Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2045 ggr
anebit
0

Katthjälp utan gränser

Hur låter det?

Kan "Läkare utan gränser"   sammarbeta över stora områden så borde väl kattfolk kunna det.

Varför skall en del vuxna människor bråka på en sajt som öppnats av Lena för att kunna hjälpa så många hemlösa katter som möjligt?

Varför kan inte allt kattfolk hålla sams?

Borde inte all  energi  läggas på att rädda katter som far illa?

Tror nog att det finns hemlösa katter så att det räcker till alla som vill hjälpa till.

Jag vill också be er alla att ignorera spydiga och dumma inlägg så dör bråket ut av sig självt.

anebit/medarbetare

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Skrutt
0

Håller med dig, varför bråka när man kan lägga energin på katterna i stället Glad

gulliver
0

Instämmer till 110%!!!!

nils1
0

Vet inte om detta är riktat mot mig, i alla fall finns det några få medlemmar härinne som får mitt blodtryck att gå upp till väldig ohälsosamma värden…. :)

Sidentass
0

Bra skrivet Anebit, håller med dej i varenda ord!

Lena
0

#3 Det bästa du kan göra är att ignorera inläggen från dessa personer. Då sparar du din energi till bättre behövande ändamål. Ofta ger det ändå ingenting att diskutera med människor som man hamnat på kollisionskurs med. Inte på internet. Däremot kan man lyckas lite bättre i levande livet. 

Jag tror anebit ger utryck för den allmänna frustration jag själv som Sajtvärd känner över att så stor del av vår tid som sajtvärd/medarbetare går åt till att hålla koll i trådar och till att hantera konflikter. Sedan känns det sorgligt att medlemmar som egentligen borde arbeta för samma mål lägger så mycket av sin energi till att bråka med varandra.

Varför? Är kattfolk ett särskilt svårt släkte eller är det ett fenomen som uppstår pga att vi kommunicerar på internet? Bevakar man sitt eget revir sin egen position till varje pris? Eller vad sjutton handlar det om tror ni? De stora förlorarna är tyvärr katterna som går därute. Och några vinnare finns det inte över huvud taget. 

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nils1
0

Jag förstår vad du menar Lena och håller med i det mesta du skriver men man kan ju knappast påstå att de medlemmar det syftas på arbetar för samma mål??? Jag skulle inte gå i taket om det skulle vara så. Praktiken har ju visat vara anorlunda….

Lena
0

#6 Jag menar i mer generell bemärkelse, det uppstår tyvärr bråk hela tiden. Oftast är det mellan riktiga eldsjälar som brinner för sitt arbete med katterna.

Sedan händer det ibland att någon gästspelar på sajten med ett inlägg som är mer tänkt att provocera. Det är ett annat fenomen och något alla internetforum får dras med.

Det jag sörjer är när kattfolken strider istället för att hjälpas åt.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
0

Inlägget i #0  är inte riktat mot någon särskild person utan ett allmänt upprop till alla att försöka samarbeta och inte motarbeta varann.

Det är som Lena skriver att det går åt så mycket energi i onödan att behöva hålla koll i trådarna så att  inte  konflikterna tar överhand.

Det är så onödigt med dessa olika bråk som uppstår ibland.

Diskutera måste vi göra men det är skillnad på att diskutera och att bråka och gå till personangrepp, det om något hjälper inga katter.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Problemet många gånger på internet är att man inte har tillgång till kroppsspråk, minspel och tonläge. Kanske hade bråk/konflikter blivit mindre om det istället för stillbilder till användarnamnet använt oss av webcam? I verkliga livet hade allt ordnats upp snabbare, lättare och mindre dramatiskt om problemen ens uppstått i första hand.

Sedan är det svenska språket. Finns inte en människa som hör betoningen i skrivspråket. Ingen här inne har någonsin anmärkt på min dialekt. Idag har jag blivit anmärkt så många gånger och det gör ont efter sjuttioelfte gången på en fika. Bara en sådan sak. Gråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

snickan
0

#7#8  Jag håller med er Lena och anebit, det hjälper inga katter att vi bråkar här och försöker tävla vem som är bäst.

