Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 34975 ggr
Lena
38

Mjau Kattmat i jämförelse med "kvalitetsmjukfoder"

Jag skulle vilja höra lite om era erfarenheter av Mjau Mjukfodet. Om man jämför det med kvalitetsfoder av typen Hills/ Royal Canin hur står sig det då?

Vi behöver ge mjukfoder till två av våra katter (som dricker dåligt och får njurgrus) och har inte gett annat än kvalietsfoder. I Nederländerna var det inte så dyrt som det är i Sverige. Desutom fanns inte Mjau där. Kan man med gott samvete byta till Mjau?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hanita
8

undrar också om d e ok att ge mjau. har nu 5 katter att försörja på ett studielån, alltså skulle det vara bra att hitta ett lite billigare (men bra) alternativ än kvalitetsfodret..

Lena
2

#1 Precis vad jag tänkte också! har dock fått fördomar från kattmat i snabbköpet… Många lovordar dock just Mjau.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Jag ger Mjau, till skillnad från många andra mjukfoder så innehåller inte Mjau en massa onödiga tillsatser som spannmål o liknande. Vill man undvika sockret så kan man ju ge Mjaus färser, alltså inte den med gelé. Dessutom är det bara svenska råvaror i den.

Mina missar har blank fin päls och är välmående så det verkar funka bra. Jag kompletterar med köttfärs, kycklinghjärtan, äggula och annat fuskbarfande.

Lycka till!!

Evangeline

Faxlin
2

Som jag förstått det så är det bara ett fåtal av de kattkonserver som finns som inte rekomenderas alls. Och det är:
De våta fodren från Pussi (med kött och lever i sås) och Whiskas (med oxkött) innehåller för mycket kalcium. Det kan ge katten hälsoproblem. Sheba innehåller för lite taurin.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
2

Lena, ett gott råd, ta du och kolla det finstilta på baksidan av burkarna och jämför alla värden. Precis som Evangeline säger så lovordar jag Mjau för att de använder bra inhemska råvaror ochinte för mycket tillsatser. Att du dessutom hjälper katterna på Tassalyckan är ju inte fel det heller…. Ja, det stämmer, läs på hemsidan.Däremot så håller jag med om att just färserna är bättre och smakligare. HAr själv märkt, att ger jag "smakliga bitar i gele" oavsett fabrikat, då är just bitarna inte smakliga. De slickar av såsen och sen blir resten kvar. Anledningen är, att de små frikadellerna kokas i såsen och då det mesta av smakämnena ut i såsen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Engla
1

Är Mjau den bästa burkmaten?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jenna-Gun
2

Jag har två katter som har haft urinsten.

De får Hill`s cd och Mjau mjukmat.

Har inte märkt att de blir sämre av det.

Men tror det är bra :)

Lena
1

#5 Ska ta en studie sedan! Bra att tänka på det där med färsblandningen! Var det inte du som frös in maten i plattor?

Såg i matbutiken att det fanns Mjau i tetraförpackning nu också. Vet dock inte vilken sort det var om det var bullar eller färs. Är det någon som testat dessa?

//Lena

Tezza
0

Jag har gett mina Mjau tetra tidigare och de gick i. Många säger att Mjau är det bästa blötmaten med hög kötthalt och dessutom svenskt. Det man inte ska ge av Mjau är Sunda målet där dom tillsatt bla ris och potatis som inte tillför kattena något.

majvi
0

Här hemma tycker Brumma att Mjau är den i särklass bästa maten. Den är så god så hon kan till och med stryka sig mot jourmattes ben för att få smaka.Brumma har haft problem med magen och någon slags allergi men verkar bra nu.Hon får inte bara blötmat utan royal canin torrfoder också.Men i det här fallet är jag övertygad om att hennes tidigare problem beror på att hon har fått flytta för mycket.

Vi stod med på zoo-expo förra året och då var Doggy med och sålde bl.a mjau i tetrapak.De fick mycket över som de skänkte till oss. Flera av mina katter var lite tveksamma till den men Lovis som bodde under min soffa tyckte den var riktigt smaskig.Nu ville hon aldrig äta när hon såg mig, men det blev tomt på fatet.Det var olika sorter jag fick med hem och jag har inget minne av att det var bullar i någon av dom.Bland övriga katter var det flera som kunde tänka sig att äta sorten med nötfärs.

