Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 5851 ggr
Druke
0

Behöver skriva av mig

Ylva som nu är sju månader gammal har nu fått urinvägsinfektion igen.

Jag misstänker att hon kan ha haft det under en längre tid, utan att vi har upptäckt det.

Magen, som har varit dålig enda sedan dag 1, har fortfarande inte blivit bra. Trots avmaskning och skonkost, hon får även bra foder.

Igår när vi såg att hon fått UVI igen (hon kissade nästan helrött (!) på en tidning bredvid lådan) så blev jag riktigt orolig. Hon borde inte få det.

Hon hade ju det när vi hämtade henne också - veterinärerna är förbryllade eftersom hon är en honkatt och nu har fått det igen.

Jag är rädd för att det kan vara något återkommande. Vi lämnade urinprov i morse så vi får veta på måndag vad de har sett…

Om det är återkommande så har jag beslutat mig för att ta bort henne, för både kattens och vår skull. Men det gör så fruktansvärt ont i mig! Hon är så pigg och glad, busar och leker, äter och dricker… Men hon måste ha jätteont när hon går på lådan, både när hon gör nummer ett och två. Gråter

Apropå magen så läste jag här på forumet om Giardia. Jag har bestämt mig för att skicka in ett avföringsprov till SVA, oavsett om vi avlivar henne eller inte, om det visar positivt så måste ju de andra djuren få behandling.

Förlåt för att jag skriver osammanhängade och rörigt - men jag är bara så chockad. Jag har sådan ångest inför måndagen, jag hoppas verkligen att jag slipper ta bort en sådan pigg och ung katt!

Jag vet att man kan ge dem specialfoder som förebygger kristaller, men jag vet också att det kan komma tillbaka ändå.

Så för allas skull har jag som sagt bestämt fmig för att hon ska få somna in om vi får ett "dåligt" provsvar. Gråter

Jag känner mig hemsk! Gråter

pipiz
0

vad äter hon för mat?

Urinvägsinfektion kan orsakas av bla kristallbildning i urinblåsan pga av olämpligt foder. Kanske läga att lägga om kosten till katten…kan ju inte direkt skada. Välj ett foder med lågt magnesium innehåll.

Druke
0

Orijen. Men sedan läste jag att blötmat var det absolut bästa (efter BARF). Så vi övergick sakta till Mjaus blötmat (de får även lite Orijen så de får jobba lite med tänderna).

Veterinären rekommenderade oss nu att byta till Eukanubas torrfoder för extra känslig mage (för magens skull) samt kosttillskott Flora…någonting (har glömt bort vad det hette) Skäms

Mymlan
0

Har ni testat mot Giardia ang den dåliga magen?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

martdat
0

att annat pensilin kanske? det finns ju flera sorter, tycker inte man kan ge upp en 7 månaders katt pga uv, har ni gjort bakterieodling så ni vet att ni gett rätt medicin?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Druke
0

Nej, jag läste inte om det först igår, tänker skicka in ett prov så fort vi kommit hem igen.

Eftersom det nu är ju l och så har jag rest upp till Hälsingland för att hälsa på min familj (bokade biljetterna 3 m¨ånader före) men mina svärföräldrar är kattvakt.

Ska få iväg provet samma dag som jag kommer hem! Är det förresten någon som vet om det finns någpt provrör eller liknande som man kan köpa hos vet. som man kan skicka iväg det i? Eller hur löser man det?

sagan
0

Förstår inte varför du ska ta bort henne om hon fått UVI två gånger? Det går att få bukt på det. Är ni säkra på att det inte är Idiopatisk cystit? Även kallad stressblåsa. Har veterinärern röntgat efter stenar i blåsan? En del katter kan ha stenar o pga detta få tillbaka problemen flera gånger.

Har ni provat Canicur el Zoolac för dålig mage?  Mjau blötmat är det bästa för en katts mage näst efter naturlig föda. Men vissa missar fixar inte enbart blött. Har ni funderat på om misse kan ha foderallergi? Reaktionerna är olika från katt till katt. Vissa får stora kliande sår och vissa reagerar med diarre. Så vore jag ni skulle jag testa låg allergen mat i 8v , blir magen bättre så kan man gå vidare med provokation. O se om man kan hitta vad kissen reagerar på.

Druke
0

#4 Menade du första gången hon fick det?

Nu har hon inte fått någon medecin ännu, då de ville ta urinprov först och se vad det var. Vi fick bara med oss smärtstillande hem.

Och jag tänker självklart inte ge upp henne om det inte är återkommande! Men jag försöker förbereda mig på det. Det känns bara väldigt fel eftersom hon är en hona, innekatt och inte får för mycket magnesium… Självklart ska jag även prata igenom detta ordentligt med veterinären när vi har fått provsvar (oavsett vad det visar)!

Druke
0

#6 Jag har inte sagt att jag ska ta bort henne utan vidare, utan om det är något återkommande, något som är svårt att bli av med.

Vi vet inte vad det är ännu, det är därför vi lämnar urinprov. Hon kommer medicineras därefter.

Veterinären avvaktar alltså.

Som sagt tycker jag att det känns som att det är något lurt när hon har fått UVI två gånger på sju månader, med tanke på att det mesta talar emot det.

Vi har köpt nytt foder + kosttillskott (som jag nämnde någonstans ovan) enligt veterinärens rekommendation. Vi får se efter några veckor om det blir bättre! Annars finns ju fortfarande teorin om Giardia och T-foetes kvar.

Hennum
0

hoppas provsvaren är bra, så att hon kan bli frisk och fortsätta sitt glada liv. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Druke
0

#6 Jag hoppas ju verkligen att det går att få bukt på det! Men veterinären berättade för mif att det finns katter, som precis som vissa människor, har problem med återkommande UVI, att "det bara är så". Även om man tar bort kristaller och stenar och ger dem förebyggande foder. Om det senare är fallet, så är det alltså därför jag har tänkt låta henne somna in!

Liz-arden
0

Min katt hade samma problem.

Nästan hela första året han bodde hos mig hade han besvär med diarréer, urinvägsinfektioner som kom tillbaka, urinsten och ögoninfektioner. Jag tror veterinärnotan gick på över 20 000:- och dessutom åt han veterinärens svindyra dietfoder.

Så här i efterhand tror både jag och veterinären att besvären var stressrelaterade.

Han är en nervös och känslig katt som inte klarar andra katter och förändringar särskilt bra. Han kom till oss från ett katthem där han vantrivdes hemskt eftersom han inte funkade med de andra katterna. Två flyttar och dessutom katthems-vistelsen blev för mycket för honom.

Idag är han en frisk och glad katt men han har fått återfall när han har upplevt stress, t.ex. när vi åkt på semester eller när jag tagit hem en främmande, hemlös katt.

Kanske finns det saker som stressar din katt, eller han hon haft en stressig period med otrygghet och förändringar tidigare? Det måste ju inte vara så för din katt men det är ett tips från mig.

Min katt mådde bättre när han fick gå ut och springa av sig lite energi och dessutom använde vi feliway i vägguttaget. Kanske hjälpte det, kanske hade han ändå lugnat sig med tiden?

Oj, detta blev långt. Lycka till med din katt hur som helst och ge inte upp hoppet!!!

Druke
0

#9 Tack, Hennum! Det vore den bästa julklappen!

Jag var rädd för att någon skulle "hoppa på mig" nu när jag skrev det här på forumet, men jag hoppas ni förstår mitt resonemang (läs #10).

Om ni inte gör det så får ni gärna kritisera mig i all välmening, men snälla försök hålla en trevlig ton. Jag försöker verkligen göra det bästa för både katten och mig. Jag ser ogärna att någon använder en otrevlig underton, då jag är väldigt känslig just nu.

Det är i alla fall skönt att ha folk att bolla med! Det finns så många sakkunniga människor här som har så mycket att tillföra i detta forum.

russin
0

Jag kan varmt rekommendera en sak, som jag tycker du kan prova vad gäller magen - fast flertalet här kanske reagerar mot det.

Det som botade min ena stödiskattunges mage (det rann om henne och även Mjau blötmat gjorde det än värre) är färskfruset hundfoder. Alltså ett foder som består av färskt, rått kött samt lite spannmål.

Min egna katta kan inte äta blötmat för katt (Mjau, Bozita mm), men däremot färskfruset hundfoder och hon fungerar bäst på Priima färskfoder (hon får färsk mat + torrfoder för katt), men det är svårt få tag i här för mig.
Så till stödisungen jag testade KLASS och då varianten med fisk i (nötputs, nötlunga, nötvom + lite fisk och spannmål). Det fixade hennes mage snabbt och även hennes syrra hade från start här superfin mage då hon fick den maten direkt. Nu får de både färskmat + torrfoder och magarna är perfekta:)

Efter en tid med färskfodret kan man börja blanda i lite torrisar för katt, alltså när magen stabiliserat sig. Många av våra husdjur har blivit uppfödda på torrisar (både hundar och katter) och med det fått en känslig mage pga steril föda. Utekatter däremot är ofta vana vid rå föda och då är torrisar och behandlad blötmat långt ifrån deras vanliga diet. Visst är fisk + ris mm en vettig skonkost, men då saknas många saker som t ex vitaminer och mineraler - och då främst mineralen kalk, som förutom att vara viktig för benstomme, även hjälper att stabilisera magen.

