Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 4355 ggr
[Anunnaki]
0

Ull från merinofår

Jag ville köpa mig ett par varma långkalsonger och gick in på Naturkompaniet. Där visade man sig på kalsonger som var gjorda av merinoull. För den som inte kommer ihåg vad man gör med merinolammen kan man läsa här.

Expediten försökte att påstå att man hade garantier att den hemska behandlingen inte gällde ullen som använder hos tillverkarna av denna produkt men det visade sig vara tomt prat.

Ankie
0

ja jag vill inte titta på länken, kan tänka mig att det är de stackars fåren som blir klippt i rumpan. Ja det är bra att man blir påmind lätt att glömma bort när man handlar, ska fråga jag å när jag ska handla underställ

Lena
0

Använder själv inte ullprodukter då jag får hudirritationer av det. Men det är bra att du gör oss uppmärksamma på situationen. Det är inte mycket man kan köpa med rent samvete längre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
0

Har själv gjort mig av med alla innerkuddar med fjädrar sen dom stora rubrikerna med dom stackars gässen. Man behöver ibland en påminnelse om allt elände som drabbar våra stackars djur, man blir ledsen och förbannad.GråterSkrikandes

kattmatten
0

Detta hade jag helt missat. Ja man slutar aldrig förvånas vad man gör med djur för vinnings skull

Nordann
0

Vi har ju egna får i Sverige,den ullen går utmärkt att göra varma kläder av.Den stora skillnaden är att den s-t-i-c-k-s men jag som är känslig har annat material under,om inte gick skulle jag inte kunna använda ull alls.

Hade ingen aning om att de gjorde såhär med merinofår.det är rent gräsligt.

[Anunnaki]
0

Jag vill inte använda ull så när jag gick in i affären trodde jag att de skulle erbjuda mig ett val mellan några olika alternativ ull och syntet men de hade bara av ull och då såg jag på förpackningen att det stod merinoull. Försäljaren prisade materialet ovetande om vad jag tycker om djur. Jag är ju vegan av etiska skäl.

Men man får vara på sin vakt hela tiden. Iaf ser man inte kvinnor klädda i päls så ofta längre och väl är det fast nu när jag var i Stockholm på besök ett par dagar såg jag närmare fem damer i minkpäls. Gråter

Marga
0

Eftersom jag arbetar med den här typen av frågor vet jag att det finns merinoull från t ex Sydafrika som kommer från icke muelsade får. Nya Zeeländsk merino är också oftast ok.  Det finns även ok merino från Australien men det kräver rätt mycket kunskap hos inköparen för att man ska vara säker på att få den ullen.

Merinoull i sig behöver alltså inte vara fel (om man nu tycker ull är ok över huvudtaget förstås) men den mesta merinoullen kommer tyvärr fortfarande från muelsade får i Australien.

Nordann
0

Tänk,jag upptäckte precis det.Att det finns merinoull från andra ställen,även ekocertifierad.Merinoull är ju bra på det viset att den inte kliar tycker jag som är känslig för ull.