Sedan var det pga mjau som jag hamnade i hittekattsträsket.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kapsyl
4

Hej! Jag har gett min katt Mjau i 13 år nu. Och hon lever och har hälsan i behåll. Hon gillar dock inte bitar i gelé utan äter bara de mer patéliknande burkarna (favorit = strömming eller makrill). Skälet till att jag började ge henne Mjau var att - efter en helt ovetenskaplig marknadsundersökning av mig själv - jag märkte att Mjaus burkmat inte luktar lika illa som de flesta andra sorter. Vilket är extra viktigt när man bor i mindre lägenhet!

Hoppas detta hjälpte något…

/P

miranda1
1

"nackdelen" med burkmat är att den innehåller mycket mer vatten (ibland upp till 90%), de måste alltså äta mycket  mer burkmat för att få lika mycket energi, vitaminer och mineralier i sig, än när de äter torrfoder. Det kan bli ganksa dyrt att bara utfodra katter med burkmat.

Åt andra sidan kan det vara bra för katter som har njur och blåsproblem att mata dem så mycket burkmat som möjligt, en del dietfoder finns även i burkform.

Också bra för vårt katthem, om man köper Mjau skänkas en del av inkomsterna till Kattfonden vilket sen skänkar bidrag till olika katthem. Vi har fått bidrag i 2004 och 2005! Glad

/Miranda

MariannE11
1

När jag kört med blötmat har jag mestadels kört med Mjau för att komplettera med torrfoder…..men jag har i nuläget problem med att burkarna är så stora o räcker så länge. Visserligen har jag 5-6 katter men jag tycker ändå att maten inte hinns ätas upp itid….hur länge kan man ha en burk öppnad egentligen?..

för den som undrar om jag inte vet hur många katter jag har så har jag 5 EGENTLIGEN, men en akutkisse som vilar sitt brutna ben genom att löpa amok och sätta skräck i 4 av mina egna katter.. bra träning va?…..Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[helenal]
0

jag kombinerar burkmat med torfoder,men de tycke mest om burkmat givetvis!

vanessa
0

Angående dina katter och deras njurproblem så skulle jag nog fråga en veterinär vad de tycker. Men all blötmat har en massa vatten i sig, så de får de i varje fall vatten i kroppen och det underlättar arbetet för njurarna. Kanske du även kan ge dem en 50/50 blandning. Eller rent av Barfmat. Det är nyttigt för kissarna på alla sätt och vis.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
4

Japp, det är jag som fryser in mat i plattor. Aldrig något spill. Man bryter bara loss lagom stor bit och tinar i micron om man vill. Jättepraktiskt

Hawknestgrove
4

Jättebra att det äntligen uppmärksammas att Mjau är ett stödfoder för hemlösa katter! Påpekat det så många gånger förut och ingen har reflekterat.Spara kattmat på burk?Ja visst ! Se nedan!

Här kommer mitt tips om frysning av foder: Ta ur maten ur burken och lägg över i en ganska stor plastpåse. Platta till alltihopa. Frys in. Sedan kan du bara bryta loss det du behöver för stunden. Så gör vi med köttfärs också till oss själva. Dessutom så fryser en platta fortare än en klump.

Lena
0

Som vi gör nu är att vi ger urinstenskissarna Hills mjukfoder och lite torrisar (Hills oral Care). Det brukar hålla problemen borta. Saga har varit besvärsfri länge. Tristan är ju ny i gänget och visade symtom efter att bara ha ätit torrfoder. Just nu äter han Specifics stenlösande foder men kommer sedan att få en blandning han också. Det var då jag funderade på om Mjau kan vara ett lika bra alternativ som Hills Adult mjukfoder som kostar 13Kr för en liten burk 170g.

//Lena

Hawknestgrove
0

Vad jag förstått, så skall kissar med urinsten/njurproblem inte ha så hög proteinhalt. Stämmer det?

Lena
0

Vid den vanligaste formen av urinsten, struvit, är det främst mineraler som fosfor och magesium som man bör vara försiktig med samt se till att de dricker tillräckligt. Däremot när det gäller njursvikt bör man vara försiktig med protein, de foder man ger vid njursvikt har ett anpassat proteininnehåll som är skonsamt för njurarna.

Sedan finns det en ovanligare typ av njursten som kan uppstå bland annat vid för högt proteinnehåll i foder. Oxalat (tror jag de kallas) Hur som haver uppstår dessa i rakt motsatta förhållanden jämfört med struvit. Medan struvit motverkas vid sur urin alstrar sur urin oxalat.

Ganska komplicerat det där.

//Lena

Hawknestgrove
0

Den lille kemisten i mig säger då, att c-vitamin gör urin surare.

