Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3397 ggr
Liz-arden
0

Hemlös(?) katt i kylan!!

Hemlös(?) katt i kylan utanför Borås!

Vad skall jag göra?

För drygt en vecka sen såg jag en katt vid Tempo i Viskafors som desperat sprang efter alla människor på torget och tycktes vilja bli adopterad. Han riktigt klättrade upp på förbipasserande. Han var inte mager så jag brydde mig inte om honom mera just då.

I fredags när jag handlat så kom samma katt förbi på samma ställe. Han följde efter mig och verkade helt desperat och jamade mycket. Han hoppade t.o.m in i min bil.

Jag gav honom mat och satte ett halsband på honom där jag skrev "Äger du mig? Ring:XXXXXXXX" och mitt telefonnummer.

Idag ringde en kille och frågade om jag saknade en katt. Samma katt hade hoppat in i hans bil och börjat riva i hans matkassar. På halsbandet hittade han mitt nummer.

Min man vill inte att jag tar in katten men den verkar ju hemlös och hungrig, trots att den inte är jättemager. Och om den hade en ägare borde väl denne ha ringt mig vid detta laget?!

Vad skall jag göra? Det är ju -15° på nätterna!!

Mison
0

ojojoj, hoppas någon kan förbarma sig om den lille…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Misan
0

om du har möjlighet så ta in honom och sätt upp lappar lite överallt, det är ju så kallt och han har kanske inte varit ute så länge att han har hunnit bli mager ännu för det kanske är fler än du som har förbarmat sig över honom och gett honom lite mat. Eftersom han jagar in i bilar och rotar efter mat så kan man vara ganska säker på att han inte hittar hem igen.

grundig
0

anmäl till polisen med o kolla chip

om han hoppar in i bilar kan han komma från annat håll

Liz-arden
0

Jag skall ta med mig lite mat och åka ut och titta efter honom ikväll.

Det är ju jättekallt ute.

Finns det ingen som kan vara jourhem åt honom medan jag söker efter hans ägare?

Då skulle han slippa sova ute och då vet man ju säkert att det är han som får maten man ställer ut. Det hade varit en fin julklapp åt honom.

pipiz
0

ta in katten!!

martdat
0

hoppas att ägarn hittas, elr ett nytt hem, lillen,, i denna kyla,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Engla
0

Har ni inget rum där kisen kan få stanna så länge du letar efter ägaren eller efter nytt hem? Jag tänker att om det är -15 grader ute och han/hon är mager, så klarar den förmodligen inte kylan länge till.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Missannas
0

Hur går det? fick du tag i den lilla kissen? Det är ju iskallt ute…

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Liz-arden
0

Nu har jag varit ute en bra stund i kylan och letat, men tyvärr ingen katt…

Jag såg färska spår i snön så jag kunde se var den brukar hålla till och jag la ut mat på två ställen till den. Jag såg att den hade varit där jag matade den sist så den återvänder nog dit.

Finns det någon annan som bor i närheten som kan hjälpa mig att titta efter katten?

Den verkar mest vara synlig under eftermiddagen när det finns folk på torget som den kan tigga mat av.

kosta
0

du pm a mig

Liz-arden
0

Jag skall titta efter honom nu ikväll också så fort jag slutat jobbet.

Jag hoppas att jag hittar honom så att han inte behöver vara ute längre nu. Det måste ju vara svårt att hitta både mat och vatten när vädret är så här kallt.

Hennum
0

stackars lillen.

Ta foton på honom och lägg ut efterlysning på blocket och diverse upphittat-sajter. Eftersom han är så tam och hoppar in i bilar så har han kanske åkt en bit oxå? ett tips utöver det som redan tagits upp.

lycka till med kissen!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mison
0

Hur ser katten ut?? Har du provat att kolla efterlysningsannonser?

Liz-arden
0

Katten är svart med vita tecken. Lite vitt runt nosen och på bröstet.

