Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1710 ggr
Danielssonsgarden
0

Orolig till tusen :(

Sambon har fått åka iväg till veterinären med Fritz och Siri, två av de katterna från Hässleholm som belle1 la ut en tråd om.

Fritz var med imorse och kom och kelade osv men så nu för en stund sen så låg han bara och hade dålig styrsel i kroppen så vi slängde oss på telefonen direkt till veterinären. Kollade vad han vägde och han har gått ned 75g sen i måndags!
Siri hade också gått ned men "bara" 35g och är pigg men känns ändå inte riktigt rätt så hon fick följa med på koll hon också. Alla de andra kattungarna har gått upp jättebra, en har till och med nästan gått upp 60g sen i måndags.

Och de har ätit och druckit båda två, senast imorse.
Jag är livrädd för att det inte ska gå att göra nåt åt lille Fritzen Gråter

Danielssonsgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lille Fritz

MaalinF
0

Oj då! SKall ni åka in till veterinären då? Har ni kollar så de inte hade mask?

Danielssonsgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lille Siri

Danielssonsgarden
0

#2 Som jag skrev i första inlägget så är sambon på väg in med kattungarna nu, veterinären skulle klämma in dem direkt när han kom in.

Hawknestgrove
0

oj. vi håller tummarna att allt går bra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MaalinF
0

Ja ok. Vi håller timmarna! Siri var en riktigt sockerbit. Kyss

Danielssonsgarden
0

Pratade med sambon nyss och han kom in tidigare till vet än bestämt men vår vet struntade i lunchen och tog katterna istället.
Jag är så glad att vi har hittat "vår" vet, för även om det skulle vara så att han inte jobbar så tar han alltid sig tid för oss och så får vi vänskapspriser, vilket jag tackar verkligen för nu för det är skralt i kassan.

monsi
0

Håller tummarna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Danielssonsgarden
0

Fick en liten snabbrapport när sambon ringde hem och kollade vilken av honkatterna det var som han hade med sig, han kan inte skilja på dem och vem som är vem.

De är uttorkade bla båda två, fast Siri är ju betydligt piggare så han vätskar upp båda två. Och båda reagerar när han sticker dom vilket är bra eftersom det innebär att Fritz är med så pass.
Men vad det är mera vet vi inte ännu.

Och ändå så dricker de bra här hemma men tydligen inte tillräckligt.

MaalinF
0

Vad får de för mat? Om de får bara torrfoder rekommenderar jag stark att ni försöker ge dem blötfoder.

MariannE11
0

vad orolig man blir för sina små ibland….jag slog mej själv för en stund sen varför jag inte vägt mina rödingar eller iaf dom som går med på det…vägde lilla Kasper som iaf vägde 1200 g… det kändes bra att bli lugnad på den fronten.. mina ska ju iväg i morrn på koll….hoppas nu att Siri o Frits snabbt blir pigga o krya…hur gamla är dom?…..håller tummarna…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Danielssonsgarden
0

#10 de äter redan både torr- och blötmat och får ersättning fortfarande en gång om dan. Och de har fri tillgång till vatten såklart.

#11 Vi har räknat lite och eftersom de inte hade bytt ögonfärg alla när de kom hit så är de runt 7 veckor nu.

MariannE11
0

OKi…då är dom som mina huliganer som just blivit av med blommorna som de vill äta upp o förstöra….fast dom är nog lite drygt 8 veckor när jag tänker efter… 800 o 920 vägde dom….nä va 17…. måste försöka väga dom andra rödingarna åxå…så ser man skillnaden bättre till i morron….*blir jättemodig*…

hoppas du snart har de små hemma o att de är på bättringsvägen…

Danielssonsgarden
0

Har 10 st huliganer här hemma, men de 8 som är kvar här hemma är det fullt ös på! Den enda som tar det lugnt just nu är Sally för hon har lagt sig för att lapa sol i fönstret. Men de andra busar för fullt.

