Hur få rädd katt orädd
Hej!
Jag har funderat på att bli jourhem åt en katt på DJurhemmet här i Eskilstuna. Det har börjat pratas om att hon kanske ska avlivas då hon är så otroligt rädd och bara sitter och trycker i ett hörn.
I början tvångsmatade vi henne men nu äter hon i alla fall, inte mycket men lite så att hon klarar sig. Hon är otroligt snäll och man märker att hon egentligen vill kela men vågar inte. Om man vill gosa med henne så får man ta ur henne ur hennes bo. Hon gör då ingenting alls utan bara hänger med som en trasdocka. Sätter man henne på en hylla på väggen så sitter hon kvar där och vågar inte röra sig.
Så nu till min fråga då jag inte haft katt tidigare. Går det att få en sådan rädd och osäker katt att blir "normal"? Hon vågar knappt gå omrking i sin egen bur och jag har aldrgi sett henne gå normalt utan bara smyga eller springa och gömma sig.
Hur går jag tillväga i så fall? Låter jag henne vara, eller ska jag hålla på med henne så mycket som möjligt istället?
Va, gulligt av dig att ge denna katt en chans…Tålamod, kärlek å nått gott som kissen tycker om..
Nu verkar ju inte detta vara en kisse som biter å klöses vid beröring..Påminner mycket om min Troja, hon blev paralyserad, när jag lyfte henne, om jag nu fick ta i henne..
Jag tvångsmatade henne första tiden, för hon var bara skinn å ben, hon vågade inte gå fram å äta på katthemmet, så hon blev alltid utan mat…
Nu har Troja bott här över ett år, nu först kommer hon frivilligt upp å lägger sig en bit från husse å vill mysa, men är ännu väldigt rädd när man rör sig över golvet..
Så mina råd, tillbringa mycket tid, sitt på golvet, locka med mat, lek med olika saker, som får katten att glömma sin rädsla…Å går hon att lyfta gosa lite med henne varje dag, ha tålamod…Låt katten få den tid den behöver…Hon kommer när hon är mogen, då är lyckan total…

Vad snällt av dig att du vill vara jourhem åt kissen. Hon behöver nog lugn och ro ett tag så hon kan landa lite. Jag är helt säker på att du kan få henne trygg.
Är det en vuxen katt eller unge? Frågar eftersom jag nog inte skulle varken tvångsmata eller "tvinga" en vuxen skyggis att gosa. Tror att det gör henne väldigt rädd. Har själv två fd förvildade katter och den ena är idag helt tam och gosig medan den andra ogärna låter mig röra henne än, men hon sitter gärna nära mig och går efter mig i lägenheten bara jag inte tar på henne. Har haft dem ett år i slutet av november, så tålamod är ett ledord här. Det ger otroligt mycket att se alla framsteg som de gör.
Mitt råd är att ta hem den och ha den i ett väldigt litet utrymme först - typ badrum - så den kan vänja sig. Se till att hon har ett krypin där hon kan gömma sig och låt henne få göra det när hon vill. Sen börjar du sakta men säkert vänja henne vid dig genom att sitta stilla i samma rum och prata lugnande med henne. Stirra inte på henne - det uppfattas ju som aggressivt från kattens sida - utan blinka heller sakta.
Sen finns det flera bra artiklar här på hittekatter som handlar om detta och det finns många riktigt duktiga människor här som har mycket mer erfarenhet än mig som kan ge dig många och säkert bättre råd.
Lycka till!
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Tack för svaren! Det känns bra att ni tror att hon kan bli en orädd katt men jag blir osäker på om jag kan vara jourhem då jag endast kan vara detta årskiftet =(
Är det någon chans att ta henne ändå och testa? Men blir hon lika rädd om hon blir tvungen att åka tillbaka till katthemmet=
Hon är vuxen och hon blir precis som du säger, paralyzerad när man tar ut henne sin gömma.
Så jag borde inte gosa med henne om hon inte vill alltså? Och jag borde inte ta ut henne ur sin gömma om hon inte kommer ut självmant?
Jag tror aldrig att hon kommer komma fram om jag inte tar ut henne.
Det enda som ger mig hopp är att när man sticker in handen i hennes gömma och man tar den mot hennes ansikte så stryker hon huvudet mot handen, och det är ju väldigt positivt.
Det konstigaste är att hon bara är en omplaceringskatt och ägarna inte kunda ha henne kvar pga någon okänd anledning =/