Till detta är min nya favorit även Trevis, som finns på apotek - ett hjälpmedel innehållande bra magbaciller mm.

Detta är bara det som jag märkt fungerat bäst och ett tisp jag gärna delar med mig av:)

Hennum
0

Jag tycker du gör rätt. Om det visar sig att katten kommer ha ont mycket mer i sitt liv vad man än gör, när den ska göra nummer 1 o 2, så är det inte rätt att låta den fortsätta plågas.

Förstår du har det jobbigt. Det är så när man funderar och grubblar. "Tänk om jag blir tvungen att ta det här beslutet…" Önskar verkligen för din och Ylvas skull att du att slipper det.

Druke
0

#11 Tack, Liz-arden!

Hon är en väldigt trygg katt som accepterar alla. Men  kanske hon ska få komma ut och springa litegrann! Det skulle hon nog må bra av :)

Kan man teckna en försäkring även om katten inte är frisk? Eller hur fungerar det?

Vi har tyvärr inte haft några pengar till försäkring ännu :( (min sambo blev arbetslös och jag studerar på halvtid).

Druke
0

#13 Tack så mycket, Lo-katt!

Jag ska kolla se om jag kan köpa lite Trevis (om det går att ge samtidigt som den andra floran?).

Först ska jag i alla fall prova det som veterinären rekommenderat nu (då vi redan köpt foder och kosttillskott), men jag ska absolut memorera ditt tips!

#14 Tack, Hennumm. Det är så skönt med lite stöd oavsett hur det går! Det ger jättemycket, verkligen!

Hon slipper åtminstone ha ont nu när hon går på smärtstillande.

Håller tummarna för en "bra" diagnos!

sagan
0

#6 Jag har inte sagt att jag ska ta bort henne utan vidare, utan om det är något återkommande, något som är svårt att bli av med.

Vi vet inte vad det är ännu, det är därför vi lämnar urinprov. Hon kommer medicineras därefter.

Veterinären avvaktar alltså.

Som sagt tycker jag att det känns som att det är något lurt när hon har fått UVI två gånger på sju månader, med tanke på att det mesta talar emot det.

Vi har köpt nytt foder + kosttillskott (som jag nämnde någonstans ovan) enligt veterinärens rekommendation. Vi får se efter några veckor om det blir bättre! Annars finns ju fortfarande teorin om Giardia och T-foetes kvar.

Mitt inlägg var abslout inget påhopp. Försökte förstå bara.

Som jag skrev i tidigare inlägg kan hon ha stenar i blåsan o dessa bidrar till att problemen åtkerkommer. Därför jag undrade om hon röntgatas hos vet. Om inte kan det vara bra o se om det finns ngt i blåsan som inte ska vara där. Man kan inte vara säker om man inte röntgar. Men du gör naturligtvis som du vill.

Tycker även att du ska teste för foderallergi (för magen), dvs ge lågallergent foder o se om magen blir bättre.  Om inte provsvaren påvisar ngt. El rådfråga veterinärern om just allergi. Om du inte vill prova på egen hand.  Canicur är toppen mot lösa mager. Läs här om du vill http://www.djurklinikenroslagstull.se/enterit.htm

Min katt reagerar med just lös mage på foder hon är allergisk mot. Orijen är ett utav de hon reagerar på.  Innehåller fisk, och det är det hon reagerar på. Andra foder får hon klåda av o kliar sönder huden.

Självklart kan du försäkra henne, men hon kommer få undantag för de problem hon har just nu tyvärr.

lilltasen
0

Hej Druke!

Bumbis här. Jag har egentligen gått ur hittekatter, så även min sambo lilltasen, men upptäckte ikväll att hans medlemsskap inte har blivit avslutat. Jag känner att jag måste skriva några rader här, vi bor ju trots allt i samma stad.

Jag har haft flera katter med både urinsten och urinvägsinfektion som varit svårbotade samt katter med svår diarré, eftersom jag har flera hemlösa katter från olika katthem, samt katter som gått ute länge som hemlösa som jag tagit in.

Jag kanske inte kan ge några bra råd, men ett urinprov är oerhört viktigt att hon får rätt antibiotika om hon har urinvägsinfektion. Olika antiobiotika tar död på olika bakterier, så det är viktigt att du får rätt medicin. Du måste ha ett preparat med brett spektrum. Till vilken veterinärstation åker du?

När det gäller diarrén så förordar jag rå nötfärs (färskmalen), morotspuré och kokt kyckling (även kokt sknka och kokta grytbitar) till att börja med. När det gäller torrfoder så har jag fått många råd av veterinärer med tex. Hills ID mm. men har upptäckt under åren att Royal Canins S33 (lila påsen) är den absolut bästa maten för katter med magproblem. Enligt mina erfarenheter har Mjau blötmat endast gett upphov till diarré, så det rekommenderar jag inte. Är Ylva en katthemskatt?

Druke
0

#17 Jag tog det inte som ett påhopp, utan jag vet att det blir känsligt när man nämner avlivning, därför tänkte jag vara lite "förebyggande" Glad

Jag vill väl säga att jag inte är någon idiot som tar bort en katt i onödan och att jag tänker igenom och lyssnar på vad ni säger - att jag är öppen, så att säga. Så att vi kan ta det luugnt när vi skriver.

Det är så tråkigt och onödigt när det blir otrevligt i trådarna - så jag tänkte vara lite före!

#18 Bumbis, jag känner mig hedrad för att du går in och skriver här i min tråd ändå. Jag har tittat efter dig och funderat vart du har tagit vägen, men det ska vi inte prata om nu.

Ylva har jag "räddat" från Blocket. Det var en okunnig barnfamilj som absolut inte bör ha katt som hade henne från början… Men för att göra en lång historia kort, så, nej, hon kommer inte från något katthem.

Jag åker till Karlstads Smådjurssjukhus på Färjestad.

Jag skäms för att säga det här, men jag har behövt låna pengar av mina föräldrar nu så att jag ska kunna betala hennes veterinärbesök. Tyvärr räckte inte de pengarna så långt, de är snart slut och det här var bara ett av många veterinärbesök känns det som… Mina föräldrar vägrar låna ut några mer pengar, de tycker att man inte ska "slösa" pengar på en sjuk katt, utan det är bättre att ta bort den och skaffa en ny istället Gråter

Jag hade gått med på det om det rörde sig om cancer eller liknande, då det är uppenbart att det vore bättre för katten att somna in. Men nu pratar vi om en pigg kattunge på sju månader med UVI!

Jag är medveten om att jag har lite väl krass ekonomi för att egentligen ha djur (om något oförberett skulle hända) men jag är säker på att vi hade fixat det här om jag hade försäkrat henne ! Det är så himla beklagligt att inte det blev av Gråter

Jag kan ju inte ta bort katten för att jag inte har råd att behandla henne…!

TamlinsMatte
0

#19 Var fullständigt övertydlig med veterinären om din ekonomi. Att det är stopp, finito, du kan inte göra mer… De behöver inse det och plocka bort allt som inte är absolut nödvändingt just nu. I efterhand är det lätt att säga att man skulle ha försäkrat, nu vet du det sas… Jag lärde mig den hårda vägen att försäkra in katter redan när de är påväg.

Det kanske är så att ni inte ska testa giardia denna månaden, det är inte jättesannolikt ändå. Testa istället morotspuré och skonkost och fungerar det inte - då tar ni det nästa månad. Jag skulle också ta bort Mjau - det är ett väldigt bra foder men jag har fått upptäcka att det vid ett par tillfällen varit för starkt för mina smås kattmagar. En av tjejerna blev faktiskt inte bättre förrän Mjau togs bort permanent. Eukanuba torrfoder (vanligt) fungerade mycket bättre, även om det krävdes en kur canicur först också.

UVI'n behöver ni komma tillrätta med förstås. Låt oss, trots allt, hoppas att det är UVI - det är sämre att inte veta vad som går fel. Och så hoppas vi på att du får ett bredare spektrum den här gången, ofta får man smalt spektrum första omgången för att inte riskera att skapa resistenta stammar… det är en bra åtgärd i det stora hela, bredspektrum är verkligen inte bra att använda "bara sådär" för sen står vi där med obotliga sjukdomar som var botbara för några år sedan. Och sedan behöver ni förhoppningsvis inte göra återbesök om allt går väl, inte förrän besiktning inför försäkring (behövs förmodligen då hon varit sjuk). Tyvärr lär UVI undantas…

martdat
0

håller med 20, var ärlig mot vetten när det gäller ek, jag vet att det känns skit att stå där med mössa i hand o säga att pengar inte finns, men det går, jag hadde en fasst summa som fanns o inte mer när jag var inne med min stödis i höstas, sa till vetten att det får kosta si o så, säg till om det rinner över, för mer pengar finns tyvärr inte, då gör de inte mer än de måsste,

Sen om du går till ett djursjukhus så ta ring runt till mindre kliniker och kolla priset, där kan man tjäna in tusentals kronor,

Lycka till med katten,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lilltasen
0

#19 om ekonomin är skral tycker jag inte du ska fortsätta åka till Färjestad. Jag brukar jämföra mina veterinärräkningar med de som åker dit och det skiljer tusenlappar. 

