amlis
0

Kolsvarta natt ute, det här är långt ute på landet, inte ett skimmer ljus från samhället. Mamma katt är svart med ganska lite vit. Står jag inte alldeles bredvid ingången eller är inne kommer jag inte kunna se henne. Hittills ingenting, antar att jag nu lockar fram alla katter från granngårderna :-) Återkommer imorgon, håll tummarna alla.

lillmymlan
0

amlis, undrar så hur det har gått? Är mamma katt tillbaka hos bebbarna? *håller tummarna stenhårt*

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

amlis
0

Nix *SUCK* inte en enda katt. Ingen var heller på maten inne i boden, det som låg ute är borta men det kan ha varit vilket djur som helst.

Fick ge upp och söker mig in i värmen mot småtimmarna. Tog även med ungarna efter mycket velandet men de går inte upp i vikt trots att de är ivriga att dricka. Får i sig 1-2g varje gång, sätter 15ml och det går åt men blir enhel del spill och de kissar och bajsar men förbrukar nog massor med energi genom att kravla runt och pipa när jag tar upp de - kommer dock till ro mellan matningarna.

Ska mata ute nästa gång nu igen så att kattmamman kanske hör…

Naquita
0

låna en fälla såfort du kan, det är viktigt att mamman kommer in i tid.

amlis
0

lillmymlan: har du en av era fällor hos dig?

Naquita: Håller på att kolla upp det men vet av erfarenhet att det inte är det lättaste häromkring. Ska helt självklart göra allt för at tfå in henne igen..

Det som oroar mig mest är frågan om hon verkligen finns i närheten. Vill gärna tro det men när hon smet ut igår så var det rasande fart och på vägen (liten grusväg) mot nästa gård (1.5km)som en blixt. Det finns en hel del andra katter häromkring och de flesta okastrerade skulle jag tro (gårsdkatter) så risken är ju påtaglig att hon blir distraherad.. har redan i stallet sett att en av de hanar "utifrån" smet efter henne..

lillmymlan
0

Fällan finns hos mig i eftermiddag, efter 14-tiden!

Slå mig en signal om du vill låna den. Behöver du hjälp på plats så kan jag hjälpa till, inga problem!

*Nalle Puh*

amlis
0

#24 Tack snälla! Ska snart iväg till Pia med de små, vi anser att det bästa är att de får en amma under tiden + stödmatning behövs. Lånar 9Livs fälla men ringer dig på vägen, kanske bra om vi har två på plats?

Återkommer.

lillmymlan
0

Ok :)

*Nalle Puh*

tuska
0

Hoppas amman tar väl hand om dem, det går att smörja in dem på ryggen med  något gott även hennes egna bebisar, då börjar hon att tvätta dem alla.  att få ut lite modersmjölk och smörja kring munnen på dem brukar oxå fungera.

Misan
0

Om du ställer ut fällan så ställ kattungarna i en transportbur precis bakom fällan där man sätter maten, se till att kattungarna har det varmt och dra en filt runt alltihopa. Det borde få henne att gå in i fällan igen, både mat och sina bebisar.

Håller tummarna för att hon snart är inne hos sina bebisar igen.

huskatt08
0

Bra att du kan låna fälla och förhoppningsvis får hjälp med mamma katt.

Håller tummarna för att mamma katt snart kommer tillbaka.

pia-app
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är kattungarna här och vi kladdade på lite kattungemjölk som Gosan älskar så nu är dom så rentvättade så. Sen har dom snuttat och fått mat med spruta också. Nu sover hela högen som ni kan se på bilden.Dom har öppnade ögon och är antagligen ca 10 dagar och minstingen väger bara 101 g(105 när han ätit) så han har väl inte fått något knappt tidigare. Äter dock duktigt från sprutan. Den andra vägde 188 g

Återkommer med mer info om hur det går. Hoppas bara mammakatt har tillräckligt med mat åt allihop. Hon är ju dålig i magen men avföringsproven visade inga parasiter. På onsdag blir det veterinärbesök för en koll.

lillmymlan
0

Nu har amlis varit här och hämtat fällan och fått goda råd hur man kan använda den och vad man kan locka med i fällan som luktar och smakar gott.

