Stallkatter söker hem!
Hej,
För ca 2 månader sedan fick jag reda på att katter hade blivit övergivna på en gård i utkanten av Malmö. Damen som bott på gården hade flyttat till ett äldreboende och efter sig hade hon lämnat ett antal katter, själv hade hon ingen aning. 2 av katterna hade hon inomhus, resten bodde på gården i den övergivna ladan eller i maskinhallen som kan rasa vilken sekund som helst!
Samma dag vi kom dit för att få bekräftat att hon skulle flytta och försöka få med oss katterna hade hon redan försvunnit, huset var tomt på folk och katter hade hon släppt ut, så det var bara att börja sätta ut mat och vatten för att få dem att stanna kvar på gården. Vi skrev lappar och gjorde tydligt att vi skulle ta hand om katterna. Trots detta får jag reda på att viltvårdaren var där och sköt av, 2 av katterna hamnade i fällan och den tredje släppte han ut igen eftersom jag hann stoppa honom i tid. Katterna som fick somna in på detta brutala sätt var tamkatterna, de visste inte hur de skulle lura faran.. =(
Vi har en bonde som kan ta sig ann dessa katter, men just nu är hans stall i karantän. Det finns 3 katter kvar, en är infångad och kastrerad,id-märkt och vaccinerad. Den andra katten, en äldre dam, var full av cancer så vi lät henne somna in. Vi döpte henne till Siri…
Just nu motarbetar kommunen oss, jag har pratat med dem flera ggr i telefon, skrivit lappar efter lappar som vi satt upp, men inget hjälper. De stänger dörren till matplatsen,de kastade vårt torrfoder vi hade där ( eftersom vi är 3 st som turas om att köra och mata så har vi maten på plats ) … så nu känner jag panik inför vad de kan göra med katterna. Det är deras tomt så de tycker att katterna ska bort och vi får inte ens gå dit. Förstår inte hur de kan sova om natten!
Jag behöver hjälp! Behöver ngn stans jag kan placera dessa katter. Ser dem endast som skuggor, tror därför inte de är så hanterbara. Men sen har de varit med om mycket, så det kan även vara stress och ren rädsla. Någon som känner till ett stall, en bonde eller liknande där dessa underbara katter kan få ett nytt hem. Det jag har sett är de nog max 2-3 år, och de kommer vara kastrerade, vaccinerade och id märkta. Det står vår förening för, bara dessa underbara katter får nytt hem.. de valde inte detta öde själv.. =((
( Oskar på fotot är katten som vi tagit in, han är kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Lugn och underbar hankatt.. =) )
Mvh
Malin
Föreningen Rädda Katten

putt
vad hemskt att det inte ska gå att kommunicera med kommunen…blir så lessen över att folk kan vara så okänsliga…..o stackars kissar som gick i fälla i ubbel bemärkelse….usch o fy….
hoppas någon kan ha en vrå till dessa…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hur länge tar det till bonden kan ta dem då?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

I måndags fick han beskedet att han ska ha karantän i 60 dagar.. hela planen sprack..=(

nedrans….

Ingen alls som kanske vet en lösning?

Tar bonden dem efter karantänen?
Vet ett ev ett stödhem om hon får hjälp att bygga kattsäkert o bonden garanterat tar dem sen.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Monsi, jag ringer dig imorgon.. =))

vore ju kanonbra… tror jag vet vem du tänker på monsi.. håller tummarna…

har precis pratat med Monsi, så ska ringa hennes kontakt nu. Hopaps det ordnar sig, för idag var en ny dag med bråk med kommunen. Vill bara ha bort dem därifrån.. =((
Frågan är, VEMS är fastigheten? Det där är e juridisk nöt som måse knäckas först och främst. i såna här snärjiga frågor är det nog Dagoe som vet allra bäst. OCh Annanuki
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tumhållning….

Gunilla kontakta dem o se om de kan hjälpa.
Malou77 har som vanligt fullt upp med katt o hem jakter

Hej!
Förlåt mina sena svar, har fullt upp hela tiden. Hinner knappt logga in på kvällarna..=(
Det är malmöstad som har fastigheten, och jag har NU, äntligen, efter lång tid fått dem att förstå hur viktigt det är att de låter oss sköta det vi ska. Men ja, jag vet inte vad jag ska säga om dem.. det har varit tråkigheter från första stund!
Men nu har vi 3 katyter inne, den ena bor här eftersom hon visade sig vara tam.. helt underbar liten donna kallad Shila.
Hennes syster, tror vi, var inte lika glader så hon fick vara hos Monsis stöd i Eslöv, Men visar det sig att även hon är hanterbar så blir det ju klart vanliga stödhemskatter som ska adopteras ut, inte stallkatter,. Så Anneli lovade hålla koll på henne, hon finns i ett av deras rum sålänge så de kan se hur pass tillgiven hon är.
Nu har vi enbart 1 katt kvar, vad vi vet. Denna ska vi fånga in i helgen. Håll tummarna!!
Här kommer en bild på Shila, hon vilar ut inne i värmen ..=)

håller tummarna självklart…

Kul de har kommit in o visat sig vra så tama.
Håller tummarna att den siste blir fast nu.
Vist är min stöd mattte uderbart trevlig o grymt snäll
Önskar det fanns massor fler som henne.
skönt att det löser sig!

Nu har vi ännu en katt inne,en svart dam som visade sig vara tam. Underbart go och kelen, börjar misstänka att det var den som var inomhus! Shanti blev namnet som nu är kastrerad, id märkt och vaccinerad..=)
Börjar även tvivla på att viltvårdaren verkligen sköt några katter, nu stämmer antalet igen. Varför ljuga isåfall?? Grrrr..
Men det finns en kvar, ser bara skuggan av tisen … men sålänge jag har denna underbara dam i mitt extra rum kan jag inte ta in den sista katten. Hinner inte ringa stödhem, får göra det imorgon.
Ngn här som vet ngn som vill vara stödhem till en helt underbar tam kattflicka?? Hör av er isåfall..
Åh putt för detta ömmande fall
hur 17 blev det så?
haha ja du det kan nog bara tangentbordet svara på