Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 995 ggr
Wichita
0

Katt på gården

Vi har köpt en gård. På gården bor det en kisse som har bott där hela sitt liv. Hon är nu 12 år gammal. Förra ägarna ville att vi skulle ta över henne med gården. Vi har tre katter varav en är väldigt rädd för främmande katter. Hon drar så fort hon ser en främmande katt. Jag tror inte vår katt kommer att stanna kvar på vår nya gård om den gamla katten bor där, särskilt inte som det är den gamla kattens revir. De som bor där nu ska flytta till stan och vill inte ha katten med sig och jag är jätteorolig för vad som händer med katten nu. Vad kan jag göra? Den är ju inte hemlös så djurskyddet är kört. Dit körde jag för övrigt en katt som som jag fångat i söndags kväll (och jag kan ju inte komma till djurskyddet med typ 3 katter i veckan, det finns en till att fånga här).

Personligen så skulle jag vilja att katten fick bo kvar, men det är ju för vår katt problemet uppstår.

Ni som har erfarenhet, Vad ska jag göra? Tycker inte det känns bra att blunda för problemet med den här stackars katten!

martdat
0

Jag hadde provat, håll dina egna katter inne i börgan så att de känner att det är deras hem, när jag var barn o vi köpte gård fick vi oxå överta deras katt, det gick bra i hop med min, ge det hela en chans, tycker jag,, synd om katten att behöva flytta om hon bott där i 12 år,,,men kolla så hon är kastrerad så ni inte får en massa kattungar på köpet oxå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

Glömde, ta den på prov altså, om det inte funkar så¨får ju ägarna placera henne,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Wichita
0

Hon är inte kastrerad, det frågade jag. Men det är ju inga problem att fixa, hon är ju tam. Bara att packa in henne och åka till veterinären.

Hon behöver ju ändå bli kastrerad nu om hon gått på piller i ca 11 år.

kattassen
0

Jag tycker personligen att ni skall ge denna katten och era egna en chans till att kunna leva ihop. Börja med att kastrera gammelkattan och försök att göra det hemtrevligt för henne hos er så hon känner att det är ni som är hennes nya familj osv.

Era egna katter hade jag försökt hålla inomhus ett tag eller ordna med ex en rastgård på tomten så att de får en chans att lära känna dofterna från gammelkattan och gården.

Att släppa ut katter direkt när man flyttat in på ett nytt ställe är inte bra alls. De känner inte omgivningarna och som du säger - den ursprungliga katten kan mycket väl få nykomlingarna att dra iväg. En idé är att hålla alla 4 inomhus tills de lärt känna varandra, kanske med tillgång till rastgård.

Är era katter vana vid uteliv?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus