Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 4926 ggr
JossanH
0

Kattungar i Östergötland

Jag har tydligen blivit kattägare..
Det är så att jag och min sambo bor på landet. Dom vi hyr av har ett stall nära oss. Dom har kanske 3-4 stallkatter som inte får mat utav dom utan dom ska tydligen klara sig på möss och råttor. Men det finns inga så en av kvinnorna som har häst i stallet har börjat mata katterna och försöka få ägarna av stallet att kastrera sina stallkatter och ge dom mat.
I vilket fall så har jag fått veta att en av katterna själv flyttade dit för 2 år sedan men har nu flyttat hem till oss istället där hon får bra mat och kel.
Vi kan tyvärr inte ha henne inne då jag har 3 illrar som inte är speciellt kattvänliga.

Hon var högdräktig när vi kom hem till 1a juni efter att ha varit i Norge sedan feb men det tog inte mer än en vecka så hade hon fått ungarna uppe i stallet.
Har inte sett skymten av bebisarna men nu i torsdags flyttade hon hela gänget ner till våran veranda.

Har pratat med kvinnan som har hästen och hon vill väldigt gärna att vi försöker ge ungarna hem då hon inte vill att det ska bli fler hungriga stallkatter där.
Så nu sitter jag med 3 svarta randiga katter och en svartrandig katt med vit haklapp och vita tassar och alla mina tänkbara hem har sagt nej eller nyligen skaffat katt… Ungarna är väldigt fina och nyfikna men är ganska rädda när man tar i dom.

Mamman är väldigt trevlig och kelig.
Om jag inte blir av med ungarna vet jag inte helt vad jag ska göra! Visst kan jag kastrera hela bunten och låta dom ränna fritt men vad händer den dag vi flyttar? Vart ska dom få maten ifrån… är så orolig för vad som ska hända med dom små!

Nu har jag tagit in alla 4 och låtit mamman vara med och kolla läget. Dom är instängda i tvrummet på övervåningen och busar som tusan. den med vitt är lite skyggare än dom andra 3 men jag tror dom kommer bli underbara familjekatter.
är det fel av mig att ta in katterna när dom bara är 8 veckor? Mamman får komma in om hon vill men hon har bott ute så länge att hon blivit lite osäker på innemiljö och håller sig mest ute.. Och ropar lite efter ungarna… :/

Finns det någon som kan hjälpa mig hitta hem åt ungarna??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Danielssonsgarden
0

Vad bra att du tar hand om dem!

Se till att få dem tamare, avmaska och vaccinera och sen annonsera om dem.
Kanske kan luska lite efter hem nu när vi letar till de som finns här.

Misan
0

Har du provat med att ha mamman inne tillsammans med ungarna i några dagar, oavsett om hon blir lite orolig och vill ut så släpp inte ut henne, hon kommer att lugna ner sig. Ungarna snuttar fortfarande på mamman och det blir lättare att få ungarna tama när de ser att mamman inte är rädd för er.

Det är toppen att ni har tagit hand om familjen och det brukar vara lätt att hitta nya hem till kattungarna, vaccinera och chipmärk dem och ta betalt för ungarna så brukar de oseriösa hålla sig borta. Jag brukar göra så när jag omplacerar katter att jag ger dem livstids uppbackning om det händer något, om de av någon anledning inte kan ha dem kvar oavsett om det är om en vecka eller 15 år så är mitt hem alltid öppet, de brukar tycka att det är en trygghet för dem också.

Danielssonsgarden
0

Precis som Misan har vi så att vi vill ha tillbaka katterna hit om det skulle vara några problem alt stå för omplaceringen och hitta nytt hem till dem.
Ju seriösare man är, desto bättre köpare.

JossanH
0

Jag har fått in ungarna precis nu idag och mamman har tom vågat sig upp självmant och hoppat in till ungarna (har ett illergaller för öppningen och öppen dörr ut). Tror jag kommer "tvinga" henne att va inne i natt med sina bebisar.. :)
Jag kommer fortfarande i första hand försöka hitta någon jag känner som kan ta dom för jag är hönsmamma när det gäller djuren… :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Misan
0

vad underbart att höra att hon kommer självmant, det kommer att gå utmärkt att ha henne inne, tror att hon kommer att få vila ut ordentligt för första gången på länge, ser här hemma på min mamma som är så orolig varje gång jag öppnar upp ytterligare ett rum för ungarna och hon springer runt och försöker hålla i dem (utan framgång he he he ) Hur ska det då vara ute i en stor lada med massvis med andra katter.
Nu är det bara bilder på underverken ;-)

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder på dom små liven :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Lite bus med brorsan

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Lille kissen med vita tecken

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Igår vägrade kattmamman att visa sig när vi skulle gå och lägga oss. Hon hade kommit och gått lite oroligt under kvällen men var nu alltså borta. Så beslutet fick bli, kattungar inne, kattmamma ute… Vaknade vid halv 6 i morse av en stark kattbajslukt :)
Då hade kissarna varit o bajsat i lådan utanför sovrummet. passade på att kolla om mammakatt var utanför och det var hon.
Hon kom in och diade alla småttingar och putsade lite på dom och var inne i ungefär 4 timmar tills min pojkvän gick upp. Då ville hon ut igen.

Men det tog inte lång stund förrän hon kom in till bebisarna och nu och har hon bara legat och myst i soffan. äntligen avslappnad av att vara inne och att det är lugnt och skönt här hemma :)

på söndag kommer en ev spekulant att titta på ungarna! Hoppas hon blir sugen… :) Känner henne sedan innan och vet att den kissen skulle få det bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sidentass
0

Så skönt att veta att dom är inne hos dej nu..!! I och med att mamman har sina ungar där inne så känner hon ju instinktivt att hon ska in för att dia o tvätta…

Håller hårt i  tummarna för att spekulanten som du känner blir megakär!

essut50
0

Lycka till på söndag, tänk på att kattungarna ska vara 12 veckor innan dom flyttar..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alexej
0

Putt:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus