Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 5488 ggr
Lena
0

Frågor till Skånekatten - 2

Det här är en fortsättning på Tråden Frågor till Skånekatten som blivit allt för lång och tyvärr mycket infekterad av diverse känsloladdade meningsskiljaktigheter. Vädjar till alla att hålla en saklig och balanserad ton och att hålla er till trådens ämne. Personliga konflikter ombedes ni att ta via PM.

//Lena - sajtvärd

Frågor från KKS Skåne till Skånekatten (Kks-Carina)

Vi fick in ett ärende från grannar till en äldre person i Malmö som skulle ha alltför många katter. vi åker dit tillsammans med veterinär eftersom vi befarade det värsta. Våra farhågor besannades, tyvärr. En annan granne hade också gjort en anmälan och till djurskyddsinspektör och därför fanns ärendet redan på deras bord. Veterinären vi hade med oss gjorde också en akut anmälan om förhållandena på plats, vilket resulterade i att inspektörerna  var på plats första vardagen.

Vi omhändertog omedelbart sex styck kattungar vilka var kraftig uttorkade och medtagna. Veterinären satte dropp och behandlade dem. Vi såg också skyddsjaktens fällor på adressen och undrade givetvis hur i hela fridens namn man kan ha skjutit digivande kattmammor eftersom detta kan ha gjorts.  Kattungarna var endast ca fem till sex veckor gamla.

Givetvis gjorde både Kks och veterinären en anmälan till både polis och länsstyrelse för att få klarhet i vad som skett.

Då jag talade med chefen för skyddsjakten säger han att Skånekatten varit där vid samma tid och fångat in en honkatt med ungar. Han säger också att ni fångat in en skygg hankatt och ringde honom då ni stod på polisstationen på Porslinsgatan med katten i fällan och ville att skyddsjakten skulle komma för att skjuta katten. Skyddsjakten ville inte skjuta katten eftersom den kanske hade någon ägare. Ni blev ombedda att släppa ut katten på exakt samma plats ni fångat den.

Min undran är nu om allt detta stämmer som skyddsjakten säger till mig? Var ni säkra på att ungarna ni tog tillhörde kattflickan ni också tog? Skyddsjakten kan här enligt Kks mening inte ha tillämpat någon "god jaktsed" om det är så att de skjutit digivande kattmammor och enligt dem har de inte gjort så. 

Hur såg katten ut ni släppte tillbaka? Jag undrar eftersom vi kommer att ta hand om de katter den äldre personen inte kommer att få ha kvar och detta inkluderar även denna. Har ni kanske placerat den i något av era stödhem? Jag stötte på er på Djursjukhuset i fredags kväll, men hade inte fått dessa uppgifter från skyddsjakten då och kunde inte fråga er direkt då.

Hjälp oss klargöra detta så att igen misstänkliggörs felaktigt samt för att vi inte heller ska missa någon katt i ärendet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Lägger in svaret från Skånekatten här:

Det föreligger en hel del missförstånd här. Det är inte samma katter och inte samma adress.

Vi blev kontaktade av en dam i samma område, som hade kontaktat diverse kattorganisationer för att få hjälp, men nekats.
Då vi tidigare gjort TNR-projekt hos några andra grannar så hade damen fått vårt telnr. 
Damen har en honkatt i sin trädgård med tre ungar som är ca 4-5mån, alltså inte beroende av att dia. Damen ville att vi skulle ordna hem åt ungarna och kastrera honan som hon ville behålla. Hon tyckte dock att det blev för arbetssamt att behålla alla.

Vi har lyckats få in två av ungarna, den förste dog redan efter några dagar i karantän, den andre såg så dålig ut så vi körde den till djursjukhuset som tog hand om den. Dessa kattungar led dock inte av undernäring eller uttorkning.

Kvar återstår mamma katt och en unge!

Den katt som gick i fällan istället för de tilltänkta är en stor svart hankatt, helvild, ärrad och såg inte frisk ut.
Han blev först körd till djursjukhuset men de ville att vi skulle lämna honom till polisen och göra en polisanmälan som enl lagen ska göra. Polisen kan sedan kolla om det finns en ägare.

Polisen ville inte påtaga sig detta ansvar utan uppmanade oss att släppa ut katten i någon park eller så. Då vi ifrågasatte lämpligheten i det då det är olagligt att släppa ut en katt på detta sätt, och i frågasatte vem som skulle se till att katten fick mat och dyl, så blev det genast problematiskt. Polisen ville inte ta in den i deras hem för upphittade djur.