Det är en hane och han såg inte alldeles ung ut men hade hela, fina öron.

Ingen tatuering eller halsband. (Fast nu har han ett silverfärgat reflexhalsband med mitt telefonnummer på och en uppmaning till en eventuell ägare att höra av sig till mig.)

Katten är kompakt byggd med kraftig benstomme och normalt hull.

Den är väldigt kontaktsökande och jamar när man pratar med den och är helt orädd.

Hawknestgrove
0

KAstrerad?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mison
0

prova att kolla runt bland annonser… det verkar mystiskt… finns månne en hel "dumpad" familj i borås?? det verkar som att flera under hösten/vintern, har hittat svart-vita katter i borås…

jag har kollat lite på blocket, borttappat och lostandfound… kolla får du se,, om dom upphittade missarna kan likna "din"… kanske är det en o samma famlij/koloni…

Liz-arden
0

Nu är han infångad!

Två personer har ringt mig idag för att de hittat telefonnumret på halsbandet och för att katten betedde sig hungrig och desperat. Den hade tydligen sprungit in i mataffären för att värma sig lite.

Jag tror att katten är okastrerad (av lukten att döma). Tycker att det är svårt att se.

Han ser som sagt inte särskilt ung ut men han är liten och kompakt och inte mager ännu. Fast han slängde sig på matskålen när jag släppte ut honom i mitt badrum!

Misan
0

å vad skönt att höra, lillgubben inne i värmen. eftersom det är flera som ringt dig så har han ju kommit på vift och jag håller tummarna för att du hittar hans matte/husse.

Toppen

soso
0

Det var snällt av dig att ta in honom! Hoppas nu att någon saknar honom!

Debattia
0

Håller tummar och tassar för att det ska ordna sig för katten.. Du är en pärla som tog in honom i värmen !!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Engla
0

Vad glad jag blir att han är inne i värmen! Glad Starkt jobbat! Nu ser jag fram emot kort på sötnosen. Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

stackars liten… ja det är nog ingen som kommer att sakna den stackaren…..Så skönt att han fick komma in hos dig

Liz-arden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en liten bild på honom.

(Han ser inte så sur ut i verkligheten)

Hawknestgrove
0

Så söt!!!!

anebit
0

Så underbart att han är inne i värmen!

Skrattande så glad är jag.

Tack för att du tog hand om honom iaf tillsvidare.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

tervmatte
0

Ha ha ha… Han  ser ut som Batman ju Skrattande

Ska han kallas Bruce Wayne eller Batman?

susdus
0

Så fantastiskt bra jobbat!!! lycka till i fortsättningen -"Batman" är en riktig turkille som hittade digGlad

Liz-arden
0

Han ÄR väldigt lik batman!

Åtminståne på bilden. Det var kul att du skrev det tervmatte för det gjorde du precis samtidigt som jag själv upptäckte det!

Skrattande

Liz-arden
0

Han är en gammal herre och inte kastrerad (Jag kränkte hans stolthet med en liten undersökning).

Han har nog bott hos någon tills ganska nyligen så jag skall söka efter hans ägare.

En medlem här på hittekatter är jättegullig och ställer upp som tillfälligt jourhem medan vi letar efter en mer permanent lösning ifall ingen ägare skulle hittas.

Om någon känner någon som vill berika sitt liv med en mysig kattfarbror som liknar Batman så hör av er!

Hawknestgrove
0

Åh så himla snällt!!!!

annebeate
0

Ännu en underbar nyhet, först Gottfrid och sedan Batman!!!!Glad Tack Liz-arden och tack jourhemmet för er omtanke!

Missannas
0

Vilka bra nyheter! Jättesnällt och bra att hämta in honom, han måste ju själv tycka att han dragit en vinstlott nu när han plötsligt får komma hem till en snäll människa där det både är varmt och finns mat Glad Hoppas han hittar ett riktigt bra hem nu.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Hennum
0

ja. ja tänkte oxå på det. just när katter håller öronen på det viset blir dom små batmannar. :P batcat. ^^

söt pojke. *blir lite kär* så skönt han är i värmen hos dig nu. snällt av dig!

grundig
0

söt kille =) kanske catman ?

skönt att han fick komma in , den katten kommer ge massor tillbaka när den är så sökande och det ger resultat i hans jobb att komma in =) ett lyckligt slut för den killen =)

Liz-arden
0

Han är jättemysig!

Han skallade mig idag för han var så ivrig att få komma upp i famnen och gosa!

Nu finns han på blocket under efterlysningar. Jag skall sätta upp lappar också.

Ganska snart får nog ett besök till veterinären bokas också för han luktar inte kul. Ett litet snipp hade nog förbättrat den saken avsevärt.

Hawknestgrove
0

ja spela bort kulorna för honom!

Hennum
0

hehe. ska grabben bli uttråkad (kul-lös)  :P

Hawknestgrove
0

men han får ju ha dagens dikt kvar. HAn blir bara av med klockspeletGlad

maggan47
0

och sjunga kan han fortfarande, fast som kastratsångareFlört

Maggan47

Liz-arden
0

Igår, i förrgår och idag har det varit en annons i Borås Tidning. Den skall även finnas på nätet nu och i ett par veckor framåt.

Flera hoppfulla som saknar sina katter har hört av sig men ingen som varit rätt tyvärr.

Dock tror jag nu att jag vet vad som hänt honom:

Idag ringde en kvinna som sett annonsen. Hon kände igen katten och berättade att han varit hemlös tidigare men att en gammal man med rollator som alltid sitter vid torget med sina kompisar tagit hand om honom. Han hade berättat för kvinnans man att han tagit sig an katten. Katten satt ofta med honom vid bänken på torget och följde sedan med hem.

Nu har inte gubben varit vid torget på ett tag, kanske är han på sjukhus eller att han har dött? Då har katten inte haft någonstans att ta vägen och har sovit under en friggebod nära torget.

Inte konstigt att han sprungit runt, runt torget då för han letar väl efter sin farbror!

Jag skall sätta en lapp vid bänken där gubbarna brukar sitta och fråga de andra gubbarna om jag ser dom, vad som har hänt med mannen med rollatorn. I sämsta fall ligger han ju sjuk hemma. Kvinnan som ringde visste tyvärr inte vad han hette eller bodde.

Liz-arden
0

Jag tror att jag läst något gammal inlägg här på sajten om denne gubben och någon katt.

Finns det någon som vet vem som skrev det eller hur man hittar det? Kansle är det samma katt?

Hennum
0

Putt för ledtråden. ^^ Kanske kan mysteriet lösas!

Debattia
0

Hoppas det.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

ja hur du än gör, så släpp inte ut den lille igen i såna trakter och kastrea den lille! Då går det ju lättare att hitta ett hem åt honm. För det har nog hänt något med farbrorn….

Liz-arden
0

Tänkte bara uppdatera den här gamla tråden…

Batman har bytt namn till Rulle och har blivit en vacker katt och ser inte alls gammal ut längre. Han har blivit kastrerad, vaccinerad och ID-märkt av snälla Kosta här på hittekatter.

Nu har han dessutom blivit adopterad och fått sitt alldeles egna hem där han får vara en älskad och bortskämd katt precis som han förtjänar!

Slutet gott……

miasofia
0

Vilken lycka för Rolle som fick ett hem.

Sidentass
0

#45 Vilka underbara nyheter..tack för att du delar dom med dej:-)!

anebit
0

Härligt att Rolle fått ett alldeles eget hem.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sagolika
0

Vad skönt att det löste sig för Rulle :)

Lena
0

#45 Vilka goda nyheter! Finns inget bättre för oss hittekattsfolk än sådana här solskenshistorier. Då gäller det att suga länge på karamellen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

Lycka :)