Vi började väga våra i måndags, tur nog så vi kunde se att de hade gått ned.. Den tyngsta här hemma väger 755 men det är från den andra kullen.

martdat
0

Hoppas de blir bra o att det räcker med vätska,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Danielssonsgarden
0

Fritz klarade sig inte Gråter Trots att de gav ljummen vätska och gjorde andra försök så sjönk hans temperatur och de valde att ta bort honom istället för att han skulle lida mera.

Siri är uppvätskad och ok i nuläget.

Han vet inte riktigt vad det är för nåt ännu, går han efter vätskebristen så lutar det ju åt parvo men samtidigt har de inte de andra symtomerna. Men det blir behandling på hela bunten med antibiotika och nån b-vitamin.

Och gissa om jag kommer hålla koll på vikten nu! Minsta nedgång så blir det direkt in till veterinären!
Vad dagens besök slutade på vet vi inte ännu, han tog det vid ett senare tillfälle sa han. Han hade lite bråttom när sambon åkte därifrån för han hade bara 5 min på sig att slänga i sig lunchen innan nästa kom.

monsi
0

ÅÅåå vad synd! Hoppas ni får reda på vad som hände o att det inte är parvo.

Håller tummarna att ingen mer drabbas.

Sov gott lille Fritz Gråter

catfoot
0

Å, lilla kissen som vandrat över bron till andra sidan…Sov Gott lille vän…

Måste fråga vad är Pravo???

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

annebeate
0

Lille söte Fritz .Gråter Han har nu kommit till det vackra Regnbågslandet.

jmaard
0

Ojoj här måste du uppdatera ofta och mycket om de små varelserna..

Hoppas att allt går bra…

Simson
0

Vila i frid lilla söta Fritz! Vad tråkigt att han lämnade er! Nu har han det bra i regnbågslandet med alla andra härifrån.

Varma styrkekramar!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
0

Åhhh..herregud..så sorgligt…vila i frid lilla missen…Gråter

Någon som kan förklara vad Parvo är..ett begrepp jag aldrig hört talas om…:-(

Hawknestgrove
0

Vad jag vet, så är det ett virus om hundar får, kanske även katter? Googlar…..

Hawknestgrove
0

Danielssonsgarden
0

Parvo är samma sak som kattpest. Nu är det ju inte så troligt att det är det men om vi ska ta till det värsta enligt veterinären så behandlar vi för det.

MariannE11
0

stackars lille Frits…tråkigt att det gick dom det gick……vila i frid gullunge….Gråter

Mymlan
0

#25 Bästa sättet veta vad kattungen dog av/hade är att göra en obduktion.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Hawknestgrove
0

Mymlan sånt kostar en förmögenhet. 3-4 tusen

Crisse-13
0

Jag har precis betalt 1.500:- för obduktion.

Mymlan
0

#28 Jag vet men det är det enda säkra för få veta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mymlanbus
0

Onej så ledsamt… tänker på er Maria!

Hur behandlar man parvo?

Danielssonsgarden
0

Pengarna till obduktion finns inte. Tar alla pengar direkt ur egen ficka.

#31 Det är ju förmodligen inte parvo utan som han sa, värsta scenariot är det men de har ju inte haft några symtomer på det alls, förutom nu vätskebristen.
Det är antibiotika och så får de lite vitamintillskott.

Lena
0

Om det är parvo kan man se det via blodprov. Det har ett mycket snabbt förlopp på just kattungar. Är de andra katterna vaccinerade?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

de kan ta ett snabbtesst för att se om det är kattpesst, ligger väll på cirka 500 kr, jag hadde ju testat för ni har ju flera katter och om det gud förbjude skulle vara det så måsste ni ju mimera riksen för spridning,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mymlanbus
0

Hur går det med kissemissen? *orolig*

monsi
0

undrar det samma hur går det med liten?

Sidentass
0

o jag undrar också…

Danielssonsgarden
0

Siri är sig själv igen, äter med god aptit och är fullt ös på.

