Att skaffa kattunge
Jag står i begrepp att skaffa mig en ny katt eftersom min gamla blev sjuk i vintras och jag fick ta bort henne.
Jag vill inte ha någon raskatt utan en vanlig huskatt.
Nu är frågan om var man ska skaffa en ny liten kamrat. Ska man vända sig till katthemmen eller ska man kolla på blocket?
Jag känner nämligen ingen som har någon dräktig katt. Jo, här springer en på gården men jag vet inte vem ägaren är. Hon ska säkert föda ganska snart.
Vad göra?
Jag tycker aboslut du skall vända dig till ett katthem i första hand. Då vet du att katten är avmaskad, vaccinerad och IDmärkt. Många som säljer på blocket avmaskar endast sina katter, vilket är på tok för lite för att det ens skall luta åt att vara seriöst.
Det finns gott om katthem i Skåne, är säker på att om du söker runt lite kommer du hitta en kattkompis som du gillar.
Här är en lista övers Skånes katthem:
Skåne län
* Djurens Vänner - riksorganisationens hemsida
* Djurens Vänner Malmö
* Djurhemmet Tassebo Helsingborg
* Djurskyddet Landskrona
* Föreningen Förvildade katter Malmö
* Katthjälpen Malmö
* Kattjouren Malmö
* KKS -Kattkommando syd, Blekinge, Skåne, Småland
* Rädda Katten, Malmö
* Skånekatten
* Linus Katteria
hejsan
Jag tycker du ska kolla up om honan på gården är ägd, om inte ta hand om henne:) stackarn ska inte behöva föda ute:(
#3 Absolut! Sätt på henne en halsband med texten: Vem äger den här katten och din mob-nummer. Annars är det bäst att ta in henne. Vi på Hittekatter kan hjälpa dig med problem. Sedan kan du behålla en eller två ungar:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag förmedlar också kattungar men bara parvis om det inte redan finns en katt i hemmet. Supertråkigt för en kattunge att vara själv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har också kattungar som är eller snart kommer att bli leveransklara. Lämnar dem inte heller som "ensamkatter"
Lite trist att det ska finnas så förutfattade meningar om att en ensam katt inte skulle få det bra.
Då kan ni ju sitta där med era kattungar!
Mycket trist!
Tänkte du på din skull eller att katten ska ha ett bra liv?
För en kattunge är det hemskt att förlora mamman och syskonen helt plötsligt och flyttar till en ny omgivning och en ny ägare. En kattunge på 12 veckor är som ett litet barn. Ingen människa i världen kan ersätta lekkompisar och en varm kattkompis att sova med hur mycket man än försöker.
Du är väl inte hemma 24 timmar och sysselsätter din katt. Men det är det en kattunge behöver.
Vuxna katter kan leva som ensamkatter fast det är också väldigt trist för de framförallt när det är innekatter. Tänk dig själv att aldrig träffa på en annan katt att vara med….
Jag antar att du själv någon gång emellanåt vill träffa någon av din egen sort.
Väldigt egoistiskt tänkande -" katten ska sitta ensam hemma och vänta på att JAG kommer hem".
Folk med den inställningen lämnar jag inga kattungar till
# 9 - Jag är hemma 24 timmar om dygnet eftersom jag är pensionär. Och jag har all tid i världen att ägna åt min katt.
# 10 - Vad vet du om mina tankar och mina känslor inför katter? Inte ett skvatt!
Visserligen inte, mer än att jag tycker det är egoistiskt. En kattunge behöver än en pensionärs omsorger. Du kan aldrig ge den, vad en annan katt kan. Hur mycket du än försöker.
# 12 - Och vem är du som är så förträfflig med ditt kunnande om katter och människor? Du har ju inte ens lagt ut en presentation om dig själv. Innan du gjort detta så diskuterar jag inte mer med dig, vare sig om katter eller om människor.
# 3 - Jag har faktiskt inte sett henne ute den senaste veckan. Hon är väldigt tillgiven och ser mycket välmående ut och fin i pälsen, så jag tror inte att det är en utekatt, utan en katt som bor i närheten och får gå ute väldigt mycket.
Hopoksia, om du nu kan nåt om katter borde du också förstå vad vi pratar om? Man skaffar ingen katt för sig själv eller sin egen ensamhet, då är det bättre med ett gosedjur från leksaksaffären. Man skaffar katt för att ge den möjlighet att leva ett bra liv. Och det innebär just för en kattunge kattsällskap, kattvett, mat och veterinären.
Tror du att vi vill uppröra eller reta folk med våra krav? Tvärtom, vi vill det bästa för våra katter:)

#14 Hoppas du har rätt och att katten numera är innekatt. Ser du den igen hoppas jag att du har möjlighet att göra som #3 och #4 skriver, sätta på halsband. Och om det visar sig att den inte har någon ägare att du kan ta in den så den får föda inomhus. Kanske är det mammakatten som är din nästa katt!
Det är ännu svårare att skiljas från vuxna katter än bebisar, fråga en som vet! 

#13 Josefa o Alexej är mycket kunnig när det gäller katt. Det de inte vet är inte mycket, de har väldigt stor erfarenhet i ämnet katt.
Man ska inte om man kan undvika det ha en katt själv.
Tråkigt du uppfttade deras info som negativ vilket jag vet att de inte menar som något mot dig o din person de är bara väldigt måna om att katterna får väldigt bra hem då de har sett alldeles för mycket av vad som händer när de får dåliga hem.
Tror en kise får det bra hos dig fast två skulle ha det kanon.
Honan som är på gården som väntar ungar hur är det med den?
Vill du kolla om den har hem genom tips ovan?
Synd om hon saknar hem att hon skulle få föda ute, utan hjälp, mat o stöd.
Hoppas du hittar två kisar att dela ditt hem med.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Har hållit på tillräckligt mycket med kattungar, så jag har sett att de trivs bättre med en kompis.
Vad säger en presentation om mig själv. Jag kan i princip skriva vad som helst där. Mer eller mindre sant. Eller inte sant alls.
Detta är ingenting att bråka om. Har du inte samma åsikter som jag, är det bara att skaffa en kattunge från någon annan.
# 17 - Jag vet var katten brukar hålla till så jag går en runda då och då där och ser om den finns där. Nämligen rakt nedanför mitt vardagsrumsfönster inne i ett buskage.
Ja det är väldigt tråkigt att man blir mer eller mindre idiotförklarad för att man väljer att skriva härinne på kattsajten. Mina katter har blivit väldigt gamla och haft bra liv hos mig.
Det är väl viktigare att kolla upp hemmet och personen/personerna som katten ska komma till än att bara stryka dessa direkt pga att personen ifråga är ensamstående.
Jag tror att jag ska hitta min kisse, men inte ska jag skriva hit mer i alla fall.
Du har rätt, det gäller att kolla upp hemmet och personen men samtidigt vill vi att en katt ska må bra. Och vi har såpass mycket erfarenhet att bara förmedla kattungar parvis (om ingen annan katt redan finns).
Det är nåt som jag har lärt mig under tiden helt enkelt. Förr hade jag också ensamma kattungar. Nu är det ett krav som vi har lärt oss av erfarenhet. Kattungar ska och måste leka med varandra för att bli problemfria vuxna katter.
Och det är ingen kritik mot dig som person! Du är säkert en bra och kärleksfull person. Men ibland får man lära sig något nytt.
# 20 - Förhoppningsvis har du lärt dig att det finns många ensamma personer som är mycket lämpliga som kattpartners. För ett förhållande med en katt är ett ömsesidigt förhållande, precis som vilket annat förhållande som helst.
Jag blev ombedd att köpa mig ett gosedjur, vilket jag som en stor kattvän tar som en stor förolämpning.
Så här finns anledning att tänka till och lära sig, att inte sätta sig själv på för höga hästar och tro att man alltid vet bäst. Livet handlar inte om att veta bäst, utan livet handlar om att leva, älska och uppleva.
Fattar du inte själv hur du låter?