Då ringde POLISEN till skyddsjägaren och rådfrågade dem. Skyddsjägaren ville inte ta katten eftersom de inte visste om det fanns en ägare utan sa att polisen borde ta katten till Hjortshögsgård, där polisen förvarar upphittade djur, och har möjlighet att leta ägare eftersom djuret får en respit på dryga veckan. Då polisen vägrade detta så rekomenderade även skyddsjägaren att vi skulle släppa ut katten (!!??!!) men dom ansåg dock att det skulle ske på samma ställe som infångandet.

Detta ledde till långa och hetsiga diskussioner på polisstationen. Dessa slutade dock med att ansvarig kommisarie gav kollegan ett papper där han tog ansvar för utsläppandet av katten.

Vi tyckte dock att katten inte såg frisk ut så det blev ytterligare en runda på djursjukhuset där det hade varit personalbyte. Denna gången blev det ett annat mottagande. Dom tog hand om katten då dom ansåg att den inte verkade frisk. Jag kan inte svara på vad som hänt katten efter det.

Alltså…

* Vi har inte släppt tillbaka denne store svarte hankatt.

* Vi är inte inblandade i att skyddsjägaren har fällor hos "er" dam, Och inte heller i någon avskjutning av digivande honor.

* Vi har inga stödhem. Endast våra egna hem.

* Vi har inte tagit in någon annan katt, än de ungar jag tidigare nämt, från detta område.

* Vi bad skyddsjägaren om hjälp att ta hand om katten och kolla efter ägare, eftersom polisen vägrade trots att detta är deras skyldighet.

HOPPAS DETTA REDER UT ALLA FRÅGETECKEN!

Med vänliga hälsningar

Atiz med kolleger

SkåneKatten

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Replik från KKS:

Tack för svar!

Då vet jag att det skyddsjakten säger är sant då ni bekräftat detta. Inte heller behöver vi leta efter den svarta katten då den förmodligen är avlivad om det inte var så att ni var beredda att stå för vet.kostnaden. Likaså med kattungen ni lämnade. Enligt chefen för skyddsjakten hade ni inte uppgett att den var sjuk, utan enbart skygg. Många sjukdomar är behandlingsbara och en katt som gått ute ett tag är nästan alltid ärrade m.m och enligt oss är detta inte skäl för avlivning eller avskjutning. Många av våra "soffliggare" är just ärrade, och än så länge har ingen av dem varit så sjuka att livet inte gått att rädda.

Var kattflickan ni tog hand om digivande? Jag måste än en gång ställa frågan eftersom skyddsjakten gärna vill föra över ansvaret för de moderlösa kattungarna på er och jag behöver därför ett tydligt svar från er. Skyddsjakten bekräftar att adressen är densamma. Ett antal katter har skjutits där och dessa tillstånd ska jag givetvis kontrollera. Åldern vet jag på fem av dem, allt enligt uppgift från skyddsjakten och detta är ingen rolig vetskap.

Vänligen

Carina Andersson

Kattkommando Syd Malmö

-Vi räddar liv varje dag-

gulliver
0

Putt!

Atiz
0

Återkommer med svar så fort jag hinner!

Hawknestgrove
0

Sicken soppa………

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Atiz
0

Svar på diverse frågor.

Först måste jag säga att jag förstår inte hur man kan vända och vrida på svar så att de får en helt annan innebörd än den som faktiskt står på pränt!

Åter igen.. Det är inte samma adress!

Kks har sitt projekt på Sunnanväg 22 och vi har vårt på Timmermansgatan 14, dryga kilometern där ifrån, med bil!

Ingen inom SkåneKatten har någonsin satt sin fot på Sunnanväg 22! Inte ens i området runt om kring! Med andra ord kan vi inte ha tagit den digivande honan! Vi har ALDIG och kommer aldrig att ta en digivande hon utan hennes ungar!

Vi har inte heller bekräftat att vi tagit henne så som det antytts här!

Efter samtal med skyddsjägaren, då han fått läsa tråden, så känner han inte igen sig. Han konstaterar dock att vårt svar på tråden är helt korrekt.

Dessutom hävdar han och djurskyddsinspektör H.B, som handhar ärendet att den digivande mamman finns inne i huset. Problemet är, enl tidigare nämnda personer, att det finns flera digivande honor i detta hus och ingen vet vilka ungar som tillhör vilken hona. Enl dessa båda är det djupt tragiskt men skadan är redan skedd.