Nu håller vi tummarna stenhårt för att mamma katt snart går i fällan och kan återförenas med sina små!

Pia, så bra att de små fungerar med ungarna och er mamma katt. Håller tummarna för att den lille äter upp sig snabbt och kommer igen!

/Malin

*Nalle Puh*

destiny
0

Så söta dom är hela bunten. Kyss

Håller tummarna att mamman snart sitter i fällan.

tuska
0

Att stödmata de äldre kattungarna så de är mätta och belåtna några gånger per dag gör att maten hon har ,tilldelas den lille lille plutt ungen.

pia-app
0

De större är bara så tjurskalliga när det gäller att få mat på annat sätt än från mamma medans den lille suger för fullt på sprutan. Jag försöker fördela tuttarna så gott det går men det finns ju vissa favoritspenar som dom slåss om. Jag gör inte så mycket annat än sitter och försöker styra upp det hela,hemmet förfaller men det får man ta tag i sen.

Nu är det dags för matning igen.

tuska
0

Förstår att det är ett dygnet runt jobb, det är lite krisigt för den lille plutten som kommer att bli undan puttad. kattungar kan slåss om bästa platsen.

Hoppas allt går jättebra

pia-app
0

Jag matar varannan timme och i morgon när jag jobbar så tar jag dom till  Lo-katt som  matar under dagen och sen får dom komma  till mamma katt när jag slutat jobbet för dagen. Det är det bästa vi får till just nu så får vi se hur det går. Det är ju bara 4 arbetsdagar den här veckan som tur är.

pia-app
0

Hurra båda tar nappflaskan och åt ca 5 ml var. Vet inte hur mycket jag ska våga ge varje gång.

russin
0

Dom brukar visa själva när dom ät mätta

amlis
0

Kram Pia, jag är så tacksam att det löste sig åtminstone för stunden! 5ml är enligt nämnda uppfödaren jättebra och borde räcka för att de börja gå upp i vikt.. Hon brukar vägar innan och efter matningen och vill helst se 2-3g ökning då. Bara de suger själva så kan de sedan få så mycket de själv vill, tyckte hon. Nu får de ju desutom extra av Gosan så då borde det vända inom ett dygn. Hoppas, hoppas och håller tummarna stenhård!

Fällan står på inmatning just nu, behöver själv "ladda batteriena" lite, inte ett enda spår av katt hittills. Är rädd att hon är längre bort men har pratat med de få andra som finns här inom de närmaste kilometrarna så alla spånar.. Får väl lägga ut maten på lite olika ställen så att hon blir frestad att återvända.. Vore så underbart att åtminstone få se en skymt av henne…

lillmymlan
0

Håller tummarna att mamma katt finns kvar i närheten. Bra att du matar in henne i fällan, så att det lockar med god mat

*Nalle Puh*

pia-app
0

Morgonens vägning visade 112´g för den lille,upp 11 g och 214 för den store,upp 26 g. Nu är dom hos Lo-katt under dagen och kommer till kattmamma i kväll igen.

russin
0

Aha - här visade vågen 215 för den stora och 115 för den lilla Skrattande.

Just nu sover dom sött efter morgonens matning. Paddan surade (typiskt padda redan nu !) och va inte speciellt hungrig, men lillen (ops, glömt kolla könet) åt en hel del och har hunnit både spinna och kissa:)

Ska peta på dom runt tolvsnåret och se om dom vill ha lunch då:)

russin
0

Den lille killen (jopp, den lilla är en kille) har ätit bra under dagen, men paddan har varit si och så med - hon gillar inte nappflaskan så väldans - men har fått i sig skapligt ändå.

Här en relationsbild jämfört med Solstickans minsta ask, så man ser hur pytte den lille pigga killen är…

amlis
0

Tack snälla Lo-katt att du tog dig tid för de små! Hoppas så att den lilla klarar sig, sköldpaddan verkar ju rätt ok i storleken ändå.