Har du testat Ulvsby smådjursklinik? Jag tycker dom är bra där, det är ett mindre ställe där man kan be att få samma veterinär så blir det mer personligt.

Om du vill kan jag även pm:a telefonnummer till "min" veterinär som inte tar ut ett öre mer än vad han behöver. Han är gammal i gemet och har lång  erfarenhet och mycket sunt förnuft.

monsi
0

Håller tummarna för bra resultat o provsvar.

Skickar massor av styrke kramar o Häxan massor av nos pussar till både husse matte o kise.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

Förstår ditt dilemma o stödjer ditt beslut vad som är bäst för kise du känner den du lever med den, du vet vad som är bäst för den.

Har själv suttit i liknade sitts

Har en dogo som led av exem i 4år vi gjorde allt för att han skulle bli bra, gav en ny vett ett sista försök innnan vi skulle avliva honnom.

Hade tur hunden blev frisk efter 1års behandling o kastrering.

Hade ett extra problem vi var halvfodervärdar o var tvugna att rätta oss efter uppfödaren som vi nästan alldrig fick tag i.

Han är nu 10år glad o lycklig full i bus inga exem synliga om han inte blir väldigt väldigt upphetsad o stressad, o då kommer jätte lite knappt synligt.

Skulderna vi fick var världa varje krona.

Önskar jag kunde hjälpa med det ekonomiska men är pank som alla andraGråter

Druke
0

#21-24 Tack allihop för era svar!

<Bumbis, du får jättegärna pm:a nummer!

Jag är ledsen att det bli lite rörigt nu, men kattvakten har nyss ringt och Ylva har blivit ännu sämre i magen och hon har börjat kräkas vitt skum. Hon vägrar att äta.

Jag misstänker att hon har blivit förgiftad. Jag fick reda på att hon ätit av granen… Gråter

Det är så jävla svårt att sitta 40-50 mil bort och inte kunna ringa till agrias telefonveterinär ens en gång - eftersom man tydligen inte kan använda den tjänsten från kontantkort!

Jag bad i alla fall kattvakten att ringa dit och ringa upp mig sedan.

Jag misstänker att hon behöver åka in akut… Och jag har verkligen inga pengar till det, får som sagt inte låna något mer heller Gråter Jag känner mig som VÄRLDENS SÄMSTA KATTÄGARE! Gråter

Är det slut nu? GråterGråterGråter

Förlåt att jag tar fokus från alla hittekatter som behöver hjälp.

Hawknestgrove
0

Stackars dig och stackars kisse….. Hoppas det ordnar sig. det är ju inte lätt när det blir som det blir för dig… Granen ska ju inte vara farlig i sig…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Druke
0

#26 Tack, Gunilla. Kattvakten har ringt upp igen nu.

Veterinären hade sagt att så länge hon är uppe på benen så är det okej. Hon behöver mycket vätska och ingen mat. Om några timmar så ska hon prova ge henne lite skonkost i form av ris och mager, vit fisk.

Håller tummarna för att hon mår bättre snart.

monsi
0

Håller tummarna o hoppas på bättring.

monsi
0

Kan inte chikans minnes fond hjälpa här?

Hawknestgrove
0

De tar bara sig an hittekatter, tror jag.

monsi
0

om jag mins rätt är väll detta en hitte mise Druke?

Kommer inte ihåg från var tyvärr.

Hawknestgrove
0

HAr veten rekommnederat kokt ris? och  om några timmar? När kommer du hem,?

Druke
0

#31 Monsi, det är den andra katten jag har som är en hittekatt. Och självklart ska inte jag ta några pengar för hemlösingarna! Utan jag skriver här med hopp om lite stöd bara… Bara det är väl egentligen illa nog Skäms

#32 Ja, veten rekommenderade kokt ris. Jag berättade för honom om att jag var långt hemifrån och hade kattvakt också.

Jag kommer hem den 3:e januari.

Det är så himla typiskt! Jag har inte träffat min familj på ett halvår nu, och har planerat in den här resan, beställt biljetter och ordnat med kattvakt 3 månader i förväg. Hoppades på att jag skulle få lite ro här nu .

Men nu har jag jättedåligt samvete för att jag inte är hos Ylva, och för att jag kommer vara borta ända till den tredje. Rynkar på näsan Stackars lilla tjejen… Hon fick en besvärlig jul Gråter

Hawknestgrove
0

Usch….. så himla trist. Men jag hade nog åkt hem tidigare om jag var du…..Om det går att boka om biljetter alltså!

Druke
0

#34 Biljetterna går tyvärr inte att boka om. Jag har ännu mer tyvärr inte råd att köpa nya heller Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

fasen också…….

lilltasen
0

#25, men oj, vad har hänt med Ylva?

Är det något jag kan göra att hjälpa så säg till.

monsi
0

Kom i håg du hade en hitte mise men inte vilken av dem det varSkäms

Hawknestgrove
0

Lilla Ylva….. puttar för att det ska gå bra!

Druke
0

#37 Tack, Bumbis! Det finns inte så mycket att göra nu mer än att hålla tummarna!

#39 Jag pratade med kattvakten nyss och hon är fortfarande uppe på benen. Fick veta att hon ätit riset och druckit vatten Glad

Hawknestgrove
0

Ok, lite ljusning!

monsi
0

Skönt! Hoppas det håller i sig.

Hennum
0

ja. hoppas hon kryar på sig snart. Och fortsätter äta riset o fisken och kan bli bra.

Druke
0

Ylva fortsätter att äta ris och dricka vatten, hon har även busat hela natten med Felix (kattkompisen)! Skrattande

Magen är fortfarande dålig, men inget mer kräkas i alla fall. Glad

Tack allihop för det underbara stödet jag får av er! Ni är guld värda! Kyss

Håller tummarna för ett bra provresultat på måndag!

MariannE11
0

stor lyckokram till dej druke…hoppas ylva kryar på sej ordentligt så du inte behöver vara orolig… inget kul att vara borta medans missarna är sjuka… nattbus tyder ju på att hon har kraft kvar… lycka till på måndag….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ankie
0

hoppas så att det går bra med din katt, så hemskt att inte kunna vara nära när hon är lite klen..

monsi
0

Låter bra med med natt bus.

Hoppas på bra prover på måndag.

lilltasen
0

Jag har pm:at dig Druke.

/Bumbis

maggan47
0

puttar upp för bra provsvar på Måndag för lillkissen

Maggan47

MariannE11
0

hoppas läget är oförändrat eller till det bättre… håller tummarna…

Druke
0

Hej allihopa!
Jag har inte fått tag på något internet förrän nu.

Ylva är tillbaka till sitt gamla vanliga jag igen! Nu är hon "normaldålig" i magen (alltså lika dålig som hon brukar vara).

Hon får ris och mager, vit fisk + floran som vet. rekommenderade och smärtstillande för UVI.

Tycker ni hon ska fortsätta gå på skonkosten ett tag till eller ska vi börja ge det torrfoder som vet. rekommenderade (Eukanubas för känsliga magar) igen?

Är lite nervös inför provsvaret i morgon, men det ska bli skönt att få ett svar också, så att vi vet vad som behöver göras!

Kram på er

MariannE11
0

vågar inte uttala mej i din fråga… är det "bara" svar på proverna ni får i morgon eller är ylva med på kontroll?…..tycker iaf att du tar upp det med veterinären i samband med att du får veta provsvaren…tror att svaret automatiskt kommer i morgon vid samtalet…

Druke
0

#52 Vi har fått en telefontid, så det är ingen kontroll.

Den veterinären vi träffade rekommenderade ju att vi skulle byta till Eukanubas foder och ge kosttillskott.

Men när Ylva blev jättedålig (förmodligen förgiftad) så ringde jag till Agrias telefonveterinär, då rekommenderade denne skonkost.

Men nu när hon är tillbaka till sitt "vanliga" så undrar jag om hon ska få det fodret som den första veterinären rekommenderade eller om hon ska fortsätta med skonkosten ett tag till.

Det kan jag ju i och för sig fråga den första veterinären i morgon när han ringer Glad

Det lär ju inte skada henne att äta skonkost tills dess!

Hawknestgrove
0

jag hade nog gärna fortsatt med skonkosten. Men kanske bytt fisken mot kött?

monsi
0

Har du provat med nötfärs?

Ska vara jätte bra till kisar mad traslig mage.

Druke
0

#54 & 55 Tack för tipset! Jag ringer i morgon och ber kattvakten fixa det. Glad

Snart är det måndag! Håller tummarna för lilltjejen!

Hennes smärtstillande tog ju slut igår också Obestämd

Så nu hoppas jag vet. är säker på vad som ska göras och att vi kan börja behandla henne så snart som möjligt!

lillmymlan
0

Hur har det gått idag?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Druke
0

Jag ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat - men tyvärr har jag inte haft tillgång till internet på flera dagar.