Det är bäst att vi håller oss till katterna att diskutera, då blir det ingen bråk. Alla kan inte ha samma åsikter om allt, men en och var få ha sitt

Debattia
0

Visst är det underbart att vara sams och aldrig uppleva något bråk.Tror  det ibland handlar om olika synsätt på en och samma sak     tycker heller inte det är fel att föra diskussioner , ibland kanske lite heta, Hoppas verkligen inte jag gått till personangrepp på någon. i SÅ FALL BER JAG OM URSÄKT!

Jag har lärt mig mycket utifrån alla diskussioner, oavsett dom varit trevliga eller ej. Ibland kommer det fram saker som man måste oponera sig emot,  vilket också kan hjälpa katterna. Klart man  kan vara snällare i sina skriverier. Jag tror att även dispyter är utvecklande.

Medlemmar känner trygghet med andra  och skriver av sig när det blir bekymmer, tror det  hjälper  det fortsatta arbetet . Det är tufft och arbetsamt och många ggr mycket svårt hjälpa dessa små varelser vilket också  kan  visa sig i det man skriver ner.

Tror att presis som man känner man vill hjälpa djuren  vill man hjälpa människan som är i underläge. Tror vi kattámarer  känner stor empati .

Många ggr har man ju inte all fakta och ändå reagerar man , vilket

kanske är för snabbt. Så har vi det manliga och kvinnliga språket.Män är i regel mer rak på sak.

Tycker i alla fall  man enbart ska försöka hålla sig till ämnet  man diskuterar. Däremot har jag svårt avgöra  exakt vad man får skriva i den och den tråden.

Vi får  bli vänligare mot varandra!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

#11 Att det förs diskussioner är inte något problem. Det är ju liksom ett av själva syftena med en sådan här sajt. Om bara diskussionen håller sig till ämnet och inte vandrar in på personliga angrepp så är det fird och fröjd. Det är absolut inte det faktum att vi ser olika på en sakfråga som jag menar är själva bekymret. I så fall har ni missuppfattat mig helt och hållet. Det kan ju istället leda till utveckling så länge vi har en medmänsklig respekt med oss i våra diskussioner.

Vad jag vill åt är de situationer där det uppstår stridigheter som motverkar vårt arbete för utsatta katter. Det händer inte bara på Hittekatter iFokus utan verkar tyvärr vara ett fenomen inom Hittekattsvärlden i stort. Djupa konflikter som uppstår mellen olika föreningar, mellan föreningar och privatpersoner och mellan olika privatpersoner.

Om vi säger att det finns en stor kattkoloni på en ort. Då skulle jag önska att alla goda krafter kunde samverka för att lösa situationen. Katthemsföreningar och privatpersoner på orten och alla på den här sajten. Vi kan ta Husbyprojektet som ett gott exempel. Husby är dock ett positivt undantag, det vanliga är istället att det utbryter bråk och konflikter mellan olika eldsjälar. Stor del av tiden och energin slösas istället bort på gräl och mätningar om vem som har rätt eller fel, vem som gör mest och bäst. Under tiden dör katterna mer eller mindre mitt framför våra ögon.

Om vi istället kunde fokusera mera på målet, att var och en drog sitt lilla strå till stacken utifrån vad den kan och förmår, tänk så många fler katter vi kunde rädda och så mycket trevligare vi själva skulle få det.  

//Lena

nils1
0

Om vi säger att det finns en stor kattkoloni på en ort. Då skulle jag önska att alla goda krafter kunde samverka för att lösa situationen.

Angående ditt förebild: Man kan ju ha olika uppfattningar om vad som är "goda krafter". Det är nästan en omöjlighet att inte hamna i konflikt när det gäller samarbetet mellan olika föreningar/privatpersoner. Långt ifrån alla föreningar tycker ju att skygga och förvildade katter ska omplaceras. Hur kan man som katthem som just omplacerar dessa katter samarbeta med katthem som avlivar dessa djur?