Hawknestgrove
0

Dessutom, så har du den fina möjligheten att få urinen kollad hos veten gratis? det är Hill´s som sponsrade det hos mig, när jag var rädd för lilla Esther. Betalade ingenting för provet, bara för sövningen

Engla
0

Så vilket folder är bäst….Hills eller Royal? Vad tycker ni???

evangeline
0

Angående om att blötfoder innehåller så mycket vatten att katten måste äta massor…..katters naturliga bytesdjur innehåller också  ungefär sjuttio, åttio procent vatten…huvudsaken är att blötmaten innehåller rätt mängd av rätt sorts protein som kroppen kan ta upp. Man ska följdaktligen inte stirra sig blind på vattenmängden. Står mycket om detta på katter.nu om nån vill läsa.

Evangeline, före detta torrfodersentusiast, nu latmansbarfareFlört

Faxlin
0

Jag ger mina fri tillgång till torrfoder och så får de en sväng med burkmat på kvällen. Det tycker de om. Ett fasligt skriande på dem om jag inte ger dem i rätt tid :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
1

I vårt fall ger vi blötfoder just för vattenmängden - detta då Saga dricker för dåligt.

//Lena

Hawknestgrove
2

Hmpfff….. somliga har det bra…. Här får man gå upp mitt i natten bara för att ens lille herre skall äta SIN mat på natten och inte kan gå på toa ensam ens! När vi hade strömavbrott så fick jag gå med honom och lysa med et stearinljus! OBS! Esthers och Ebbas viltrisotto står framme, men den duger inte…..OCh kom inte med att jag kan slå dövörat till. Han larmar så det inte går att sova och klöser på tv-bänken. Precis utom räckhåll för tunga artilleriet, dvs vattensprutan. han är är inte dum….

gejsa
0

Min veterinär säger att man inte ska ge någon burkmat till katterna. Det är inte bra. Dels det där med att man får betala massor för mest vatten. Sedan var det så mycket skit i det menade han. Hellre torrfoder och vatten. Fast jag ger burkmat ibland och då blir dom heltokiga för dom gillar det verkligen. Dom har alltid mjölk och vatten framme tillsammans med två stora skålar med torrfoder.

Tezza
2

Vatten är en av kattens viktigaste näringämnen och i deras naturliga föda så ingår det väldigt mycket vatten. Tror absolut inte att det ingår mer skit i blötmaten än torrfodret. Oftast ingår det mer kött i blötmaten oxå än i torrfodret.

Nä här har vi bojkottat torrfodret helt och katterna har aldrig mått så bra. Tänker inte betala dyrt mer för massor med spannmål då kattens naturliga föda består av 95% animalier.

gejsa
1

En del av mina katter tål absolut inte burkmat heller. Dom blir jättelösa i magen av detta. Så när dom andra får burkmat så ger jag pyttelite till dom andra stackarna.

Lena
1

#28 Det varierar ganska mycket mellan olika blötfoder också har jag förstått. Det finns kvalitetsfoder där också, fast det är ganska dyrt. Men torrfoder av bra kvalitet är inte att förakta om nu inte katten har sådan problem som Saga har. Fördelen med bra torrfoder är även att det ger motion för tänderna.

//Lena

Tezza
4

#31 Enligt väldigt många kunniga på foder så är Mjaus blötmat helt klart den bästa, så den behöver inte vara dyr. Mina missar har aldrig haft så bra tänder sen jag slutade med torrfoder. De tuggar på rejäla köttbitar och kycklingvingar el halsar.

RC ska bestå av i princip samma ingredienser som mjau torrfoder. Det har diskuteras mycket på andra forum och en väldigt duktig tjej inom kattens näringslära skrev det. 'Men som sagt torrfoder innehåller massor med spannmål som katten inte behöver, många mår även dåligt av de. Betalar heller dyrt för vatten som ändå är väldigt viktigt för katten i stället att betala dyrt för spannmål som den inte behöver.

gejsa
0

#32# Kan man ge sina katter kycklingvingar utan problem? Har aldrig vågat göra det.

Hawknestgrove
1

Jag resonerar så här: det du själv kan tugga i dig utan besvär, det kan du också ge till dina fyrbenta vänner. Med tanke på, att en kyckling inte är äldre än 6 veckor, så är det mjuka grejer. OCh tänk, vad de sätter i sig i det vilda? Just det, fågelvingar.

gejsa
0

Ja, jag har också tänkt på det. Att dom äter hela fåglar ute. Men trodde att dom var för vassa ändå åt katterna. Men då så, då törs jag ge det till mina med. Tycker det är synd att kasta dom faktist. *ler*

Tezza
0

#35 bara dom är råa, men det vet du säkert. Här är det en delikatess, fast grishjärta ligger på topp!

