Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1183 ggr
jejjepejje
0

hittade en katt ikväll..

jag och en kompis hittade en katt för ca 2 timmar sen, den är ca 5 veckor gammal och jätte rädd för människor.. den har ätit en skinkbit och antagligen lite kattmat (uppblött torrfoder, i brist på annat) tror den äter nu, den ligger i en låda och trycker, fräser så fort den ser oss,

någon om har nå tips på hur vi ska göra med den?

Mison
0

vart hittade ni den? 5 veckor är inte mycket…. kanske finns det fler syskon till den i närheten

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Alexej
0

Ojoj, antar det finns fler kattungar kvar där. Viktigt att ni kolla platsen där ni hittade kattungen. Kan inget om kattungar men vet att det finns kattungemjölkersättning på djuraffären och det finns kattungeblötmat.. Viktigt att den dricker mycket och behöver värme.

Kan du inte pma Naquita här som kan mycket om mammalösa kattungar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jejjepejje
0

aah de kanske det gör, men vi hittade inga andra, såg dock en väldigt vilsen katt (också långhårig) möjligen morsan till lillen för ett par dar sen på samma ställa..

Crisse-13
0

Om den är ca. 5 veckor så kan den nog äta själv så ni kan köpa torrfoder för kattungar och göra som ni redan har gjort blöta upp det. Ni har kanske tänkt att behålla den lille annars är där säkert någon här som har en mamma med ungar vilket hade varit det bästa för ungen.

Var bor ni ?

Mison
0

vart i landet finns ni? det finns mycket kattkunniga människor på många ställen som kanske kan bistå med hjälp…

jejjepejje
0

okej, mamma med ungar finns, men dem kattungarna är bara 3 veckor, och den här katten är väldigt skygg… jag tror inte att de skulle funka att släppa in den där.. det verkar som att katten aldrig har haft nån kontakt med människor eller andra djur, aah.. mamman då..

Crisse-13
0

Jag ser att du bor för långt ifrån Malmö annars hade jag kunnat hjälpa till eftersom jag har en mamma med 7 veckors ungar och även mindre ungar.

Mison
0

Försök skaffa fram kattungemat i morrn. Sen är det bra om ni kan ge er ut och leta där ni hittade den, så det inte finns fler katter där nånstans…

Har ni möjlighet att själva föda upp och ta hand om  missen?

Alexej
0

Ni kan försöka med den andra familjen. Torka av lillen med tyget som kattfamiljen ligger i. Gnid den nya mot de andra kattungar och mamman. Det är lukten som gör om mamman akcepterar den nya. Eller gnid lite leverpastej i den nya kattens päls. Då kanske slicka mamman av det och akcepterar ungen. Men var försiktigt med det. En kattmamma kan också biter ihjäl en främmande unge. Så var med i början.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jejjepejje
0

#8 - ska resa till tyskland imorgon, men sabina kommer vara i lägenheten där katten "bor" nu medans jag är borta.. vi ska gå ut o leta imorgon bitti efter resten.

vi kan ta hant om katten, vi tänkte att den skulle bo här tills den accepterar människor, sen flytta till sabinas familj med flera katter och en liten hund.. hur tror ni om det?

#9 - vi måste vänta tills katten har vant sig med människor och det kan nog ta flera veckor, känns inte alls som om den accepterar och litar på människor nu :(

stackars misse!!

martdat
0

lÅter bra att ni räddade den lille, ! ha koll om ni ser syskon elr mamman, Jätteroligt att höra att det finns permamenthemSkrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kamomill
0

#10 Om ni lägger den till de andra kattungarna med en tam mammakatt så kommer den bli tam snabbt! Då lär den sig av den vuxna katten att människor är snälla:D Det är också bra att den får kontakten med en vuxen katt och gärna syskon eller fostersyskon under uppväxten för det gör den tryggare under hela livet.

Väldigt snällt av er att ta hand om den:)

Försök hålla utkik efter mamma och syskon också - om ni inte själva kan ta in familjen kan ni kanske försöka vinna deras förtroende och sen lägga ut en annons och leta efter hem. Annars kommer det ju tyvärr nya kattungar nästa år - eller redan i slutet av sommaren om man har otur:/

Alexej
0

#12 Absolut. Det finns inget bättre för en rädd skygg kattunge än trygga syskon och mamma. Katter gör som de ser av de andra katter.

Skygg kattunge hemma-och nu? Del 1

Kittekatten
0

Kanske inte alla som håller med mig, men en fem veckors unge skulle i alla fall jag ta upp i famnen och lägga en filt om och inte släppa förrän ungen är lugn. Det kan ta en par timmar, men de fattar snabbt i den åldern och när den känner värmen och blir klappad kommer den slappna av och somna. Jag satt så en kväll med en unge som var kanske åtta veckor, ömsom matade och ömsom smekte den runt huvudet och den ungen blev helt tam på två dagar, så särskilt lång tid att bli tam tar det inte om de är väldigt unga och man lägger ner några timmar första dagarna. Just den ungen kanske var lite speciell, men jag har gjort likadant med andra ungar också med gott resultat.

Josefa
0

En så pass unge blir lätt tam. Är den bara 5 veckor behöver den fortfarande mjölk. Royal Canin har bra mjölkersättning. I förpackningen finns också en flaska som det är lätt att vänja en kattunge att suga på.

Men har du en katthona med ungar, så ska du prova att lägga ungen till henne. Bäst är att bada ungen först, för att den ska få en lite mer neutral lukt, och för att få bort eventuell ohyra. Kolla också om den har öronskabb, vilket är ganska vanligt på hemlösa kissar.

Jag kan tänka mig att det är ganska smart att lägga in den nya ungen till de andra ungarna när deras mamma är ifrån dem ett tag, så den får lite av deras lukt. Sen kan man smeta i lite smör i pannan/nacken på ungen, så brukar mamman slicka den ren. Smeta gärna in någon av de andra ungarna också, så tänker nog inte honan så mycket på vilken unge som är hennes eller inte.

Hoppas att det går bra!!