Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 786 ggr
Alwyn
0

Vill öppna djurhem!

Jag funderar på att öppna djurhem i framtiden och vet inte än hur jag ska kunna försörja mig då…Tänkte att man kanske kunde köra försäljning vid sidan av. Som djurgrejjor, djurmat, mm i en bod och ha djurhemmet och mitt boende i samma bygnad på en gård. Vet inte annars hur man ska få det att funka. Några tips? Själva hemmet går förhoppningsvis runt på sponsorer, bidrag och loppisar, utplacering av djur mm. Tacksam för råd!

Mvh Sophia

Faxlin
0

Jag kan säga att ett djurhem ytterst sällan går runt så att man kan leva på det. Man måste vara ett gäng idella personer som verkligen brinner för djuren.
Sedan får man hjälpas åt att försöka att inte ligga för mycket back genom att ansöka om bidrag och sponsorer.
Men att leva på ett djurhem är inget som jag någonsin hört någon gjort.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Nej Åsa, hihi, det skrev jag inte heller. Jag ville försörja mig på att sälja saker, och att djurhemmet skulle gå runt på bla sponsorer och bidrag mm ;o)

vanessa
0

Att ha ett djurhem är väldigt svårt, jobbigt och alldeles underbart. Men inget jag själv skulle ha som privatperson.

Om du ska försörja dig på att sälja foder och sådant måste du ligga centralt. Eller så måste du skaffa dig en inriktning som gör att folk reser just till dig för att handla. Ellerinternethandel som drar folk till din hemsida och shoppar..

För att ha ett djurhem, så rekommenderar jag att ha en förening, med styrelse, årsmöten, vanliga styrelsemöten med mera. Låter inte kul, men är bra och viktigt. Eftersom vi är en förening så kan vi ha medlemmar. De betalar en liten slant om året. De deltar också på årsmötena.

Eftersom vi är en förening så kan vi söka pengar från olika ställen. Vill varna för djurhemsföreningen som anser att man ska avliva djuren efter 90 dagar. Som förening finns det även andra fördelar. Till och med om man vill skaffa sig sponsorer så är de mer intresserade om man verkar seriös som föreningsmänniska istället för privatperson. Det kan bli lättare att ordna personal genom arbetsförmedlingar och andra myndigheter.

Så läs på, fråga runt, och ta inte vatten över huvudet. För det är lätt hänt i den här "branschen". Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alwyn
0

Bra, tack Vanessa, jag har haft dethär med förening i tankarna och tänkte att man kunde ferena det med min tanke på registrering av huskatter som jag skrev om i tråden "att höja kattens status". Vad tror du om det?

Engla
0

Visst hade det varit både underbart men samtidigt tufft att öppna ett djurhem. Du har ju redan fått en massa bra råd. Ett sätt, om man vill jobba på ett tex djurhem som redan finns, är att fråga på de djurhem/katthem som finns om man kan få hjälpa till. Men det ser jag ju att du redan har gjort i en annan länk. Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Ja en stabil organisation runt det hela är som Vanessa skriver väldigt viktigt. Då vilar ansvaret på flera och det ger ökad trygghet för katterna. Sedan blir det lättare att få folk att medverka på olika sätt. Att driva ett katthem helt på egen hand kan nog blir lite väl tufft. Och som sagt det är inget man tjänar pengar på utan ett helt ideellt arbete.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"