Tjejerna mina döpte de till Morry (lilla hanen) och Tyffsen (sköldpaddan) Framtida ägare får ju sen ändra ön de känner för det…

Tyvårr ingen Svartnos (mamman) i sikte dock var maten både i fällan, rundomkring och även inne i boden i bolådan uppäten under natten.. vem det nu kan ha varit.. men det ger lite hopp i alla fall.. Så länge jag spanar dock ingen i närheten, nu står fällan bara på inmatning igen. Ska ute en sväng sedan igen.

russin
0

Så lite så amlis - det är kärt besvär:)

Jag har även gott hopp om den lilla grabben, då han är pigg och äter bra.

pia-app
0

Nu har dom kommit hem till fostermamma igen och dom snuttade för fullt direkt. Sen somnade de stora och lille Morry kunde passa på att ha en egen liten matstund hos mamma. I morgon åker nog bara han till Lo-katt då Tyffsen har gått upp så bra.

Josefa
0

Är det så smart att hålla på och flytta runt de små på det viset? Kan inte Lo-katt åka hem till kattmamman och stödmata någon gång på dagen istället om det behövs?

russin
0

#47Tyvärr har jag lite svårare för det Josefa, då jag inte är bilburen.

Ibland är saker inte så enkla som man vill ha dom och man får då göra det bästa av situationen.

Jag kan heller inte ta in mammakatt till mig, då jag inte har något rum åt henne - så detta är bästa lösningen - och jag tror inte de små lider av det och stödmamman verkar heller inte ha några problem av det.

Den minsta behöver dessutom stödmatas mer än en gång under dagen - minst 3 gånger.

amlis
0

Malin, jag vet att ni gör bäst ni kan och du bor ju inte precis bredvid Pia heller. Men är det inte trevligara för lilla Morry att inte vara helt själv? Eller tror ni han känner inte av det? Här låg de hela tiden helt tätt ihop/ovanpå varandra.. närkontakt kan val inte en varmvattenflaska ersätta?

Hm.. bara en tanke förstås.. ni gör som ni anser som bäst.

Förresten så föredrog Tyffsen här hemma 1ml sprutan - hon drack glad helt själv därifrån, sög faktiskt i sig med förvånansvärs fart bara hon fick bra grepp om den.

russin
0

Visst kanske det är trevligare, men med ett litet gosedjur som luktar av syskon och extramma så tror jag det är lugnt. Tjejen har fått mersmak på att dia från extramman och får nog i sig mer mat på det viset då hon tydligt visar att hon vill ha det så. Bättre för henne då att få riktiga modersmjölk - än stödmatas när det egentligen inte behövs med henne.

Lillgrabben däremot behöver verkligen stödmatas, för han har inte en chans ta sig fram mellan de andra på egen hand ännu - så därför är nog detta det bästa. Jag tror du kan vara lugn, för den lilla killen verkar sova lugnt även när syrran kryper iväg åt annat håll:)

Josefa
0

Jag tycker absolut inte att ni ska dela på syskonparet, om nu den minste absolut måste stödmatas. Han hade antagligen klarat sig utan stödmatning de timmarna fostermammans matte är på jobbet, om han sedan får ordentligt resten av dygnets timmar.

pia-app
0

Säger som Malin att vi kämpar på så gott det går utifrån de förutsättningar vi har.Att flytta kattungarna dagtid tror jag inte är något problem. Förra gänget jag hade ett gängsom inte hade någon mamma var med mig till jobbet när dom var 2 veckor och det fungerade .

Vi måste ju tänka lite på honkattungen också som alldeles uppenbart visar att hon vill och kan äta från mamma i stället.Den lille klarar inte alls att vara utan mat mellan halv åtta och halv fem. Dessutom är det inte så lätt för honom att få med av maten i konkurrens med 5 andra som väger 100-200 g mer än honom.

Vi gör ett försök i dag efter hur vi tänkt och berättar i kväll eller om Lo-katt skriver under dagen.

Misan
0

en bild på mina småttingar som hittades utan mamma i sommras. Lilltjejen till höger var så extremt liten i jämförelse men idag är hon en stor och stilig dam Glad

Ville bara visa lite possitivt och att de ofta är små fighter och kommer igen.