toppeninsats av dej…. stort lycka till..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Vad glad jag blir att du vill engagera dig i kissen men ledsen när du skriver att hon haft en ägare som uppenbarligen inte varit bra för henne. Det finns så många anledningar till att göra sig av med sin katt när det inte passar längre.
Tror absolut att du kan ha stora chanser att hjälpa kissen om hon får komma hem till dig. Även om katthem är bra så är jourhem många gånger bättre för en skygg kisse. Själv använder jag metoden att vara lite på avstånd och prata mycket samt bjuda på mutor i form av något gott.
När jag fått hem mina skyggisar har jag oftast haft dem i ett rum till att börja med. Brukar också sitta och lösa korsord handarbeta eller läsa hos kissen och även sova där för då hör man om kissen äter dricker och går på lådan.
Önskar dig lycka till med kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hon inte klarar av miljön på katthemmet, det vore inte den första katten som inte gör det. Har man tur så vänder hon direkt när hon kommer till en trygg hemma miljö.
Tänker på lilla Emma som var en riktigt elak bitch när hon var på katthemmet, hon var elak mot alla oavsett antal ben. Tillslut var det en äldre kvinna som föll för henne trotts hennes dåliga humör och kvinnan tyckte att det var bra att hon inte var alltför klängig för hon gick med rollator och skulle då slippa vara rädd för att köra på katten. Någon dag senare ringde hon och var lite uppgiven för hon var alldeles för kelig
Emma vägrade lämna hennes ben ifred när hon försökte gå, hon skulle kela hela tiden och hon var livrädd för att antingen snubbla och ramla eller köra på henne. Hon sov hos henne på nätterna nära, nära.
Så enkelt kan det vara, de hatar katthemmet.
Hoppas du tar hem henne och ger henne en ärlig chans.
Jag har en katt som inte alls trivdes på katthemmet. Han var slö och slapp, och åt inte. Efter fjorton dagar hos mig var han bättre och nu är han kung på gården. Han är nu inte längre jourkatt utan jag köpte honom.

det verkar vara en katt som är smått apatisk. då tror jag det viktigaste är att försöka locka fram den inre vilden som finns där, med lek och godis. Så att katten får livsviljan tillbaka. Men jag tror inte det är bra att tvinga sig på katten, jag tror att man kan förstärka beteendet då, när den är rädd.
Låter som en smart idé att ta bort katten från katthemmet, det är bra för att rädda liv, men kanske inte den bästa miljön i längden för alla katter.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Så bra att ni skriver saker så jag får lära mig mer och får era åsikter.
Idag hämtade vi henne och hon är nu på mitt rum där jag tänkte ha henne i några dagar. Tyckte det var smart så jag sover där och även sitter vid datorn där så att hon blir van med att jag är nära henne.
Hon ville i alla fall ut ur transportburen och det är alltid ett gott tecken. Hon gick omrking vääldigt försiktigt och undersökte det mesta.
Så nu låter jag henne vara där själv ett tag.
Det som är synd är att hon intev erkar gilla blötmat eller vara speciellt intresserad av godis. Men vi har leksaker så jag får testa det.
Underbart att du tagit hem henne och är hos henne. Det låter mycket bra att hon direkt går omkring även om det är försiktigt. Det är ju nytt för henne också så det är inte konstigt om hon inte äter direkt.
Blir spännande att följa ert äventyr när ni lär känna varandra för jag hoppas du fortsätter att berätta hur det går för er.
Uppdaterar med att hon i cirka 3 timmar låg i mitt understa fack i hutchen (stavning!) bland alla sladdar mm som jag förvara där.
Så hon är jätteskraj men sticker vi in handen så kelar hon gärna och man hör hur det spinner där inne.
Hon förflyttade sig och har nu legat 2 timmar längst in i ett av mina hörn. Stackarn =(
Där kommer jag inte åt att gosa med henne heller men jag tänkte att jag skulle låta henne vara idag och se hur hon är i morgon.
Gör jag rätt som har henne instängd i mitt rum nu i början, fast än det är litet? Ska jag orora mig om hon ej ätit eller druckit när jag vaknar i morgon?

