Hjälp i Mönsterås?
Fick idag ett telefonsamtal från min pappas fru som pratat med sin moster i Mönsterås. Där har de sett en mager tovig misse som verkar må påtagligt dålig och är skadad. Den ska vad jag förstod det ha en käkskada och de trodde det såg ut som om något gjort hål i ena örat med en slags håltång.
Själva kan de inte ta in katten av vissa skäl men hoppas att det finns någon som har en lösning. Kanske en förening som kan hjälpa till på något sätt, vet inte hur KKS kontakter är i Mösterås.
//Pia
Fy..stackars liten misse 
Hoppas den kan få hjälp….finns det något katthem i närheten som kanske kan hjälpa till?
putt
//Pia

Åhhh…det svider själen när jag tänker på den här stackars missen..måtte kisse få hjälp snart..puttar!
Ja i detta fall hade jag önskat jag hade bil och körkort.
//Pia
Åh arma kisse……hoppas nån ser detta nödrop!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men oj vad ledsamt! Hoppas den utsatta kissen kan få hjälp. Mönsterås var ligger det i Sverige (ursäkta mina bristfälliga geografi-kunskaper)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mönsterås ligger söderut från Västervik. På vägen mot kalmar kan man säga.
//Pia
Nästan vid KAlmar.
Finns väl några katthem neråt den landsänden har jag för mig.
Tror du mostern kan försöka kontakta dem?
Det enda jag vet är djurskyddet i Oskarshamn. Men jag är lite kluven vad gäller just djurskyddet och i såna här fall med en katt som är skadad. för inte så länge sedan valde de här i stan att avliva en som hade en käkskada och de har ju den synen om just skygga katter med.
Annars är det Kalmar djurhem eller Nybro som ligger närmast tror jag. Men jag vill ju verkligen att det i så fall är några som verkligen tar på sig ansvaret och ger katten en ärlig chans.
//Pia
Kompis???
Ja jag vet Gunilla, men vet inte om deras täckningsområde täcker det eller om de kan. de är de som jag litar mest på därnere vad gäller att se till katterna och ge dem det de behöver.
//Pia
Tyvärr känner jag inte till något av dem hur de jobbar..deras syn på "förvildade" , skadade katter.
Håller med dig Puma, vill ju veta att misse blir omhändertagen på bästa sätt.
Håll tummarna för att det nu kanske finns en lösning. De som har sett dem har en jordkällare som han har tillgång till dit han kan gå som han vill. Han äter men är skadad. han ska vara jättegosig och de har bokat ett veterinärbesök för kontroll på torsdag. Men kanske det finns en lösning sen via KKS;)
//Pia
Hoppas…vore toppen för lille missen.
Skönt att han nu får komma till vetrinären.
Ja de kunde inte se den lida så de bokade tid och ska då även kolla om den är chippad. Den ska ha haft ett litet halsband men det satt jättetajt åt, nästan fastvuxet men katten i sig är så gosig och kelig som bara den.
Jag har ju bara andrahandsinfo men imorgon ska min pappas fru ringa och prata med dem och ge dem kontaktuppgifter till personen i KKS så de kan prata sinsemellan. Hoppas det går vägen och att jag får veta fortsättningen.
//Pia
Verkar inte skygg?
Kan ha varit på drift ett tag med tanke på halsbandet. Önskedröm…att han är chippad.
Nej han verkar inte skygg men han verkligen avskyr hundar vilket försvårar då de har hund. därav har han tillgång till jordkällaren med sovplats och mat. Hade de inte haft hund eller att han inte avskytt den så hade katten fått komma in utan tvekan.
Hoppas att inte skadorna är så allvarliga men äter gör han ju. Sen det där runda hålet som han troligen har i örat och som ser ut som från en håltång. Lilla stackarn.
//Pia
lille vännen! Hoppas det kan finnas något lugnt krypin nu!
puttar upp för mer information
Maggan47
Tror det var idag vetrinärtid var bokad. Hoppas nu det går bra för missen där.
Tror det var idag vetrinärtid var bokad. Hoppas nu det går bra för missen där.
Den är hos veterinären nu men jag återkommer när jag har mer info.
//Pia
Åh..så bra…då får vi försöka tåla oss lite 
Jadu, i Oskarshman skulle han inte leva länge tyvärr…
Det är så pass Tervmatte? Ja de som har denna katt hos sig vill verkligen gör vad de kan. Säger veterinären att det inte är någon idé att slösa bort pengar och tid på denna katt så godtar de det inte.
Sen så får vi se om de får kontakt med den personen i KKS sen som svarade mig. Väntar med spänning på vad besöket hos veterinären gav.
Det som de reagerat på är att både hålet i munnen och i örat ser lite konstigt ut och funderingarna har varit om inte båda kanske är piercinghål. Det i örat skulle visst se ut lite som det. det var alldeles runt och jämt.
//Pia
Nä fy så jävligt rent ut sagt! djurplågeri av högsta klass… fy. Arma lille kisse!
Tyvärr så är det högst sannolikt, Puma 77
Jag har inte någon bra erfarenhet därifrån…. Många katter avlivas där helt i onödan…
Lite mer info om nuläget. dock har jag bara andrahandsinfo.
Katten är opererad och har fått satt in dräneringsrör, han är inte kastrerad utan det kommer göras senare när han är bättre. Han ska komma att bli helt återställd säger de i alla fall. Priset för dagens utgifter landade på 1900 kr och då kommer de INTE att betala något sen när de ska ta bort rören.
Katten har fått ett eget rum i huset så länge som han nu behöver för att tillfriskna och förhoppningsvis så kommer han att bli snällare mot deras egna katt sen. Han behöver ju kastreras med så det kan ju ligga lite sånt bakom.
Förhoppningsvis står KKS erbjudande fortfarande kvar sen om det visar sig att det inte fungerar men de är villiga att ge det ett försök, i alla fall tills han tillfrisknat först och främst.
//Pia
Vet du vad han opererades för?
Skönt iaf att han kom in och fick den hjälp han behövde. De fick ta med honom hem meddetsamma?
Hälsa till dem och Tacka för att de tagit hand om lille missen. Stor Eloge till dem.
Han ska ha haft ett sår och sen bölder på ryggen. Full med löss och troligen så var böljderna på ryggen ett resultat av att han bitit så mycket.
Såret-skadan som dräneringsröret opererades in för vet jag inte riktigt hur han fått det.
//Pia