Hoppas mamma katt snart är inne

Josefa
0

Det är ju inte så att han är utan mat de timmarna du är på jobb, eftersom han har en amma han ligger hos. Tror faktiskt han tar mer skada av att han flyttas fram och tillbaka, än av att han dessa timmar får slåss om spenarna med ungar som är lite större än han själv.

amlis
0

Även i natt blev maten både i fällan och i bolådan (i boden) uppäten. Nu kan jag gränsa in det mellan kl 1 och 6, efter det var jag ute igen och ingen katt i sikte förståss. Får blir några nattpass väl.

Skulle helst ha satt fällan bara på "manuellt" pga påtaglig risk för att fånga andra djur men känner att jag nattetid inte har en chans att se vem som går in om jag inte är väldigt nära. Har även funderat på att ladda fällan inne i boden bara för att åtminstone utesluta vilda djur så långt som möjligt.. men är tveksam. Får väl testa steg för steg. Någon är i alla fall där så håll tummarna att det är mamma Svartnos!

russin
0

# - minstingen hade gått ner rejält inatt då den inte klarar dia speciellt mycket själv pga konkurrensen och att den inte blev stödmatad lika ofta under natten som på dagen. Så nej - vi vet nu att han inte får i sig tillräckligt från extramamman.
Han blir utan mycket mat pga det och slösar massor energi i onödan då han får kämpa oerhört bland dom mycket större och starkare syskonen. Har får inte i sig speciellt mycket mat från henne.

Lillkillen verkar må väldigt bra just nu. Han har ätit jättebra under förmiddagen och verkar trygg och spinner lugnt i knät på mig. Sover just nu mätt och belåten bredvid sitt gosedjur. Han har inte varit minsta orolig under tiden han har varit här, så jag förstår inte varför vi skulle riskera att han sakta med säkert ska tyna bort när vi har en lösning där han kan få ordentligt med mat  - även om den kanske inte är det mest optimala.

Ibland får man göra det bästa av det man har och just nu verkar detta vara den bästa lösningen.

Annars finns bara lösningen att han är hos mig dygnet runt och då mister han den sociala biten han ändå får av stödmamman och syskon och det känns inte helt bra inför framtiden.

russin
0

amlis - jag håller en stenhård tumme för att det är svartnos som fastnar i fällan:)

Josefa
0

Nu förutsatte ju jag att han blev ordentligt matad under resten av dygnets timmar när pia-app inte var på jobb. Tycker fortfarande att han ska ha med sig sin syster om han nu tvunget ska flyttas runt.

Naquita
0

för varje dag som går sinar mammakattens mjölk, och hon kan få mjölkstockning. Jag hade riggat fällan direkt och hoppats att det var rätt katt som går in. Jag har fått ngn enstaka skata i, eller någon tamkatt men oftast är det rätt katt. Man får ju välja mellan 2 onda ting:)

amlis
0

Naquita: Jag gör vad jag kan.. har redan bokad om vad jag kunde för att få mer tid. Fällan står riggat större delen av dagen då jag kan finnas i närheten men det funkade tyvärr inte dygnet runt då jag har varit själv med barnen nu. 

Har fått höra att en fälla aldrig ska stå i skarp läge utan uppsikt/möjlighet till kontroll mer än någon enstaka timme max och hållit mig till det. Hur gör du? Finns inga garannar i närheten som skulle kunna kolla under tiden jag är borta tyvärr. Blir nattpass idag dock så vi får hoppas på det bästa.

russin
0

Lillagrabben Morry verkar fortfarande väldigt nöjd med dagen och har ätit mycket duktigt:) Han har sovit innanför min tröja en stund innan han fick lägga sig tillrätta igen i sin invanda bur - och där sover han nu lugnt.

lillmymlan
0

Håller fortfarande tummarna att det är Svartnos som är och mumsar maten :)