Hawknestgrove
0

Här snor katterna kycklingvingar från bordet när vi äter.DVS det som är kvar och bara Esther och Ebba. De gnager av ganska bra, men äter inte upp helt. Resten går till Zita, älghunden

Lena
0

#32 Rått kött och kyckling ben måste vara superbt för katternas tänder. Katter som är ute och fångar egna bytesdjur regelbundet har alltid bättre tänder än de som äter kattmat av olika slag. Kan man efterlikna detta i det foder man ger sina katter måste det vara det allra bästa. Dock är jag själv mycket nöjd med Hills Oral care. Våra två katter som äter det har inte haft några tandproblem ännu. Men det vore nog ännu bättre att göra som du gör.

//Lena

[sugarcane]
0

När jag började räkna på månadskostnaden för Mjaus blötmat, som min ena katt äter, och jämförde det med Eukanuba-fodret jag ger till min andra katt (som vägrar blötmat) så blev Mjau-maten mycket billigare! Förvånad Detta räknat på priset för 4-kilospåse.

• 15 burkar 680 grams Mjau á 8.90 = 133,50
  • 1,8 kilo Eukanuba (från 4-kilospåse á 399:-) = 179,55

Jag var helt inställd på att utfodra min katter med torrfoder innan jag började följa blötmatsdebatten på Svenskt kattforum. Just den höga andelen spannmål i torrmaten var det som fick mig att byta spår; katter kan inte tillgodogöra sig kolhydrater. Mjau anses av blötmatsförspråkarna vara det bästa fodret, och min ena kisse håller med till 100%. Skrattande Hennes päls har blivit helt fantastisk sedan hon bara började äta Mjau. Min andra kisse vägrar, så hon får fortfarande Eukanuba.

gejsa
0

#36# Råa bara??? Trodde du menade färdiga. Det har jag gett nu.

Lena
0

Jag testade ett par månader med Mjauu blötfoder i kombination med Hills. Ungefär 50/50. Tyvärr måste jag säga att vi inte blev så nöjda. Katterna fick problem med magarna vilket de inte hade haft förut. Saga lade på sig mycket i vikt och pälsarna blev mattare och såg inte alls lika fina ut som när de bara ätit Hills. Nu har vi gått tillbaka till Hills Oral care och ger bara lite blötmat som extra smakbitar. Pälsglansen har kommit tillbaka, magarna är bra och allt fungerar. Så i jämförelse med Hills var det ingen hit. Inte för våra katter i alla fall.

//Lena

[sugarcane]
1

Det är ju inte ovanligt att magarna kommer i olag vid foderbyte, framför allt från torrt till blött. Vattenmängden i blötmaten ställer till det. Därför ska man introducera blötmaten i små mängder under en lång tidsperiod.  Fast det gjorde inte jag, eftersom Soysa så uppenbart ääääälskade Mjau fick hon rejäla portioner med en gång. Generad Tydligen har hon en mage av stål, för det enda som hände var att bajset blev lite lösare och oformligare, men det var fortfarande fast. Kanske hade vi tur.

Tezza
0

#40 Ja alla ben som ges ska alltid ges RÅA, jätteviktigt för annars kan de splittras på ett för katten onaturligt sätt och blir då sylvassa. Finns ingen anledning att tillaga kycklingvingar eller annan rå mat katten kan äta. Så naturlig som möjligt så behålls näringämnen och vitaminer mm.

Efvis
1

Har läst de flesta av inläggen om blötmat/torrfoderoch kallt konstaterat att mina två katter är tvärtemot. Jag vill att de ska äta lite blötmat och inte bara torrfoder pga att det kan i längden orsaka problem med njurarna, men ni ska veta att jag varje dag får kasta torkad oäten blötmat….och jag har testat alla sorter, kan gå nån dag sen så äter de inte blötmaten som de älskade dagen innan. Otroligt frustrerande….torrfoder kör jag Royal Canin och det är…tycker jag…bra för katterna, jättestor skillnad på deras päls bl.a sen de kom hit och fick det fodret….och de älskar det oxå. Min hankatt, Socks har aldrig druckit vatten inne, och jag har testat alla varianter, ställa vattenskålar ute i huset på olika ställen, duschen, allt…men nej….har sett honom dricka ute  i vattenpölar bara, så han får faktiskt kattmjölk dagligen och den går bra att dricka, sen vet jag inte om det är bra att han dricker den varje dag men har inte dirket något alternativ som det är nu.