grattis….
tycker det verkar klokt att ha henne instängd så hon får landa lite o sen undersöka i lugn o ro att det är ett bra ställe…..
ibland tar det tid innan dom börjar äta….knappt 2 dygn tror jag är längsta tiden det tagit för mina jourisar….
Det är bra att ha henne instängd i början.Ligg gärna på golvet och läs, lös korsord eller nåt sånt och låt henne vara i början.Jag tillhör dom aom efter ett par dagar har ungefär 5 tallrikar med kattmat för att jag är orolig över att katten ska svälta ihjäl, men hittills har ingen svultit.Är det torrfoder kan det också vara svårt att se om katten har tagit litegrann.
Jag skulle inte tvångsgosa med katten utan fortsätta med att smeka henne när jag kommer åt. Men bara hon har lugnat ner sig efter miljöombytet kanska hon blir en riktig gosekatt.
Du sover väl i rummet också?
Det finns en del katter som vill ha kattkompisar.Jag fick hämta hem en av mina hittekatter då hon bara låg bakom soffan i det nya hemmet och inte verkade trivas.Det var inte likt henne.När hon kom hem till mig igen var hon så glad över att träffa sina kompisar igen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag är så grymt orolig att hon inte ska bli en fungerande katt för då vet jag att det är avlivning som gäller. Så det jag gör är liksom sista försöket =/
Ja, jag sover i rummet =)
Hon har ju bott på katthem med andra katter så jag tror att hon vill vara själv.
Insåg en sak nu är det typiskt lugnande beteende för katter som det även är med hundar:
När jag tittar på henne och pratar med henne så slickar hon sig om munnen, sväljer och efter ett tag tittar hon bort. Sitter och tittar rakt in i väggen

Ge henne minst en vecka innan du närmar dig henne, tycker jag.
Och ge henne oxå mycket tid ensam i rummet, så att hon kan känna sig trygg att utforska stället, det väcker nyfikenheten. Så hade jag gjort i alla fall. Jag hade nog hållt mig ur rummet nästan hela tiden i början. utom när jag sitter vid datorn o sover då…
När man tittar på skygga katter ska man blinka långsamt och titta bort och gäspa stort osv. Då känner hon sig tryggare.
Tänkte uppdatera igen =)
Natten var otroligt bra för kissen. Jag vaknade av att hon var inne på toan, dock hittar jag inget.
Efter det tittade jag på i mörkret när hon hoppade upp överallt för att undersöka det. Och sedan hörde jag hur hon åt *jippie*.
Sedan tände jag ljuset och i någon millisekund såg jag hur hon blv rädd och visste vart hon skulle ta vägen men jag satt snabbt ner handen och då kunde hon inte låta bli utan kom fram och kelade.
Jag tog upp handen på sängen och hon hoppade efter och gosade. I cirka 20 minuter kelade vi i sängen och tillslut la hon sig ner och jag försökte somna om. Dock försvann hon några minuter därefter.
Jag gick då upp på toa och hon följde efter och ville ut ur mitt rum, men jag lät henne inte komma ut.
Nu på morgonen ligger hon intryckt i ett litet utrymme i min hutch och hon vill inte komma fram.
Så jag är otroligt glad att hon var så underbart kelig under natten och gick omkring på mig för att få gosa. Men jag förstår inte riktigt varför hon inte vill komma fram nu.