vad skönt att han varit hos veterinären o fått hjälp… hoppas nu han piggar på sej… han måste ju tycka det är rätt skönt att ha blivit ompysslad av folk som bryr sej…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Ja de personer som tog in denna kom till är vekligen kattälskare.
För några år sedan kom en långhårig till deras område, den gick där och fick mat men var skadad. De tog den till veterinären för vård och veterinären sa att den troligen inte skulle bli bra utan det var bättre att avliva den. Men de ville göra ett försök även om det kostade pengar. De är inte rika kan påängteras men ville ändå göra ett försök.
Tyvärr så var katten så illa så den klarade sig inte ändå och räkningen landade på 10.000 kr men de gjorde det de kunde. Detta har de i bakhuvudet och ville nu att denna katt snabbt skulle komma in och få vård så den skulle ha en möjlighet att få ett fortsatt liv.
//Pia
oj! Då får vi puutaför dena kisse! Nytt hem?
kanske, kanske inte det kan mycket väl hänga på hur detta går. skulle allt gå bra och de fastnar för katten kanske han får stanna;) Man kan ju alltid hoppas:)
//Pia
Puttar upp och undrar hur den lille missen mår?
Puttar upp och undrar hur den lille missen mår?

putt
?
Har inte hört något just nu. Men uppdaterar när jag vet mer;)
//Pia

hoppas allt slutar väl för lille missen,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Lille missen bor ju i ett rum och är enormt kelen men avskyr deras egna katt och lille vovven som är dotterns hund.
Tyvärr så hade Findus som de kallar katten en natt nu fått av sig tratten och slitit bort både dräneringsrör och stygn så de fick åter igen åka iväg och operera in på nytt. Denna gång så kastrerade de honom samtidigt så nu får vi se men det kostade ju i alla fall en rejäl slant. Jag tippsade om chikas så de kanske kan få tillbaka en liten slant av det de lagt ut i alla fall.
De gillar katten jättemycket men han vill så gärna gå ut. Kommer han framdeles bra överens med deras egna katt så kanske han kan kunna stanna då de har utemöjlighet för honom där han bor. Men som läget är nu så är det prioritet att han ska bli frisk först och främst.
Han hade ju loppor sa de innan och tydligen var det något slags som käkade på pälsen, vet inte vad de heter så han har fått bada och behandling så pälsen är mycket finare.
//Pia
Oj..oj…attans att han fick av sig tratten och ställde till det för sig…synd att man inte kan prata med dem och förklara.
Hoppas de söker och får någon hjälp ifrån chikas…är ju tyvärr dyra historier sånt här.
Han kanske lugnar sig med att vilja gå ut när han blivit kastrerad…hoppas att han kan få stanna för det låter som han kommit till er bra hem.
Tack för uppdateringen.
vilka underbara människor!

vilken bråkig kisse…. tur han är hos ordentliga människor…
Hur mår den lille busen Findus?
ja just det…..
Nu har jag inte hört något men sist jag hörde så hade han åter igen (med tratt på) lyckats vara på såret. Såret ska sitta ungefär som om det vore vår armhåla om jag förstod det rätt och då borde ju den lilla herren kunna nå att klia med baktassarna om han vill…. eller?
Hoppas jag får höra något mer sen i alla fall. Vet inte om de pratat med en annan veterinär eller något.
//Pia
Låter besvärligt..lille busen som inte kan låta bli.
Tack för uppdateringen iaf.