Klöser på väggarna!
Ååh, det som händer får inte hända.
våran stödis har börjat klösa på väggarna
Hörde hur det raspade som sjutton från köket. Där stod hon och klöste sönder väggen ( det var målad väv ) så det blev stora revor i väggen. Sambon märkte även att hon klöst på ett hörn i lägenheten. Detta är INTE bra med tanke på att vi bor i hyresrätt. Så det kommer vi få kosta på oss när vi ska flytta, och vi kommer säga upp våran lägenhet till sommaren
inge roligt alls, där rök våra skattepengar..
Det går INTE att klippa klorna på henne, hon får panik och klöser oss sönder och samman. Hon har klösmöbler som hon struntar i. Klöspelare och klösmatta har hon men icke. Ändå är hon på väggar, soffa och våra köksstolar =(
Min sambo håller på att få fnatt här hemma.
Någon som har tips på hur man får henne att sluta?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
ja du så gör bägge våra små tjejer, men vi har ju gamla tapeter som är lite grövre så här hemma gör det ju inte så mycket, än. Men jag har faktiskt ingen aning om hur man får de att sluta, ska blir roligt å se vilka tips du får.

Jag vill med ha tips mina små stöddisar har också börja klösa på möbler och vägar och struntar hela i sina klösleksaker…

Har själv ett par stödisar, som jag tänkt ta till vetten för att få klorna klippta. Han kan ge en lugnande spruta först, så de blir hanterbara. Jag tror faktiskt det kan bli mindre traumatiskt för katten så. Att försöka göra det själv på en icke fullt hanterbar katt, vore en mardröm.
Angående tapeterna, så vet jag inte riktigt. Fy-spray på utsatta ställen kanske. Hos oss är det inte tapeterna utan fåtöljerna som blir klösta.
Gunnel

Testa med att spraya kattmynta på kattens klösleksaker, och fyspray på "förbjudna" ställen.
Pälsbollarna i Höganäs

har läst att man kan sätta upp folie på de platser de messt klöser på, ska tydligen vara otäkt att klösa på, har dock aldrig provat själv, att klippa klorna vore ju bra, prova att vira in missen i ett badlakan så att bara ena tassen åt gånger sticker fram, o lite för andningen då kanske med, hehe,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hos mig hjälpte det med Fy-spray fast de valde de nya ställe. Tycker också det är jättetråkigt med alla trasiga tapeter här.
Det bästa klösställe jag har är en stor pappkartong där jag hade en luftvärmepump i. Lät står den kvar när jag märkte att katterna gillar den så mycket.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag har satte upp folie på ett vägghörne och det funkar, men ser lite tråkigt ut om man skulle tapisera alla väggar med folie, men förhoppningsvis hittar de mer lämpliga ställen, så man slipper foliet med tiden.
Problemet är hemma är tygsoffan/fortöljerna som ser för jäkliga ut, men samtidigt som inte vill att de klöser på dem vill man att de ska mysa in dem.
Och de använde visseligen klösträden som finns också, men verkar vilja variera sig med tapeter och möbler tyvärr.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Jag har fått mina katter att klösa där dom ska genom berömma berömma berömma dom när dom klöser på rätt ställe. Katterna älskar sina hemmagjorda klösträd. 
Ibland, om klösandet är stressutlöst, kan det hjälpa med feliway. Det finns en variant som man pluggar in i kontakten och som utlöser medlet konstant undet en månad. Feliway liknar ett hormon som katter utsöndrar när de trivs. Det har en lugnande verkan på katten.
Det kan ju tänkas att det är våren som gör eran jourhemskatt extra stressad. Är hon kastrerad?
Vävtapeter brukar dessutom vara extra utsatta. Bra alternativ att klösa på och att använda fyspray och kattmynta enligt ovan brukar hjälpa. Kloklippning är dessutom effektivt. Fast det kan ju som sagt vara knepigt att utföra när katten är svårhanterlig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vad är fy spray?
#11 fy-spray finns på djuraffären.
Vad som är fel med de flesta klösbädorna och klösställningar är att de är för liten. En katt måste kunna sträcka ut sig för att kunna klösa. Den som Marga har är perfekt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vi har ju fått hem våran andra katt som bott hos mina föräldrar en tid, och dom kommer inte speciellt bra överens.
Kan det vara därför hon är på väggarna?
Tack för alla bra tips.
#14 Ja.Klösandet fungerar även som doftmarkering. På undersidan av kattens framtassar sitter doftkörtlar och när katten klöser i nåt sätter den sin personliga namnteckning där.
Jag har märkt att om man målar på tapeterna så är katterna inte lika roade av att klösa. Om ni får för hyresvärden skulle ni spackla där katten har klöst och sedan måla över tapeten.
#16 Det är nog inte aktuellt. Eftersom det är ett stort vardagsrum med nytapetserade väggar. Inte har jag lust att måla hela vardagsrummet om vi ändå ska flytta till sensommaren. Men jag förstår din tanke med att katterna inte gillar målade väggar, och föredrar tapeter.
#17 det var bara ett tips, men ni kanske trots allt vinner på att måla istället för att bli ersättningsskyldiga till bostadsbolaget.
#18 Ja det var absolut ett bra tips
Men jag har inte ork att spacka och måla hela rummet för att katten klöst på enbart ett hörn i det rummet. Vi ska se om vi kan få tag på en tapetremsa med samma mönster som det innan och sedan skarva. Jag tror det ska gå. Just nu så har jag ställt för en stol där så hon inte kan klösa där 
#20 Citron fungerar avskräckande för katter. Många Fy-sprayer luktar citron. Men man kan även göra sin egen med riktig citronjuice.
#14 Klösandet kan säkert bero på att det kommit en in ny katt i hemmet. Nya katt i familjen innebär alltid en stressfaktor. Brukar dock mattas av över tid. I sådan lägen fungerar det i regel med Feliway. Du kan köpa det på Apoteket.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gör en kub av skivor och klä med vävtapet , då kan man flytta lådan från risk områden
Fy sprayen är jätte obehaglig.. =/ Jag tycker den luktar jätte illa och halsen blir aldelles tjock.. uscha, vågar aldrig mer spraya med den..
MIn har klöst sönder en massa i lilla rummet här i lägenheten har köpt hem nya tapeter nu.. Och har köpt en hörklösbräda att sätta där dom klöser mest.. Ska även köpa ett klösträd till där inne och hoppas det hjälper..
#20 tips är toppen om hon föredrar tapet.
Även en klösbräda i wellpapp med mynta från Rusta kan locka henne mer. Då wellpapp har snarlik konsistens som tapet.