#16 Jag känner igen det där. Jag har en hittekatt som bor under soffan om dagarna medan jag är hemma, och kommer fram när klockan bli r åtta. Samma sak varje dag. I mitt fall blev det bättre efter ett tag han vågade komma fram mer och mer.
Ge det tid. Att hon gosar på natten är ett bra tecken! 

Vilket lustigt beteende! Men det är nog ingen fara, bara vänta ut henne. ^^
Först vill jag bara säga att jag tycker att det är underbart att du har tagit hem henne till dig och ger henne en chans. Tro inget annat.
Med kärlek och omtanke så kommer det där snart att släppa. Det är nog bara osäkerheten när det är ljust, snart upptäcker hon att det inte är farligt på nätterna heller.
Ni är så snälla och peppar mig och kommer med bra tips.
Så nu har jag en fråga: Hon vill komma ut ur rummet under natten men främst på morgonen. Ska jag låta henne gå ut då eller ska jag fortsätta ha henne i mitt rum tills hon är framme mer?
Vilket är bäst? Eller ska jag ha öppet hela tiden så hon får gå och utforska när hon vill. det värsta är att hon är ganska liten så hon skulle kunna gömma sig vart som helst i vårt hus
Härliga framsteg tycker jag och det som behövs är tålamod och tid. Jag tycker du skall vänta med att släppa ut henne i hela huset tills hon blivit tryggare. Det gäller att skynda långsamt.

blir glad av att höra att natten var bra.. får hon lite mer tid på sej så blir hon säkert keligare under hela dygnet….testa att se om hon vill leka medans hon är kelig… vet inte hur gammal hon är men testa gärna…. kan ta ett bra tag kanske innan du får respons… lekvippor är min favorit…. stort lycka till hjälte!
Under denna natt var hon precis som under första natten. Framme och åt, drack och gick på toan. Samt kelade med mig =)
Men nu är hon återigen intryckt i ett hörn.
Hon tycker inte om godis och tycker alla leksakerna är obehagliga.
Nu till några frågor igen ;)
1. Hur ofta kissar en katt? Hon har druckit under båda nätterna men ej kissat i lådan eller någon annan stans.
2. Vi har planer på att öppna dörren så att hon får gå som hon vill, och detta tänkte vi göra under natten då det är då som hon vill utforska och vill komma ut ur rummet. Bra eller dålig idé?
3. Har ni varitm ed om någon katt som ej verkar rädd för människor utan mer för själva utrymmet? För hon verkar tycka det är läskigt med öppna och större ytor och därför tror jag att hon ligger intryckt.