Veterinären ringde mig i måndags och berättade att han inte kunde se några spår av kristaller eller stenar, men det är fortfarande inte uteslutet. Han tyckte också att bakterietillväxten var så pass liten att han inte trodde hon hade några bakterier i urinblåsan utan att de snarare hade kommit från hennes päls när hon hade kissat.

Därför uteslöt han att det var någon infektion, och trodde det snarare handlade om en inflammation. Han räknade med att den skulle gå över av sig själv, men om den inte gjorde det skulle vi höra av oss igen så skulle han skriva ut antibiotika.

Kattvakten upplever inte att Ylva har något besvär med kissandet. Hon har inte kissat utanför lådan något mer heller, så det går inte att se om det fortfarande är blod i urinet.

Om Ylva får problem med detta en gång till (vilket veterinren nästan räknade med) så skulle vi boka en tid för röntgen och kolla om hon har urinsten. Annars sade han att han trodde Ylva var en sådan katt som kunde få inflammation i urin blåsan "lite då och då". Och att när hon får det kommer det förmodligen gå över av sig själv, gör det inte det får vi ge henne antibiotika etc.

Just nu så avvaktar vi bara. Jag funderar även på att köpa Feliway.

Kattvakten rapporterar att Ylva inte är lös i magen längre, fast hur bra hon är i magen vet jag inte till 100% (berättar när jag kommer hem!). Hon har nu gått tillbaka till Eukanubas torrfoder för känsliga magar + kosttillskottet enligt veterinärens rekommendation.

Jag vill tacka alla så hemskt mycket för erat stöd och all hjälp jag har fått! Ni är de bästa Glad

Mvh Druke

Hawknestgrove
0

Lycka till och  på söndag får du ju krama din pussis igen!

Druke
0

Ja, snart ska hon få massor av gos! Kyss Gud, vad jag längtar dit!

Hennum
0

kan tro det. Har du fått gosa med din älskling massa nu? ^^

Druke
0

#61 JA! Skrattande De hade saknat oss!

Jag är ganska säker på att inflammationen har tonat ner sig och magen är mycket bättre men fortfarande inte riktigt bra.

Det nya fodret verkar passa hennes mage!

Vi ska åka och köpa mer kosttillskott på torsdag Glad

monsi
0

Mysigt o bra toppen!

Druke
0

Det här kan inte vara sant! GråterGråterGråter

Bajset har blivit bättre, men hon fortsätter att bajsa utanför lådan. Nu gick hon inte ens på tidningen utan satte sig i ett annat hörn - jag tog en ficklampa för att titta närmare på bajset och då såg jag att det var blod och slem i avföringen!

Jag ringde veterinären på en gång, de rekommenderade oss att åka in akut.

Jag har inte kvar något av pengarna jag fick låna ihop sist, och mina föräldrar vägrar att låna mig en krona till om det inte är för avlivning.

Jag känner mig helt hysteriskt ledsen! Nu är det slut på riktigt Gråter

Jag kanske skulle ha en möjlighet att tigga till mig pengar om det gällde behandling - men det är ingen som vet vad det är för något och det krävs undersökningar och provtagning innan man kan påbörja behandling.

Människan jag pratade med nu sade att det kunde vara någonting medfött, att det är något inre organ som inte funkar som det ska.

Jag har slut på alternativ nu, det verkar som att det här är slutet GråterGråterGråter

emjon
0

När vi haft katter som fått just blodig och slemig (som ägvita) avföring  har de hjälpt med RC Intestinal torrfoder under en period det säljs hos veterinären.

Fråga veterinären om det inte kan vara värt ett försök.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Druke
0

#65 Emjon, tack så mycket för att du bara skrev! Jag behöver det nu.

Det är Eukanubas Intestinal som vi ger henne nu, hon har ätit det i två veckor.

Hur lång tid kan det ta innan det ger med sig? Avföringen har ju som sagt blivit bättre, men jag vet inte hur länge det har varit blod i den.

emjon
0

#66 När jag givit fodret har jag märkt skillnad redan första veckan och det kan ju vara skillnad på vilka foder katterna tål också.

Har du möjlighet och få några provpåsar hos din veterinär så du kunde testa?

Druke
0

#67 Jag kan ringa i morgon och höra vad de säger.

Jag hoppas att det kan "rätta till sig" efter ett tag. Men det sista jag önskar min lilla vän är att hon ska lida. Jag är rädd för att jag ska plåga henne om jag bara avvaktar och ser hur det utvecklas… Gråter

Men som sagt jag ringer i morgon och ser vad de säger.

MariannE11
0

putt… ingen rolig sits du är i….inga tips men håller tummar o en massa tassar här…

Hawknestgrove
0

Åh stackars er! Hur vore det, om du kanske hörde på Billy Hittekattsfond om du kunde få hjälp där?

monsi
0

Håller tummar o tassar här med.

Hoppas foderbytet funkar.

Druke
0

#70 Gunilla, Ylva är ju ingen hittekatt. Rynkar på näsan Och jag vill absolut inte snylta av dem!

Hrrr…. Hur länge kan man låta henne gå såhär? Om man ska försöka vänta ut det, alltså, och se om fodret hjälper?

Var går gränsen mellan att vilja hjälpa katten och att bara vara egoistisk? När är det djurplågeri?

Det sista jag vill är att ge upp henne. Men jag vill ju heller inte att hon ska lida… Det känns som att jag får svårare och svårare att avgöra när det är dags att låta henne gå.

Hon är fortfarande sitt gamla vanliga jag. Inget fel på aptiten, dricker som hon ska, busar, kelar… Är allmänt aktiv. Men hon skriker ofta när hon ska gå på lådan, ungefär "Ånej, nu kommer det matte, och jag vill inte!"

Gråter

Hawknestgrove
0

Om det är någon som kan råda dig, så är det emjon och LEna. De är jätteduktiga på kisar med dålig mage. MEn jag hade avvaktat om jag varit du. JAg har IBS själv och jag vet, hur jobbigt det kan vara på samma sätt som din kisse. Så jag tycker du ska avvakta. Fasen, en katt som äter, leker, kelar och tvättar hon sig? Nä vänta du!

monsi
0

Håller med Gunilla Vänta.

Druke
0

Bra, då väntar jag med gott samvete! Glad

Hawknestgrove
0

ja ingen avlivar mig för att jag har de problem som jag har. Ok detta var sagt för att få dig på lite gott humör. MEn allvarligt, det är alltså inget livshotande fel på mig, trots samma symptom som din kisse…..

Elise79
0

Jag fick hem en katt (6mån) som var grymt rackig i magen, med blod i avföringe till och från och vet hittade inget fel. De hade fått rekommendation att ge henne allergifoder (minns inte märket)

Men när det inte hjälpte så bytte jag till kattungemat RC babycat 1-4 månader och hon blev bra nästa direkt. sedan fick hon äta kattungemat RC kitten tills hon var ett år och inga problem med magen nu.

Kattungar har inte en färdigutvecklad magen och du skriver att hon är 7 månader - så jag skulle vilja tipsa dig att ge henne babycat-mat. Det skadar inte om det inte skulle hjälpa =)

Druke
0

#77 Hon blev 8 månader den 3:e :) Men, absolut! Det är ju också ett jättesnällt foder för magen, tack så mycket för tipset!

#76 Tack, Gunilla. :)

TamlinsMatte
0

RC Intestinal har vi också provat här med gott resultat. Det tog kanske 1-2 veckor innan det var riktigt ok med Tamlins mage. Jag har också använt Canicur och något annat från apoteket (pasta) som fungerade mycket bra på lillans mage som krånglade förfärligt och länge. Det visade sig senare att den riktiga lösningen var att ta bort Mjau och Bozita som de hela tiden fått. Bra foder… men starkt för hennes lilla mage tydligen

Druke
0

#79 Ah! Canicur har jag ju blivit tipsad om tidigare! Det hade helt fallit ur huvudet på mig… Tack! Jag ska försöka få tag på det i morgon.

Hawknestgrove
0

Finns på apoteket

Hennum
0

Just att hon leker och står i tror jag är ett bra tecken.

Se henne noga i ögonen, då tror jag att du kan se om hon vill leva eller dö. Vår gamla katt var väldigt tydlig med att hon tyckte det var dags. Det märktes på hennes beteende. Hon hade problem med huden och vi hade samma situation där. Skulle vi vänta och se om det blev bättre med olika foder osv, eller skulle vi låta henne slippa lida direkt. Vi väntade tills vi såg hennes blick.

Jag tror du kommer veta när det är dags, visst kan man tänka att det hade kunnat vara bättre att låta det ta slut tidigare. men hon leker och trivs med livet, trots att hon har ont ibland om dagarna.

Hawknestgrove
0

ja och en kisse, som uppför sig som din, nä, den  ska du definitivt ge chans.

Druke
0

Tack, Hennum och Gunilla!

Ni anar inte hur mycket ert stöd och pepp betyder. Tack.

emjon
0

Absolut skall du ge kissen chansen att bli av med sina problem det gäller bara att hitta rätt behandling.

Veterinären brukar alltid rekommendera intestinal foder av de märke som kliniken säljer och därför varierar det och de säger att det är samma typ av foder. Det kan ändå skilja mellan olika märken vilket foder som är bäst för katten.

