Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2429 ggr
[Catteklina]
0

Mager och förmodligen hemlös

Jag och min sambo har en liten liten katt där vi bor, eller flera katter springer här, men bara denna lilla är så mager och bräcklig så det gör ont när man ser den.
Vi bor i lägenhet på 4de våningen och katten håller till på bakgården av huset. Vi har sett den innan, för länge sedan, men kan inte minnas att den var så smal.

- Vad kan man göra, finns det något att göra?

Vi kommer inte tillräckligt nära den för att varken klappa eller ta den. En meter är det närmsta jag kom fram till den idag när den solade på soptunnorna.

Vi la ut lite mat till den nu, mjukmat då det luktar lite gott. Men vet inte om det var någon bra idé nu i efterhand att börja mata den. Vad gör man?
Ska man bara ignorera den?? Kommer den att klara sig?
Vet inte om den har ett hem, men med tanke på den kondition så tror jag inte det.

Är rädd att något ska hända alla "utekatter" här då det varit mycket klagomål på dom och speciellt för denna lilla som inte ser mycket ut för världen längre…

-C

Engla
0

Var bor ni någonstans?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Crisse-13
0

Jag såg att hon bor i Eslöv men där var någon mer som bodde där men kommer inte ihåg vem. Kanske den andra tjejen som bor där kan titta på katten och se om den kanske är sjuk eftersom den är så mager.

[Catteklina]
0

Ja i Eslöv.
Vet inte om den fortfarande är kvar där nere då den bara är där ibland.
Var rätt mycket folk som gick där nere när vi gick upp igen, så den gick och gömde sig…

Josefa
0

Den har inte en kull ungar någonstans? Eftersom den är så mager.

[Catteklina]
0

#4 Har funderat på det också, då den inte var så mager innan. Har kollat runt i buskarna utan resultat.

[Catteklina]
0

Ställer frågan då jag inte fick svar på den innan :)
 - Är det dumt att börja mata kisen?
Tänkte om den vänjer sig vid det och om vi flyttar och den inte går att närma sig och ta med eller liknande så blir den ju utan mat… igen…
 - Kan den tillhöra någon? Hur vet man det, är det att kolla om den är chippad? Ska in och kastrera våran ena katt om 1-2 veckor och tänkte att hon kanske ha kunnat kolla om den är chippad då också ifall den sprungit vilse.

Mison
0

Personligen tycker jag absolut inte det är fel att mata den. Den behöver uppenbarligen mat eftersom du har reagerat. Bra av dig, tycker jag Cool

Om du lyckas fånga den, ta den gärna till veterinären för koll om id-märkning. Kanske har den ett hem nånstans. Om inte annat verkar det ju onekligen som om denna misse behöver hjälp

Veterinären kan också hjälpa dig att kolla om hon kan tänkas ha bebisar någonstans.

Är ni på väg att flytta eller var det bara en allmän fundering?

Om du har möjligthet kan du även försöka ta ett kort på missen, och lägga ut här. Du kan även efterlysa ägare till den…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[Catteklina]
0

#7 Tack för svaret :) Är gravid och har blivit övernojjig och ont i magen pga. alla kisarna och "arga lapparna" från kommunen om dom lösspringande katterna. Sen blir man extra upprörd när den är så mager.

Mina föräldrar var här uppe innan och tydligen springer det en till väldigt mager svart/vit kise där nere, har själv inte sett den, men pojkvännen hade då han brukar vara där nere med hunden.

Lyckas vi fånga hon/han så får den följa med till vetten och är där ingen ID-märkning så får väl vi ta in den utan att det är "stöld" eller något? Och ska man ringa polisen om den som hittegods eller vad det kallas?

Det var mer en allmän fundering, vi ska flytta, men inte innan nyårsskiftet.
Tar med kameran ut i kväll när vi tar ut hunden.
Någon katt hade i alla fall ätit upp maten vi la ut, men kunde inte hitta just denna när jag var där nere.

Mison
0

Du måste tänka på dig själv och din hälsa i första hand, allra helst om du är gravid.