Tar gärna emot tips på hur man får de små live att dricka bättre…om nån sitter på någon bra idé så….

Lena
0

#44 Vi fick bra tips i en annan tråd om just det här hur man kan få sina katter att dricka bättre. Vi har ni vattenskålar på 4 ställen istället för 2 som tidigare. Särskilt skålen i vardagsrummet är mycket populär.

#42 Vi hade gett Hills blötfoder tidigare och det hade inte gett magproblem. När vi växlade över gjorde vi det succesivt men det verkade vara något med Mjau fodret som två av mina känsliga katter inte riktigt tålde.

//Lena

Engla
0

Lena: Jag har funderat på att prova Hills blötfoder eftersom mina katter inte är speciellt förtjusta i blötmat över huvud taget. Förstår inte varför, för alla andra katter verkar ju gilla det. Men hur pass mkt vatten innhåller Hills blötfoder??

gejsa
0

#43# Det var ju det jag frågade om förut om det inte var för vasst för dom att äta. Men då svarade flera att dom ger vingarna bara. Nu köper jag ju oftast färdig kyckling så då får jag sluta att ge mina kissar av det eftersom jag inte har några råa vingar att ge. Tur att du sa det. Har hunnit gett dom några ggr bara.

maggan47
0

Har gått över till Mjau i tetra till mina 3, Lucas äter bara blötmat, har alltid gjort det, problemet är bara att han för sina njurar skull, ska äta Hills k/d blötmat, köpt hos veterinär, och han har ätit det ett par år, utan problem, men nu totalvägrar han, äter som sagt bara Mjau i tetra, eller burk, bra mycket billigare för matte, såklart då 12 påsar a´ 100 gr. hills k/d kostar 128:- och Mjau betydligt billigare, men det är inte problemet, utan vad han äter? Tjejerna äter mest torrfoder, köper Advance i zooaffären, har alltid köpt där, eller hos veterinär, men jag är jättenöjd med Mjau som sagt, luktar inte illa, och går att frysa in, nu går ju en tetra om dagen, men möjligheten finns, och så är det inte fel att stödja kattfonden hellerKyssMaggan47

Tezza
0

#47 Ok, men tror nog de menade råa ben. Man kan ge alla ben till hund och katt så länge de är råa. Det finns råa kycklingben på de flesta affärer att köpa, testa det. Mina gillar dom, de brukar sparar den tjockaste "klumpen" bara.

Tezza
0

I bland kan kan jag ge mina missar Mjau tetra. I början gick det bra med Mjau burkmaten, den är ju billigare än tetran men nu när det fått smak på tetran så totalvägrar de att äta burkmaten:(

[sugarcane]
0

#50 Det är nog gelén som gör tetran så smaklig. Jag har ju en kisse som vägrar blötmat, men gärna slickar ren tetra-tärningarna från gelén. Det finns ju en burk som heter "bitar i gelé", inte lika myclet gele och finskurna bitar som i tetran, men kanske ändå värt att försök på grund av priset (tetran är nämligen dubbelt så dyr per kilo som burkarna Skrikandes) Bitar i gele finns i tre smaker, men jag har bara lyckats hitta två där jag bor, oxkött och strömming.

Här finns hela utbudet av Mjau

http://www.doggy.se/itemlist.asp?ID=7&SectionID=2

Klicka på bilderna för att läsa mer om respektive produkt. Observera att burkarna som heter "Sunda målet" innehåller ris, potatis och spannmål, och därför INTE rekommenderas av blötmatsförespråkarna.

Lena
0

#48 Jag antar att han ska äta K/D för att han har njursvikt? I så fall är det inte alls bra att han äter vanlig kattmat. Det klarar inte hans njurar av och det kommer att påverka hälsan på sikt. Försök att få honom att äta dietfodret igen. Det hör till sjukdomen att de tappar aptiten ibland. Då får man försöka truga och byta mellan olika märken av dietfoder för njursjuka katter. Specifics mjukfoder har hög smaklighet och brukar gå hem. Hills är inte lika god.

//Lena

Tezza
0

Jo det kan vara gelen, men jag mosar alltid maten för annars får jag oxå bara tetratärningar kvar…. Men trots mosandet så är det tetra som de vill ha.