torgskräck som jag menade då. ^^ Visst borde väl katter kunna ha det med. Men jag har aldrig hört om någon innan.
du ska nog inte vänta för länge med att släppa ut henne, då kanske hon tappar stinget lite. Men vänta några dygn till kanske? Det vore kanske bra om hon först vande sig vid det öppna utrymmet i det rummet först…?
bajsar hon bara i lådan, och kissar inte? underligt.
vilken lyllos som får kela med en katt varje natt! :D
#24 Nu har hon kissat också men bara väääldigt lite.
Ja, det är hur mysigt som helst =)
Ja, jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Det känns som om jag vill öppna dörren idag, eller ikväll i så fall. För hon verkar egentligen inte så rädd mer uttråkad. Hon ligger intryckt och sover men inte oroligt utan mer bara för att liksom. Och när jag gick upp i natt på toa så satt fick jag tråckla mig ut och sedan hörde jag hur hon jamade och ville ut ;)
Det jag reagerar på i detta fall är att du inte kan ha henne längre än till årsskiftet, vad händer sedan? Ska hon tillbaka till katthemmet? Jag kan tycka att det kanska var en björntjänst o ta hem henne utan vidare planering "bara för att"
Först och främst är det för att vi helt enkelt inte vill vara bundna, och vill inte ha en katt permanent. Det är ju så att jag fortfarande bor med mina föräldrar och de vill kunna ha öppet som de vill, plus att vi ska vara dagmatte åt en hund och detta var redan planerat före denna händelse.
Jag har henne sbolut inte bara för att. Vad får dig att tro det? Blir ledsen när du skriver så. Jag har varit på katthemmet en dag varje vecka och tänkt på att vara jourhem åt henne hela tiden eftersom hon var så otroligt skygg.
Jag tycker det var bättre att hon fick ett lungt hem i en och en halv månad för att tina upp och känna sig trygg med. Efter detta ska hon bli adopterad så har ingen visat intresse för henne då så får hon tyvärr åka tillbaka till katthemmet. Men vi har redan någon som kan vara intresserad.
Alla jourhem var upptagna och vi kan inte bara låta henne sitta i ett hörn i 2 månader utan att bry oss. Så jag tog hem henne i hopp om att hon skulle få ett tryggt jourhem och ej vara så skygg.
Jag tycker i alla fall att jag gjorde rätt!
jag tycker du ska öppna upp, har alltid gjort det, när mina katter flyttat in, har en öppen planlösning, så valet har varit lätt, katterna har själva valt att tillbringa tiden i ett rum, för att på natten utforska huset, när det varit tyst och lugnt, då blir det fritt val
Maggan47
Ja vad bra att du också tycker det för nu har vi öppnat upp från mitt rum =)
Hon har inte vågat gå ut än men det tror jag att hon kommer att göra under natten.
#27 Var läser du att du gjort fel? Det jag menar är att det borde ha funnits en långsiktig planering för hennes skull. Att efter 1½månad (om hon inte blir adopterad) få komma tillbaka till katthemmet kan vara lika illa som att ha låtit henne sitta kvar där. Om hon går tillbaka så är ni på ruta ett igen. Oftast så går katter tillbaka när dem byter miljö. Så jag hoppas du och din familj kan ha henne kvar tills hon får komma hem! Det innebär ju inte att du blir låst för all framtid iaf.. Varför skriver du att det är bättre än att inte bry sig? Vad har du gjort henne för tjänst eg? Kan tyvärr inte se det.. Är ledsen om du tar illa upp och blir ledsen över det jag skriver. Tycker det är tråkigt att hon ska behöva tina upp hos dig för att återigen flyttas.. Det ligger på katthemmet att se till att hennes framtid blir så bra som möjligt!