Lena
0

Vi frå hoppas att det inte är kattpest de har fått. Låter ju bra om hon är piggare nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Danielssonsgarden
0

Att det är kattpest är inte så troligt, men de behandlas för det värsta. Jag har varit med om kattpest för många herrans år sen och det har inte yttrat sig så här och de har inte visat några symtomer alls.

En tanke som slog mig, kan de få vätskebrist utav mask?

mymlanbus
0

puttar upp Marias fråga

Skönt att Siri mår bra igen

monsi
0

Tror inte det är helt omöjligt olika maskar har ju olika verkan på kroppen, i allefall hos hästar.

vet inte hur många sorter som går på katt, men hos häst fins det två luringar o det är blodmask o lungmask dessa kan ge olika symtom utan att hästen ex blir mager, men de blir allmän påverkade.

Danielssonsgarden
0

Jag ska nog sätta mig och googla lite på det och se om man hittar nåt. Eller kolla i kattböckerna vi har.

MariannE11
0

#43 meddela gärna vad du kommer fram till….är nyfiken själv då jag ju har kissar som är dåliga i magen….var hos vetten igår o fick dom uppvätskade, fick med Pro-Kolin+ hem som jag TROR o hoppas gör susen…man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken….

Sidentass
0

#38 Åh, det var skönt att höra att Siri är pigg igen!!

mymlanbus
0

Tog ni inget blodprov på kissarna då, för att utesluta parvo?

Lilla kissen, skönt att hon kryade på sig

Danielssonsgarden
0

Ingen parvo utan det troliga är att de har haft mask även om vi inte sett nåt för de kan bli uttorkade av mask också.

Hawknestgrove
0

pust…..

Josefa
0

Nämen usch. Då blev den lille avlivad pga att han hade mask?

Danielssonsgarden
0

#49 Han blev avlivad för att det inte gick att rädda honom! Han var alldeles för dålig och tempen sjönk vad veten än gjorde. Och då istället för att han skulle lida mera så avlivades han. Det hade inte hjälpt med nåt eftersom han var för illa därran.

Josefa
0

Jo men kattungar ska alltid avmaskas. De ska inte behöva bli så dåliga pga mask

Danielssonsgarden
0

De höll på att avmaskas när detta hände, tredagarskuren med Axiluren.. Och de har inte visat nån symtom på mask heller, men visst jag är den skyldiga. Hade inget dåligt samvete innan eller så.
Påhopp klarar jag mig utan..

monsi
0

Vissa maskar märker man inte fören det är förent.

Axelur tar allt men det tar ju sin lilla tid o en kise bäbis som blir dålig blir det ju som ni nog alla vet väldigt snabbt sämre.

Tror att i detta fallet allt gjordes för att rädda kise o ingen kan anklagas för att ha gjort något fel.

I höstas lade en av mina hästar av med att äta, tog ut en vetrinär som avmaskade o kollade honnom, men hästen blev inte bättre fick ta ut en annan vetrinär som gav dropp, till slut började hästen äta igen.

Från att ha varit i full kondition o fullt frisk höll min häst på att dö av en infektion på mindre en tre dagar o en häst har ju betydligt mer att sätta imot än en liten kise.

Hästen visade inga som helst tecken på att må dåligt eller ha feber han bara slutade äta. Vet inte vad som orsakade infektionen men träck prover visade att han hadde liten blod mask, inte mycket o igentligen inget som borde vara en skadlig mängd.

Men man vet aldrig, kanske var det masken kanske inte.

Hästarna maskas regelbundet efter träck prov redan innan det hände. Så vad som helst kan händ även om man är jätte nogran.

catfoot
0

Skönt att det inte var nått allvarligare..Nog för att mask är äckligt så det räcker, men det går att ta bort ganska enkelt i varje fall..Puss på nosarna från catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

MariannE11
0

otäckt att saker o ting kan hända så fort….Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

ja det är det som är otäckt. Den ena dagen helt ok, och sen borta.