Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3378 ggr
Ankie
0

Rödis sår tillbaka igen :(.....

Ja inte fattar jag inte men Rödis sår har kommit tillbaka på precis samma ställe igen. Jag har sett att han har slickat sig mycket därbak igen och när jag tittade efter så mycket riktigt så var såren där igen, 4 stycken. Men alltså, han gick på en pencillinkur på 14 dar, hur kan det komma sig? Såg ju att det var läkt, eller såg jag i syne kanske…. börjar ju på att fundera. Eller har han blivit biten igen på exakt samma ställe?

Men nu har jag pencilin hemma så vi har börjat gett han idag igen och ger han i 14 dagar igen, det borde väl inte vara nån fara?! 1/4 morgon å kväll, det blev han ordinerad sist. Fattar inget ja, hur har de kommit tillbaka, är han stigmatiserad kanske….  Kom på att när jag tittade så så var det en ful skorpa över som jag pillade på, morgonen efter var den borta å då luktade det för jävligt men nu ser det fint ut och luktar inget, bara ytterst lite grejs i mitten av såret…. De andra ser oxå fina ut, röda så som sår ser ut..

gulliver
0

Hej Ankie!

Kommer att skriva ett PM till dig.

Hawknestgrove
0

Ok, då har du fått  hjälp. Mina gissningar är antingen allergi eller analsäcksinflammation

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankie
0

analsäcksinflammation men hur kan det göra att såren kommer tillbaka, jag ska leta reda på tråden. Det är inte i baken utan på låret :)

Lena
0

Hur ser såren ut? Exakt vart sitter de? Hur uppkom de förra gången?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vilda-hilda
0

Det viktigaste är oftast inte bara PC utan att hålla såren öppna så länge som möjligt föt att all gojja skall ha chans att rinna ut.

Tvätta såren morgon o kväll med vatten eller Natriumclorid och hör efter med vet om du inte bör ändra ordinationen på PC.

Tycker det var en lite udda ordination. Kanske bara för låg dos ?

Nalle

Ankie
0

han skulle få ett annat pencillin och det skulle han äta i 20 dagar, ska hämta ut de sen idag

gulliver
0

#8 Vill du PM:a mig vilken sort det blir?

Ankie
0

#6 jag ska knäppa ett kort så ska du få se, så svårt att beskriva.  Det är ju ett kattbett och det är 4 sår som sitter på lårets insida baktill

#9 ja då gubben är å hämtar de nu, skulle han inte bli bra av detta så måste vi åka in med han igen för att vet skulle få titta på det

Ankie
0

du har pm Gulliver

gulliver
0

#11 Tack, verkar vara ett bra val. Tar både Pasteurella och en hel del anaeroba bakterier (bakterier som inte kan växa i närvaro av syre). Håller tummarna hårt för Rödisen!

Skickaknappen är puts väck när jag ska försöka svara på PM. Är så bökigt att ständigt svara genom att skriva nytt PM. Undrar om det beror på inställningarna i jobbedatorn? Har för mig att det brukar funka hemma.

Ankie
0

Ja kruxet blir ju nu att detta är i tablettform så vi måste ju krossa å blanda med kaviar, han är helt omöjöig att få i och dessutom i 20 dar Obestämd. Så jag hoppas att det inte gör nåt att man krossar de men det står inget om det så…..

gulliver
0

#13 Det går alldeles utmärkt att krossa och blanda i kaviar till den lille finsmakaren Skrattande.

Vi brukar lösa tabletter i lite vatten, dra upp i spruta och ge i mungipan. Om det behövs så kan man blanda i lite smaskig kattmatsås.

vilda-hilda
0

För vissa katter hjälper inte nåt´vad än man gör med piller. Vi har en liten dam som jag lånat namnet av som är outstanding när det gäller att smita från både det ena och det andra .

Hon är inte en skyggis men är i ett chocktillstånd lääääääänge efter vi har gett henne piller som man ju tyvärr måste ibland.

Likaså vår Mel Gibson. Det går inte att lura dessa två. Matte slåss med klomärken som bevis på detta medan det rivs och bits och spottas och pupillerna blir stora och stela som om man försökt att skrämma ihjäl dom.

Det är hemskt och det är tur att dessa 2 av mina 7 inte skall ha piller varje dag. Man lider och tycker att man är ett odjur.

Nalle

Ankie
0

ja du idag när jag hade krossa pillret å mosat det med kaviar så morrar han åt mig när jag satt det på tassen Förvånad, satt dit den på den övre delen av tassen å till och med det lyckas han skaka av sig. Men det är bara dit igen å igen å sätta dit det tills man ser tills han har fått i sig det, räkost fastnar inte så nedra bra det å kaviaren tycker jag han har lätt att få av sig, någon ide om nån annan bra mat man kan blanda ut med å sätta på tassen?

Ja å i 20 dagar liksom, puh :( bara man hittade nåt lämpligt sätt som funkar på så…..

vilda-hilda
0

Stackars dig förstår att du har det jobbigt.

När man vet att dom måste få medicinen i sig för att bli bra. Tyvärr inga tips.