Det är ju dessa motsatta synpunkter som är grunden till konflikt och ev. bråk. Jag ser inte det som en dåligt grej, även om konflikter inte verkar lösa sig är det ju bra att dom diskuteras, även om det kanske uppstår bråk mellan olika personer.

Alla här vet att jag är en person som lätt går i taket och är välidgt envis :) Det kan vara en nackdel i vissa situaioner. Dock är jag glad att jag är en sån då jag annars aldrig kunnat orka fortsätta jobba för våra hittekatter. Så även om det kanske ses som en negativ egenskap är det just denna egenskap som driver mig i arbetet för katterna.

Sen finns det människor som är hur snäll och diplomatisk som helst men som aldrig har hjäpt en hemlös kisse till ett bättre liv…. Att vara snäll och diplomatisk är ju ingen garanti för att katterna får det bättre. Det finns inget svart eller vit…

Lena
0

#13 Men den förening som inte själv jobbar med förvildade katter behöver ju inte heller motarbeta dem som gör det. Samarbetet skulle ju kunna uppstå ändå dessa föreningar emellan. Sedan skulle det väl ligga i deras intresse att lära sig mera om det de inte kan/behärskar kan man tycka. Om man verkligen jobbar för hemlösa katter måste väl all utveckling på området vara av godo och högintressant. Kan man mötas utifrån sitt intresse då har man kommit mycket längre än att ligga i skyttegravarna och bevaka sitt revir. I sådana lägen står utvecklingen tyvärr helt still.

Sedan är det naturligtvis svårt att samarbete med dem som avlivar katterna istället för att hjälpa dem till ett bättre liv. Det tror jag blir svårt. Men det finns många som inte samarbetar alls även fast det inte jobbar så diamentralt olika. Det är väl inte så mycket bevänt med det goda i föreningar som t.ex Djurens Vänner som avlivar efter 3 veckor. Men det vore väl inte fel att de goda krafterna började samverka lite mera. De som säger sig jobba för katterna bästa.

Om någon förening som inte alls jobbar med förvildade katter idag vänder sig till Göteborgs Katthjälp och vill ha hjälp och goda råd är väl ändå det en bra grej?

//Lena

Silvestris
0

Fast ett problem är ju om det är så att de människor som inte anser att tex. en koloni med förvildade katter ska tas omhand på det sätt några andra anser beror på att man helt enkelt anser att djuren far illa av det. Det är ju inte OK att passivt se på när djur far illa heller.Flört Det är väl där problematiken ligger. Det några anser är djurplågeri är fullt försvarbart i andras ögon.

För parten som anser att djuren far illa är det ju inte moraliskt försvarbart att göra just ingenting. För parten som anser att agerandet är vägen till djurens räddning är det inte inte heller moraliskt försvarbart att inte göra något.

Lena
0

#14 Problemet här är ju att gruppen som föredrar "att stå med armarna i kors" inte riktigt har velat ta till sig metoden om det nu är TNR vi talar om.

Man tror att djuren far illa fast att metoden är så himlens väl förankrad både vetenskapligt och praktiskt och kan visa på raka motsatsen. Särskilt om man jämför med vad som erbjuds förvildade katter i dagens läge (ingenting eller ett skott i pannan).

Jag har pratat med så många motståndare vid det här laget och tyvärr de vill varken lyssna, läsa eller vara det minsta öppna för den här metoden. Det enda de säger som i eko är att det går inte i Sverige, det går inte i Sverige, det går inte i Sverige. Många blir dessutom otrevliga och avslutar samtalet.

Hur sjutton ska vi komma framåt om det ska råda en dylik stockkonservativ inställning? Tänk om man skulle vara på det sättet i sitt arbete där det hela tiden gäller att ta till sig de nyaste som kommit. (Arbetar inom demensverksamhet). Lite mera öppenhet måste till om vi nu verkligen vill komma tillrätta med katters situation i det här arma landet.

//Lena

majvi
0

Det finns de som har matat katter i flera år och ser det som sin livsuppgift att gå till katterna.Fångas katterna in och tas in i jourhem eller avlivas tas deras livsuppgift ifrån dom och konflikt uppstår.

