Akta katten för juleljus
Jag älskar levande ljus i alla former och har senaste åren som kattklös kunnat haft mysstämning mörka kvällar - men nu är det nästintill slut med det:(
Jag har numera enbart värmeljus på absolut katt-oåtkomliga ställen pga att Lokatten skrämde slag på mig för lite sedan.
Jag hade en kväll ett litet värmeljus i en ljup hållare på bordet och Lokatten aktade sig väldigt för den, då hon under min uppsikt kunnat gå lite nära och märkt den var farlig - så hon var jäteduktig hålla sig borta. Självklart hade jag bara ljuset tänt när jag satt vid bordet.
Nu är det ju bara så att även om Lokatten själv är en väldigt smart katt, så är inte hennes svans det - och hennes väääldigt långa svans lever ett eget liv !
En kväll hoppas Lo upp på bordet och sätter sig på behörigt avständ från ljust och vill prata med mig - men rätt som det är så lever svansen upp och helt plötsligt ligger den ner med tippen i ljushållaren - och toppen slår eld. Lo själv hinner inget märka, men blir givetvis helt förskrämd av att jag flyger upp skiträdd och försöker få tag i svansen. Lokatten far iväg och tack och lov slocknar lågan direkt av vinddrager, så det blev bara lite svedda hårsstrån på tippen - och en vidrigt äcklig lukt av bränt hår här hemma.
Så tänk er för - håll katterna lååångt borta från levande ljus för även om katterna själv aktar sig, så är det inte säkert att deras svansar gör det…

Jag har inte ens riktiga värmeljus. Däremot har jag värmeljus som går på batteri och de fungerar jättebra. Kostar ca 30:-- för 3 st på Claes Olsson och det medföljer dessutom 3 extrabatterier. Ett bra alternativ, det lovar jag.
Mettan
Fast dom luktar inget
. Jag älskar värmeljus med doft - helst kanel. Fast numera hålls dom långt från katten.
Nä, men allvarligt så tåls det att påminnas om just katter och ljus. En olycka händer så otroligt snabbt.
Det fungerar bra om man har ljuslyktor upphänga i taket eller i fönstret (men akta gardinen).Älskar också levande ljus men klart man måste anpassa efter katterna.

Det är lätt att man glömmer bort den där långa svansen som kan hamna precis var som helst. :/ Man tyckerl lixom att katten borde ha koll på den själv, men inte alltid tydligen.
Tur att det inte gick riktigt illa!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
JA det är bara doftljus som vi har här ibland, såna från Glade i glas. Men väldigt sällan. OCh enbart om vi sitter vid ljuset.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ljusstake/lykta på väggen funkar bra och brinner varje kväll här
samt höga ljuslyktor på bordet när jag sitter där…kan bli ett himla släckande och tändande på dem..eftersom de MÅSTE släckas så fort jag ska lämna goa soffan.
Här hemma är det batteriljus som gäller.
En av våra katter Minor släcker levande ljus med tassen
han viftar med tassen ovanför lågan tills det slocknat
Batteriljus här också, både Lucas ock Timjan svedde svansarna, och jag kan tala om att svedd svans luktar illa, ändå satt jag precis där, men då var det finito, med levande ljus, ev, om det kommer gäster, då är katterna i alla fall osynliga
Maggan47

Var på Ullared precis och köpte batterivärmeljus som t o m "flammar" på ett naturligt sätt. Har saknat levande ljus så länge nu, men dessa funkar utmärkt. Bara doften som saknas, men med sex kattungar finns det ju annat att snusa på. 12 spänn för fyra st inklusive extrabatteri! I en lykta där man inte ser själva lågan misstas de för vanliga ljus. Jag som är ljusnarkoman är i sjunde himlen för denna lösning… Nu ska jag fortsätta isolera kattkoja till kolonikatter, frigolit överallt…

Jag gillar med tända ljud, men de får sitta på hållare högt upp på väggen, i ljuskrona i taket och hängande i fönstret. Absolut inga ljus på bordet.
Kom på att jag faktiskt har krokar i taket i vardagsrummet. Där skulle bli fint hänga ljuslyktor av modell mindre
Lokatt. akta taket bara. Blir fula sotfläckar även på rätt långt håll….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hm, även med lyktor som har "tak" ?
Äsch, annars får jag väl fixa vägglyktor.