Trevis,hur mycket ?
Har en kisse som är väldigt lös i magen. Har tänkt ge Trevis men hur mycket och hur ofta ?

Jag har inte gett det till katt däremot till hundar och valpar och de har fått en kapsel/portion. Eftersom de är hopplösa att öppna (utan att de går sönder) så blir det en hel, annars räcker säkert en halv eller en tredjedel. Ger du en massa småportioner så kan du ju ge 3 gånger/dag, eller om du gör iordning flera portioner samtidigt. När jag hade valpar så fick 2 eller 3 dela på en kapsel. Försök inte ge kapslarna "med skal" för de bara fastnar någonstans i munnen på dem och de blir irriterade när de inte får bort dem…
jag ger Beata 2 ggr per dag, bryter sönder kapseln, och strör över maten, och peppar peppar, på henne har det gett effekt, första veckan fick hon 3 små portioner, med Trevis i varje, Beata är en liten katt, drygt 2 kg, men det har gått bra, hon var fruktansvärt lös innan, rann, när hon gick, efter otaliga veterinärbesök, inget att göra åt, då prova jag med Trevis, och det funkar
Maggan47
Åh vad bra det låter maggan.Hoppas att det ska fungera lika bra här.
Jag gav Milou trevis 3 ggr per dag i 2 dagar, sen var hon bra i magen. Gjorde precis som Maggan strödde pulvret över maten.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Mina valpar har ju haft lite mer tillfälliga problem än maggan47s Beata men de har blivit bra väldigt snabbt med Trevis. Oftast efter en portion med Trevispulver på, ibland har det tagit upp till två dagar.
Hur går det med din kisse pia-app?
Kom just på att jag visst har gett det till katt!
Hade en katt med urinvägsproblem och fick tipset om att "snälla bakterier ev kunde ha viss effekt" av en veterinär. Tänkte att det ju inte kunde göra någon skada i alla fall, så han fick det under lååång tid. Det var då jag "upptäckte" Trevis och sen dess har det alltid funnits hemma, tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket han fick
Vet inte om det egentligen hade någon effekt heller, men gott tyckte han att det var!
Det är fortfarande rinnande men han går inte lika ofta på lådan nu. Har dock fått smak på kokt kyckling och fisk så det dyra dietfodret från veterinären duger inte och han rör inte heller de andras torrfoder.

Trevis är bra, men skulle det inte hjälpa så är Canikur ännu effektivare.
Då vill jag slå ett slag för den absolut enklaste och billigaste metoden om katten i övrigt är frisk. Fråga Druke. OCh där tror jag, att jag även får medhåll från Lena. Om det är något som ingen kan smälla henne på fingrarna om, så är det magproblem hos katt.
Låt katten fasta i 24 timmar. ge endast vatten eller kallt te att dricka med lite druvsocker. Det är stabiliserande. Dagen efter, kör på med endast morotspure antingen färdigköpt för bebisar, eller hemgjord. Märker du att magen börjar bli bättre, smyg sakta in köttfärs i puren. Det viktiga är, att tarmen måste VILA. Det får den utan mat och med lättsmält som detta. OBservera, att det endast är att tänka på om det är nyligen hänt, och om kissen är helt ok för övrigt. Trevis är också bra, har en förpackning hemma ifall. Men tänker alltid att testa med fastemetoden först. Denna lilla huskur står även i den utmärkta lilla boken Hälsoråd för katt, som finns att köpa på apoteket. JAg tänker på deta i stället för alal dessa superdyra specialkäk, som kanske inte funkar….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Då verkar det ju gå en aning åt rätt håll i alla fall. Håller med Sagolika om att Canicur är effektivt.
Det är ju bra om han inte tar av de andras torrfoder just nu, mindre bra om han kommer kräva kokt kyckling resten av livet. Provat att blöta dietfodret (om du har torrfoder) och strö över Trevis? Kan ju blanda det med lite kyckling eller fisk också.
Dietfodret kan du lämna tillbaka annars och få pengarna tillbaka (även om det har gått åt en del, smakgaranti)
Din veterinär kanske har något annat märke också som är värt att prova?

Hur har det gått med kissemagen?
Vi ska till veterinären i morgon då det inte blivit så mycket bättre . Tror att han behöver någon medicin typ Flagyl som har varit effektivt på andr katter jag haft som haft dåliga magar. Återkomer med rapport i morgon.

Oj, tråkigt att det inte har blivit bra! Hoppas du får någon dunderkur imorgon då, Flagyl brukar vara bra om det antibiotika som behövs. Lycka till!
Nu har vi varit hos veterinären och fått Flagyl och usch vad äckligt det är. Jag får göra som med barnen när dom var små och skulle ta otäck medicin,ge något gott efteråt. Så han får en fiskbit efteråt.
Veterinären kunde inte se något annat som var galet utan katten är pigg och aktiv för övrigt så nu håller vi tummarna för att det ska bli bättre.

*håller tummarna*
Och du, fortsätt gärna med Trevis, antibiotika tar ju död även på de snälla bakterierna! Ge det några timmar före eller efter Flagylen så att det har en chans att ha effekt.
Är det riktigt elak magåkomma, så hjälper inte flagyl. Då hjälper Dihydrostreptomycin. OCh en sak, som kan ge dåligt mage, speciellt på sommaren, så är det faktiskt så enkel sak som flugor, som spatserar omkring på maten, torr eller mjuk. Flugorna bajsar på käket och då kan katten få kolibakterier, som den kanske inte tål.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....