Men jobbar man med TNR så kan tanterna få fortsätta att mata sina katter och då kan  dessa trofasta kattvänner bli en tillgång istället.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Debattia
0

Tror också att det är lite komplicerat när man som privatperson ber en djurskyddsförening om hjälp. Det blir genast lite mer byråkratiskt.

Jag förstår att föreningen måste redovisa sina inkomster och utgifter.

Dom måste följa sina stadgar, skriva kontrakt.o.s.v. Som privat kanske man tänker sig enbart få hjälp helt enkelt med vissa moment, sen  att det räcker med ett tack för hjälpen, men då har man redan involverat sig i deras register. Man ser det från två olika håll. Föreningen har krav på sig och sköter dom inte dessa får dom skit från allmänheten.

Skulle jag bli tvungen att diskutera med han som gasar ihjäl katter  hade varit svårt hålla god ton, hade jag träffat honom personligt tror jag att jag bara hade stått och funderat över på vilket sätt jag skulle strimlat. Med andra ord ,jag hade haft mycket svårt att vara snäll och trevlig i det fallet.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Silvestris
0

Fast man behöver inte vara helt emot tex. TNR för att anse att det inte är en tillämplig metod i alla lägen.

Lena
0

Puttar upp den här angelägna tråden.

//Lena

Skrutt
0

Kollade igenom lite gamla trådar och kom in på den här. Tycker ju inte att man skall bråka för det är ju katterna man skall lägga energin på men ja förstår faktiskt endå att folk råkar i luven på varandra när vissa vill avliva fullt friska katter som tar längre tid att tämja. Hemma hos mig bor för tillfället två såkallade vildkatter men som mer och mer börjar tycka om oss människor. Dom är visserligen svårare att handskas med i början men sen när dom helt plötsligt låter sig klappas och vill umgås vilket båda visar att dom vill så är det verkligen värt detGlad. Bästa sättet att tämja en vildkatt är att låta dom umgås med snälla tamkatter som vill hjälpa till att ta hand om dom. Vi har 4a hjältar hemma hos oss som mer än gärna hjälper matte och husse när det kommer en rädd och arg katt som behöver kärlek och trygghet. Jag är säker på att dom mår väldigt bra hemma hos oss Glad

Alexej
0

Problemet med folk som matar katter är att de inte inser att de måste göra mer för en katt, nämligen kastrerar och vaccinerar den.

Sedan kan man gärna fortsätta mata den.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Skrutt
0

Mmm ja de klart man måste göra mer än mata den. Våra vildisar som är akuthemskatter hemma hos oss kommer via en förening som jag är volontär/akuthem för och dom katterna blir allti vaccinerade,kastrerade och omplacerade Glad

Alexej
0

Menade inte dig:) Men det finns väldigt många som bara matar en katt och sedan blir det fler och fler och sedan skriker mataren efter hjälp…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Skrutt
0

okej Glad. jo men jag håller fullständigt med dig på den punkten. Börjar man engagera sig så får man göra det fullt eller lämna över dom till en förening.

grundig
0

det komemr alltid finnas eldsjälar men det komemr alltid finnas dom som vill bråka eller provocera

Tyvärr är det så , har alltid varit så och kommer nog alltid vara så , konstigt hur katter kan få folk att vara och reagera , vi gör ju allt för katten/katternas bästa , dom som inte gör det utan ställer till det gör det knappast för katternas bästa , sen hamnar energin och fokuset på allt utom där det ska hamna

nisse02
0

Det låter som en kanonbra idé med Katthjälp utan gränser Glad

Det vore ju den bästa av världar!

Tyvärr verkar det vara lättare sagt än gjort, när man läser i olika trådar om motsättningar mellan olika katthem samt matare som inte förstår eller inte vill förstå och som därför direkt motarbetar!

Felixfelix
0

Visst är det en bra idé.Jag tycker nog att Hittekatterifokus är det närmaste vi kommit,här kan ofta många hjälpas åt - privatpersoner,föreningar,en del ordnar med skjutsar andra bidrar med pengar osv.