Den mat som Kks så "generöst" donerade åt oss…..  ELLER vi kanske ska säga som det verkligen var… den  andel insamlad kattmat som var ämnad åt Kks, skänkte Sydkattens styrelse till oss efter att de fått veta per telefon att Kks "hade inte tid att hämta". Men det var ju snällt av er!

Den svarte katten blev inlämna på djursjukhuset då vi var på djursjukhuset andra gången, och troligen avlivad pga sin status.. Första gången vi var där ville personalen inte ens titta på katten, alltså såg dom inte vilket skick han var i. Den personal som tog emot andra gången ägnade sig till åt katten innan det blev ett beslut att de skulle ta emot honom. Han var i mycket dåligt skick.

Detta står på djursjukhusets blankett för upphittade husdjur:

"Djuret ska vara skadat för att vi skall kunna ta emot det. I övriga fall skall polisen kontaktas för transport till Hjorthögsgård.

Om djuret är allvarligt skadat blir det avlivat på vårt ansvar enligt lagen om djurskydd…

När djuret anses botat, blir det utplacerat eller överfört till Hjorthögsgård. I yttersta nödfall blir djuret avlivat, om detta anses vara till djurets bästa. "

Alltså körde vi runt med katten då alla parter vägrade att ta sitt ansvar både lagligt och moralisk. Vi försökte bara göra vad som var bäst för katten OCH det var inte att släppa ut honom igen. Vi lade alltså ner många timmar för detta och inte så som det antyddes här i tråden att vi försökte hitta en enkel utväg.

Enl. djurskyddslagen §31, 32 skulle katten omhändertagas då den anses som lidande eftersom den övergivits och var i dåligt skick. För den som är intresserad att läsa mer, går det bra att beställa djurskyddsmyndighetens cirkulär nr 1/2007 om herrelösa katter.

Vi har fullt i våra hem med kattunga och vuxna katter och hade därför ingen möjlighet att ta hem honom. Alternativet var att göra som polisen sagt och släppa ut honom igen, vilket vi hävdar skulle vara djurplågeri och lagbrott. Därför tillbringade SkåneKatten 6 timmar hos polisen för att få rätsida på detta och ytterligare några på djursjukhuset.

Vi kan inte redogöra för polisens rutiner i sådana här fall utan endast så som vi redan har gjort flertalet gånger, alltså redogöra för våra erfarenheter.

Kattungen som vi fångade in på Timmermansgatan har aldrig varit på polisstationen utan kördes direkt till djursjukhuset då Haga var stängt. Där konstaterade personalen att kattungen var mycket sjuk i symtom som liknade förgiftning. Det är på samma gata som det förgiftades uppemot 20 talet katter förra sommaren.

Någon nämnde att vi borde ha ett infonät i Malmö, det tycker vi är en jätte bra idé, eftersom vi flertalet gånger efterlyst samarbete.

Hoppas att detta ger svar på allas frågor.

Vänliga hälsningar

Atiz

SkåneKatten

Atiz
0

Ammelia:

Du är ny på tråden väl? Jag har inte sett ditt namn tidigare. Det vore trevligt om du hade aktiverat en personlig sajt, där man får info om var du fått allt ditt kunnande om katter.

Dessutom är jag nyf på hur du kan veta så mycket om oss??

Är även intresserad av att få veta vad det är för suspekta projekt vi arbetar med.

Hawknestgrove
0

Ja jag kan inte säga annat, än att det var raka svar på raka frågor….INget hymlande och det tycker jag verkar reko

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

#8 Instämmer.

Caitlin
0

Blev det verkligen konstaterat att det var just förgiftning som var orsaken till att katterna i Limhamn blev sjuka?

(Tror det var hösten -08 om jag inte minns fel?)

Atiz
0

Du var ju själv med och samlade in döda katter… Du vet lika mycket som vi vet.

Caitlin
0

# 11

Det enda jag vet är att det var ett rykte att katterna blivit förgiftade.

Min fråga är om det verkligen visade sig att så var fallet?

Dagoe
0

Atiz, har du tid att skicka intyget från polisen att katten skulle släppas ut igen? Pleaaase? ;)

Atiz
0

Enl veterinären på Haga… JA

Och eftersom då även djursjukhuset säger samma om en katt från samma gata nu i år så låter det mkt troligt.

