Instängd i väntan på kastration?
Liten fråga, hur länge kan man hålla en katt instängd inför en kastraration och hur länge efter? Dvs. vad är era erfarenheter då jag förstår att det inte finns något direkt svar på det.
Vi har nu fångat in en hankatt (känner den "riktige" ägaren som säger att vi får gärna kastrera om bara vi fixar det åt honom, en äldre man.). Katten trivs hos mig och mina barn och djur och brukar komma och gå här och hos sin ägare lite som den vill. Nu hade den dock varit försvunnen i nästan 3 veckor och kom till oss och jag har nu stängt in den tills vidare. Kastration sker på onsdag och då har katten varit inne i 6 dagar. Ibland "lös" i huset men för att eliminera risken för rymning så har den även varit i ett sovrum bitvis. Första dagarna var nog kissen mest glad över att vara inne men nu märker jag en rastlöshet hos den. Den är väldigt social och kelen men går gärna till dörren och piper.
Efter kastrareringen kommer den att få vara själv (dvs utan andra katter och hundar) i sovrummet första dygnet eller sen den verkar tillräckligt pigg för att orka med de andra. Men hur länge ska den hållas inne sen?
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Brukar säga minst en vecka för honor , men borde vara samma för hanar.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
En hane kan göra bebisar en längre tid efter kastreringen,
3-4 veckor brukar rekomenderas, men det kan även vara längre.

Jag tänkte bara på såret
# 3 förstog det
om man ser till såret så är det 24 timmar efter OP för hanar, och 10 dagar för hona. Iaf här.
#5 Då får man hoppas att hanen inte hinner träffa någon löpsk hona då.
Om man bara tänker på såret som sådat så läker pungen ihop på nolltid, inga suturer behövs.

Tack för snabba svar!!!!
Jag tänkte nog mest på såret själv…
. Att de kan göra barn en längre tid efter kastrering visste jag faktiskt inte. Men, hur eller hur så om han bara är kastrerad så kan han åtminstone få gå ut en stund efter några dagar med andra ord. (Med sele menar jag. Skulle han mot förmodan smita så är det inte helt katastrofalt)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jodå, inga problem att han går ut.
Håll bara lite koll där bak hos honom första dagarna så han inte får nån inflammation eller så. (jag har sett ett sådant fall… då blev det antibiotika - kur, sällsynt fall
..
Vänta lite u…. KAn de verkligen göra en katt ggravid? Om en karl STERILISERAR sig, så är han fertil i ca 6 veckor efteråt. Men det är liksom en annan sak….Vid en kastrering så tar man ju bort hela lagret och även driften? Det låter märkligt…. Nån som vet?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Min hane hund blev kastrerad när han var 4 år han kan forfarande sätta stora tiken när hon hög löper o vi inte ser upp han är 10år nu.
Så lusten vet jag inte om den försvinner.
Där i mot har de kvar lite liv i kroppen även om paktet är borta gäller både hästar ,hundar, katter o människor.