*Nalle Puh*

amlis
0

Ingen i fällan tyvärr. Tror granngårdens ena hane smög omkring i grynigen en bit längre bort men inget annat. Hade bara mat i laddat fällan och inne i bolådan nu under natten men inget är uppäten ens där inne. Har hållit mig undan men kollat med jämna mellanrum och det var tydligen redan för mycket rörelse?

martdat
0

sitt o vakta på granngården när de katterna har matdax (om de har det ?) hon kanske är där?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

pia-app
0

Nu har vi varit hos veterinären för att kolla mammakatt som är lite snörvlig och dessutom fortfarande har problem med magen(inga parasiter i avföringsprovet). Hon fick Vetrimoxin och ska äta allergimat från veterinären så får vi se om det blir bättre.

Passade på att visa upp lilla Morry och veterinären var fundersam över om det kunde vara något fel på honom då han är så liten men  hon tyckte att vi skulle kämpa på då han ändå är så pass pigg   Upplägget med egen sovtid i lugn och ro blandat med tid hos mamma var också ok tyckte hon. Han fick lite vätska också då han var lite torr. I dag har han varit trött och inte så pigg på att äta,kanske tog i för mycket i går då han åt mycket. När vi kom hen åt han dock 5 ml och sen snuttar han på mamma.

amlis
0

#64 De på gården åt det hållet hon språng har bra koll på sina katter (alla också kastrerade mm) De är informerade redan från första början och lovar att hålla utkik. 

Den andra gården (därifrån den okastrerade hanen kommer) har ingen vidare koll på sina katter, ej heller fasta tider eller matställe. Men även de är informerade.

Båda gåder ligger dock c:a 1.5 km härifrån, direkta grannar finns ej.

Vem-det-nu-är-som-kommer-och-äter retas med mig. Jag var tvungen att vara borta ett par timmar under eftermiddagen och nu är alla matskålar i boden och i fällan helt renslickade *grrrr*

Fällan är nu ladda igen och jag hoppas på det bästa…

#65 Tack för uppdateringen Pia, pm'ar dig.

martdat
0

lämna fällan laddad, det är ju plusgrader ute, lägg en filt över så hon inte får panik om hon får sitta ett par timmar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lillmymlan
0

Hur går det med Svartnos, någon skymt av henne? Hur går det med bebbarna?

Håller tummarna för mamma katt och önskar samtidigt glad påsk

*Nalle Puh*

russin
0

Lilla gosenallen Morry är en ovanligt mysig liten prick. Han är en baddare på att spinna och mysa så fort man lägger honom i knät:) Han rullar gärna över på rygg och ligger där och njuuter när man kliar honom på magen - eller ja, överallt är mysigt.

Här en dagsfärsk bild på lillgrabben - nu 150 gram "tung"…

ps: systern växer och frodas hos stödmamman, men henne ser inte jag nu då det är Morry som är hos mig på dagarna. Pia får komma med raport om henne:)

russin
0

En referensbild där ni kan jämföra hans storlek mot min hand…

lillmymlan
0

Men vilken liten sötnos! Skönt att han myser och gosar och går upp i vikt :)

*Nalle Puh*

amlis
0

Åh gud vilka underbara bilder! Tack! Fantastisk att han har gått upp så pass mycket nu ändå.. vet att det är långt kvar men jag börjar verkligen våga tro på att han har en chans.

Tyvärr dock ingen mamma Svartnos synlig, var just och bytte maten till ny "doftande" igen. Inget hade ätits sedan igår eftermiddag. Så jag byter med jämna mellanrum.

russin
0

Jag tror oxå han har en ordentlig chans amlis - han har viljan:)

Så synd att mammakatt inte vill visa sig:( Hon borde finnas i närheten och det enda du kan göra är att gillra fällan och hoppas hon går i den snart.

ps: har du testat tonfisk i fällan ? det doftar mycket och brukr uppskattas. Enligt min Lo-katt så är människo-tonfisken den allra godaste…

pia-app
0

Nu har Morry ätit frukost och hade gått upp 9 g sen i går. Han är piggare nu än for några dagar sedan. Lilltjejen är en dam med humör,hon är den som är mest framåt vad gäller att kravla sig bort en bit från mamma och sen piper hon för fullt när hon kommit för långt bort.Jag sätter tillbaka henne men då går hon iväg igen. Typisk sköldpadda säger Lo-katt. Ska ta lite bilder på dom under helgen och förhoppningsvis får äldsta killen sin egen familj utsedd redan i helgen så att han kan flytta dit i juni.