Dagoe
0

# 12 kanske man ska fråga veterinären som behandlade kattungen istället?

Atiz
0

Det har varit en massa att göra de senaste dagarna… räcker det imorgon.

Crisse-13
0

Det är tråkigt om förgiftningarna har börjat igen. Jag glömmer aldrig lilla fräs som jag döpte katten till när den satt i källartrappan och bara fräste på mig och då bestämde jag mig för att den katten skulle jag fånga in, den var nog mellan 10-12 veckor men det blev aldrig att jag fångade honom för han hittades död i carporten i huset bredvid tillsammans med 2 vuxna katter.

Gardens
0

#17 usch!Gråter

Dagoe
0

# 16 Visst :)

Alexej
0

Sökte på Hjorthögsgård - fanns inget. Finns det ett annat namn?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Atiz
0

Det finns! Ligger strax utanför oxie.

Jag kan inte svara på varför du inte kan hitta det.

Det är ju inget som SkåneKatten hittat på då både Gulliver och Crisse ozå prstar om det.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Den här borde det vara även om det står Malmö och inte Oxie

http://www.hundokatthotellet.se/pages/omoss.htm

Saxat från deras hemsida

"Verksamheten startades 1988 av Lisa & Mats Larsson.
Pensionatet har även hand om Polismyndighetens djurverksamhet 
för upphittade och omhändertagna djur.

Godkända av Miljö och Hälsoskyddsförvaltningen i Malmö.   
 Erfoderliga försäkringar."

annebeate
0

Sydsvenskan har också på nätet en artikel med en katt som kommit till Hjorthögsgård.

Atiz
0

Tack för hjälpen

Minka040
0

#23 Oxie är en del av Malmö kommun, ligger precis i utkanten..! Glad

Alexej
0

Fanns inget på google med det namnet. Ska kolla era länkar, tack!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#27 googlade först på "Oxie hjorthögs" och fann då artikeln sen valde jag " hjorthögs gård" och kom till en blogg "Nästa gång får hunden ta tjänsteresan" och i den fann jag länken till deras hemsida  Skrattande

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Sorry för den stora texten, vet inte vad som hände och kan inte ändra

Alexej
0

Jag skrev ordet Hjorthögsgård ihop och då kom inget upp:)

Denna kommentar har tagits bort.
grundig
0

ganska jobbigt o läsa såna här långa trådar , spec med massa putt hit o dit , går det inte att rensa bort sånt allteftersom ?

kan bli väldigt rörigt och otroligt många inlägg som inte ha direkt nått med ämnet att göra

vore tacksam för det om man ska orka läsa flera delar av ett ämne =)

Hennum
0

Det är väl bara att bläddra förbi puttarna?.. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

kattassen
0

#30 Du får skriva Hjortshögs Gård (två ord)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

#31 Vad är det som puttas?

annebeate
0

#36 Jag håller med dig. Atiz har lämnat ett uttömmande svar på de frågor som ställts. Jag menar därför att denna tråd kan avslutas.

Puma77
0

#36 vad jag vet så är jag ingen KKS anhängare mer än annat men ville ändå ha svar. Svar fick jag så jag behöver inte kommentera mer just nu. Kanske fler är så men långt vet jag inte att nån har gått.

//Pia

kattassen
0

#36 Aha du menar så, nåja jag tyckte också att det kändes väl och gott med det svar som kom så jag förväntade liksom inte mig mer, därför undrade jag om något fattades - därav fundering om puttenFlört

Naquita
0

oftast blir det tyst när folk är nöjda med svaren. Eller förväntar ni er mer tjabb? för vilken nytta isf.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tror nog kanske de menar en kommentar över att man är nöjd med svaren med tanke på hur på en del var, Tror inte man är ute efter tjafs, det har det varit så det räcker för ett bra tag framöver.

majvi
0

Det var ju skyddsjakten som hade sagt till KKS att Skånekatten hade varit där och tagit katter. Det är klart att KKS då måste fråga Skånekatten om detta ärende, och fråga igen för att vara 100% säkra på att de har uppfattat riktigt.Det gäller ju en anmälan.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Nu verkar det ju har kommit raka och tydliga svar på frågorna. Jättebra när sådana hr missförstånd blir utredda och klargjorda.

Hemskt det där med förgiftningarna som förekommar i Malmö!

Atiz
0

För SkåneKattens del är detta slut diskuterat, så får vår skull går det bra att avsluta tråden.