Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4576 ggr
grundig
0

Utbildning för att driva katthem

läst nånstans om att idag läre man ha utbildning för att starta ett katthem , men hittar det inte

Nån som kan hjälpa mig alternativt om det diskuteras i denna tråd

Mvh

Peter

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Marga
0

Puttar jag med

Sidentass
0

-En sån utbildning skulle jag vilja gå!

Putt!

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

nån som hört något?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

grundig
0

har sökt men tycker inte jag finner nå vettigt faktiskt , nån sa djurskyddet sverige men finner inget där heller

är det hörsägen/rykten eller sanning ?

tuska
0

Det finns massa kurser och föreläsningar att gå på som kattklubbarna ordnar. Det gäller kattens sjukdommar och betende pälsvård och gud vet allt vad man kan lära sej om. Man kan ju få ett skriftligt bevis på att man deltagit på det ena och det andra.

Sen har du PawPets kurser att gå, del 1 är väl en bra kurs för alla kattägare, del 2 och 3 tycker jag mer är för uppfödare. På de kurserna får du bevis och en rosett att du deltagit

SVERAK har något man kan beställa ATT HA KATT.

Det är ju alltid bra att ha kunskaper, om man ska bedriva ett katthem.

Sen finns det ju alla lagar och paragrafer som man bör veta lite om.

grundig
0

varit i kontakt med länsstyrelsen i gävle nu i fredags , dom skulle återkomma och ringde idag , det var 3 handläggare som sökte om att behöva ha tillstånd att driva katthem och ingen finner något angående detta det enda dom hitta var om man skall starta en affär samt pragraf 16 om tillstånd , men inge annat så dom sa rakt aav att det inte behövs nån utbildning till att starta katthem

nu kan ju detta kanske skilja mellan länen ? man vet ju aldrig men borde vara lika över hela landet kan man tycka

cala01
0

Kolla på jordbruksverkets regler, det är nog där det finns i så fall.

grundig
0

ska hänvisa länsstyrelsen dit så får dom kolla , men inspektören på länsstyrelsen hitta då inget

catfoot
0

Ja, jag tror inte det finns nån speciell kurs för att starta katthem…

Är väl samma tanke som att katthem inte får sätta ut katter på blocket..Oxå nonsens…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

grundig
0

ja det jag inte förstår är att dom säger att man ska ha utbildning borde kunna hänvisa till källan hos en myndighet , annars är det rykten och såna ryktes utbildningar finns ju inte

hittar inge hos JBV heller förutom om tillståndet

grundig
0

det jag får fram är följande

Utbildningskravet i 2 kap. 22 § och kunskapskravet i 3 kap. 10 § denna författning gäller de som startar hunddagis, hundpensionat, katthem eller kattpensionat efter den 1 november 2008.

Katthem och kattpensionat

10 § En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.8

Kunskapen ska omfatta:

1. Kattens beteendebehov och etologi

2. Problemkatter och problemkattägare

3. Stress hos katt

4. Smittspridning

5. Djurskyddslagstiftningen

6. Raskunskap

7. Enklare kattsjukvård

8. Praktik

Britt-Iris
0

Finns en gammal tråd här på hittekatter som heter "Starta katthem från november 2008 = utbildning", skriven av Senixus 080508.

Kanske du hittar något där, jag har inte läst hela tråden men det pratas om utbildning i alla fall.

grundig
0

tackar britt-iris

det dom pratar om i den tråden är det jag nämner här ovan , men det är ingen utbildning iaf inte enligt JBV men däremot då kunskap

Hawknestgrove
0

fick nyss mail från länsstyrelesen om tillstånd. Där står det två fält som man ska fylla i om lämplighet , utbildning och erfarnehet. Vi  har ju ingen sån som är påtaglig. Så jag fyllde inte i något där…. UNDrar vad som händer?

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

Hej!

Vi på länsstyrelsen vill informera er på Kattkedjan om att det behövs ett tillstånd enligt §16 Djurskyddslagen för att bedriva verksamhet med jourhem och omplacering av katter. Tillståndsansökan hittar ni på jordbruksverkets hemsida:

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D088.PDF

För mer information om när tillstånd behövs, läs här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

eller ring till ***** ****** eller ****** ******* på länsstyrelsen 031-605000

Med vänlig hälsning

**** *******,

Länsstyrelsen Västra Götaland