Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 770 ggr
[chouwa]
0

Katt som inte slutar snutta..

Som flera av er vet kom lilla Nera till oss för några månader sedan.
Hon levde sin första tid ute där hennes mamma födde henne och var ganska skygg när hon kom hem till Jossan här på iFokus.
Hon förlorade sin mamma väldigt plötsligt men inte extremt tidigt och levde sedan en tid med sina tre bröder innan hon kom till oss.
Hon blev snabbt väldigt trygg hos oss och ibland tycker jag att hon är mer hund än katt.
Hon har en Mycket stor personlighet och en massa humör. Vi har inte haft ens en antydan på problem med henne, förutom - Så fort hon hade vant sig vid våran hund Salsa började hon snutta på henne. Jag fick som råd att bara vänta ut det så skulle det gå över när hennes separationsångest lade sig. Men det ger inte med sig. På nätterna snuttar hon hysteriskt på Salsa och snuttar så hårt att hon gör Salsa illa.
Hon har fri tillgång på Royal Canin kitten och får även Mjau blötmat. Så hunger tvivlar jag på att det är.
Tidigare höll hon på även på dagarna, ja så fort hon fick tillfälle men nu för tiden är det så vitt vi kan märka bara på senakvällar, nätter, tidigamornar.
Hon snuttar enbart på Salsa och ingenting alls på oss.

Nera är nu 5 månader gammal och jag trodde att det skulle ha gett med sig vid det här laget?
Skall jag fortsätta vänta och bara ta bort henne?

Vad kan det bero på att hon fortfarande känner ett behov av att snutta?

monsi
0

Putt

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

emjon
0

Själv har jag haft flera katter som av olika anledningar velat snutta. Den första var en kisse som lämnats ute i en kartong med sina syskon endast några veckor gamla. De kissarna som överlevde blev nappade och min kisse kom till mig när den var 4,5 månad. Han snuttade på mig hela livet tills han var 15,5 år.

Min andra katt hade haft en trygg uppväxt med mamma och syskon i sin familj. Molly var 14 veckor när hon kom till oss och hade fortfarande behov av att snutta på natten och valde ut en av mina andra katter. Där kunde jag avleda henne med lek varje gång så det tog inte så lång tid innan hon slutade med det.

Nu har jag ädelstenarna där både mamma Safir och kattungarna som är 5 månader har ett väldigt stort behov av närhet och trygghet hos varandra. Safir är ju kastrerad men ropar ändå in sina ungar för att gosa. De levde ett hårt och tufft liv ute så det är rörande att se dem tillsammans och så länge Safir inte avvisar dem så låter jad vara.

Snuttande kissar brukar ju vara ett vanligt tecken på ungar som skiljs från sin mamma för tidigt men det finns säkert andra anledningar också. Trygghet och närhet till en speciellt utvald familjemedlem som i ditt fall.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
0

tror att det lätt blir så när de inte fått vara hos sin mamma tills de är 12 veckor….min Jullan var 8 veckor när hon kom ca… o hon kände sej vuxen på en gång o nobbade sin surrogatmamma när det gällde mat… men tvätta var rätt OK…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mymlan
0

Min Viktor var bara 4 veckor då han kom hit, hans syster *Vilda* kom efter ca 2 veckor hit. Viktor snuttade ibörjan på sin syster men även på Busen, ibörjan lät jag han hålla på då hans behov var så stort. Men ju äldre han blev så föste jag bort han då jag såg han snutta på dem. Idag snuttar han inte längre, han har förstått att Stora killar snuttar inte *S*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Firinella
0

En kattunge jag haft började snutta på min kastrerade honkatt när hennes egna  mamman körde bort henne vid ca 4 mån ålder. Hittade då som tur var ett hem till kattungen där hon fick sällskap av en äldre hankatt så då slutade hon med snuttandet. Första gången jag haft en sådan "snuttare" Glad