Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 5115 ggr
grundig
0

kattlådor (bajs)

Nån som har en bra sida med bra lådor eller bra erfarenhet av bra lådor , skulle vilja ha stora lådot då katterna är stora men samtidigt bra kvalite , kan tänka mig att ju billigare ju sämre kvalite i plasten som snabbt blir repig i botten där den härliga bakterihärden kan frodas hej vilt

alla tips och erfarenheter är varmt välkommna denna mörka regninga hösteftermiddag

Rita-S
0

Jag har köpt Furba. Den är ENORM tycker jag. Fungerar bra med, jag är riktig glad i furbaen :) Mina 6-7 kilos katter har gott om plats i den och det ryms TVÅ Saga i den ungefär :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

grundig
0

Tackar då ska jag kolla på det =) , har saga blivit så stor =) är så glad att det rullar på hos er och glad att ni kunna ta den tjejen =)

Nu drar jag till Furba o spanar in lådor =)

Hennum
0

såg en ringklocka för katter där oxå. smart.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

grundig
0

ja jag såg den med =) men ska ja ha den här hemma kommer den ringa hela nätterna =) sen en sur husse som inte får sova längre

tervmatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt mig så är en vanlig förvåringslåda, typ från IKEA eller Rusta det bästa som finns. "Goman" låda från Konsum och det är det bästa vi någonsin haft. Stor, hög och rymlig. Katterna hoppar in och skvätter aldrig ut någon sand, då väggarna är så höga.

Och har man tillräckligt mycket sand i lådan, 10-15cm tjockt, så blir det aldrig några repor i botten, plus att det är sååå mycket enklare att rensa när kisset aldrig når botten. I en vanlig låda kan du aldrig ha i tillräckligt med sand, då de är så låga. Helt puckat…. Vet faktiskt inte hur tillverkare av kattlådor tänkerObestämd

Ikea har en sådan för 80kr

Bredd: 42 cm
Djup: 55 cm
Höjd: 32 cm
Rymd: 50 l

ANTONIUS Låda;)

Rustas i bilden som man får klicka på uppe till höger kostar något på 150kr

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Håller med Tervmatte om back istället för tradiotionell låda. Köpte min på Willys för 45 kr och har en 15 cm sand och inga repor i botten.

Min ena kattfröken är både lång och hög så när hon går in i den vanliga med huv så kommer rumpen precis in när hon kryper ihop. Hon älskar gå på "backen"

grundig
0

haha nytt uttryck =) (gå på backen) ist för (gå på lådan )

ska kolla på det =)

MariannE11
0

ville köpa djup back på ikea men dom var slut just då….Rynkar på näsan… har en riktig sprättkisse som kraffsar i timtal…

såg på en zoobutik en låda som jag aldrig sett förut….som en låda med tak fast inget tak….men alltså med höga väggar….nackdelen var nog då att det var lägre där prinskissen ska gå in… o då kan man ösa ut ett par kilo bara för mattes skull…..Skrikandes

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

russin
0

Jag har oxå en riktig sprättkisse och nuvarande låda med tak är värdelös till hene. Vill hellre ha en öppen, fast med högre kanter - fast Furban var gräsligt dyr tycker jag.

Kommer nog kika på antingen IKEA vid tillfälle, eller fixa en sådan här http://djurmaxi.se/cleanycat-p-1817.html?cPath=2_52&osCsid=0ff8ede7a3a55ef025802f7269b24add

Ankie
0

jag har en som jag har köpt från Rusta, funkar bra

http://www.rusta.se/back_15_liter_p95601058.html

Ankie
0

BACK 15 LITER

BACK 15 LITER

Plastback, rymmer 15 liter. Mått: 37x27x19 cm

Kusten
0

11 - Så färglada och fina de var!