Druke
0

#85 Jag ska köpa canicur idag, sedan ska vi prova RC:s. Tyvärr har vi nyss köpt Eukanubas, den påsen innehöll 3 kg. Vi har inte råd att byta till RC nu med detsamma, utan det får vänta tills den här påsen är slut. Foten i munnen

sagan
0

# 86 #85 Jag ska köpa canicur idag, sedan ska vi prova RC:s. Tyvärr har vi nyss köpt Eukanubas, den påsen innehöll 3 kg. Vi har inte råd att byta till RC nu med detsamma, utan det får vänta tills den här påsen är slut. Foten i munnen

Iams o några till har smakgaranit på sina foder. Så går du tillbaka o säger att din misse inte vill äta den så får du prova en ny. Nöden har ingen lag!

Druke
0

#87 Gäller det även om påsen är öppnad och inköpt för två veckor sedan? Obestämd Sedan tror jag inte kliniken säljer RC för katter, utan de har Eukanuba och Hills…

Hawknestgrove
0

försöka duger. Du kan ju få ett tillgodokvitto på något annat i så fall!

Druke
0

#89 Det är sant!

Magen har blivit sämre igen nu när Fortifloran har tagit slut.

Håller på att sälja lite saker nu, så att vi får ihop pengar till skolavgifter. Förhoppningsvis får vi lite pengar över till Ylvas foder!

Jag ska i alla fall försöka skrapa ihop till mer Fortiflora på måndag.

Idag var jag på apoteket, men de hade bara Canikur för stora hundar (tuggtabletter). Så jag köpte Diarsanyl pasta istället. Ska börja behandla i morgon bitti, så får vi se hur magen ser ut efter helgen!

Hawknestgrove
0

ja lycka till. OCh förlåt att jag frågar i min okunnighet, har du kört henne på 24-timmars fasta? kommer inte ihåg….

TamlinsMatte
0

#90 Det var diarsanyl jag inte inte mindes namnet på, och det fungerade faktiskt bättre än canicur för lillan härhemma. Vad är fortiflora?

Druke
0

#91 Inte nyligen, men har gjort det en gång tidigare utan resultat. Kanske ska prova igen?

#92 Fortiflora är ett pulver (kosttillskott) som man strör över maten. Det ska vara bra för katter med känsliga magar.

Vet. rekommenderade oss att ge henne det i 14 dagar för att se om hon blev bättre i magen, vilket hon blev. Men jag tror hon behöver äta det lite längre - vissa katter går tydligen på det här resten av livet.

sagan
0

# 88

#87 Gäller det även om påsen är öppnad och inköpt för två veckor sedan? Obestämd Sedan tror jag inte kliniken säljer RC för katter, utan de har Eukanuba och Hills…

Gör man mjuka övergångar kan det ta ett tag innan man kan byta ut det helt.  Och du har försökt få henne att äta under en tid för du har blandat i med det gamla. Men nu när det bara är det så "vill" hon inte äta är det bara o säga.. Har dem smakgaranti så har dem. Men det har iofs lite o göra med hur mkt som ätits.. Är det halva påsen så kan det vara svårt. Men försöka kan man alltid.

Lycka till.

sagan
0

Skrev tidigare om foderallergi och att du kanske skulle kolla upp det. Har du funderat på det ngt mer? Katter kan reagera med diarrer, kräkningar och  klåda. Det kan iaf inte skada o prova ett lågallergent foder. Det finns små provpåsar hos veterinären som man kan ta. Hypoallergenic och z/d. Även James Wellbeloved (djuraffär) är ett lågallergent foder.

att läsa

Hawknestgrove
0

hur går det här?

Druke
0

I morse var bajset nästan helt bra, men sedan blev det lite sämre igen.. Det är väldigt varierande! I morgon kväll får hon sista dosen diarnasyl.

Hawknestgrove
0

ja du… är hon mager+ Och hur länge sen var det du körde fasta? Har du fått Dihydrostreptomycin av vet? Det är många gånger en bra lösning. MEn jag tycker inte det verkar vara så allvarligt, det rinner ju ine ur kissen…..

Nilla
0

Var försiktig med foderbyten. Du har fått många råd om olika foder i tråden och det är inte så bra, att byta mat upprepade gånger. Det kan förstöra den bästa mage.

Jag tog hand om en avlivningshotad Oriental för ett par år sedan. Hon hade "haft diarré i hela sitt liv" och nu hade ägarinnan fått nog. Jag tog henne på armen och gick. Hon var rektalt inkontinent, med andra ord droppade det även när hon släppte sig. Vi hade handukar överallt.

Jag satte henne på diet under ett HALVÅR. Dieten bestod av bulgur, kokt renskav, solrosolja och lactoplus. Hon fick kött från en helt ny proteinkälla och hennes irriterade tarm fick chans att läka ut. Jag skrev noggrann journal och testade att tillsätta nya proteinkällor. Varje gång hon fick ett återfall, satte jag tillbaka henne på renskav igen. Efter ett halvår kunde hon äta RC och hade inga fler återfall. Ägarinnen hade bytt foder gång på gång och inte haft varken vett eller kunskap, att låta tarmen läka.

Idag finns hon inte och hon fattas mig varje dag. Var försiktig med provpåsar och foderbyten. Lycka till. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Hawknestgrove
0

låter väldigt sunt.  För det är ju rena näringskällor osm inte är jobbiga att få tag i, inte dyra heller.

Druke
0

#98 Hon är smal, men hon är inte underviktig. Och det var längesedan jag körde fastan, 4 månader, tror jag. Dihydrostreptomycin har hon inte fått. Vad är det för något? Skäms

Och, nej, hon är lååångt mycket bättre i magen nu! Så här bra har hon aldrig varit Glad Ännu är det inte lika bra som Felix, men vi är snart där! Förut bajsade ju hon inte ens korvar…!

#99 Tack, Nilla! Stackars kisse Rynkar på näsan Vilken tur hon hade som fick komma till dig!

Jag gör mitt allra bästa för att hjälpa Ylva. Jag har fått många bra tips här, och det är svårt att välja vilka man ska prova.

Jag har tänkt ge henne Eukanubas tills påsen är slut och fortsätta med fortifloran ett tag till (så länge hon behöver), sedan tänkte jag prova byta till RC's Intestinal eftersom det fodret verkar ha fungerat för många här inne.

Men sedan ska jag inte byta något mer - jag är ganska nöjd med magen som den ser ut nu också! Jag blev bara jätteorolig när det kom slem och blod.

Nilla
0

Om hon är bra i magen nu, så försök att inte byta foder. Då kanske du ska hålla dig till Eukanuba, tills hon är riktigt stabil? (med stabil menar jag flera månader med bra mage)

Tänk på att det finns massor med bra BARF du kan ge vid sidan av, som inte skadar magen och du har fått flera tips i tråden. Färs, kycklingvingar, kycklinghjärta, kokt fisk, äggula etc. Det är billig och bra mat. Ha Eukanuban som bas, om hon är bra i magen av det fodret nu. Ett nytt foder nu riskerar att förstöra det arbete du lagt ner.

Jag förstår så väl, att du gör allt du kan. Du har gjort en god gärning som räddat Ylva. Glad

Druke
0

#102 Okej! Men jag funderar om inte BARF kan vara för starkt för hennes mage? Eftersom hon blir dålig av Orijen och Mjau? Men fisken gick det ju bra med förut… Och äggula kan jag bjuda på ibland Glad

Hawknestgrove
0

Håller med Nilla här. Byt INTe nu utan kör vidare på det du har, eftersom du har fått så bra resultat. OCh äggula är bra. Rå köttfärs är milt för magen. DVS så pass rent, att magen knappt behöver arbeta med det. OCh barf är bra, men jag tror nog att inte ens de helfrälsta Barfaran vill rekommendera att helt gå över till barf i det läget du har nu. och märker du, att fortiflora funkar bra, så kör vidare! OCh ge henne gärna vanligt kallt te att dricka med lite druvsocker i!

Nilla
0

#103 Ja, du ska inte barfa, bara ge lite vid sidan av. Du har ditt foder som bas. Jag har sex katter och de ratar alla Mjau. De äter inte ens tetrapacken. Det är bättre med lite lammfärs osv. Du köper en liten paket och delar upp i små plastpåsar i frysen.

Det viktiga är, att inte ändra på någonting alls, om magen verkar stabilisera sig nu. Ge henne tid. Glad

Druke
0

#105 & 105 Ja, det låter bra. Tack för era råd!

I morse var hon jättedålig i magen. Det kom till och med lite blod Rynkar på näsan Sedan ville hon inte ha sin frukost (hon brukar alltid kasta sig över den annars), men vi provade att ställa ner det någon timme senare och då åt hon litegrann, men hon hade inte sin vanliga aptit. Dricker vatten gör hon i alla fall.

Var in och köpte Fortiflora idag, den räcker i en månad nu. Tänkte börja ge henne den i morgon då hon får sista dosen diarsanyl ikväll (men det kanske inte spelar någon roll?).

Diarsanylen verkade ju fungera i början, men nu har hon ju som sagt blivit sämre? Vi har följt anvisningarna i förpackningen.

Hawknestgrove
0

lille kisse. bli bra nu…..Men ge kissen te att dricka! Vanligt te, alltså, inte örtte!