Nalle

gulliver
0

#16 är Rödis skygg? Ej hanterbar? Blanda krossad tablett i smör som kletas in på tassen fungerar för en del.

Om han inte är skygg och hanterbar så föreslår jag igen att lösa tabletten i lite vatten ev blanda i lite smaskig kattmatsås när tabletten är färdiglöst. Rör runt med sprutspetsen så det blandas.

Dra upp med spruta (finns att få på apotek) och ge i munnen vid mungipan. Ibland så måste man hålla lite i nackskinnet.

Vi har och har haft många katter som det fungerat utmärkt att ge tabletter vare sig det är avmaskning, antibiotika eller annan sorts piller.

Ankie
0

nädå Rödis är inte skygg men han är väldigt väldigt speciell och bestämmer han sig för en sak då är det så, han är så himla envis.Det gick att ge tabletten med tablettingivare för han blev helt tokig och då var vi två som hjälptes åt, en som lyfte upp han lite i nackskinnet och en som gav.

#18 ska prova det ikväll, spruta har vi

catfoot
0

Här har jag två som jag ger medecin varje dag…Virus, stoppar jag tabletten i långt ner i svalget med nån god mjukost på..Han sväljer å tycker matte är så snäll som bjuder på nått gott varje dag..össen tar jag i nackskinnet, å sprutar ner medecinen i mun..Funkar varje gång..

Men alla katter är inte så snälla att ta medecin. förstår att varje dag är en kamp..Men prova som nån skrev att bland i nått som han tycker om, dom brukar ha svårt att motstå godsaker…..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#19 det gick inte att ge ska det stå…..

Ja du Catfoot om det vore så lätt, denna katt är så misstänksam precis som han känner på sig att det är nåt i som han inte vill ha, han ratar till och med godis nu för tiden för förra gången så prova jag med det och inte vet vet jag om han kommer ihåg Obestämd för nu vägrar han äta det, ja du han är ju helt otrolig denna katt en riktigt stor personlighet har han plutten min Kyss

Hawknestgrove
0

Buster tablettgivare. Kostar runt 30 kr på apoteket

Ankie
0

#22 jamen tror det är en sån vi har, eller finns det många olika tablettingivare?

catfoot
0

Nä, jag misstänker att Rödis inte är lika medecinvänlig som Virus å Tössen, två vana kisser, som stått ut med medeciner många ggr i sitt liv…

Går det inte att mosa den i typ, makrill i tomatsås, mina älskar det som godismat…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#24 han äter ju nästan bara torrfoder, han är tokig i de. Ja du han är inte lätt och han är mycket bestämd du gör absolut inte som du vill med han

#22 kolla denna länk denna tablettingivare har vi

http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/tablettingivare-p-155.html

Hawknestgrove
0

Oj ja då är det nog till att försöka lura i kisen  det på något vis…..Som catfoot säger…..

Ankie
0

#18 nu jädrar får vi i han, nu får ni hålla tummarna vi tog sprutan såsom Gulliver föreslog. Niklas håller i nackskinnet och jag brukar stoppa in fingret och spruta in på sidan baktill mellan hörntänderna, är det rätt och kan man spruta in allt på en gång? Blir lite orolig att han ska sätta i halsen,

Ankie
0

jaha då var det tillbaka igen. Nu har vi hållt på å gett han pencillin i 20 det läkte och drog ihop sig och såg fint ut men sen ver de tillbaka igen. Men vad är det som gör att de ser ut att läka och sen efter nån dag efter det att vi har slutat med pencillin så kommer det tillbaka igen? Nu är det ett som har öppnat sig igen och de andra ser ut som halvläkta sår och han är där å slickar sig igen precis som förut. Han har inte slickat sig där under tiden han har fått pencillin.

Jag tror jag grinar, vad är det för fel????

Ankie
0

20 dagar ska det stå. Han har fått 2 pencillin kurer.

puttar någon som har en aning?

Ankie
0

puttar vi igen

lillmymlan
0

putt för frågan i #28

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
0

#28 Om såret kommer tillbaka igen efter avlsutad pencillinbehandling är det antagligen fel antibiotika sort som han har fått. Jag skulle rekomendera ett veterinärbesök. Det bästa i det här läget är att göra en sårodling för att ta reda på vad bakterierna är känliga mot. Det finns en hel rad olika sorts antibiotika.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

ja jag förstod nästan det. Ja självklart ska vi ringa vet imorgon, trodde vi skulle klara oss från det men men. Jag vet nu att jag jag ska fråga om vet inte säger det själv att han ska göra en odling:)

Alltid bra att veta innan man ska dit, vara förberedd på att ställa frågor å så

Ankie
0

ja ska in med Rödis imorgon klockan 9, ska lämna han där så de kunde undersöka han ordentligt. Det kunde vara nån främmande kropp sa han, vad nu det betyder!! Men fy nu blir jag orolig, tänk om det är nåt allvarligt Gråter

lillmymlan
0

Ankie… hur gick det med Rödis sår? Obestämd

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Ankie
0

du kan låsa denna eftersom jag har gjort en ny, blir virrigt annars