Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1020 ggr
SimonMaja
0

Kissar på golvet....

Hej

Min Simon kissar på golvet i hallen & på min hallbyrå om där ligger ex ett par vantar.Han gör det jätte mycket nu.Det kan ta lång tid mellan gångerna ibland.Jag gör rent i lådan 2-3 gånger om dagen.När jag kom hem idag från jobbet hadde han kissat på golvet i hallen.Jag dammsuga & torkade golven i går.Jag börjar bli ganska så trött på hans kissande.(älskar min katt)Simon får lov att gå ut,men ibland passar det inte om jag ska iväg.jag vill inte att han ska springa ute på natten & när jag inte är hemma.Finns det något medel man kan hälla i vattnet när man torkar golvet?Några andra tips till mig är jag tacksam/Mvh Simonmaja

evangeline
0

Hur gammal är Simon? Är han kastrerad? Om han är könsmogen och inte kastrerad kan det vara det som gör att han markerar på golvet.

Använd INTE skurmedel med ammoniak i, det uppmuntrar till mer pinkande då kattkiss innehåller ammoniak.

Skura med citron och ättika, det gillar de flesta katter inte.

Lycka till!

Helen

SimonMaja
0

Simon är 7 år.Kastrerad sen han var 1 år.Jag använder citron & ätika,men det hjälper inte.Jag har fått plocka bort min skohylla i hallen nu.han kissar inte i skorna,men så det kommer under skohyllan.Ganska så jobbigt tycker jag.Mvh/en ledsen simonmaja.

YvonneW
0

Det är ett ganska vanligt fenomen att katter visar sina känslor genom att urinmarkera. Det gäller att lista ut vad som kan ligga bakom. Är Simon ensamkatt? En katt utan kompis som blir instängd ensam i en lägenhet eller i ett hus under lång tid medan matte jobbar kan bli uttråkad och visa sitt missnöje genom att kissa på förbjudna ställen. Leker och kelar du mycket med honom när du är hemma eller har du svårt för att få tiden att räcka till? Det är väl sådana frågor du får fundera över, försöka se saken ur Simons synvinkel. Det finns fyspray och det finns det lugnande Feliway, men det löser ju inte den bakomliggande orsaken. Medicinska orsaker bör ju också uteslutas.

Vår äldsta katt, 14 år, ansåg tydligen att jag åsidosatt honom, för i helgen hoppade han upp i sängen som vanligt. Han tittade mig först stint i ögonen, sedan vände han på sig och gav mig en rejäl dusch med kiss innan han hoppade ner. Han visste mycket väl att jag inte skulle gilla det, så han sprang iväg direkt han gjort det. Fick både duscha och byta i sängen. Men efter det har han fått mera uppmärksamhet, och än har han inte gjort om det. Jag uppfattade det som att han ville demonstrera och säga "du är MIN matte och då skall det lukta MIG om dig". Men om jag uppfattade det hela rätt vet jag inte, gissar bara. Men NÅGOT ville han säga mig. Och NÅGOT vill Simon säga dig.  

Skulle vara intressant att få höra hur det går, om du kommer på vad som kan ligga bakom kissandet.

marieborg
0

Såg en tråd om detta på www.kattforum.se

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=73140&highlight=

Hoppas att det löser sig!

Lena
0

Här har du länken till en artikel i Hittekatter i Fokus som handlar om de här problemen:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143

Som Yvonne skriver i inlägg #3 handlar det oftast om någon form av protest när katter kissar eller bajsar på fel ställen. Det kan även vara att de är könsmogna eller att de inte mår bra. Våran Lill-Pelle började helt plöstsligt kissa på underliga ställen. Det visade sig sedan att hon fått njursvikt. När vi väl började med dietfoder slutade han upp med kissandet. Man får vara lite av en detektiv och försöka ta reda på vad det kan bero på. Följ råden i artikeln så ska det säkert gå bra.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SimonMaja
0

Tack för era svar..Jag ska prova med att dammsuga & torka golvet i hallen varje dag nu ett tag.Jag tror att det är för att jag är nog inte hemma lika mycket som jag har varit innan.Jag är mer hos kompisar på kvällarna numera.Simon är ju van att jag jobbar 8 tim om dagen.Simon har en kompis som heter Maja & är 3 år,men hon kissar aldrig på golvet.Hon går i lådan fast om den inte skulle vara helt perfekt just då.Och dom leker & busar så det är inga problem med att han är ensam.Jag ska köpa falliway och prova det,men är ganska så dyrt..Hoppas man får råd med det någon gång nu framöver./mvh lite gladare Simonmaja.

Issa
0

SimonMaja, du skriver att han får lov att gå ut ibland och ibland passar det inte för dej. Jag tror han protesterar för att han vill gå ut. Det är alltid en risk att man får en katt som protestkissar om man största delen har den som innekatt och t.ex. går ut med den i sele ibland. Vissa klarar det där bra, men vissa blir protestkissare när de inte får gå ut när de vill. Ska man ha en innekatt kan det vara bättre att ha den som ren innekatt, än att börja med utevistelse.

Celia
0

Ättika brukar inte fungera så länge om man bara torkar av med det, men om man dränker in en bomullstuss med ättikssprit 24% och lägger där katten brukar markera/kissa, så går den inte dit. Men man får hålla koll, för när ättikan har torkat in i tussen, så luktar den inte längre. Då får man hälla på en ny skvätt :)

Lena
0

#7 Det kan nog ligga något i det! Katter är ju vanedjur av naturen.

#8 Det som är bra med ättika är att det tar bort kissluken effektivt. Man kan även använda det i sköljvattnet när man tvättar textilier som katten kissat på. Det finns även en spray som man kan köpa vilken ska vara mycket effektiv. Kommer inte ihåg vad den heter nu.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Apelsin- och citronskal brukar också vara bra. De gillar inte lukten. Gnid golvet med det när du gjort rent. eller köp sån där citronolja som man ska ha i bakverk(ekströms)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....