schamponerar ni era katter?
Jag måste fråga er om ni duschar och schamponerar era missar? Jag har aldrig gjort det med någon av mina. Ok om det skulle hända en olycka av något slag så att det måste tvättas men annars behövs det väll inte? Kom å tänka på det i dag, vovvarna tvättas ca 1 gång varannan månad men missarna tvättas aldrig. I för sig så är missarna innekatter och vovvarna är ute och rullar, badar och å det stänker upp lort när det går på maggen:) Men även missarna kanske skulle behöva sig ett bad (å gud bevare mig väl):)?
*s* jag badar min katt Mojje ca 1 gång var 5 vecka…han är innekatt men går ut och promenerar med mig i koppel (han i koppel alltså) och då han är hel svart sett från ovan så är han kritvit när han ligger på rygg så beroende på väder så kan han bli rätt smutsig. Bor i stan oxå med allt grått och slask som finns här. Sen är han långhårig och ibland så händer det någon olycka som måste tvättas bort ex. han vart så till sig när jag klappade honom på köksbordet sist att han la sig i min kaffekopp som förvisso var ljummen men full så hela hans mage vart kaffebrun *s*. Kan säga att han vart aningen putt då *asg*
Men Mojje e cool jag sätter honom i badkaret och pratar lugnade med honom samtidigt som jag duchar och schamponera honom kan ta en 5 minuter och han sitter stilla och låter mig göra det jag ska, han är inte överlycklig över att få bada men han tar det . han vet att han får massor med pussar och kel och en hel del godis efteråt *s*.
Tassar från Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#1 ÅÅ han är så söt din Mojje!!
Mojje tackar för det…blir alltid glad när någon säger att han e söt , han vet ju självklart om det oxå ,-))
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Normalt sett brukar man inte behöva bada katter så ofta. De är nämligen så noga själva med att hålla efter sin päls. Långhåriga katter och katter som fäller ofta mår bra av ett bad då och då. Om katten skulle få pälsproblem av något slag kan bad med särskilda sorters schampo vara till god hjälp. T.ex. katter som har torr päls och hud, där finns det bra schampo som hjälper mot det. Ohyra är en annan anledning när bad kan behöva göras.
När man badar/duschar en katt ska man ha varmare vatten än till människor eftersom kattens kroppstemperatur är högre. 39-39 grader. Våra katter gillar dusch bättre än bad.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har aldrig badat mina katter, förutom de gånger då Ängla och My har ramlat i badkaret. Annars gör jag aldrig det. Fast Ängla är då lite knasig. Han tycker om att stå med benen i vattnet, så länge det är på hans villkor då. Han gillar också att sitta på badkarskanten och skvätta vatten på mig när jag badar…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis