Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 1660 ggr
helen
0

Kolonikatterna i Norr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Läget här uppe är att vi nu har fångat in 24 katter. Många av dessa har goda chanser att kunna få nya hem efter lite rehab, vilket vi är oerhört glada för.

Polisen betalar bara en veterinärundersökning för alla katterna. Inget för all den mat vi tagit från föreningens lager eller andra utlägg som mediciner, skabbmedel, vaccineringar, kastreringar, id osv.

Det tar hårt på våra klena resurser att hjälpa dessa katter. Vi trodde lite naivt att vi skulle få mer ekonomisk hjälp än vi ska få men nu vet vi bättre.

Nu har vi ju tagit på oss detta och tänker ju inte sluta hjälpa dem bara för att polisen är så krånglig och osamarbetsvillig. Vi försöker att inte vara alltför besvikna utan detta får bli något att lära av. Vi ska ha ett möte med dem inom kort och göra en skottsäker handlingsplan inför nästa kattärende av denna typ.

Pm:ade Lena om det här och tänkte försöka starta en insamling här, om det är någon som kan tänka sig att hjälpa till. Hon sa att jag skulle skriva ett inlägg om det. Vi kommer att gå på knäna av detta.

Vet inte om jag gör rätt nu eller ens publicerar inlägget på rätt ställe, men någon kanske kan hjälpa mig annars?

Hälsningar,

Helen

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En stor bukett med rosor till er för allt jobb ni gör med dessa stackars katter och ett rejält knippe med ris till polisen som inte gör sin del av jobbet!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nenya10
0

Har satt in pengar till kolonin och ni har dem på onsdag. Men ni får naturligtvis använda dem där de behövs även om det inte råkar bli till kolonin. Det har jag skrivit också på meddelandet på inbetalningen.

Ja vilken samling de är de s k myndighetsutövarna. En myndighet beslutar om omhändertagande och då behöver ägaren inte betala för sina katter längre. Men en annan myndighet ska sköta omhändertagandet (vilket de egentligen inte har något intresse av och inte heller kunskap till) och då kommer en ideell förening med i bilden för att rädda djuren. Den ideella föreningen får sedan tömma alla sina resurer, som till att börja med inte är speciellt stora. Föreningen får sedan ingen hjälp av myndigheterna som då sinsemellan tycker att den andra myndigheten borde göra något men inte just de själva.

Och kommunerna i Norrbotten har naturligtvis inte pengar till ett enda katthem. Men pengar till annat än den kommunala driften har t ex Luleå kommun. Man satsar enorma summor på annat än kärnverksamheten. Då är det underligt att man inte kan avvara något till en verkligt behövlig verksamhet. Ingenting kan man avvara. Ingenting kan man hjälpa till med. Politikerna som styr kommunerna här uppe visar en skrämmande fattigdom, inte på pengar utan på medkänsla och förståelse. Fast det är ju inget nytt.

martdat
0

tycker att den kände ägarn åtminstone kunde betala vad det hadde kostat att avliva dem,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hennum
0

jo. det borde finnas en regel om det. att den som äger katterna ska betala för dem även efter att de blivit omhändertagna tills de kommer till ett nytt hem. och om inte ägaren har råd så får någon annan än katthemmet betala för det. Det borde funka som ett slags skadestånd åt de vanvårdade djuren. det hade i allra högsta grad varit rättvist.

hoppas ni får ihop de pengar som behövs åt kolonikatterna!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

helen
0

Tack än en gång Nenya! Varje krona som kommer in till föreningen är guld värd just nu.

//Helen

helen
0

Kom på att det kan underlätta om föreningens plusgiro står med:

Plusgirokonto: 30 06 54-1

Och tusen tack för rosorna, Anne!!!

martdat
0

morgon putt,,, ja så många kisar tar fort slut på resurserna,,,

helen
0

Bara vacc + id på alla går på runt, säg 20 katter x 250 kr = 5000 kr

Lägg sen till kastrering av de vuxna så blir vi bankrutt direkt just nu.

Lena sa att hon skulle länka den här tråden till insamlingar så jag vet inte om den kommer att flyttas eller?

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

helen
0

Puttar också…hjääääääääääälp…

tuska
0

Min dröm vore att vinna alla de där 32 miljonerna på drömvinsten.

Då skulle jag betala alla katters veterinärkostnader, jag skulle dela ut allt…. kanske behålla en miljon för egen del för att slippa känna mej som en fattig sjukpensionär.Guld i mun

man känner sej så maktlös när man bara får kvar en liten liten summa varje månad för att kunna dela ut till alla katter som behöver hjälpGråter

martdat
0

#11 sånt drömmer jag varge månad när jag köper min triss, nån dag så,,,,

Simson
0

#11 Nej som sjukpensionär har man inte ens pengar till mat var dag även om man skulle vilja äta. Än mindre till att hjälpa till. Det enda man är rik på är omsorg och omtanke och det finns det gott här inne.

Hoppas det kan komma in pengar till er!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

helen
0

Jag är själv sjukpensionär och jo, det blir mycket gröt. Men vad gör man? Missarna måste ju få sitt så…gröt ÄR gott.

helen
0

puttar…

holland12004
0

Vad jag förstod av tidigare tråd är betalningen ni får helt enligt det avtal ni har med polisen.Länsstyrelsen betalar aldrig något utan omhändertagandet är helt och hållet polisens ansvar.Kommunen har inget med detta att göra.

På hemsidan står att stödhemmen står för kattmat och sand,gäller inte det även dessa katter är det kanske inte så bra med tanke på att de är såpass många fler än ni normalt tar in samtidigt.

Hur går det med infångandet?Hur många vuxna respektive ungar har ni fått in?

PS:Kommunerna (i detta fall Luleå) har inte ens budgeterat tillräckliga medel för sin lagstadgade verksamhet.Att de i ett sånt läge skulle ge bidrag till ytterligare verksamhet som bara tillgodoser särintressen är tyvärr inte troligt.DS.

Nenya10
0

#16 Luleå kommun har då i alla fall pengar till annat än kärnverksamheten. Och ska man tala om särintressen så finns det många kommuner som ger bidrag till verksamheter som tillgodoser just särintressen.

Att kommunerna inte längre har att göra med omhändertagandet av katter behöver väl för den skull inte betyda att en kommun inte kan hjälpa till när det gäller sådan verksamhet. Och faktiskt tycker inte jag att djurskydd är ett särintresse och det gör inte staten heller eftersom vi har en djurskyddslagstiftning och myndigheter som ska se till att den följs.

Dessutom behöver väl inte regler och myndighetsutövande vara huggna i sten och aldrig förändras. Om en ideell förening hjälper flera myndigheter i deras utövande ska väl aldrig kostnaderna till största delen belasta föreningen. Det är bra att föreningen tar tag i detta. Säger ingen ifrån så är det inte troligt att någonting förändras.

martdat
0

#17 hadde ni hafft en fotbollsklubb hadde ni nog fått pengar.elr be om pengar till en skateramp elr nått,

helen
0

#16 Den överenskommelse vi har haft med polisen har gällt en initial vet.undersökning av enstaka katter/ hemlösa katter som vi tar in i föreningen. Vi har ingen ö.k vad gäller kolonier eller stora antal katter på en gång. Läns backar upp oss till 100 % i detta och tycker att polisen borde ersätta oss.

5000 kr för vacc + id för säg, ca 20 katter. Det är mycket för oss. Hittills är det 24 katter infångade. Jag har inte siffror på hur många av dem som är ungar, just nu. Spelar ju eg. ingen roll då alla ska vaccas och id-märkas om de ska placeras ut.

Polisen å sin sida säger att den typen av "gåvoverksamhet" som verkar förekomma mellan polisen och katthemmen i samarbete, i södra sverige, inte längre är laglig. Så det är gamla avtal som används och vi vill inte gräva i det för att inte riskera att katthemmen i södra sverige blir av med det stöd de får när de hjälper polisen. Detta enligt ekonomiansvarig hos polisen.

Det är riktigt att stödhemmen står för kattmat och sand när katterna kommit IN i stödhemmen. Vi har tömt lagren på kattmat medan de var ute. Matar man ca 30 katter 2 ggr/dag så tar det slut. Fort.

Att som kommun eller annan myndighet hjälpa till med att se till att djurskyddslagar efterföljs kan jag inte se som ett särintresse. Det ligger väl i allra högsta grad i kommunens och invånarnas intresse att se till att vi kan göra vårt "jobb".

Trots allt är det ca 100 katter/år (i år lär det ju då bli fler) som inte längre pinkar i invånarnas trädgårdsmöbler eller förorenar i sandlådor osv.

helen
0

Knuffar för insamlingen. Snälla rara, varje krona hjälper till! Jag vet att vi alla är fattiga, men om vi hjälps åt lite?

helen
0

#18 men exakt..det irriterar ihjäl mig.

Nenya10
0

#18 Precis så är det.

#21 Irriterar ihjäl mig också!

holland12004
0

Jag hade inte tänkt starta en politisk debatt men kan ändå kommentera lite.Kommuner har inget med djurskydd att göra längre.Kommuner ger ofta bidrag till idrott,det är sant men jag tror de utgår från hur många människor som intresserar sig för en viss sak (de struntar tyvärr i djur förutom om de "stör" människor).Fler är intresserade av idrott än djur och det är inget vi kan göra något åt.Själv är jag f ö inte ett dugg idrottsintresserad och hade hellre sett att de bidrag som går till nya idrottshallar hade gått till viktigare saker.Det är staten som bör ta ansvaret för djurskyddet,det är min åsikt.

Varför jag undrar om antal vuxna katter är för att de ska kastreras,lättare att veta hur mycket pengar ni behöver få in då.Jag tycker också ni kan fråga en eller flera veterinärer om de kan sponsra iaf någon kastrering eller kattklubbar kanske?Om ni söker i en större krets får ni in mer pengar.

Jag kommer skicka en slant snart,närmare bestämt nästa månad har gett bort det jag kan denna månad.

Nenya10
0

#23 Tyvärr finns det alltför många bevis på att politiker gärna ger pengar till det som intresserar dem själva eller deras nära anhöriga.

Jag vet att kommunerna inte längre har hand om djurskyddet. Detta faktum utesluter faktiskt inte att kommunen kan hjälpa en förening även om den inte råkar syssla med idrott. Och det är faktiskt en sanning med viss modifikation att fler skulle vara intresserade av idrott. Många människor är intresserade av djur av olika slag, precis lika många som det finns idrottsintresserade om inte fler. Däremot kan man väl ge dessa intressen ett genusperspektiv.

Det är nog tyvärr ännu så att männens intressen går före kvinnors och det råkar vara väldigt många kvinnor som ställer upp och hjälper hemlösa djur. Männen är inte lika många och inte lika synliga i hjälparbetet heller, även om de finns där. Så vi får väl säga, precis som kvinnorna i vården gör, att vi behöver fler män som engagerar sig. Då kanske vi också kan få bidrag från kommunerna och staten.

För övrigt behövs det nog en debatt om det här - fast den behöver föras i ett medie som når ut i stugorna. Det vi diskuterar här läses inte av de som skulle behöva läsa och reagera på det.

AnneN
0

*puttar för katterna*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

helen
0

#23 Vi vet ännu inte hur många vuxna det blir i slutänden. Vi har åtminstone 5-7 stycken kvar att ta in och vi vet inte hur många av de vi redan fått in som kommer att klara sig. En del ÄR tyvärr såpass förvildade och även viltfödda att veterinären kan komma att bedöma att det är bäst att de får somna in av djurskyddsskäl.