Klart att ensamma människor ska skaffa katt men på kattens villkor inte bara på dina! Jag vet inte bäst men jag vet att en katt har lika stor rätt som du att leva, älska och uppleva. Men du är en människa som har andra möjligheter. Går ut, träffar andra osv. Det kan inte en ensam kattunge göra. Den är helt beroende av dig och jag tvivlar på att du kan kattlekar och bråk på samma sätt som en kattkompis kan.
Om du inte kan inse det håller jag fast vid att det är bättre att skaffa ett gosedjur. Blir volontär istället på ett katthem eller tar hemlösa katter som jourhem då kommer du att lära dig en del om kattens behov!
Det finns mellan varven katter på katthem som aktivt vill vara ensamkatter - det kanske kan vara något för dig?
Precis som du skriver handlar livet om att leva, älska och uppleva. Men då tycker jag att det även kan appliceras på ett kattliv… Katter upplever mycket tillsammans och det finns vissa saker och upplevelser som bara en annan katt kan uppfylla.
Som sagt finns det en del katter som inte vill bo tillsammans med andra katter och det tror jag kan vara perfekt för dig. Men jag tycker att man gör klokt i att låta katten välja ett sådant livsöde själv. Ett ömsesidigt förhållande i all ära, men ett sådant börjar med ömsesidig respekt och välvilja.
#21 För ett förhållande med en katt är ett ömsesidigt förhållande, precis som vilket annat förhållande som helst.
Hjälp… Katter och människor har väldigt olika behov och kan aldrig ha ett fullt ömsesidigt förhållande.
Tro vad du vill men de katterna som har beteendeproblem har nästan alltid haft en bristfällig utveckling som kattunge.
Gör som du vill, synd bara att din egen sanning verkar vara den enda….
Precis, det finns en del vuxna katter som hellre vill vara ensamkatt. Just problemkatter som tex har dåligt självförtroende, har blivit mobbade eller aldrig har upplevt reglerna och rangordningen i en kattgrupp eller i en kattfamilj.
Jag har själv omplacerad en hona som var rädd för alla andra katter här. Nu lever hon ett bra och tryggt liv som ensamkatt hos ett pensionärspar.
Vi människor kan aldrig ge det en annan katt kan göra. Jag skaffade först bara en katt, vilket jag märkte snabbt att det inte fungerade. Då var jag ändå arbetslös och var hemma mycket.
Och efter att ha sett hur mycket två katter kan få ut av varann så kommer jag aldrig ha en ensam katt igen om det inte finns särskilda skäl som t.ex att katten inte trivs med det. Den första katten blev genast mycket gladare efter att hon fick en kattkompis.
Du skulle ju även kunna kolla upp efter omplaceringar. Finns en hel del katter som omplaceras eftersom de trivs bäst som ensamt djur.
Tror inte att de här skulle vilja vara utan kompis:)

Varför inte ta två kattungar? Två kissar är dubbel glädje för dig och katterna.
Annars skulle jag som flera andra här råda dig att ta en katt som vill bo utan andra katter.
Lycka till
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
#27 Underbar bild! Man blir varm i hjärtat! 
Det går väl inte att lära en gammal hund sitta, antar jag… 
#30 det där är elakt, hundar är smarta djur hälsar Tuva-Luva pappskalle;)
De här två skulle aldrig trivas som ensamkatt(söker nya hem). Aldrig att jag skulle placera en kattunge utan en kompis.
Har man erfarenheten av katters beteende och hur de trivs och samspelar skulle man aldrig säga att en kattunge skulle vilja vara ensamkatt! stackars liten:(
Nu måste jag gå emot strömmen ! Man har rätt bestämma själv hur många katter man vill ha eller kan ta hand om. Håller med om att två katter som känner varandra har sin trygghet och kompis med sig.Men man får också respektera ifall det inte går. Kan också vara en kostnadsfråga eller vilket boende man har. Jag har en ensam kattunge som är i stort behov av ett tryggt hem, han har inga syskon att ty sig till.Men kommer säkert få ett bra liv hos en stor djurvän.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!