konstigt beteende
Min katt beter sig konstigt, han står och krafsar på saker. Vad kan detta bero på?
Jag har testat att säga till honom att han inte får göra det, han har fått mat precis när han gjort det, jag har börjat busa med honom när han gör det, men ingenting verkar hjälpa. Han är definitivt inte uttråkad eftersom han gör det när de andra katterna försöker busa med honom och han är definitivt inte hungrig eftersom han kan börja göra det när han precis har ätit.
Varför krafsar han på saker som skåp, öppna dörrar, hinkar mm?
Och det är inte det att han klöser, han gör det med klorna indragna, han klöser på de klösbrädor vi har, så det är inte det heller.
Sånt beteende kan min Thindra få för sig ibland med. Vet inte vad det är men mest på garderoben, tvättmaskinen och ibland smäller hon med toalocket.
//Pia
Har du en nyfiken katt som vill se vad som döljer sej bakom skåp och dörrar, kan det vara så tror du?
Två av mina katter sysslar med att utforska allt som finns, skåp ska stå öppna likaså alla dörrar.
Ja här är det just Thindra som är den som ska in överallt. Kan inte öppna kastrullskåpet förrän hon är där, inte heller garderoberna. men toaletten vet jag inte om hon är intresserad på det sättet.
//Pia
nej, det tror jag inte, för en av våra andra katter går in överallt så fort hon får chansen, men hon krafsar inte, han går nästan aldrig in i skåp eller sådant, och han kan ställa sig ock krafsa på en vanlig vägg.
Hur gammal är din katt ? Har den nyss börjat med detta betende ?
han är ganska exakt ett år, nej, det är inte nyligen, han har hållt på ett taag och jag har testat de saker som jag har trott ver orsaken, att han var hungrig t.ex. eller restlös, men det verkar inte vara något sådant.
Har du provat att lägga godis i någon aktiverinsboll, så katten får jobba och anväda huvudet lite. Jag tror katten har tråkigt när den gör så. påkallar den uppmärksamhet tror du ? Skaffa lite nya leksaker katten är ung och kanske bör få busa av sej lite.
jodå, det har jag testat, han har fått massa leksaker där han måste använda hjärnan som jag ser tillatt de finns lekbara hela tiden. Men han dissar de flesta.

Är han ensamkatt? Kan det vara så att han som du säger är uttråkad då? Annars vet jag inte. Avelshanar som senare blir kastrerade kan ibland göra så en tid efter ingreppet men det har väl inte din katt varit kan jag tro/Laila

Rättelse, såg att han har kompisar och gör det efter maten och då kan jag berätta att min ena honkatt gör så ett tag efter att hon har ätit men jag har inte tyckt att det varit något stort problem eftersom hon slutar efter ett tag./Laila
det spelar ingen roll om han har ätit eller inte, ibland direkt efter, och ibland har det ingen koppling till maten. Han är kastrerad, men det var inte i samband med kastreringen som han började göra så, jag funderar på om det är en beteendestörning han har utvecklat och känner att han måste göra så, men jag förstår inte hur han skulle kunna ha utvecklat den, han har inte suttit inlåst eller något sådant.

Ett litet mysterium detta…

Vad händet tror du om du ställer dig bredvid honom och härmar hans beteende? Kanske värt att testa 
det ska jag testa nästa gång