Det man kan komma ihåg är att Läkare utan gränser de samarbetar inte dagligen utan vid speciella nödsituationer och det är skillnad.

Det var väl ungefär så Husbyprojektet gick till,ett samarbete kring just den specifika kattkolonin.

Själv har jag inga problem att respektera andra synsätt så länge de andra respekterar mitt synsätt.Jag är däremot inte den slags person som stillatigande ser på eller struntar i oegentligheter,lögner och lurendrejeri.Jag tar även strid mot att s k kattälskare stjäl katter,pratar föraktfullt om "oansvariga kattägare" mm.

Dem jag stött på är tyvärr hala som ålar,de slingrar sig och ljuger så jag vet inte vad.Det är helt enkelt hopplöst att få en kommunikation med dem,det beror på att de inte kan lyssna de vill bara tvinga på alla andra exakt sina åsikter.När man ställer en fråga får man svar på något man inte frågat om och inte på det man frågat,det låter säkert otroligt för en del av er men vi är många som vet att det är sant och säkert inom flera delar av Sverige än den del jag vistas i.

monsi
0

Lite ut av sammarbets problemen skulle kunna lösas med en gemensam informativ sida för hittekater.

En sida där man får info om olika katthem o länkar eller telenr.

En sida där allt står som rör hittekatter o vad man ska göra om man hittar en katt mm, Länk till kattpolisen mm.

En sida där man inte kan diskutera mm utan bara få info o hjälp.

Har skrivit ner mera om min ide i tråden brev duva.

En sån sida skulle kanske inte lösa alla konflikter men kanske öka sammarbetet mellan alla trotts olika åsikter.

Självklart skulle det finnas en länk hit så fler folk hittar hit o kan ta del av er allas kunskaper innom ämnet hittekatter.

Någon som kan får gärna länka till tråden, kan själv inte göra det med den här datorn, saknar ett pogram för det.

Alla har vi ju samma sak o det är ju att minska antalet hemlösa o öka katters värde i andras ögon.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

nisse02
0

#28 Jag håller verkligen med dig om att här inne på hittekatter är människor fenomenalt duktiga på att samarbeta på olika sätt för att placera katter som akut behöver nytt hem.

Katter som långt upp i norr får åka tåg över halva Sverige till något antingen tillfälligt eller nytt permanent hem. Kostnader för resor m m finns det kassa för. Transporthjälp går att ordna, så visst Katthjälp utan gränser finns faktiskt här inne på hittekatter. Jag blir lika förundrad varje gång man med gemensamma krafter lyckas hjälpa katter med akuta behov. På hittekatter hjälps man åt på många olika sätt, en del mer handfasta och andra bidrar ekonomiskt i den utsträckning man har möjlighet (men jag upplever att det är stor generositet både i handlingar och ekonomiska bidrag)

monsi
0

Inlägg nr #6 iden om gemensam info sida om hittekatter

Länk Brevduvan

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

grundig
0

tyvärr kan det vara så otroligt svårt ibland med katthem och åsikter samt delade meningar

i slutändan ska man enbart rädda katter,ge dom mat och vatten samt ett hem med kärlek , men det kan vara nog så svårt ibland =(

Felixfelix
0

#32 Jag skulle tro att det är svårt för att katterna är så många,det finns inte plats för alla.

Just det,det finns inte plats till alla hemlösa katter…att sedan relativt många katter som har ägare tar upp plats som andra katter hade behövt bättre gör inte problemet mindre snarare tvärtom,för så länge de hemlösa blir kvar ute lider de men de förökar sig dessutom och så föds fler som får lida..en ond spiral.

Önskar att alla kattorganisationer enbart hjälper hemlösa katter samt andra katter endast vid t ex dödsfall men inte vid allergi.

Varför jag tycker det är för att folk faktiskt vet om att man kan bli allergisk och man bör helt enkelt tänka även på det innan man skaffar katt (djur) precis som man bör tänka på att man kanske (troligen) kommer att flytta,skaffa partner,skaffa barn,åka på semester osv.