Katterna här använder IKEA´s halvt genomskinliga backar i vitt, 55 längd, 38 djup, 28 höjd. Mätte med mitt rangliga måttband hemma så det är lite cirka. Backarna uppskattas och sanden på golvet har minskat en hel massa.. Jag har även en rymligare kattlåda med tak som heter Maxi Bella och den tar jag fram om det är någon "mer blygsam".. som vill vara ifred på dass : )

grundig
0

roligt och se allas lösningar men även alla tips =) det tages emot å varmast =)

alla sätt är bra utom dom dåliga =)

CharlotteK
0

Smart att ha en back! Kanske vore nåt… Men mitt största problem är lukten! Jag är otrooligt luktkänslig och försöker allt för att den där "kattlådelukten" ska genomsyra allt. Dvs, mycket sand och byta ofta. Har ni några tips?

Kusten
0

14 - Vad har du för sand? Vilken sort man har spelar stor roll för lukten.. om den är klumpbildande på ett bra sätt så att kisset inte hinner rinna ner till botten.. eller att klumparna lätt faller isär.. Sedan att man har en bra spade som silar bort det som ska silas bort och håller kvar klumparna.

Men som sagt.. bra sand gör jättestor skillnad..

Var och hur länge man förvarar det tömda tills det är dags att slänga det i den riktiga "sopbingen" ute , om man inte har strö som kan spolas ner i toaletten, det är också nåt att fundera på. Jag tar dagligen med det jag tömt, ut.. så det inte blir någon lukt.

Men ny spade måste jag köpa..Obestämd

destiny
0

Jag har dels vanliga kattlådor och ett par stooora lådor. Dom stora köpte jag för 5:-- resp. 2:50 på loppis. Skrattande Dom har tjänstgjort som hamsterburar eller något sådant en gång i tiden.

#15 Visst är det märkligt så vidrigt kattskit luktar när det kommit ur lådan i plastpåse. Guld i mun I lådan luktar det inte särskilt mycket (och jag är utrustad med en otroligt känslig näsa) men i plastpåse stinker det. Jag brukar ställa ut det i garaget för att ta med det på morgonen när jag ger mig iväg och jösses vad det stinker!

tervmatte
0

Man får det man betalar för när det gäller kattsand.

Vi använder oss av Ever Clean sedan några månader och jag helt imponerad!!! Vi har sex katter hemma och alla mer eller mindre använder sig av den lådan, ibland går de ut och gör sina behov i vår inhägnade trädgård.

Men! Sedan vi började med Ever Clean så luktar lådan absolut ingenting! Vi är noga med att hålla sandnivån på min.15cm och fyller ofta på. Det gör att kisset aldrig rinner enda ner i botten och att kissklumparna är lätta att lyfta upp. Inget mer kiss som sitter fast i botten eller klumpar som faller sönder och på sikt gör att man får byta ut hela sanden. Vi har använt EC dryga halvåret och inte behövt byta ut all sand. Vi fyller bara på med ny och hela lådan är fin och fräsch. Jag säger bara HELT OTROLIGT.

Vi har tidigare använt oss av Pussi klumpande kattand men den luktar efter en stund och man får slänga allt och byta ut.

Och om man tänker efter så förlorar man på att köpa Pussi. Pussi kostar 110kr för 10kg och EC kostar 199kr per 10kg. Av Pussi får man nog slänga säkert hälften när man är tvungen att byta ut hela lådan, plus att det då luktar från lådan. Med EC behöver man aldrig byta ut hela, bara lyfta ut kissklumpar och bajs och så slipper man lukten från lådan. Ofta om man bara är tillräcklig vaken så kan man köpa EC för 99kr, sådana erbjudanden kommer med jämna mellanrum på olika djuraffärskädjor och på Granngården. Vi har faktiskt alltid köpt för 99kr.

Jag vet att jag låter som en Everclean försäljare men jag är helt tagen av hur fantasktisk den är. Jag har ofta hört om det men trodde inte på det plus tyckte att det var skitsnack. Men nu kan jag aldrig tänka mig en annan sand och kattkisslukten …

Viktigt: Köp den oparfymerade sorten då vissa katter reagerar mot parfymen plus att de luktar som en parfymfabrik efter en stund…

russin
0

Så olika erfarenhet man har av kattsand. Jag köpte min första Ever Clean någonsin för några veckor sedan, när Granngården hade kampanj. Lavendeldoft… Ackl så den stinker och kattan likaså. Hon fullkomligt stinker när hon varit på lådan och har även börjar klia sig, så den irriterar henne. Pälsen har även blivit mer och mer ful allt eftersom jag har haft mer sand i lådan. Pälsen är nu flockig och är alldeles dammig. Bläk.

