Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2515 ggr
MewTwo
0

Utsvultna ca 5 veckors ungar - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick Vimsan in 2 nya kattungar, en hona och en hane, magra som spöken, räddade från en senildement kvinna i Uppsalatrakten.

Honan randig är som ett spjälstaket, vägde knappt 500 gr, har ingen aptit och verkar ha gett upp. Hanen väger ca 830 gr och äter i alla fall.

De har varit hos veterinär nu på morgonen, antibiotika finns till hands i fall att komplikationer kommer.

Har ni några bra tips hur man ska kunna väcka aptiten hos den lilla flickan?

Inte fattar de att gå på lådan heller, nån sådan har väl aldrig funnit där. Hur träna det?

De stinker fortfarande trots en tvätt med allergenschampoo för känslig päls. Törs man bada dem igen och fler gånger tills stanken släppt?

Många frågor, ja läs mer på http://www.metrobloggen.se/virrmaja

TassKram M

Josefa
0

Tvångsmata med mjölkersättning i spruta. Några ml åt gången och ofta.

monsi
0

Tvångs mata henne.

Ta en stor spruta utan kanyl, blanda Nyttig mat med ex Andrssons blandnig gjord på mjölk direkt från korna om det går o spruta det försiktigt in i munnen.

Fick göra så på en av mina när han var jätte sjuk, fungerade aldeles utmärkt.

Gör detta tils hon börjar äta själv.

Lycka till med de små liven hoppas allt blir bra.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MewTwo
0

Det finns tydligen en tredje kattunge… Hoppas den kan fångas in.

Håll tummarna!

Josefa
0

Jag håller!!

Lena
0

Oj stackars kissar! Följ Josefas goda råd. Det gäller att få igång henne. Om den bara får i sig näring och vätska kommer det säkert att vända. Hoppas att även den 3.e kattungen blir infångad. Håller också tummarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
0

Vi håller kontakt via Wikkibloggen http://www.metrobloggen.se/wikipedia och samlar alla goda råd, tack så jättemycket!

Naquita
0

små kissarna:(

väger hanen normalt 830 gram e de äldre än 5 veckor. runt 7-8 veckors väger 800 gram.

MewTwo
0

Tack Emma! Jo jag tyckte nog också kattungarna ser lite äldre ut än 5 veckor - men med bakgrunden så vet man ju inget om de ens kommer ur samma kull.

Finns det någon vikttabell för "normalkatter" att hitta nånstans på nätet? Jag har letat lite men inte hittat sådan.

Ni som är proffs kanske vet ungefär… veterinärer tycks ju inte ha full koll ens alla gånger.

Flickan på Hemtjänsten hos den senila kvinnan hade fått gräva ned döda kattungar, som hon hittade ute på tomten. Den dementa skulle varit fråntagen katter redan för ett år sedan och man kan ju undra hur tillsynen fungerat med den personal som gått hos henne fram till nu och inte reagerat över smuts, stank ochsvultna djur??! 

Och polisen prioriterar inte problemet heller. *suckar*

Sidentass
0

Åhhhh stackars små kissar…undrar om det inte vore idé att dom får bli uppvätskade hos veterinär, samt att man tvångsmatar med pipett tills dom kommer igång själva..

håller så hårt i tummarna för dom små liven..

TamlinsMatte
0

Om de är lite äldre än 5 veckor kan det vara en god ide att först tvångsmata och sedan köpa hem a/d från veterinären. Inte riktigt anpassat för små katter, men just nu är det viktiga att de kommer igång. Och a/d är svårt för de mest nedgågna katter att låta bli. Det luktar helt enkelt för gott. Sedan TROR jag i alla fall att veterinären kan ge även kattungar b-vitaminspruta vilket kan få igång hungern igen.

När det gäller låda kan man nog bara visa dem och ge dem möjligheten. De flesta kattungar kommer sedan att anse att lådan är det mest inbjudande att göra sina behov i.

MewTwo
0

Men hur mycket hanterande orkar så nedgångna kissar med? Jag tänker på det här att de skulle behöva badas igen - ska man avvakta med det?