Druke
0

Nu har hon fått det sista diarsanylet, sitt torrfoder och en äggula. Ska koka lite te sedan! Visst är det druvsocker i honung? Oskyldig

Hawknestgrove
0

japp, det kan du ta lite i också!

Nilla
0

Har hon lite blod i avföringen, tyder väl det på irriterad tarm? Obestämd

sagan
0

Ljust blod tyder på att blodet kommer någonstans nära analen, det kan ex. beror på sprickor i analen eller strax innan analen. Vid diarré är det lätt att regionen kring analen irriteras och därför kan det blöda lite. Lyckas man lokalisera att blodet kommer från analområdet så kan man ta det lugnt.

Mörkt blod däremot tyder på att det kommer längre inifrån tarmen. Då bör man genast kontakta veterinär. Det behöver inte vara något farligt, vid diarré retas tarmens slemhinnor och kan börja blöda lite, men eftersom det är svårt som att veta om det beror på detta eller något mer allvarligt så bör veterinär kontaktas.

Druke
0

#111 Hon har fått ljust blod två gånger (idag och för fyra dagar sedan) och lite slem som påminner om äggvita.

Jag har kontaktat smådjurssjukhuset för rådgivning (har inte haft råd att åka in och få henne undersökt och ta prover), men de hade ingenting att säga annat med att jag borde komma in med henne. Det var då jag funderade på om det var humanast att avliva henne om det är så pass allvarligt och jag inte kan ge henne den hjälp hon behöver.

Men nu har jag lite mer is i magen efter att ha fått en hel del bra tips och råd, samt fått ta del av andras erfarenheter av detta.

sagan
0

Om det är ljust så är det ytligt i tarmen och inget måste att åka in.  Två gånger är inget o oroa sig över. Min hane hade det ett par gånger när han var lös i magen. Så länge det inte är mörkt kan du avvakta tycker jag.

Jag tror att du kommer råda bot på den dåliga magen om du ger det tid.  Alla verkar ha olika tips o råd ang hur det gjorde med sina katter.  Och det verkar fungera olika beroende på vem som skriver. Jag tror att man inte helt o fullt kan förlita sig på veterinären rekommendationer kring mat då dem inte har så mkt näringslära i sin utbildning. Oftast utgår dem från vad fodertillverkarna säger och vilken mat dem har till just det problemet. Och som alla vet så vill alla tjäna pengar. Jag säger inte att fodret inte hjälper, men det finns andra metoder som fungerar lika bra!

Nilla
0

#111 Tack för upplysningen. Glad

Druke
0

#113 Tack, det är bra att veta! Glad

Kan man köra på enbart skonkost (bestående av ris, nötfärs, vit fisk och äggula) under en längre period? D.v.s. ett par månader?

Hmm, jag vet inte om det här är mest pinsamt för er eller för mig - men jag beundrar er verkligen! Jag har lärt mig så mycket av er, men än har jag en hel del kvar att lära. Tack för att ni delar med er av er kunskap! Skäms

sagan
0

#115 Jag skulle nog bara köra på skonkost tills magen stabiliserat sig (om den gör det)   Då många katter är allergiska mot oxkött och fisk i stor utsträckning skulle jag ge nöt, lamm, anka, kyckling istället. Några måndader klarar dem sig utan att få näringsbrist på enbart den kosten.  Inte sagt att detta är den bästa lösningen. Ju mindre som stoppas ner i lilla magen desto lättare att få tarmluddet att återhämta sig. Vi människor ska ju inte äta ex fet stekt mat om vi har dåliga magar. Torrfoder och mjukmat har ganska mkt annat i sig och det kan vara det som stör när tarmen redan är i obalans.

Druke
0

Diarnasylen hjälpte inte. Och nu har hon ätit Fortiflora i fem dagar, inte minsta lilla tecken på bättring.

Jag funderar på att bara ge henne ris, nötfärs och äggula ett tag, kanske 1-2 veckor, (eller tills jag märker att magen blir bättre) och se om det hjälper magen på traven. Jag har även tänkt börja ge henne mat 3 gånger om dagen och då mindre portioner, så kanske hennes tarm får vila lite.

Hennum
0

hoppas det funkar!

sagan
0

Hoppas oxå att det ska fungera. Tror det är bra att du portionerar ut givorna så det inte blir för mkt på en gång…. Vet dock inte om äggula är så bra för känsliga magar. Utan jag skulle nog bara köra på ris o nötfärs till att börja med och se om magen stabiliserar sig ngt..

Lycka till!

Nilla
0

Jag har varit ute och surfat och läst en del om Eukanuba. Det verkar vara många djurägare som haft problem med detta märke bl a urinsten och gastrit. Dessutom är det ju ökänt för sina djurförsök.

Tycker du ska ge henne så "ren" föda du bara kan. Lammfärs är bra och finns i kyldisken. Jag tror du är på rätt linje. Sätt henne på diet en längre tid, så får du förhoppningsvis bukt med magen. :-)

Druke
0

#120 Ja, jag tänker inte fortsätta ge Eukanubas torrfoder. Jag ska åka och handla lite skonkost och fryspåsar nu, sedan börjar dieten i eftermiddag!

I morgon ska jag sätta mig och ringa runt till olika kliniker och se om de har något foder som jag kan byta till sedan längre fram.

Hawknestgrove
0

och kör bara med ren färs! inget ris och morotspure kanske? JAg hade ju börjat med 24 timmars fasta, kallt te att drivka med lite druvsocker i och efter ett dygn gett bara morotspure och sedan när det stabiliserat sig, smugit in ren köttfärs i moroten. det finns ju en skola här, som säger att ris inte är bra för dåliga kattmagar, och det tog jag fasta på, när Mee fick diarre på grund av antibiotika, då hon blivit rävbiten. Då körde jag med 254 timmars fasta, te med druvsocker och morotspure, hemgjord, för det är billigare och sakta, så duttade jag i gradvis mer och mer älgfärs! OCh hon blev bra!

TamlinsMatte
0

#254 timmar var inte illa ;-)  Tror minsann jag ska ringa länsstyrelsen  *skojar*

Nilla
0

#123 Skrattande

OT. Jag har skrivit en artikel om djurfoder och djurförsök på Siames. Listat upp de fodertillverkare som bedriver djurförsök, men tyvärr tror jag inte att folk vill diskutera ämnet. Såg att ni hade en sådan tråd här också under förra året någongång.

Hawknestgrove
0

hahaha sorry….. Ja det var väl lite att ta i! tjugofyra alltså 24  ska det vara!

Nilla, jag tror visst att folk vill ta den diskussionen. Frågan är, hur ärliga är tillverkarna?

sagan
0

Enligt vissa veterinärer ska man inte fasta katter mer än 12 timmar.. Vad som stämmer el inte låter jag vara osagt.

Hawknestgrove
0

putt….. Hur har det gått?

Mymlan
0

#122 Bara ren lammfärs som man sedan kan smyga in t ex ren nötfärs?
Min ena katt antar jag ej tål gluten men finner inget Gluten fritt foder.
Vad mer kan jag sedan smyga in i fodret? undviker fisk då han ej verkar tåla fisk nå bra alls.

Hawknestgrove
0

Mymlan, jag hade nog fortsatt med lamm och inte blandat vidare. Det är ju varken dyrare eller ssvårare att få tag i lammfärs än vanlig nötfärs. Ok, här i huset kör vi ju de Luxe, alltså älg, men det kan ju inte alla!

Mymlan
0

#129 Älg kan jag bara glömma, har inte ens råd att äta det själv ens.
Kan man inte smyga in lite kyckling? han älskar kyckling..

Hawknestgrove
0

jo det tror jag. kycklingfärs är ju ganska billigt. Och tips…. har du tur, så kan du hitta kyckling(färsk) till halva priset. det brukar jag köpa på mig och frysa in. OCh älg jag vet,  det är ju vår motsvarighet här hemma till nöt, då vi är jägarfamilj. Suveränt till allergiska människor och djur. OCh kollar du den frysta älgfärsen, så är den ofta inte mycket dyrare än färsk lamm/nötfärs. Tänker på kissen, alltså….

Mymlan
0
#131 Ska kolla..

Druke
0

NU ÄR DET KRIS HÄR IGEN!

Hon bajsade nyss grönt?! Och en stor (läs: något mindre än en pingisboll) slemklump!

Vad göra? Farligt, inte farligt? :S:S:S:S:S Gråter

Hon har sedan i söndags ätit färskmalen nötfärs tillsammans med lite ris, minimala portioner 3 ggr/dag.

#122 Jag ser ditt råd nu. Är det bara att hoppa på det på en gång? Har riset gjort detta? Hur gör man morotspuré?

Förlåt om det blir lite rörigt, men jag är förtvivlad och desperat! Rynkar på näsan

Mymlan
0

#133 Morotspure kan du köpa i bebismat hyllan i eran matbutik, kolla där de har maten för 4 månaders bebisar.. Annars är det bara koka morötterna och mosa fint. Men jag är bekväm av mig och köper bebismaten..

Druke
0

#134 Tack! Ska prova göra morotspuré i morgon.

Nu har jag provat ge henne kallt te med lite honung i - hon vägrar dricka det. Obestämd

monsi
0

Gunilla har ett jätte bra recept på morotspure

Ska finnas en tråd om det här någon stans.

Hawknestgrove
0

Ja riset är vad många sagt, inte bra för små kattmagar som är kassa. MEn morotspure är bara så lätt att göra. Du skalar och skivar morötterna fint och kokar med aningen vatten i micron helst. Känner när det är mjukt och mosa eller kör i matberedare. Lägg till lite, lite lite, alltså bara några korn i princip salt och några droppar matolja. Frys in i tunna plattor. Ok, vill hon inte dricka te, så får du ge henne i pipett. det är ju väldigt stadgande. Och du har fortfarande inge möjlighet att ta kisen till vet? MEn det går som sagt lika bra att köpa färdig. ÄR du smart, så fryser du det också, för det håller inte så länge annars i kylen

Nilla
0

Ja, jag tror också att du ska skippa riset. Nöt finns i många foder. Är hon foderallergiker, så kanske du ska pröva med ett helt nytt protein. Lammfärs + morotspuré? Se om hon gillar A-fil med probiotika. Det är billigt och du kan ge henne en matsked/dag.

Ha tålamod. Tycker hon om maten och du är hemma hela dagarna, så ge henne 4 små mål. Tarmen behöver läka. Det tar tid. Glad

Druke
0

Tack så mycket för era råd! Jag ska försöka följa dem så gott det går.

A-fil och morötter ska jag köpa i morgon.

Nu när sambon är hemma ska jag se om han kan hjälpa mig att ge henne teet i doseringsspruta.

Icna
0

te? Varför ger man te? har aldrig hört talas om att man ger te till katter, är det rent svart te eller funkar vilket smaksatt svart tee som helst?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Nilla
0

Nej, det har jag aldrig hört heller. Är katten uttorkad kokar man näringslösning. Jag tycker nog inte, att du ska tvinga i katten té.

Ja, du har en massa bra råd att sålla bland. Pröva inte för många råd på en gång, då kanske hon får dirre. Skrattande

Druke
0

Nu har jag jättemånga råd att sålla bland, och det är inte det lättaste!

Jag ska sätta mig och fundera och välja en metod och sedan hålla mig till den.

Jag funderar mellan ditt råd i inlägg #99, Nilla, och Gunillas #122. Jag funderar även över de tips jag har fått om RC Intestinal torrfoder. Det verkar också jättebra!

Enligt Gunillas råd har jag nu fått i Ylva lite drygt 3ml te, så nu har hon i alla fall fått i sig lite druvsocker. Hon har inte fått någon mat sedan kl 12 idag, jag tänkte att hon skulle få fasta till ungefär samma tid i morgon.

Hawknestgrove
0

jo, för att det faktiskt står i apotekts lilla utmärkta bok hälsoråd för katt, skriven av veterinärer, att man kan ge vanligt te, alltså inte  grönt eller örtte utan vanligt svart te till katt om den har diarre. Jag har gjort det och det är bra. Likaväl, som man ger människor morotspure och te om de är lösa i magen, så kan man ge det till katt. MEn jag tror, att du inte ska göraj experimentera med nya torrfoder just nu. Håll dig till 12-24 timmars fasta, är det en vuxen katt, så  går det bra med 24. Tänker du på att tarmarna måste få vila, så föstår du. Den där reklamen  på tv om dairre är rätt bra. Den förklarar varför man får diarre. Tarmarna jobbar för snabbt och behöver bromsas. Och har de inget att jobba med, då får de vila. Ger du sedan morot som är förstoppande, (tyvärr så äter inte katter blåbärsssoppa), och sedan bygger på med rent kött, som också är såna saker som tarmen inte behöver arbeta med så får tarmarna vila. Det är väl helt Ok tycker jag att ge ris till friska katter, men till krassliga katter, så ska du nog inte ge det. En katt är inte en hund.

Gullimat
0

Vet ej om du skrivit om det, men är där tagit avföringsprov?Obestämd

Hawknestgrove
0

stackars Druke sitter i en väldigt svår pengasits, så det har nog inte varit möjlighet till det. det är ju sk*dyrt. förlåt den dåliga humorn. Jag vet, jag tog på lilla Esther för 6 år sen. kostade 700 kr bara för provet. Det visade bara tt hon hade kolibakterier. Sen åkte vi till min snälle norske vet och hon ficke ns pruta med kombinerat vitaminer och antibiotika och en tiodagarskur med DIHYDROSTREPTOMYCIN. Hon blev bra  nästan dan efter. Och där rann det ur henne bokstavligen…..

sagan
0

Tycker inte du ska ge fil, utan bara köra på lammfärs och morotspué.. Ju mindre saker du ger detsto sämre.. Fasta sen lammfärs och morotspuré.

Jag är ff inne på att din kisse kan ha foderallergi. Och då spelar det ingen roll om du försöker med olika dieter. Då man aldrig kan veta vad hon reagerar på utan att göra en utredning som inte behöver kosta dig ngt alls förutom just fodret  som är lågallergent.

Druke
0

#146 Vi tänker börja ge henne James Wellbeloved så fort hon blir lite stabilare i magen, jag trodde en kur med enbart skonkost skulle göra henne gott? Men du menar alltså att vi kan börja ge det nya lågallergena fodret med detsamma?

#145 Bumbis tipsade mig om en vet. innan hon avslutade sitt medlemskap här. Även om han är billigare så har vi tyvärr inte råd ändå. Vi sitter och vänder och vrider på kronor här nu, och även om djuren kommer i första hand så finns det helt enkelt inte mer pengar som det ser ut idag. Förhoppningsvis ser det ljusare ut längre fram.

Ylvas allmäntillstånd är i alla fall inte påverkat. Hon busar och leker, tvättar sig, kelar… I övrigt är hon alltså fortfarande pigg och kry! Glad

Hawknestgrove
0

jag tror att du ska gå den milda vägen först.Kör inte på med specialfoder än!

1. 24 timmars fasta bara vatten och svagt te med honung  i eller druvsocker

2. dag med morotspure

3. när det lugnat ner sig, blanda sakta ut morotspure med köttfärs, helst lamm eller viltfärs. Då är du väldigt säker på att det köttet är rent….

4. Skynda långsamt med färdigfoder, vad det än är! Du förlorar både tid och pengar på att testa hit och dit, när allt kanske bara kan fixa sig med ovanstående tre grejer på tre fyra dagar!

eftersom hon är så pigg och kry för övrigt, så kommer hon inte att ta skada av att fasta i en dag!

Druke
0

#148 Tack för konkret svar!

Hon har fastat i tolv timmar nu (alltså mellan kl 12-00), jag har tänkt att hon ska fasta i 24 timmar. Alltså till klockan 12 i morgon.

Jag har diskuterat de olika dieterna med min sambo nu, och vi tänker försöka köra på Gunillas råd med morotspuré och lammfärs!

Jag vill att ni ska veta att jag är jättetacksam för alla råd jag har fått - stora som små - och jag hoppas ni inte tar illa vid er för att vissa blev "bortsållade". Men jag kan ju inte gå efter alla, som sagt.

monsi
0

Klokt att hålla sig till en diet o tror också Gunillas funkar bra.

Hoppas mag problem rättar till sig nu.

Håller tummarna.

Nilla
0

#148 Jag håller med. Inget torrfoder. Glad

sagan
0

Börja med skonkost till att börja med. Tills magen är i bättre balans. Annars är risken att hon reagerar negativt på vad ni än ger henne!

sagan
0

Då hon inte är vuxen skulle jag nog kanske inte köra 24 timmars fasta. Men de avgör du själv. Lycka till!!

Druke
0

Hon fick lite morotspuré vid 12 idag, då åt hon ca 1½ tsk. Provade sätta ner lika mycket till nu, men då slickade hon bara lite på det.

Ska handla lite lammfärs, A-fil, solrosolja och mer morötter nu.

Ankie
0

åh men denna tråd jag missat, hoppas kissen blir bättre.

Hawknestgrove
0

Hon äter morotpure, var lugn för det….Men vänta med färsen tills i morgon och kör på med teet! De är stabiliserande! OCh som sagt, det är ju ingen sjuk katt du har att göra med på det viset. hon blir intge uttrokad och det är det viktigaste. Hon mår inte dåligt av att ha tom mage ett par dagar.Tänk så, att du har gett henne mat, så har hon ju bara skitit ut det till inen nytta i allafall. hon har ju inte tillgodogjort sig det.

Druke
0

#156 Jag tänkte faktiskt göra i ordning lite te till henne nu :) Hon har inte fått något annat än lite morotspuré och en msk A-fil idag.

Bajset ser bättre ut idag - det har återfått sin normala färg och var till och med liiiite fastare (inget blod eller slem). Fastan gjorde nog susen!