Om ni har möjlighet att ta in katten behöver det inte vara stöld. Anmäl till polisen som hittegods, skicka ut lite annonser på olika ställen. Kolla med vet om id-märkning.

Som sagt, har ni möjlighet att ta den lilla tills allt är undersökt, så finns det säkert många här på forumet som kan dra i trådar för att hjälpa misseliten att få ett eget hem (om ni inte själva vill behålla den vill säga)

Fast det skönaste vore ju för alla parter att det sitter en orolig matte eller husse någonstans och bara väntar på att missen ska komma hem…

Du har hittat till rätt forum i alla fall. Här kan du få råd och stöd om det mesta angående katter. (ibland även om annat hihi)

På forumet sitter många människor med hur mycket kunskap som helst, och dom är jättetrevliga hela bunten!!! Sug i er nu!!! Jag är inte så van i hittekatts-"svängen", men jag börjar lära mig lite….

Var inte rädd för att fråga

[Catteklina]
0

Tack så jätte mycket!

Vi har möjlighet att ta in den, det får vi ju ha. Bor i en liten lägenhet (54kvm) och har redan två kisar, så det blir ju trångt. Men om vi får tag i den, så får den flytta in tillfälligt tills vi vet om den har någon husse/matte osv. Sen finns ju omplacerings möjligheten om ingen ägare dyker upp.

Vi håller tummarna att vi kan få tag på den lille och kolla ID märkning och om den är en liten flicka eller pojke.

Fler frågor kommer säkert sedan :)

Bumbis
0

#10, vilken härlig attityd du har !! Tack för att du bryr dig om kissen!

Är kissen så mager måste den få hjälp och den får den endast av att komma in i tryggheten och äta upp sig. Om det sedan finns en ägare blir en senare fråga, men kattstackaren ska inte behöva gå ute och lida.

Tusen tack för att ni bryr er!!!! Hoppas att det ordnar sig och att vi här på hittekatter kan försöka hjälpa dig när katten är inne.

Mison
0

Om ni fångar in den, försök kolla omedelbart på tuttarna, för att se om hon kanske har bebisar som väntar, för isåfall måste hon släppas ut igen, om man inte kan hitta ungarna… Man kan ju hoppas att "hon" har små söta pungkulor därbak. Då finns ju ingen risk att det finns bebisar….

Lycka till och puss på er för att ni bryr er….

[Catteklina]
0

#11 Jag och sambon ska ner om en halv timme och se om h*n kommit fram ännu. Se om vi kanske kan få en bild på den.

Hör av mer sen om vi hittar den och får lite bilder.

Mvh,
-C

[Catteklina]
0

#12 Jo, det måste vi göra. Den är antingen en tidig års unge eller en "liten" vuxen katt, så är det en gosse bör kulorna ha trillar ner. Vet inte annars om jag "vågar" ta in den ifall det är en hona fall i fall det kanske ligger bebisar någonstans.

Men syns det tydligt om den har diande ungar på spenarna?

[Catteklina]
0

Haha, lät fel får omformulera frågan:
 - Syns det tydligt på spenarna om "hon" har diande ungar?

Mison
0

Hihi, ja, ungarna lär ju inte hänga i tuttarna precis Glad

Det brukar synas om det är "använda" tuttar. Men är du osäker, och inte har tillgång till veterinär, ta gärna en bild på boobisarna om du kan, och lägg in den här. Det finns säkert alltid någon som kan hjälpa till att bedöma

Ett klart tecken på bebisar, är ju om pälsen liksom är "bortvikt" runt tuttarna. Men det är ju inte alltid det syns på det sättet. Beror mycket på mamma katt, hur hon ser ut. Typ vilken färg hon har och vilken typ av päls. Kan vara lite knepigt

Josefa
0

Haha, har den ungarna hängande i  spenarna lär du nog se demSkrattande

[Catteklina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kisen var ute nu, tror att det var samma, blev förvirrad för den jag såg innan idag är jag ganska säker på hade lite större och rakare bläs och var smalare. Kan ha sett fel.

Jag klickade några bilder, men den gillade inte ljudet, så det blev inga jätte bra.
Satte mig ned på marken och kastade lite mjukmat åt den, så den vågade sig fram och åt ut handen en gång, men är väldigt skygg. Åt en halv sådan IAMS påse, där är väl en 100g i påsen.

