Messnör mot hård avföring?
Har hört att det går att ge lite messmör mot hård avföring till katt, är det någon som vet om detta är en skröna eller??
Såg att jag skrev fel, det ska naturligtvis vara messmör och inte messnör!

Messmör funkar på både djur och människor och har en laxerande effekt. Så man bör inte äta det för mycket. Jag fick det ordinerat när minstingen var liten och ofta hård i magen. Att blanda lite messmör i vällingen ;-)
Du kan också testa att köpa parafinolja på apoteket, det hjälper till att smörja lite så kommer bajset ut lättare.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Om katten har hård avföring och svårt att gå på toa då kan man försiktigt "smörja" analöppningen med lite parafinolja. Det löser upp och fungerar som smöjrmedel bakvägen om ni förstår vad jag menar. Det ska även fungera med olivolja har jag hört.
När det gäller parafinolja är det en särskild sort för djur som man köper på apoteket.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Precis Lena!! Simon har hård avföring och bajsar han så pluttar han ut små hårda kulor. Jag kollade idag igen hur avföringen såg ut. Jag kan ju prova med lite messmör då. Olivolja, det funkar inte med raspsolja då, det har jag hemma?

Jodå det fungerar med rapsoljan också.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Du kan sedan pröva med att ge honom ett mer fiberrikt foder. Hills Oral Care eller Hills W/D är exempel på bra foder med mycket fibrer som brukar hålla magen i trim.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

W/D är väldigt bra. Mammas pluttande katt har slutat plutta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Hm… Arne får Hill´s kitten, för att hålla sig uppe i vikt och han har små stenhårda pluttar. Men han pluttar,så jag bryr mig inte. HAn går däremot inte på lådan och kackar varje dag, utan bara varje 1,5 dag, liksom. sen kna det vara kul att veta, för dem som inte vet, att är kissen lös i magen, så är kokta morötter suveränt. Bra att få veta det där med messmör, förresten
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej Gunilla, man kan även blanda torrfodret 50/50 så en del är kitten och en del är fiberrikt foder som W/D. Då blir det mindre pluttar och mer konsistens så att säga :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Haha, Vanessa. då känner du inte Herr Arne utan Penningar. Såna grejer går han inte på.
Dessutom så behöver han all den näringen so bebismaten har. HAn är ju så slank av naturen.
#10 Det där med foder är en komplex historia. Det blir inte mindre komplext när vår katter har sin egna knep och knåp samt är kräsmagade.
Hur gamal är Arne nu? Det man får tänka på förutom allt annat är att just kattungematen inte är så bra för äldre katter att äta. Det innehåller mycket mineraler och andra beståndsdelar som är bra för en växande kattunge / ungkatt, men mindre bra för en lite äldre katts njurar och andra organ. Sedan får man alltid väga fördelar och nackdelar mot varandra. Ingeting är ju varken svart eller vitt när det kommer till våra katter.
Kan dock tänka mig att Hills w/d inte är det bästa fodret att ge till en underviktig katt, då det är ett foder som även kan användas som lightfoder.
//Lena
//Lena
Arne är 7,5 år. JAg håller koll på magnesiumhalten och han kissar som en liten häst, två ggr/dygn. Annat käk gillar han inte och i och med att han äter så lite, så är detta den bästa lösningen. Han har förbrukat en 5kg:s förpackning på tre månader och då snyter tjejerna lite av honom då och då. Vad jag vet, så är allt foder, som håller magnesiumhalt under 0,1 mg bra. Så hade han gillat Mjau torrfoder, vilket även det håller bara 0,09 hade det varit Ok. Men han käkar för lite av maten, det är det som är problemet. Hihi, du har två brev i din inkorg från mig…..