Nu i veckan ska ny sand inhandla och EC ska ut omedelbums och kattan få sitt första bad - stackarn. Jag kommer köpa min gamla favoritsand Cat Exclusive (heter numera Extreme Classic tror jag) och den ska absolut vara oparfymerad.

russin
0

Måste tillägga att den dammar som satan oxå, så halva tvättstugan har ett fint dammlager kattsand. Är alla ever Clean lika dammiga ?

maggan47
0

har också Ever Clean och gillar den, tycker inte den dammar speciellt mycket, har en liten "gummimatta" utanför lådöppningen, och där fastnar det mesta, har EC i en huv låda, är supernöjd också, därför att det inte luktar om kisset, har också bra med sand i lådan, så det inte rinner ner i botten, utan tar bara bort klumparna, och fyller på, behöver inte rengöra hela så ofta, då sanden alltid känns fräsch, Beata har sin PEEwee låda med pellets, den med låga kanter, då hon är så liten , att den gamla med höga kanter, gjorde att hon, som inte hoppar, hängde över kanten, och av trycket tömde magen utanförFörvånad men nu går det bra, tror hon mest använder peeween, för att dom andra 2 inte gör det, prinsessan på ärten, det är hon det

Maggan47

russin
0

Undrar om det är den tillsatta doften som dammar - kanske är någon form av parfymerad talk. Lådan blir tom dammig på utsidan (den blå lådan blir helt grå på framsidan på bara några dagar) och det är en låda med takFoten i munnen Kattan är en grävare utan like…

[Norrbysa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En sån här skulle jag vilja ha. :)

Zingon
0

tack för ala bra tips! =D

#22 vaaaaar hittar man en sån`?? Smartaste jag sett på länge! =D

tervmatte
0

#18 Vet att du disskuterade detta på kattforumet redan.

Och det är därför jag sade att man inte ska använda parfymerade sorter för doften tränger in i pälsen och katten luktar gammal tant.

Den oparfymerade sorten "Unscented" varken dammar eller gör att katten luktar billig parfym. Men visst får man lite sandkorn utanför lådan då sanden är väldigt finkornig och följer med på tassar utanför lådan. Störleken på sandkorn liknar störleken på Pussis kattsand. Vi har alltid en fluffig badrumsmatta, modell större, under lådan vilket gör att 90% av sanden som fastnar på tassarna stannar på mattan.

Jag har aldrig provat Lavendel men har bara hört dåligt om den sorten - luktar, dammar, etc. Du verkar bara ha haft otur som fick tag på just den sorten ;-) Prova en "Unscented" vet jag :-)

russin
0

Ja jag kommer aldrig mer köpa kattsand med lavendeldoft - var så säkerTungan ute Jag älskar den doften i vanliga fall, men detta är övermäktigt så det stinker och dammar.

Fast just nu är jag glad, för jag har fått en rabattkupong på Extreme Classic, då det blir den jag köper i veckan. Vad gäller klumpbildning, så tycker jag dom är likvärdiga (båda lämnar små hårda klumpar), men Extreme Classic är något billigare.

Kanske testar jag EC igen någon gång, beroende på vad som är billigast för tillfället - men då oparfymeradSkrattande

Rita-S
0

Min personliga erfarenhet är att användandet av parfymerat kattsand så luktar det i hela huset som en avfallspåse för bäbisar: Bajs och dom parfymerade engongs tvättlapparna.. >.< Hua mig.

Oparfymerat är bäst :)

Jag gillade everclean, men tyckte den var fruktansvärd dyr när Eldorado klumpbildande fungerar lika bra för mina katter.
Jag måste se till att ha sandnivåen djup annars kletar sig klumparna i botten, men så länge jag efterfyller jag har nästan inga problem med damm, doft eller klet med eldorado sanden.