Om alternativet är avlivning för att katten inte finner sig till rätta på djurhemmet är det mycket bättre att se om katten fungerar i vanliga hemförhållanden.
Det måste vara mycket lättare att hitta permanent hem åt katten om man vet att den kan finna sig till rätta i en trygg hemmiljö. Kan inte katten stanna hos GeeGee tills man hittar en ny ägare, kanske man kan hitta ett nytt stödhem som vill jobba vidare. Alltså under förutsättning att katten mår bättre i hemmiljö än inne på katthemmet med en massa andra katter.
Som jag ser det ger GeeGee katten en ny chans. Tråkigt att det är tidsbegränsat, men bättre det än att lämna katten åt sitt öde.
#31 I detta fall är det katthemmet som inte tar sitt ansvar anser jag. Det är inte riktat mot GeeGee även om det ser ut så. Det borde för det första inte finnas hot om avlivning, sen som sagt en långsiktig planering för att få kisse trygg. Inte bara 1½månad.
Tänker på Mamsen som har bott hos mig i 6 månader.
Jag har haft massor med hjälp av min tamkatt Shimena för att få Mamsen tam :)
Numera får man klappa och till och med lyfta henne lite försiktigt för att nosa henne i nacken, allt på hennes villkor förstås :) Hon är mkt rädd för händer fortfarande, eller inte händer, men fingrarna som jag gömmar i knuten hand. Hon pratar mkt och kommer i full fart när jag kommer hem från jobbet, då är det kel som gäller.
Ibland går det fort och ibland går det långsammare att få en rädd kisse att våga sig fram. Framsteg är det att gumman kommer fram på natten i alla fall. Tid och tålamod och sunt förnuft så brukar det lösa sig med tiden!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jag gör absolut nytta för henne. Det finns redna nu folk som är lite mså intresserade av henne. Så har vi tur behöver hon aldrig komma tillbaka till hemmet, och då har jag absolut gjort det bättre för henne.
Om du fick välja att vara rädd i en månad eller slippa vara rädd i en månad och istället få gosa, gå omkring vart du vill och få det lung och ro, vad skulle du välja?
Och sen en uppdatering: Öppnade upp i går kväll och under natten gick hon ut en bit utanför mitt rum. men varje gång någonting lät så kom hon farande in i rummet och for bakom mina gardiner. Men hon var nere på undervåningen en gång också men tyckte det var otroligt läskigt så snabbt därefter kom hon upprusande igen.
Så hon är väldigt orolig för ljud men hon gick i alla fall ut ur rummet =)
Det har ju hänt mycket positivt med katten sen du tog hem henne vilket är jättebra. Men vad jag förstår så var det ditt hem eller avlivning. Hur går det då om hon kommer tillbaka till Djurhemmet där hon alla gånger kommer att gå tillbaka i beteende,blir det avlivning direkt då eller ? Håller med om att ska du förhindra avlivning så är det nog ett annat stödhem som gäller utan mellanlandning på katthemmet, om hon nu inte har tur att bli adopterad förstås.
Lycka till !
Håller med "sagan". Jag tror att katten trots allt hade mått bättre av att vara kvar på katthemmet och att du GeeGee och katthemmet i stället hade letat med ljus och lykta efter ett permanent hem åt henne.
Tror också att du gör henne en björntjänst och ger ditt eget ego en lättnadskänsla och tro att du i alla fall gett henne 1½ månads försök till att minska hennes rädsla.
Om hon måste tillbaka till katthemmet så kommer hon att falla tillbaka i beteendet som hon haft tidigare.
Tänk dig själv att vara på ett ställe där du vantrivs, komma till ett annat ställe där allt är mysigt och härligt och sedan återigen hamna på första stället. Som du säger själv "vilket skulle du välja" så måste jag fråga dig "hur skulle du då må".
Dina föresatser var säkert goda det är jag övertygad om men jag tror inte att du hjälper den här katten alls, tvärtom. Däremot om du hittat ett adoptivhem åt henne där hon haft möjlighet att få stanna kvar, DÅ hade du verkligen gjort ett kanonjobb.
Den här katten har troligtvis blivit illa behandlad av människor redan så hon borde inte ha behövt blivit "lurad på konfekten" utan erbjuden ett varaktigt hem en gång för alla. Hon är nog inte en katt som mår bra av att flyttas hit och dit. Trygghet är vad hon skriker efter.
Blir ledsen när jag läser att alla tror att jag bara vill mildra mitt ego. Det är mycket lätt att skriva av sig allt vad man känner innan man vet all fakta.
Det var så att vi ville veta hur hon var. Vi kan inte skicka henne till ett permanet hem när vi inte vet hur hon är psyket eftersom hon satt intryckt hela dagarna, ej åt, drack eller liknande. Försök få någon att ta hand om en katt då…du var ju inte där så du kunde ju inte ta hand om henne.
Tycker det att konstigt att du verkar anta att vi inte gjorde tillräckligt för att få ett bättre jourhem eller permanent hem åt henne.
Vill inte att tråden ska komma ur det som det handlade om från början. Så vill du mig något så pm:a.
Förhoppningsvis slipper hon komma tillbaka till katthemmet.
Nu tillbaka till ämnet.
Nej det blir absolut inte avlivning. Nu vet vi att hon fungerar i ett hem och ej verkar rädd för barn eller liknande. Endast väldigt osäker och skygg. Men nu försöker jag göra allt jag kan för att hon ska bli adopterad så hon slipper katthemmet =)