Utsvulten var den i alla fall, då den skrapade tänderna mot asfalten och det lät riktigt hemskt. Tuggade maten gjorde den inte iheller.

Tog lite bilder och tänkte se om ni kanske kan bedöma om den är mager eller inte, är själv lite osäker. Tycker att den är rätt smal, men vet inte om det är för den är så pass liten i kroppsbyggnaden som den är, då jag är van vid lite "kraftigare" kisar, hehe…

[Catteklina]
0

#17 Det hade jag nog inte missat i alla fall, haha!

[Catteklina]
0

Och en sista för att den är så liten och nätt och söt när den smyger :)

kattassen
0

Å vilken liten sötis!Kyss Den ser allt mager ut över skuldrorna tycker jag. Är den så hungrig också tyder det ju på att den inte matas regelbundet. Kanske skall skaffa en fälla att fånga den i. Annars får ni ta en transportbur och locka in den i men det är ingen bra och säker fångstmetod. Kräver vana.

Finns det någon i Eslövstrakten som kan bistå med fälla?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Catteklina]
0

#21 Då är det inte bara jag som är lite nojjig :)
Ska ner och se om vi får tag i den nu, ska ut med hunden. Fick nästan tag i den innan med hade gelé på fingrarna efter maten så den gled ut näven så att säga :P

Transportbur är nog helt hopplöst känns det som, då den är så försiktig av sig. Men kan vara värt ett försök.
I en fälla så får vi nog många "napp" då det springer ca. 4 katter till på bakgården.

Vi gör ett sista försök för dagen, sen avvaktar vi tills imorgon.

Mison
0

Jag tycker också den ser väldigt mager ut. Om ni inte lyckas fånga den kan ni ju prova ringa runt till katthem i närheten, om det finns, och fråga om ni kan få låna en fälla…

destiny
0

#2 Om jag inte minns helt fel är det annelisen som bor i Eslöv.

Hoppas det går bra med missen. Om den redan vågar sniffa på fingrarna tror jag det finns gott hopp att den efter någon tids matande ska gå hyfsat lätt att få tag på. Släpper väl skyggheten lite går det nog fort sen. Hoppas det i alla fall..

[Catteklina]
0

Testade med transportburen och h*n gick in i den tillräckligt långt för att kunna nå maten.
Optimist som jag är tänkte jag putta in rumpan och stänga snabbt, tji fick jag och två djupa rivsår, hehe.

Grannarna stod i alla fall och funderade från fönsterna/balkongerna vad tusan jag höll på med.

Dennes mage var jätte svullen, vet inte om det beror på maten h*n åt innan då jag inte uppfattade magen som så stor innan.

Vi testar imorgon igen, en timme med en nakenhund som sitter och skakar är inte kul att vänta ut en katt som ska komma ut ur buskarna igen.
Dock lockades 5 andra katter fram, men dom såg inte lika magra ut dom tur är.

- Det är tillåtet att fånga in katter som är magra och verkar hemlösa? Alltså som en helt vanlig privatperson? Blev lite skakis att någon skulle komma och fråga mig va fan vi syssla med…

kattassen
0

#25 Ja det är tillåtet att ta in en katt för kontroll om den verkar hemlös.

[Catteklina]
0

#26 Bra! Då har jag något att säga om någon ska lägga sig i, vilket många är duktiga på att göra här :)

MariannE11
0

urgullig kisse… tyckte oxå den såg mager ut om skuldrorna på första bilden…

bra jobbat! hoppas på bättre lycka i morron!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

kattassen
0

#27 Att inte reagera eller agera alls, tycker jag nog är ett värre brott isåfall. Ser man ett djur som tycks fara illa eller plågas så är det inte rätt att sätta på sig skygglapparna.
Du gör helt rätt så här långt. Om du inte vill ta in katten i rädsla för represalier kan du fortsätta mata den på bestämd tid, sätta på ett halsband med en lapp om att ägaren skall höra av sig. Annonsera och polisanmäl under tiden. Hör ingen av sig inom några veckor så tar du in katten och ser till att den får ett nytt hem. Så skulle jag gjort i tveksamt fall där det inte är uppenbart att katten är hemlös.