Att de är så framme ändå att de klättrar på henne i samband med matservering tyder ju i alla fall på lite människovana.

Underbara MissEmpty har msn-at massor av bra råd. Lagt in dem i kommentar till Vimsan så hon ser det…

Tack alla!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

A/D utspätt i vatten har jag tvångsmatat en av mina akutkissar som helt plötligt slutade äta, tunn var hon.  Genom man spär det med vatten funkar en liten plastspruta från apoteket. Hon var dock lite äldre då, runt 10 veckor så mat kunde hon äta.

Hoppas ni hittar den tredje och får igång kissarna lite. Håller tummar och tassar

tuska
0

Viktigt är att hålla dem jättevarma ialla fall lilla tösen,du kan lägga värmeflaskor intill där hon ligger,  Den lille "parveln" skulle jag inte bada mer, det går åt för mycket energi för ungen.

Hoppas du får igång dem med mjölkersättning och hills a/d mat utblandat till soppa som går att spruta in, mata lite och ofta är även mitt råd.

Håller tummarna för de små missarna

TamlinsMatte
0

Ja, när det äller bad skulle jag nog hålla med det också. Främst för att inte tappa i värme, men också för att det nog inte skulle fungera. En avmagrad katt kan mycket väl lida av att inre organ fungerar dåligt (alldeles säkert levern, den repar sig dock så snart svälten hävs) och det i sig får katten att lukta hemskt illa. Bad är aktuellt först när viktökning kommit igång och humöret är sånt att bad inte blir en rolig upplevelse för oss människor

Lena
0

#8 Nej du man kan undra hur den tillsynen har sett ut. Om kvinnan haft tillsyn borde ju inte detta har skett.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
0

är hanen också mager men ändå väger hela 830 gram skulle jag tippa på att iaf han är en 8-10 veckor gammal.  Honan kan vara något yngre. En normalstor kattunge på 5 veckor ska väga runt ett halvt kilo.

johnnys girl
0

Du har fått bra råd redan. Tvångsmata med a/d utspätt med vatten eller mjölkersättning. KMR är bra, finns på apoteket eller hos veterinär. Många små portioner ofta. Varannan timme i början skulle jag testa.

Avvakta med badet. De dör inte av att lukta lite illa. Det livsavgörande är att få igång dem och få upp vikten och hålla värmen på dem.

Håller alla tummar och tassar för de små.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

MewTwo
0

Hurra i kväll har båda katterna ätit lite "för egen maskin" (honan har fått babykattvälling, näringspasta och lite blötmat i sig) - och lyckats duktigt pricka in varsin kiss i lådan. Pusselbitarna börjar falla på plats. Båda ungarna verkar lugna att hantera ännu så länge, när de inte orkar annat… Hoppas att detta betyder att de "är igång" nu.

Vimsan/Maria har haft flyt och lyckats få två veterinärer att bestyrka vanvården, så det är Länstyrelsen nästa för djurförbud hos kvinnan samt söka igenom så att hon inte gömmer på fler kattstackare!

tuska
0

Det bådar gott att de börjar få smak på mat, även fattar att de ska göra sina behov på lådan.  Hoppas nu magarna håller på dem, så då ska dom nog klara sej och bli katter av dessa små varelse.

Duktigt jobbat av dej

MariannE11
0

duktigt jobbat… håller tummarna att du märker att dom är med i matchen snart….uppdatera gärna… glad att dom kunde komma till dej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MewTwo
0

Härliga framsteg med kattungarna!

Läs mer här http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11369963

En skön bild bifogas på hur pigga de ser ut!

Krisen för honkatten är definitivt över - bara att hoppas det inte blir några bakslag, de är ju fortfarande sköra.

Tänk vad mycket det gör med värme (vetekuddar) mat och trygghet.

Tjejen (Maria) som fixar det här är toppen, håller ni inte med om det?!

//M.

Kittekatten
0

Skönta tt de verkar klarat sig ur första krisen. Jag skulle, precis som Naquita, gissa på 8-10 veckor (eller snarare 9-10 veckor). De kan mycket väl vara kullsyskon trots den stora viktskillnaden, eftersom honan verkar mycket mer svältfödd än hanen.