Önskar er lycka till med allt! :) Hoppas hon blir modigare! Ett bra tecken att hon är nyfiken. Säkert kommer hon hitta ett hem, charmigheten är det viktigaste. ^^
Några frågor igen ;) Mycket tacksam för de som svarat tidigare!
1. Hennes avföring verkar hård, då den inte är korvar utan mer som fler små kluttar. Kan detta bero på att hon ej vill ha burkmat och att avföringen blir hårdare då?
2. Har köpt lite burkmat och ska se om hon vill äta sen. Är det negativt att hon endast äter torrfoder?
3. Ska jag stänga till överallt där hon går och gömmer sig och på så sätt tvinga henne att vara lite mer framme, eller kommer det bara göra henne mer osäker?
Kan berätta att jag tycker hon verkar ha ett udda beteende då hon är så gosig under nätterna och går omkring överallt på övervåningen och hoppar upp i alla sängar. Men på dagarna verkar hon nästan ledsen/deprimerad och gömmer sig hela tiden och brukar även gå iväg ibland när man kelar med henne då.

Hon kanske bara tycker om att slappa på dan, om hon är uppe hela nätterna. Det skadar nog inte att stänga till, men om hon vill vara ifred så ska hon ju ha en chans att vara det oxå… bara några tankar.
#40 Om hon bara äter torrfoder så är det extra viktigt att hon får i sig tillräckligt med vatten. Ställ gärna vattenskålar på lite olika ställen så hon blir uppmuntrad att dricka.
Vet ni överhuvudtaget hur hon hade det i sitt tidigare hem? Hur länge hade hon bott där?
#41 Jo det kan nog stämma men det verkar ju även som hon egentligen vill gå omkring men inte vågar. Ligger hon under sängen kan man gosa med henne och hon kommer ända fram till kanten men sedan blir hon orolig och går tillbaka. Jag har svårt att se om hon vill vila eller om hon ligger där under för att hon är rädd.
#42 Ja, det ska jag göra. Nej jag har frågat på katthemmet men det enda som de visste var att ägarna inte kunda ha henne kvar av någon anledning. Men jag ska ta tag i det, för någon måste ha tagit emot katten och någonting mer måste dem faktiskt veta. Annars verkar det lite konstigt.
Har fått hem en jourkatt som också ligger och trycker under en säng nu. Hon får ta det lugnt och bekanta sig med miljön. Hon har redan gått på lådan och en av mina katter har hälsat på henne när hon satt i buren. Hon får nu vänja sig vid alla lukter och bara ta det lugnt tills hon själv kommer fram. Hon är en blandning mellan perser och skogskatt, jag har ingen vana av annat än huskater, är det något speciellt man ska tänka på?. Hon kom sent ikväll så jag ger henne bilanx torrfoder tills jag hinner köpa nytt imorgon.
Hur gammal är katten? Har hon ett namn och finns hon på någon bild på Djurskyddets sida? Kunde ju vara kul att se henne!
Det kan finnas många skäl till varför en katt håller sig gömd dagtid och ändå är kontaktmöjlig på natten, och många svar på det ligger nog i det där ursprungliga hemmet så det är nog en god idé att forska där.
I mina ögon låter det som en katt som utsatts för något, typ brist på tillsyn, vanvård, aldrig lärt sig riktig kontakt och lek… Det finns gott om folk som tror att en katt är som en sak som man kan stänga in i ett rum och ta fram bara ibland.
Jag kan heller inte hålla med #30 och #36 om att den här katten på något sätt skulle fara illa av att få vara hos dig en tid, även om den kom tillbaka till katthemmet sedan. Har omplacerat massor av katter och har varit med om bl a en katt som vimsat mellan nio hem på 18 månader och på nåt sätt så har den "vuxit" för varje omplacering ändå och klarat sig bra. All kontakt "din" katt kan få med en trygg människa ger den nya bra referenser för framtiden.
På Örebro Katthem jobbar man med att ALLA katter placeras i jourhem först, och får där tid att bli trygga, sociala och välmående, innan de kommer till katthemmet. En del hinner flytta runt mellan olika jourhem några gånger tills man hittat en kattgrupp där missen trivs/passar bäst. De far INTE illa av det. Ring gärna och prata med Marita ordf eller Kicki intagningsansvarig där, så får du höra! De kanske kan ge goda råd också!
Så jag tycker du gjort helt rätt som låter den här missen vara hos dig istället för att sitta på Kälby och INTE utvecklas eller komma fram. Dock tänker jag inte diskutera Djurskyddet Eskilstunas arbetssätt här eftersom jag inte alls är insatt i det.
Hoppas dock Geegee att du hittar någon som kan hjälpa dig att ta hand om denna lite skygga misse så hon slipper åka tillbaka! Lycka till!
Hon finns inte med på Djurskyddets hemsida. Dem tog bort henne då hon var för skygg. Och ville att hon skulle få utvecklas hos mig ett tag först. Men jag tänkte snart lägga in en tråd här som omplacering. Länkar till den då =)
har som jag skrivit förut, inte haft stängt någonstans för mina skyggisar, dom har själva valt, att utforska en bit i taget, och att skyggisar är uppe på natten är inget ovanligt, katter är ju nattdjur, och då kan dom i lugn och ro utforska hemmet, utan att bli störda, min Sigrid 1,6 år nu, kom som 6 månaders baby, är ett riktigt nattdjur, fast hon inte är skyggis längre, då lever hon loppan, med alla sina saker, för att ligga under täcket hela dagen sedan och sova
Maggan47
Vi tror att katten förut har fått vara ute. Under sena kvällarna när vi gått och lagt oss men pappa är uppe. Så står och och jamar när han går ut. När han kommer in igen så försöker hon smita ut.
Synd om hon ska längta ut sådär. Tänker inte släppa ut henne. Men finns det något att man kan göra?
*putt*