#155 Tack, Ankie! Ylva skulle nog bli lite smått generad om hon visste hur många som bryr sig om henne… Glad

Nilla
0

Om det är en kattunge/ung katt är "ett par dagar" utan mat inte så bra. Jag har skrivit en artikel som ligger i vår läsvärdruta på Siames iFokus. Den heter "När katten inte äter". Nu matvägrar ju inte Ylva precis, men det är viktigt att hon får i sig den näring hon behöver. Ni är välkomna att läsa artikeln. Glad

Hawknestgrove
0

nä Nilla, nu blev det ju inte det. Det blev 24 timmar och så morot, så nu ser vi ju, att det verkar gå åt rätt håll! vad jag menar är, att hon knappast får några allvarliga näringsbrister om man nu börjar köra med exempelvis lammfärs en tredjedel och morot två tredjedelar i morgon och ökar på sakta. Sen vet jag inte, vilket torrfoder man ska använda sig av(Hill´s I/Deller motsvarande?), men smyg in det i färsen, eller hur? Så kul att hon visar bättring!

Nilla
0

#159 Ja, det är skönt att det går åt rätt håll. Glad

MariannE11
0

håller tummarna….

Druke
0

Det här kan inte vara sant…

Nu har vår andra katt, Felix, plötslig fått kraftig diarré. Hans mage har alltid varit super, fram tills nu.

Bajset var brungult och löst som tusan (läs: rinnande). Det fanns också slem i det.

Han har fått samma foder som han ätit hela tiden, d.v.s. Orijen, och samma mängd. Det är också den enda maten han har tillgång till. Vi har inga blommor som han skulle kunna komma åt och tugga på. Jag kan inte komma på någonting som han skulle kunna ha fått i sig?

Frågan är nu… Kan Ylva ha smittat honom med någonting? (Om hon nu har något att smitta honom med, vilket vi inte är säkra på.) Förut har vi ju varit inne på att testa henne mot giardia. Tyvärr har detta inte blivit gjort ännu, då det inte funnits någon ekonomisk möjlighet. Men om vi nu skulle anta att det är någon parasit eller bakterie som Ylva bär på - borde inte hon ha smittat honom långt tidigare då?

Varför händer detta nu?

Också den givna frågan - vad gör vi nu?

Ska vi fortsätta ge honom den mat han brukar äta, eller ska vi köra igång med skonkost för hans del också?

Alltså fasta, te, morotspuré…

Det är så himla… Jag kan inte tro det! Det kanske inte är meningen att vi ska ha katt? Gråter

Hawknestgrove
0

jo, ge inte upp nu! Men nu  måste nu tyvärr bita i det sura äpplet och höra av er till veten, eftersom det tydligen är något som smittat. Jag vet faktiskt inte, hur vanliga kolibakterier smittar, man behöver ju inte  misstänka det allra värsta först…..Hur mår lilla ylva i magen nu? Typiskt att det händer en fredag. ,em då får du köra samma visa på honom i alla fall till på måndag!

Druke
0

Ja… Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva nu. Känner mig helt tom

jag.. hör av mig  sen

Hawknestgrove
0

ja, kram på dig……men det skadar inte att du kör magvila på din andra kisse i allafall!

MariannE11
0

visst blir man nojig när kissarna inte verkar vara 100….

Elise79
0

Nu är det dags att dra in på något annat i ett tag och åka till veterinären med katterna. Ni får äta nudlar ett par veckor framöver, eller sälja lite saker på blocket för att ha råd med veterinär.

Men ni har väl försäkring som täcker upp?

Det är inte okej inte ta en katt som märkbart mår dåligt till veterinär för kontroll.

Uppenbarligen är det smittsamt eftersom er andra katt har fått det också. förlåt om jag är hård nu, men som jag ser det så finns inga ursäkter till att vänta med veterinär nu. Inte ens pengar.. det finns alltid lösningar, ni får sälja något helt enkelt!

Hawknestgrove
0

Ja det är nog bra en koll hos vet som åtgerstår nu i morgon. Behöver inte bli så himla dyrt.  Ta med bajs för säkerhets skull, i och med att båda kissarna är sjuka men det behövs ju bara ett prov

Druke
0

#167 Tyvärr är det inte alltid så enkelt. Vi säljer redan saker för att ha råd med det nödvändigaste och vi äter redan nudlar.

Självklart är jag medveten om att vi måste få prover tagna, och det ämnar jag också se till.

Ylva har varit bra i magen sedan i fredags, hon har svarat bra på morotspuré- och lammfärsdieten.

Felix har fått fasta med lite te i 24 timmar och sedan fått morotspuré under gårdagen. Vi har inte sett något mer löst bajs i lådan, men vi törs inte säga att det är bra ännu (förrän vi säkert vet).

Jag ska ringa runt lite i morgon när de öppnar igen.

Hawknestgrove
0

Åh så glädjande! Ok, då får vi hoppas, att de grejar sig. Vännen, jag vet, att ni antagligen inte har försäkring. Skaffa det så fort ni nånsin kan! En vanlig enkel vetförsäkring kostar ca 1 kr per katt och dag om man inte tar till några extravaganser. MEn nu blir jag glad, att få höra att bägge är bättre. OCh en sak, katter kan faktiskt få något som likanr vinterkräksjuka,, elelr vintermaginfluensa. det har jag varit med om.

Druke
0

Gunilla, vi har skaffat försäkring åt båda två. Tyvärr gäller den inte (eller är väldigt begränsad) för mag- och tarmproblem samt urinvägsproblem för Ylva, eftersom hon har/har haft problem innan vi tecknade försäkring. Felix bör dock ha fullgott skydd.

Först funderade vi på att ta bara Felix till veterinären, och på så sätt få reda på vad båda har för problem (om det är något som har smittat). 
Men samtidigt är vi rädda att Ylva kan ha foderallergi och att Felix kan ha fått någonting kortvarigt?
Om vi inte kan ta in båda så är det kanske bäst att ta in Ylva och få reda på vad hon har. Om det är något som inte smittar borde inte Felix vara drabbad av det.

Hawknestgrove
0

OK…. Ja det kan ju vara det.  och att köra vidare på den kosten ett tag till är inte fel.Blir de bra, så är det ju toppen.

Druke
0

#172 Ja, kosten kör vi vidare på i någon vecka till (åtminstone)! Glad

Hawknestgrove
0

Härligt att höra! Och du ser ju, hur det artar sig och hur kissarna mår!

Alexej
0

Du fick ju redan många bra tipps här. Jag brukar alltid göra som Gunilla skrev under # 148. Och absolut inte börja för tidigt med fast foder. Slemmbollar låter som om mag-eller tarmväggarna är infekterade, därför också blödningar. Låt de vila och läka. Blir det inte bättre måste de ha antibiotika.

Tänk på att katter kan få sjukdomar lika mycket som vi människor. Magsjukan pga smitta finns också hos katter. Fasta, morotspuré och färs brukar hjälpa. Tänk på hygienen. Gör rent kattlådan ofta, kanske skaffar en till. Handsprit!

Hoppas att dina katter snart bli bättre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

åh, vad jobbigt att felix oxå börjat bli dålig! Hoppas verkligen att det löser sig och att veterinärräkningen kommer bli någerlunda hanterbar.

*styrkekramar*

vidar här hemma hos mig hälsar till felix och ylva att han hoppas att dom blir bra snart. ^^ han vet hur jobbigt det är med diarré, och klagar lite över att det fastnar i pälsen när man är långhårig.

Druke
0

#176 Tack, Hennum! Stackars Vidar Rynkar på näsan Ylva och Felix hälsar tillbaka att det är skönt att vara korthårig vid sådana här situationer Flört

Har pratat med smådjurskliniken nu. De tyckte inte att vi behövde ta några prover om det inte blir sämre igen eller återkommer.

Annars skulle det kosta 600kr att skicka iväg provet + 470kr för undersökningen = 1070kr.

Då kommer vi upp i självrisken på en gång på Felix försäkring (om det skulle krävas vidare behandling), men för Ylva får vi fortsätta betala.

Men, som sagt, så bedömde de att inte det var nödvändigt i dagsläget!

Hawknestgrove
0

Vad bra!!!! Då kör du på som du har gjort alltså?

Hennum
0

177: Vidar hälsade tillbaka och sa att han inte ens hade det hälften så illa som ylva och felix har det, för han hade det bara vid några enstaka tillfällen, när han hade ätit något dåligt. Han ville mest bara få uppmärksamhet. :P

Det är inga summor som man lätt kan punga fram hur som helst när man får äta nudlar varje dag. Hoppas katterna blir bra så att det inte behövs, och så för att det är bäst för katterna såklart. ^^

kämpa på! :)

Druke
0

#178 Precis!

#179 Skrattande

Mymlan
0

Jag har idag vart till veterinär med en av katterna, han har fått Diarsanyl och Flagyl, han ska äta denna medicin tills den är slut. Veterinären sa det kan vara kroniskt på han.

Hawknestgrove
0

Som vi fick till Esther då för många årsen. det bet inet. Då fick vi Dihydrostrptomycin av min goe norske vet. Bums, så var det slut. Men kan man klara det med diet, så är det ju en klar fördel.

Mymlan
0

#182 Diet har vi testat, nu ska han endast gå på veterinärfoder för hyperallergi o får inte ta en smula av annat foder.

Druke
0

#181 Hoppas det hjälper! Diarsanyl fungerade tyvärr inte här… Obestämd

Håller verkligen tummarna för er!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.