En tumregel för normalviktiga ungar säger att de ska gå upp sin födelsevikt varje vecka, dvs om en unge väger 100 g vid födseln väger den 800 g vid sju veckor. Det är iofs bara en tumregel och avvikelserna blir större ju äldre ungarna är, men ger ändå en bra vink om deras ålder.

Be virrmaja att notera hur mycket de går upp i vikt från det att de äter normalt. Jag tog hand om två vanvårdade ungar, synbart svältfödda, och de gick upp 200 g vardera per vecka de första veckorna. En sådan stor viktökning är inte möjlig om de skulle varit de fem veckor som deras startvikt antydde (de vägde ungefär som honan i denna tråd). De uppskattades vara åtta veckor gamla, och jag tror att åtminstone hanen i denna tråd är lite större/äldre även om det är svårt att avgöra utifrån en bild.

Vad gäller Hills a/d så behöver man inte späda det med någon vätska alls för att kunna dra upp det i spruta, vispa med en stavmixer så får man en slät smet som är lätt att dra upp. Sedan är jag osäker om a/d verkligen är lämpligt att ge små svältfödda ungar, det kan vara för kraftigt och krascha deras magar vilket man absolut inte vill i detta läget då diarré tar hårt på redan sinande krafter.

MewTwo
0

Men ni som är vana vid sådana här små kriskatter, är det något särskilt man ska tänka på med dem annars? Vad kan det bli för komplikationer? Tack och lov är de ju nu hos djurvana människor, och har redan börjat vänja sig vid familjen och hundarna.

De är avmaskade nu och veterinären gav dem vitaminspruta också.

När de väl kom på vad toalådan var till för så sköter de den galant! Tänk vilka fina instinkter det finns…

Honan har fått aptit nu och orkar till och med morra vaktande över sin mat åt hankattungen, och de börjar lukta gott nu. Men de får kattvälling parallellt med lite kattungefoder.

Så nu får ni hjälpa till med att gå in på bloggen och ge namnförslag! http://www.metrobloggen.se/virrmaja tar tacksamt emot!Glad

huskatt08
0

Hur går de med småttingarna?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Just det, hur har det gått här?

MariannE11
0

*puttar o undrar jag med*..

MewTwo
0

Hej allihopa, tack för att ni bryr er om lille Sopis och de andra hittekatternas öde!

Allesammans var hos veterinären igår (Han tar fortfarande inte ett öre betalt, det är så man gråter glädjetårar!) och Sopis fick beröm "Fin och knubbig, hjärta och lungor utmärkta".

De större kattungarna har ökat fint i vikt när de hämtat sig efter krisen, honkatten var ju klenast och var apatisk ganska länge. Men nu är de som kattungar ska, bara haft lite diarré och får avstå från blötmaten ett tag, men de har nu fri tillgång till torrfoder och har insett att det inte tar slut, så de har slutat tokäta och lämnar maten när de är mätta. De har blivit lekfulla och pigga, men veterinären bedömde deras ålder till 12-13 veckor redan pga hannens storlek och "friskare kan de inte vara". De ska få sin 1a vaccinering på tisdag.

Idag ska de få sina namn!

Sopis ska få stanna hos Maria, men de andra två sötnosarna söker alltså strax egna hem. Det filas på en annons och som värdefulla kattungar får de en bra prislapp, inte något skänkes här inte.

Det är daglig uppdatering på Marias blogg http://www.metrobloggen.se/virrmaja

Kramar M

huskatt08
0

Så underbar läsning…att de Tack vare eran kärleksfulla vård nu åtehämtat sig. Skrattande

Såg nu att du bloggar….Tack för tipset.

MariannE11
0

vilken bra veterinär…underbart att läsa…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Härligt och vilken toppen veterinär

huskatt08
0

Var hittar man sådan vetrinär måntro….gula sidorna ObestämdSkrattande

MariannE11
0

vill gärna ha tips jag med var i gula sidorna dom hittas…bra att det finns en o annan…