[Catteklina]
0

#29 Hemlös är jag ganska så säker på att den är, men tanke på dens skick och hur den uppför sig runt människor. Antingen har den blivit utkastad eller sprungit bort sig.

Vi ska köpa lite mer mat idag som luktar gott. Får se om det ger resultat. Ska testa att ta ner den större transportburen så att den måste gå längre in för att nå maten.
Var inte lätt att försöka fånga den igår kväll då tydligen alla katter drar sig till bakgården då och alla ville ha lite av maten.

monsi
0

ninni 123 bor väll i lund hon har fälla o paserar Eslöv till o från jobb om jag minns rätt.

Annepetra som letar efter en lite svart katt på kattpoliisen bor väll också åt det hållet.

Hoppas det går bra att få ta i kisen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
0

hur har det gått?…

[Catteklina]
0

#32 H*n har hållt sig undan idag, har varit halv kasst väder. Inte mycket sol förrän nu på kvälls kanten, sen regnade ena gången när vi var ute. Såg den i buskarna då, men den var inte intresserad av att komma ut och bli blöt.

Testar sen igen. Köpte ju hem en massa gott :)

MariannE11
0

hoppas på bättre väder i morrron…massa godluktande mat kan h*n säkert inte motstå….

emjon
0

Vilken liten gullig kisse. Vad glad jag blir att du försöker hjälpa den stor eloge till dig för det.

Hoppas ni lyckas bättre idag med att få in kissen när du lockar med godismat.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Catteklina]
0

Ska testa ikväll, hon är mycket tuffare på kvällarna när det är mindre ljud och folk ute :)

JeanetteS
0

Håller tummarna att du får tag i katten!

essut50
0

Håller tassarna här hemma att hon vill bli infångad ikväll..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Engla
0

Hur har det gått med missen?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

MariannE11
0

undrar o hoppas jag med…

[Catteklina]
0

Jag har inte sett kisen på ett tag, så jag hoppas att allt är bra med den! Sen har det varit lite halv taskigt väder nu ett tag med, så jag hoppas att den kryper fram snart :)
Får testa igen efter helgen, då vi ska bort och kan tyvärr inte kolla till om h*n kommit tillbaka!

Vart hos vetten igår ialla fall och fick kastrerat, vaccinerat och öronmärkt en av mina kisar. Fick även en glad överraskning att hon sänkt kastrerations priset på honkatter till 1000:- och hankatter till 500:-

annepetra
0

hej! om du ser en svart katt ca 1 år där på gården så kan de kanske vara min,han rymde 1 april ifrån Kungshult o de e inte långt in till Eslöv,hör av digGlad

monsi
0

Hur går det?

har du fått tag i kise?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Catteklina]
0

Det finns många kisar här, har sett en svart för ett tag sedan.

Tyvärr ingen framgång alls i jakten här :( Har inte sett den iheller på senaste.

annepetra
0

okej, jättesnällt om du vill hålla lite koll,ser du något så hör av dig,finns på tråden försvunnen svart katt både här o på kattpolisen.

[Catteklina]
0

Några framsteg har det inte blivit bland katterna kan jag meddela… Dom håller sig på tryggt avstånd. Dock har det börjat springa kattungar, eller två har synts till. Sambon hittade en stackare bland buskarna vid soptunnorna med rent svullna och variga ögon som inte såg någonting, nysningar och ryggraden och skuldrorna syntes och kändes, han kunde givetvis inte lämna stackaren i det skicket. 
Den lilla har nu varit hos vetten och den ena ögat håller på att bli jätte fint, medans vi fortfarande håller tummarna om att hon kommer att kunna se på det andra som varit värst efter behandlingens slut.

Har dock inte sett till varken mamman eller syskonet sen… Tyvärr orkar jag inte sitta på huk och krypa efter katter i buskarna längre då magen börjar bli lite stor och i vägen för det.

Hawknestgrove
0

Åh så snälla ni är… Håller tummarna för kissarna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan47
0

puttar upp

Maggan47