russin
0

Hihi - jodu Pia. Det märks hon är padda OCH släkt med Kosmos… Myket egen vilja därSkrattande

huskatt08
0

Hur går det amlis…någon skymt av mamma katt?

amlis
0

Maten ur bolådan var borta under natten dock ingen i fällan. Har flyttat fällan in i boden nu och satt spärret så löst det bara går, vilket jag inte har vågat ute. Kissen är ju liten och lätt och jag vet inte riktig hur mycket tryck det egentlign behövs för att lösa ut fällan? Har testat en del med pinnar och dragit snöre manuelt och jag tycker det behövs ätt mycket om den där pinnen, som håller skivan uppe, sitter lägst in - men det är svårt att bedöma. Hoppas nu bara ingen rörelse utifrån löser ut den i fel tid.

lillmymlan
0

Hur går det amlis? Någon mamma i sikte? *håller tummarna*

*Nalle Puh*

amlis
0

Mammakatt Svartnos går tyvärr fortfarande ute men nu är vi ganska säkert att hon är här, iaktar oss noga och har lagt till sig en pojkvän som också njuter av vår mat. Idag har båda setts även i fullt dagsljus och vi tror oss känna igen henne - viss osäkerhet finns förståss kvar. De kommer aldrg riktig nära. Har de senaste nätterna ofta sett lysande ögonen nära i ficklampans sken när jag var ute för att kolla fällen men hittills har inte honan gått in.

Än har vi inte gett upp även om det troligen är för sent att återförena henne med ungarna nu.

russin
0

Det viktigaste är att hon kommer in och om det är för sent sammanföra hene med se små är inte hela världen - dom klarar sig ju ändå med extramamman och stödmatning. Det viktigaste är att hon inte föder ännu en kull och att hon får bli kastrerad - så jag håller en stenhård tumme det går att få fatt i henne:)

Sidentass
0

#70 Vilket underbart litet knyte!!! Och…jag håller hårt, hårt i tummarna för att mamma_katt går in i fällan snart..

huskatt08
0

Hur går det amlis…har mamma katt varit synlig?

amlis
0

Ja, "synlig" är hon ibland, så vi vet att hon är fortfarande häromkring, jagar för fyllt, har oftast "kompisen" med sig och är tämligen ointresserad av maten i fällan - matar enbart i fällan numera men nix! Kompisen (stor hane?) har gått in vid ett tillfälle och då var hon troligen i närheten (såg henne strax efter) när det smällde sedan dess har de varit försiktigare. Dock är boden (där fällan nu står) och bolådan fortfarande flitig besökt, de är inte helt bortskrämda så vi fortsätter envist.

pia-app
0

Ville bara visa att kattungarna växer och frodas. Dom är inte stlla många sekunder så det är inte så lätt att få till något bra kort. Här är i alla fall Beppe,Pongo och Tuffsan. Tuffsan är Svartnos unge

pia-app
0

Här kommer en bild på lilla Busan också

Josefa
0

Hur är det med Tuffsans bror? Och hade inte mamman 4 ungar?

pia-app
0

Jo visst har mamma 4 egna ungar men som jag skrev så är det svårt att få några vettiga bilder på dom små. Sigrid heter hon som fattas,ska försöka ta ett bra kort på henne. Döpte dom efter Beppes godnattstund eftersom mamma heter Gosan så fick det bli Beppe,Busan och Sigrid också.

Lille Morry mår bra och vi kämpar på,han vägde 222 g i morse och i dag har han ätit 10 ml och mer varje gång jag matat honom. Är så mycket som möjligt hos mamma men ibland får han sova innanför tröjan då syskonen bråkar ganska vildsint med honom. Dom väger ju mellan 405 och 505 g så det är lite skillnad. Jag hoppas så att han ska klara sig och den blivande hussen (vår son) håller koll ifrån Gotland.