Veterinärbedömning är ju så att säga beställd av länsstyrelsen och de håller hårt på djurskyddsbiten. Ingen katt ska plågas av rehabiliteringen är deras synpunkt. Vi har som sagt inget katthem så resurserna för att ta hand om viltfödda katter här uppe är ytterst begränsade. Dock försöker vi i föreningen så långt det går att påverka i positiv riktning och försöker hitta de som är villiga att ge dessa skygga katter en chans.

Än så länge går det över förväntan. Jag håller så klart alla uppdaterade efter bästa förmåga.

//Helen

Hennum
0

Det du säger om genusperspektiv på det hela, nenya10, tycker jag är bra! Det behöver inte handla om utsatta djur för att det ska vara skillnad, olika idrotter får oxå olika bidrar, exempelvis ridning, som mest flickor sysslar med. (utom på elitnivå såklart, där är det mycket män) (Överhuvudtaget känner jag väldigt få män som är intresserade av att syssla med saker på en lägre nivå, undrar varför)

Jag tycker att kommunerna borde kunna låna ut fler byggnader och lokaler där man kan ha de hemlösa katterna. Väldigt många lokaler står oanvända och varför inte då låta de hemlösa katterna vara där och värma sig? (eller hemlösa människor för den delen)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

helen
0

#27 Har också tänkt på detta med tillfällig förvaring inomhus. Låna en ladugårdslänga eller vad som helst. MEN problemet blir att så fort du tagit in kisse blir det "regler för förvaring av katter och hundar" som börjar gälla och då spricker det ofta där. Utrymmen, karantän, smittorisker, tillsyn osv….BRA med dessa regler, ingen tvekan om det, men det gör ju att man i såna här lägen begränsas då man inte hinner ordna förvaringen enligt djurskyddslagarna…

Nenya10
0

#27 Jo visst finns det ett genusperspektiv med i bilden då bidrag ska fördelas. Tyvärr. Man tycker att människor vid det här laget borde vara så upplysta att de klarar att fatta rättvisa beslut men det är väl åtminstone ett generationsskifte som krävs. (Män gillar sådant som ger dem status, ex verksamheter på elitnivå. Att rädda katter ses väl snarare som något som sänker mannens status. Det är inte tillräckligt macho helt enkelt.)

#28 Månne om det går att söka dispens från reglerna om det verkligen är akut och livet hänger på det? En dispens som bara skulle gälla några veckor. Bönder har ju haft dispens från gällande regler i åratal (ang korna). Detsamma har det väl varit för hönserier. Då borde det väl gå att få en dispens för några katter i några veckor.

holland12004
0

Ni som anser att kommunen borde hjälpa till måste isf tala med (om) rätt kommun till att börja med.Kattakuten är en Bodenförening även om man tar in katter från hela (?) Norrbotten så det är i första hand Bodens kommun ni ska vända er till (eller prata om) när det gäller katthem och/eller lokaler.

Apropå katthem så löser inte det i sig frågan om att ha tillräckliga resurser för att ta hand om förvildade katter.Det handlar om ett ställningstagande helt enkelt,antingen satsar man på dem eller inte.

#26 Hur många vuxna katter har ni tagit in?Hur många kattmammor till de olika kullarna?Hur många olika kullar?Hur många bedömer ni vara förvildade?

helen
0

#30 Målet är ju att få de kommuner som ingår i upptagningsområdet att samarbeta.

Ett katthem skulle underlätta ofantligt.

Återkommer med korrekta siffror när jag sett senaste rapporten. Missade tyvärr senaste mötet om det.

Nenya10
0

#30 Kattakuten har medlemmar från hela Norrbotten. De kattärenden de får hand om kommer från de flesta kommuner i Norrbotten. Hur vet du att inte kommunerna redan är kontaktade?

Varför är du så emot att kommunerna ska ta sitt ansvar? Att de inte behöver det enligt dig och våra lagstiftare behöver väl inte betyda att de inte har en moralisk skyldighet att göra det och att allt kan ändras till att de måste ta sitt ansvar.  