Hon är nog för skygg för sele. Har ni balkong?
Ja, det har vi men inte inhägnad tyvärr. Och det är ju lag på det =/

Ni har inte funderat på att näta in den?
Vi köpte vanligt hönsnät på rulle, var inte så dyrt, och så en stor rulle najtråd och en avbitartång. Med hjälp av det kunde vi kattsäkra balkongen hos min dotter utan att spika i någonting. Det var llite pyssel med att vika eller knipsa bort alla vassa trådändar på nätet där man kapade, men det hela var uppsatt och funktionellt på bara en dag! Katterna kan klättra i nätet utan att det viker sig och det sitter från överkant på räcket och ända upp i taket, plus täcker springor i kanterna. Kanske ett tips!?
Vi hade faktiskt inte tänkt näta in balkongen eftersom vi inte har tänkt ha katt. Det är bara nu för att jag ville hjälpa till. Men är tyvärr lite mycket jobb bara för att vi ska ha henne en månad.
Det är inte så att hon vill äta gräs så man kan köpa kattgräs?
Jag har nu testat att ta upp henne i knät och gosa med.
Men hon är tyvärr väldigt rädd. Hon låter mig ta upp henne och hon är absolut super snäll och visar inga tedenser alls till att vila rivas eller liknande. Men stackarn både fäller och mjällar. Och vill helst gömma huvudet i armvecket eller någon annan stans.
Tips?!
*putt*

hon borde väl vänja sig efter ett tag? men vet inte…
KAttgräs är bra, men föratt få tag i något snabbt, så leta efter vanlig kvickrot, dvs kraftigt gräs. Det finns säkert hos er också, som inte har frusit än. Eller köp en ampellilja. Billigt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....