Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4053 ggr
[LucyInTheSky]
0

Kattbet, stelkramp?

Rasmus skulle kolla under soffan för det luktade som om någon gjort det man egentligen ska i kattlådan där under.. Då när han flyttade på soffan blev Sigge vansinigt rädd.. Det var läskigt att se.. stackars kisse, det var panik flykt genom hela lägenheten. Och Rasmus var ivägen..

Rasmus fick ett bet i handen.. Hur illa är det på en skala? Vi har tvättat av med vatten då vi inte har något annat hemma.. Sen plåster då. Men jag tänker på stelkramp.. Är det farligt med kattbet när det gäller stelkramps biten?

Sigge ligger igen under soffan livrädd stackaren..

Panik.. Uscha detta var läskigt läskigt..

Hawknestgrove
0

Asch……… tvätta rent med tvål och vatten bara….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
1

Okej, det är gjort.. Får hålla koll på det bara så det inte svullnar och har sig..

Men stackars liten under soffan, nu kommer det ta ennu längre tid att lita på oss.

xray
0

Sista stelkrampsprutan man fick i skolan håller i 30-35 år, men är man ändå osäker så begär att få den.

Läkarna säger att det bästa att tvätta kattbett med är tvål och vatten, så ni gjorde helt rätt.

Nenya10
0

Om såren är djupa och sluter sig kan det vara nödvändigt med antibiotika.

Kattbett ger ofta en bakterieinfektion av bakterien Pasteurella Multocida. Får Rasmus en dunkande smärta i handen och handen börjar svullna upp så har han fått en bakterieinfektion. Var noga med att se till att Rasmus i så fall får en antibiotika som även tar Pasteurella, för det brukar ibland bli så att läkarna råkar ge en antibiotika som inte tar just den bakterien. Det brukar då orsaka att man får hålla på ett längre tag med antibiotikabehandling och att man ibland blir väldigt sjuk.

Amoxicillin har god effekt på Pasteurella.

[Anunnaki]
0

Man ska vara MYCKET vaksam när det gäller kattbett. Jag blev själv biten i en fingertopp den 13 sept och efter bara några timmar såg jag hur fingertoppen började bli röd och svullen. Det gjorde inte direkt ont men jag fick rådet att åka in till akuten. Läkaren berättade att kattbett var något av de farligaste bett man kan få för våra små älsklingar har en mycket farlig bakterie i munnen. Man kan med lite otur få en livshotande infektion inom mindre än 24 timmar.

Jag fick Amoxicillin, samma aktiva beståndsdel som Vetrimoxin, och det blev bra. Nästan samma dag blev en annan tjej biten på samma sätt och amoxicillinet hjälpte inte utan hon blev inlagd på sjukhus och man fick lov att skära upp fingret. Man frågade när jag fått senaste stelkrampsspruta och det var bara tre år sedan sådet räckte.

Så ha inte fr mycket is i magen utan se till att få antibiotika i tid.

Må så gott!

Hawknestgrove
0

JA där är jag lite mot strömmen. Så många kattbett jag har fått och aldrig behövt  åka in för det. Däremot, så råkade jag i slagsmål med min f d sambo och han bet mig.NEj, han var inte klok…Så där åkte jag in. för det finns ingen och då säger jag ingen varelse som är så skitig i truten som en människa.

Josefa
0

Haha, det var nästan lite roligt. Fast kanske inte när det hände.

Men människan, hunden  och katter har de farligaste bakterierna i munnen.

Hawknestgrove
0

Ja jag gör aldrig nån big deal av kattbett eller hundbett. Vad som är verkligt farligt när det gäller stelkramp så är det ju smutsig jord…..

[LucyInTheSky]
0

Ringde sjukvårdsupplysningen och dom skickar oss till kalmar, så det blir doktorn i kväll klockan 9..

Tiana
0

Själv fick jag både antibiotika och påfyllning av stelkramp när Esme bet mig. Jag åkte till läkare på veterinärens rekommendation. (Ska tilläggas att hon bet igenom min tumnagel.)

[LucyInTheSky]
0

Tänkte att det är lika bra att ta det säkra före det osäkra.. Vill inte att älsklingen min ska bli dålig.

[LucyInTheSky]
0

Sen om jag är för nojjig.. det märker vi efter doktorn har tittat på honom.

[Anunnaki]
0

Min incident den 13 sept var första gången som jag behövt anlita sjukvården för ett kattbett men efter vad läkaren sade så har jagnog haft en hel del tur genom åren.

xray
0

Har man t.ex en reumatisk sjukdom är läkarbesök obligatoriskt eftersom ett kattbett kan göra sjukdomen tillfälligt sämre. Jag har lärt mig av mitt eget misstag!! Men det gäller absolut att hålla koll på bettet.

MewTwo
0

Bra att du tog den skadade till doktor. Ofta är man ganska van vid sin katts baciller, men har man otur så kan det bli ruskigt elaka infektioner… Bakteriefloran i kattens mun är mycket nyckfull. Du kan bli biten 50 gånger och bli sjuk av det 51a bettet.

Och om oturen slår till: Min arbetskamrat fick en pytteliten rispa av sin lekfulla katts tand på ovansidan av handen för ett år sedan, och han är ännu inte till fullo återställd. Det pyttelilla såret ledde till en svår blodförgiftning, vävnadsdöd och han miste två fingrar. Handen var som en fotboll ett tag. (Nej han älskar sin katt lika mycket fortfarande och skulle aldrig klandra den….)

Så nonchalera inte kattbett.

Kram Mew2

[LucyInTheSky]
0

Eftersom det inte var våran katt utan en aldelles ny stödis så kändes det bäst att åka in. Så knapprar Rasmus medicin.. Men bettet verkar inte göra ont. Isåfall säger han inte det till mig. =)

MariannE11
0

jag fick antibiotika när jag blev biten av min egen kisse…. jag har lärt mej läxan att inte ta upp katt som är vrålilsken..så jag fick skylla mej själv…bra att han fått medicin …

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Nenya10
0

Det var nog bra du åkte in med Rasmus och fick antibiotika.

Hur olika det kan vara ser man när man läser här. En liten rispa av en tand brukar inte vara farlig. Man tvättar den och den är då väldigt grund så det brukar inte bli några bakterier som ligger och gror i såret. Men en del människor är väldigt känsliga för minsta lilla rispa av katter. De kan få blodförgiftning av en rispa från en kattklo t o m.

Annars är det när huggtänderna ger ett djupt och smalt sår som brukar vara problematiskt. Det är svårt att helt få bort bakterier från ett sådant sår. Och det sluter sig på en gång.

Tyvärr händer det inte alltför sällan att folk har kommit in med kattbett till sjukvården och läkaren har inte vetat om att denne måste ge en antibiotika som tar Pasteurella också. Då har det hänt att människor blivit så sjuka att de måste ligga inne för vård och måste äta antibiotika länge efteråt. Så det är inte bara viktigt att komma in i tid utan även att man ser till att läkaren är införstådd med att katt- och för den delen även hundbett ofta ger en Pasteurella-infektion.