Och nog måste väl du förstå att ett katthem skulle underlätta för föreningen att kunna ta in katter - både förvildade och tama.

helen
0

http://kattakuten.blogg.se/2009/october/koloniupdate.html

Där ser ni dagens siffror! Glädjande nog har vi idag fått in Shane, en halvvuxen hona vi varit mycket rädda ska hinna bli gravid. Nu ska hon till veterinär för kontroll. Puh!

Hur många kattmammor och vem som är mamma till vilka ungar är ju i princip omöjligt att svara på. Det är en kull som vi direkt sett vem som är mamman då hon praktiskt taget födde samma natt som de blev infångade.

I dagsläget kan vi inte bedöma rakt av vilka som är på tok för stressade och vilda för att kunna rehabiliteras. Att fångas är en stressupplevelse för vilken katt som helst så vi kan inte basera en bedömning enbart på det. Det är dessutom veterinär som avgör om en katt ska avlivas och det sker alltid och endast av djurskyddsskäl.

helen
0

Vill passa på att tacka för de pengar som kommit in! Vi är så tacksamma och vi har nu snart så att det räcker till att vaccinera och id-märka ca 20 katter.

Nästa steg är ju så klart att kastrera de vuxna så fort de inte är fullt så rädda.

usagi
0

putt från en fattiglapp Obestämd

MariannE11
0

putt från en annan fattiglapp

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

holland12004
0

#32 När det gäller föreningar så räknas den kommun som föreningen har sin adress som hemkommun,var medlemmarna finns saknar betydelse.Varför tror du att jag är emot att kommunerna gör något?Jag försökte bara komma med lite fakta.

Har ni fångat in 24 eller 21 katter?Hur är det med kattmammorna,hur många av dem är inne?

helen
0

24 blev 21 pga avlivning av djurskyddsskäl. Länsstyrelsens och veterinärens bedömning. Sen dess har vi tyvärr förlorat en unge också, den var för sjuk för att repa sig.

Fortfarande vet vi inte hur många av honorna som fött kullar. Den uppdatering jag bifogade högre upp är den senaste. En del vuxna är kvar ute och möjligt är att flera av dem är just mammor. Det är svårt att välja vem som ska gå i fällorna, hur gärna vi än vill att just mammorna ska in först.

#37 Och vi försöker samarbeta över kommungränserna just för att vi har stort upptagningsområde. Återigen så är målet att få kommunerna att samarbeta i detta.

Lena
0

Ingen uppdatering har gjorts sedan den 10/10. Jag förutsätter därför att insamlingen inte är aktuell längre. Vi låter bara insamlingar ligga kvar som uppdateras regelbundet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nordann
0

Vilka regler har ni för insamlingar?Redovisas de?

Har varit medlem här tidigare men har inte hängt med på ett par år,på den tiden var det hur många insamlingar som helst antar det är därför de ska godkännas nU?

Lena
0

#40 Så här skriver vi i den klistrade tråden Godkända Insamlingar:

Godkända Insamlingar - på sajten!

Vi är mycket restriktiva när det gäller att bevilja insamlingar på Hittekatter iFokus. Det är endast medlemmar som är knutna till en förening eller som varit kända länge på sajten för arbete i större skala med kattkolonier och hemlösa katter, som får starta insamlingar på sajten.

I den här tråden samlar vi de insamlingar som uppfyller dessa kriterier. För att en insamling ska få ligga kvar krävs att arbetet med de hemlösa katterna uppdateras regelbundet på sajten. (Om inget skrivs inom 1 månad utgår vi från att insamlingen inte längre är aktiv).

Privatpersoner hänvisas till de olika fonder som beskrivs i denna artikel: (länk till artikeln om fonder) eller till det särskilda insamlings- och auktionsforumet: (länk till insamlingsforumet) som finns.

Här du frågor är du välkommen med dem till mig via PM.

Klicka på länken (rubriken) då kommer du till rätt tråd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"