Josefa
0

Håller också tummarna för honom. Är han pigg annars? Har han kommit någorlunda lika långt i utvecklingen som syrran? Har ni kollat att han inte har någor infektion i kroppen så han behöver antibiotika?

russin
0

Så söta dom "stora" ungarna har blivitSkrattande.

Josefa - minstingen är kollad av veterinär ett par gånger och inga fel hittas. Fått lite extra vätska bara då han var lite utorkad vid ett tillfälle. Han är bara väldigt liten. Kommer väl ikapp de andra så småningom, men om han kommer bli lika stor som vuxen är tveksamt.

Dock har det funkat väldigt bra med att ha honom ensam på dagarna (oj vilken kelig kille) och så får han komma hem till extramamma på kvällar och nätter:)

amlis
0

Söta bilder, tack Pia!

Mamma Svartnos tycks dock tyvärr trivas med livet här ute alldeles för bra, ingen som var i fällan de senaste dagar men vi ser ibland en svartvit katt på avstånd som vi tror är hon.

Kan tyvärr inte ha fällan laddat dygnet runt nu längre pga vardagen som tar över men försöker så mycket som det bara går. Har ett stilla hopp att hon kanske börja söka sig allt närmare igen med tiden, som hon gjorde i stallet… men vill ju så gärna få in henne innan det blir en kull till *suck* Håll tummarna alla!

lillmymlan
0

Håller tummarna stenhårt!

*Nalle Puh*

russin
0

amlis - det gör ju inget om hon skulle gå i fällan och får sitta där i några timmar. Eftersom fällan står i boden, så har hon ju skydd även om hon blir fångad - så kör på du:)

Josefa
0

Hur går det med bebbarna? Och mamman också för den delen.

pia-app
0

Jo bebbarna mår så bra så. Tyvärr fick vi ju låta lilla Morry somna in ,han blev bara svagare och ville inte äta. Det var helt enkelt något fel från början. Men dom andra fem är det full fart på.

Fyra av dom har fattat att kattmat,kyckling,fisk är gott medans lilla Sigrid bara dricker välling . Hon är så envis. OM jag petar in mat i munnen så tuggar hon och sväljer och verkar inte tycka att det är så äckligt men att äta själv från tallriken går inte. Men hon går upp i vikt så vi kämpar på.

Mammakatt (som vi har och som är fostermamma åt Svartnos dotter) är fortfarande dålig i magen och vi var hos veterinär och har tagit både avföringsprov och blodprov men det visar ingenting. Nu fick vi Flagyl men jag lyckas inte få i henne det.Det är ju svårt med mina egna att få i dom det för det smakar tydligen vedervärdigt. Den här katten vill inte alls att man håller i henne så jag vet inte hur jag ska fixa det hela.Har ni några tips så tar jag tacksamt emot dom.

Fyra av kattungarna är tingade och i kväll kommer en som ska se på den femte och mammakatt har ett stödhem ordnat. Det känns bra.

lillmymlan
0

Hur går det med Svartnos? Har hon varit synlig? Gråter

*Nalle Puh*

Josefa
0

Sov så gott lille Morry. Så sorgligt när sådant händer.

amlis
0

Mamma Svartnos bor i skogen häromkring. Vi ser henne ibland, tillräcklig nära för att kunna se att det verkligen är hon men får inte komma närmare än kanske tre-fyra meter. Hon är rädd för både oss och fällan, men tycks ibland kommer och äta i bodlådan (vi ser inte vem det är som äter, kan även vara någon annnan) Jag lägger ibland mat där för att om möjligt hålla henne på plats. Annars är det enbart mat i laddat fällan som jag även har testat på olika ställen nu (lyckas dock bara fånga en envis grannkatt).

Maten är inget som lockar henne nämndvärd den här årstiden tycks. Hon jagar för fyllt och här finns gott om möss/fåglar m.m. och så gott om plats/skydd att det inte blir konkurrens med andra. Vet ej vad jag kunde mer försöka.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.