Innan det köpte jag Ever Clean som sagt, och innan det igjen Cat Exclusive Black Label sanden.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

usagi
0

#26 Jag köper också eldorados klumpande, den i 5 kg påsar. Den funkar perfekt för mej. :)

Rita-S
0

#27 jo jag är jättenöjd, men vi måste hålla efter med ny sand regelbunden då, så det inte kletar i botten :D

Men jag är nöjd! Om man är dårlig råd är den suverän då den kostar typ 30 spenn för en 5 kilos påse. Då har man råd med den :)

Jag har annars provat det mästa av billiga såkallade klimpbildande sand-sorter, och ratat i principen alla i tur och ordning. Det sämsta jag köpte var en rostfärgat sand, minns inte vart men tror det var granngården. Alt det vita på katten blev sakta rött! Och klimp-bildande var den för sjutton inte i stor grad, man fick lyfta klimparna med största vaktsamhet och inte vagga det minste på spaden annars sprack klimparna i flera bitar och strödde massor med urin-sand ner i lådan igjen >.<

Bästa jag har haft nånsinne var Pee-wee toaletten. Celine aka Snobbeline älskade den. Ronja på andra sidan hatade den, så vi fick återgå till sandlåda :/
Men den var den fräschaste toaletten jag hadde nånsinne till mina katter…

Funderar på att köpa den igjen nu, jag har silikonkristaller i Furbaen just nu, fungerar suveränt det med, och sand i den slutna låtan. Funderar som sagt på att köpa peewee igjen, om jag kan hitta nåt bra sätt att ha den under tvättstället på tvättrummet, finns et avlopp i vägen.. :)

maggan47
0

vilken smart låda på you tube, vill också ha en sån

Maggan47

CharlotteK
0

Är det någon som vet om den där kristall-korn-liknandesanden är bra? Lukt?

Rita-S
0

Jag har den i Furba som sagt

den luktar om det blir för mycket gula kristaller som har dragit åt sig urin, men byter man medans det fortfarande finns vita kristaller luktar den inget :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Just med kristaller råkade jag ut för att mina kissar inte direkt gillade att gå på den lådan så den stod mest orörd efter nyhetens behag hade lagt sig, de föredrog sin sand

MariannE11
0

jag gillar lavendel…. o gamla tanter….Skäms

Rita-S
0

#32 hos mig var det 50/50 tills Saga kommer i hus. Celine föredrar att gå på den renaste dossen,  vare sig det är sand eller kristaller, men går rätt ofta på kristallerna. Ronja går i bland på kristallerna men oftast på sand. Saga går bara på kristallerna!

tervmatte
0

Jag älskar också lavendel och gillar verkligen gamla tanter, men inte mina katters päls Flört

MariannE11
0

du o jag tervmatte….Skrattande… körde med classics babypuder som luktade så underbart gott åxå….men de sista gångerna har jag köpt naturella… är detta ett tecken att vi gillar dofterna att JAG iaf håller på att bli gammal…

kan hålla med om att det är dammigt i badrummet här nere… vi duschar ju uppe så då tror jag det försvinner i ångorna….Cool

Hawknestgrove
0

olivers kattsand…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

DesireEsmeralda
0

#37 Är den lika bra som ever clean och pussi (som jag och katterna gillar bäst)? Är ju lite trött på att släpa på tung kattsand jämnt…

Och det här med en vanlig back som katttoa, verkar jättebra ju. Jag har kattsand överallt eftersom lilltjejen verkligen "slänger" sanden över hela rummet. Ska testa. =) (och hon gillar inte lådan med huv).

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Rita-S
0

Furbaen är riktig djup den, och har sparkkant, så den sparkade inte mina arkeologer utöver på nåt sätt. Men nu har jag kristaller i den, fungerar bra det med efter att jag placerade galleret mellan dom två lådorna och bara har lådan högst upp.
Sen har jag en med tak och lucka som jag har sand i, där kommer det inte heller nåt mycket sand ut från mina arkeologer.
Dock fölger lite med i pälsen mellan tårna, så jag köpte en bentorkarmatta på öb till 10 kronor som står under och samlar upp :)